Categories: DIGITAL STORIES

Ξέρετε κάτι; Εμείς φταίμε για τις συνδρομές στο ίντερνετ!

Δεν έχουν περάσει πολλές μέρες από τότε που το YouTube ανακοίνωσε το YouTube Red, το συνδρομητικό του μοντέλο. Αυτό, θα προσφέρει σε όσους το επιλέξουν μια σειρά από λειτουργίες όπως επί παραδείγματι κατέβασμα βίντεο για offline προβολή τους, πρόσβαση στα Google Play Music και YouTube Music (σαν να είχατε συνδρομή και σε αυτά) και φυσικά πλήρη χρήση της πλατφόρμας χωρίς την παραμικρή προβολή διαφημίσεων. Όλα αυτά προφανώς με το αζημίωτο, αφού η Google θα χρεώνει σε μηνιαία βάση περί τα $9,99 (λογικά 9,99€ στα μέρη μας). Ειρήσθω εν παρόδω, προσέξτε, η τιμή δεν είναι τυχαία αφού «χτυπάει» στα ίσα τα Apple Music και Spotify. Μοναδική εξαίρεση η αγορά συνδρομής YouTube Red μέσω App Store, αφού για να πάρει και το ποσοστό της η Apple, η τιμή θα ανεβαίνει στα $12,99!

Εν πάση περιπτώσει, μολονότι και η offline προβολή βίντεο είναι ιδιαίτερα σημαντική (για σκεφτείτε π.χ. ότι θα μπορείτε να κατεβάζετε ολόκληρες σειρές πριν μπείτε στο αεροπλάνο ή, για να πιάσουμε κάτι πιο καθημερινό, στο μετρό), το χαρακτηριστικό που προβάλλεται ήδη από Google και Τύπο όσο κανένα άλλο, είναι η χρήση της πλατφόρμας δίχως τις διαφημίσεις. Εδώ λοιπόν έχει νόημα να σταθούμε για λίγο. Αμέσως μετά την ανακοίνωση του συνδρομητικού πακέτου του YouTube, στο θέμα αναφέρθηκε ένας από τους πιο γνωστούς δημιουργούς βίντεο στο site, ο Σουηδός Φέλιξ Άρβιντ Ουλφ Κιέλμπεργκ ή κατά κόσμο PewDiePie, ο άνθρωπος με τους 40 εκατ. συνδρομητές στο κανάλι του και τα βίντεο με τις 10 δισ. προβολές. Τι είπε; Κάτι πολύ σωστό: πως όσοι χρησιμοποιούν ad blockers, τα προγραμματάκια εκείνα που μπλοκάρουν τις διαφημίσεις στους browsers, ούτε πιο έξυπνοι απ’ τους υπόλοιπους είναι, ούτε τρόπο να παρακάμπτουν το «σύστημα» έχουν βρει.

Πρακτικά λοιπόν τι γίνεται; Το YouTube για να λειτουργήσει έχει έξοδα: σέρβερ, προσωπικό, άδειες κλπ. Αυτά τα έξοδα αγγίζουν, που λέτε, τα $3,9 δισ. τον χρόνο. Για να τα βγάλει, η Google «αναγκάζεται» και μας προβάλλει διαφημίσεις: οι διαφημιζόμενοι την πληρώνουν κι αφού δώσει ένα σεβαστό ποσοστό στους δημιουργούς των βίντεο, κρατά τα υπόλοιπα για τον εαυτό της. Εννοείται ότι η όλη διαδικασία δεν είναι τόσο απλοϊκή ή «αθώα», αλλά για την οικονομία της κουβέντας ας προχωρήσουμε με αυτά ως δεδομένα. Όπως όλοι γνωρίζουμε λοιπόν, κάποιοι χρήστες του διαδικτύου χρησιμοποιούν ad blockers, με αποτέλεσμα όσο εκείνοι «σερφάρουν» στον κυβερνοχώρο, τα διάφορα sites που επισκέπτονται, να μη «γράφουν» προβολές στις διαφημίσεις τους. Ο PewDiePie είπε πως σε ό,τι αφορά το κοινό του καναλιού του, το ποσοστό εκείνων που χρησιμοποιούν ad blocking λογισμικό αγγίζει το 40%!

Έτσι λοιπόν, η Google αναγκάζεται και εφευρίσκει νέους τρόπους συγκέντρωσης εσόδων προκειμένου να καλύψει το προαναφερθέν ποσοστό στους ισολογισμούς της. Ναι, το YouTube παραμένει δωρεάν και σαφέστατα το YouTube Red είναι καθαρά προαιρετικό. Αν όμως το φαινόμενο που περιγράψαμε μόλις εμφανιζόταν σε ένα site μικρότερο από το YouTube, σε μια εταιρεία χωρίς την οικονομική επιφάνεια της Google, τι θα γινόταν; Φαντάζεστε μια ιστοσελίδα που επισκέπτεστε καθημερινά να μετατραπεί σε εξ ολοκλήρου συνδρομητική; Να υιοθετήσει, ας πούμε, μοντέλο παρόμοιο με αυτό των Financial Times. Θα είναι σαν να σας λέει: «Εγώ μια χαρά σου έδινα το περιεχόμενό μου δωρεάν φίλε αναγνώστη. Το μόνο που σου ζητούσα είναι να βλέπεις τις διαφημίσεις των πελατών μου κι εσύ, έξυπνε, το απέφυγες. Ε, πλήρωσε τώρα».

Αν θεωρείτε το παραπάνω σκεπτικό παράλογο, αντικαταστήστε το site με ένα περιοδικό και ξανασκεφτείτε το: στο περίπτερο σας περιμένουν δύο εκδόσεις, μία με διαφημίσεις στην τιμή των 3€ και μία χωρίς που όμως τιμάται περί τα 5,50€. Ποια θα αγοράσετε;

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος