Categories: ΕΛΛΑΔΑ

Η «άγνωστη» αρχαία Σικυώνα που μπορεί να συγκριθεί με την Επίδαυρο

«Το θέατρο είναι το καλύτερα και πληρέστερα διατηρημένο μνημείο και ουσιαστικά το μοναδικό που μπορεί καλύτερα να δείξει το μέγεθος και την ακμή τής επί πολλούς αιώνες εύρωστης Σικυώνας. Είναι το εμβληματικότερο μνημείο και μπορεί να συγκριθεί με αυτό της Επιδαύρου σε αρχιτεκτονικό σχέδιο, διαστάσεις, χωρητικότητα, ακουστική, κατασκευή», υποστηρίζει ο έφορος αρχαιοτήτων Κορινθίας Κωνσταντίνος Κίσσας,

Σύμφωνα με τον ίδιο, το περιβάλλον της Σικυώνας θα μπορούσε να συγκριθεί μόνο με το αντίστοιχο της Αθήνας, καθώς είχε αναπτύξει την αρχιτεκτονική από την αρχαϊκή εποχή, είχε φημισμένους ζωγράφους και γλύπτες (όπως ο Λύσιππος) και γενικώς ένα περιβάλλον ακτινοβόλου καλλιτεχνικής παραγωγής και δημιουργίας.

Ενδεικτικά ανέφερε ότι διαθέτει περίπου όμοιες διαστάσεις ορχήστρας με την Επίδαυρο και η χωρητικότητά του ενδέχεται να ξεπερνά αυτήν της Επιδαύρου που εκτιμάται στις 13.000 θέσεις.

Πρόκειται για ένα «από τα σημαντικότερα δείγματα θεατρικής αρχιτεκτονικής σε όλη την Ελλάδα. Διασώζει τα μέρη που διαμορφώνουν τον αρχιτεκτονικό τύπο του αρχαίου θεάτρου. Διατηρεί επίσης όλο το ανάγλυφο του κοίλου σε πλήρες ύψος και έκταση. Είναι, τέλος, το μοναδικό θέατρο στον ελλαδικό χώρο που χρησιμοποιούσε θολωτές διόδους για την είσοδο θεατών στο κοίλον.

Η κατασκευή του θεάτρου τοποθετείται περί το 300 π.Χ. Πιθανόν κατά την ύστερη αρχαιότητα, στα τέλη της ρωμαϊκής περιόδου, ξεκίνησε η βαθμιαία απόσπαση του οικοδομικού υλικού για να εξυπηρετηθεί η οικοδόμηση άλλων κτιρίων. Με την πάροδο των αιώνων, επιχώσεις σταδιακά κάλυψαν το θέατρο όχι όμως τόσο ώστε να μη γίνεται αντιληπτή η θέση του».

Η τοπική εφορεία έχει κάνει εκτενείς καθαρισμούς και αποψιλώσεις, αναστήλωση της νότιας θολωτής διόδου και προσωρινή υποστύλωση της βόρειας. Πριν από σχεδόν τρία χρόνια, υποβλήθηκε επταετές πρόγραμμα αποκάλυψης, προστασίας και ανάδειξης, που ενέκρινε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, σύμφωνα με δημοσίευμα στο Έθνος.

Οι εργασίες ξεκίνησαν το 2004 και ο στόχος είναι η συνολική προστασία και διάσωση του θεάτρου, η ανάδειξη της ταυτότητας του μνημείου ως έργου αρχιτεκτονικής, η αποκατάσταση της λειτουργικότητάς του, η προετοιμασία του μνημείου για ασφαλή υποδοχή επισκεπτών και η απόδοσή του στην τοπική κοινωνία.

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων πραγματοποίησε πέρσι και φέτος για διάστημα συνολικά οκτώ μηνών διερευνητικές ανασκαφικές τομές στοχευμένες σε καίριες θέσεις σε όλη την έκταση του μνημείου, ανέφερε ο κ. Κίσσας. Είναι επίσης υπό εκπόνηση τοπογραφική και αρχιτεκτονική αποτύπωση του θεάτρου και διενεργούνται εργασίες συντήρησης.

Ειρήνη Κοντογιάννη

Share
Published by
Ειρήνη Κοντογιάννη