Categories: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αλεξάντερ Πέιν και Ζαν Μαρκ Μπαρ καλεσμένοι στο 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Λίγες μέρες πριν την έναρξη του 58 ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσιάζονται δυο εκλεκτοί καλεσμένοι που θα δώσουν το «παρών» στη Θεσσαλονίκη, καθώς και το νέο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ με ταινίες Virtual Reality/VR.

Αλεξάντερ Πέιν: Συρρικνώνοντας τον Ματ Ντέιμον

Ο ελληνικής καταγωγής αμερικανός σκηνοθέτης Αλεξάντερ Πέιν, αγαπημένος του ελληνικού κοινού, επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει το νέο του φιλμ Μικρόκοσμος / Downsizing, μια σουρεαλιστική κοινωνική σάτιρα που σχολιάζει ανατρεπτικά τις επιπτώσεις του υπερπληθυσμού και η οποία άνοιξε το πρόσφατο φεστιβάλ Βενετίας. Στην ταινία, ο Ματ Ντέιμον και η Κρίστεν Γουίγκ υποδύονται ένα ζευγάρι που αποφασίζει να συρρικνωθεί χάρη σε μια επαναστατική εφεύρεση, με την υπόσχεση για μια καλύτερη ζωή, εφόσον σε μικροσκοπική κλίμακα τα χρήματα έχουν διαφορετική αξία. Η ταινία θα βγει στις αίθουσες στην Ελλάδα στις 4/1/2018 από την UIP.

Ζαν Μαρκ Μπαρ: Διπλή παρουσία στο 58 ο Φεστιβάλ

Ο Ζαν Μαρκ Μπαρ, ο αιώνιος νέος που αναδύθηκε απ’ το Απέραντο γαλάζιο του Λυκ Μπεσόν, από τους αγαπημένους ηθοποιούς του Λαρς φον Τρίερ, θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη με αφορμή δύο ταινίες που ξεχωρίζουν: Το ντοκιμαντέρ Dolphin Man του Λευτέρη Χαρίτου που ξετυλίγει τη ζωή του θρυλικού δύτη Ζακ Μαγιόλ, από τον οποίο εμπνεύστηκε ο Λυκ Μπεσόν το Απέραντο γαλάζιο. Ο Μπαρ, ο οποίος υποδύθηκε τον Μαγιόλ στην ταινία του Μπεσόν, αναλαμβάνει τον ρόλο αφηγητή με αφορμή μια υπέροχη συνάντηση που είχε με τον δύτη το 1988. Επίσης, ο Μπαρ πρωταγωνιστεί στο ρόλο ενός επιστήμονα γενετικής στο Grain, την πρώτη αγγλόφωνη ταινία του Τούρκου Σεμίχ Καπλάνογλου, ένα ασπρόμαυρο, υπαρξιακό φιλμ επιστημονικής φαντασίας (τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια»). Στη διοργάνωση θα παραβρεθούν και οι δυο σκηνοθέτες των ταινιών, ο Σεμίχ Καπλάνογλου και ο Λευτέρης Χαρίτος. Η ταινία Grain θα βγει στις αίθουσες τον Ιανουάριο του 2018 από την AMA Films και το ντοκιμαντέρ Dolphin Man θα βγει στις αίθουσες τον Ιανουάριο του 2018.

Διαγωνιστικό τμήμα ταινιών Virtual Reality

Με μεγάλη χαρά το 58 ο ΦΚΘ σας καλωσορίζει στον συναρπαστικό κόσμο της Εικονικής Πραγματικότητας (VR / Virtual Reality) και σας προσκαλεί να ζήσετε το σινεμά όπως ποτέ άλλοτε.

Το Φεστιβάλ παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, αλλά και τα Βαλκάνια, ένα Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα ταινιών VR, με 10 φιλμ ειδικά δημιουργημένα στα πρότυπα της τεχνολογίας του αύριο. Οι ταινίες αυτές θα προβληθούν για το κοινό και τους επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου σε ένα νέο εντυπωσιακό χώρο, το INVR-Virtual Reality Thessaloniki στην καρδιά της Θεσσαλονίκης (Αριστοτέλους 6).

Τα μέλη της κριτικής επιτροπής του Διαγωνιστικού VR είναι οι: Έμμα Μπόα (projects manager του Φεστιβάλ Εδιμβούργου), Αλίκη Τσιρλιάγκου (ιστορικός τέχνης / διευθύντρια Nitra Gallery) και Άρης Δημοκίδης (αρχισυντάκτης Lifo.gr). Η επιτροπή θα απονείμει βραβείο Καλύτερης Ταινίας, αξίας 3.000 ευρώ, σε ένα φιλμ του Διαγωνιστικού. Το χρηματικό έπαθλο προσφέρει το Σερβικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Η πρωτοβουλία του Φεστιβάλ για το Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα ταινιών VR θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο στο προσεχές 20 ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Ετοιμαστείτε λοιπόν για το σινεμά-εμπειρία της νέας εποχής.

Οι 10 ταινίες που συμμετέχουν στο Διαγωνιστικό τμήμα VR είναι οι εξής:

Κινοσκόπιο/Kinoscope των Κλεμάν Λεοτάρ και Φιλίπ Κολέν (Γαλλία, 2017, 9’)

Από τον Μελιές και τον Τσάπλιν, στον Κιούμπρικ και τον Ταραντίνο, η ιστορία του σινεμά ξετυλίγεται στην ταινία με ολοζώντανο τρόπο, μέσα από τα πιο αγαπημένα και εντυπωσιακά καρέ της μεγάλης οθόνης. Αφηγητής, ο διάσημος σκηνογράφος του Χόλιγουντ Ντιν Ταβουλάρις (Ο Νονός, Αποκάλυψη τώρα, Μπόνι και Κλάιντ, κ.ά.).

Άνθρωπος-Δελφίνι / Dolphin Man του Μπενουά Λιχτέ (Γαλλία, 2017, 10΄)

Οι πιο καταξιωμένοι δύτες του σήμερα αποκαλύπτουν τα μυστικά της τέχνης τους και των ωκεανών του κόσμου, σε ένα φιλμ-χάρμα οφθαλμών, συμπληρωματικό έργο του ομότιτλου ντοκιμαντέρ του Λευτέρη Χαρίτου με θέμα τον θρυλικό δύτη Ζακ Μαγιόλ, που προβάλλεται επίσης στο 58 ο ΦΚΘ.

Επί τόπου / On Sight του Πάμπλο Μαχάβε Φερνάντες (ΗΠΑ, 2016, 5’)

Ή νεκροί ή πρόσφυγες: Τρία αδέλφια αποδρούν από το Αφγανιστάν διωκώμενα για την πολιτική τους δράση και φτάνουν στη Λέσβο πάνω σε μια βάρκα, αναζητώντας άσυλο στην Ελλάδα. Το φιλμ αφηγείται τη γεμάτη αγωνία περιπέτειά τους.

Εμείς που παραμένουμε / We Who Remain των Σαμ Ουόλσον και Τρέβορ Σναπ (Σουδάν-ΗΠΑ, 2017, 12’)

Ένας άγνωστος εμφύλιος μαίνεται ακόμη στα βουνά του Σουδάν, ανάμεσα στο κράτος και τους αντάρτες. Άνθρωποι αποκομμένοι από τον υπόλοιπο κόσμο, παραμένουν αβοήθητοι. Τέσσερις από αυτούς εξομολογούνται πώς επιβιώνουν μέσα σε έναν πόλεμο χωρίς τέλος.

Αναίμακτα / Bloodless της Τζίνα Κιμ (Νότια Κορέα, 2017, 12’)

Ένα φρικιαστικό έγκλημα διαπράχθηκε το 1992 κοντά σε αμερικανική βάση στη Νότια Κορέα, με θύμα μια ιερόδουλη και θύτη έναν αμερικανό στρατιώτη. Η ταινία αναπαριστά τις τελευταίες στιγμές αυτής της γυναίκας, που δυστυχώς ήταν ένα από τα τόσα πολλά θύματα επιθέσεων στην περιοχή, ήδη από το ξεκίνημα του πολέμου στην Κορέα τη δεκαετία του ’50.

Περί τυφλότητας / Notes on Blindness των Τζέιμς Σπίνι & Πίτερ Μίντλτον (Γαλλία-Ηνωμένο Βασίλειο, 2016, 20΄)

Σαν ένα απροσδόκητο, συναισθηματικά φορτισμένο ταξίδι από το σκοτάδι στο φως, το φιλμ ανασύρει τα ηχογραφημένα ημερολόγια του τυφλού συγγραφέακαι θεολόγου Τζον Χουλ: μια αριστουργηματική, εκ βαθέων καταγραφή της εμπειρίας της τύφλωσης.

Λοχίας Τζέιμς / Sergent James του Αλεξάντρ Περέζ (Γαλλία, 2017, 7’)

Ένα μικρό αγόρι ετοιμάζεται να πάει για ύπνο. Μόνο που νομίζει ότι κάτι κρύβεται κάτω από το κρεβάτι του. Η αθώα φαντασία, ο φόβος του αγνώστου, τα παιχνίδια που «ζωντανεύουν» μόνο το βράδυ: μια ταινία-ωδή στην παιδική ηλικία, κατάλληλη για μικρούς και μεγάλους.

Εύα, πέρα από το σώμα / EWA, Out of Body του Γιόχαν Κνάτρουπ Γιένσεν (Δανία, 2016, 8΄)

Ο θεατής «γίνεται» η Εύα, η ηρωίδα της ταινίας. Βλέπει και βιώνει τη ζωή της μέσα από τα μάτια και το σώμα της, από την παιδική ηλικία ως την ενηλικίωση, όπου δεσπόζει η τραυματισμένη σχέση με την μητέρα της. Η Εύα θέλει επιτέλους να είναι ο εαυτός της. Άραγε μπορεί;

Στηρίξου πάνω μου / Lifeline του Βικτόρ Μισελό (Γαλλία, 2017, 6΄)

Τη στιγμή που ερωτεύεσαι ο χρόνος παγώνει. Δεν υπάρχει χθες, σήμερα, αύριο, παρά μόνο μια έκρηξη από συναισθήματα, μνήμες και επιθυμίες που υπερνικούν το χρόνο, αλλά και το χώρο. Το φιλμ καταγράφει αυτή τη μαγική στιγμή σε εμπειρία VR.

Proxima του Ματιέ Πραντά (Γαλλία, 2017, 9’)

Παγιδευμένοι ανάμεσα στη γέννηση και το θάνατο, αναζητάμε το άπειρο. Κυνηγάμε κάτι άπιαστο: το «γιατί υπάρχουμε». Παραίσθηση ή ανάγκη για ζωή; Σαν απόηχος του ποιήματος «Άβυσσος» του Μποντλέρ, η ταινία μας ταξιδεύει στα άδυτα της ανθρώπινης ύπαρξης.

POPAGANDA