Στο Instagram πρέπει να περνάνε δύσκολες ώρες. Δεν είναι και λίγο, σχεδόν δυο χρόνια αφού “ξεπουλήθηκαν” στο Facebook για ένα δις δολάρια, να βλέπουν πως ο Mark δεν έχει πρόβλημα να δώσει έως και 18 περισσότερες φορές αυτό το ποσό, προκειμένου να πετύχει αυτό που θέλει. Πράγμα που μόλις έκανε εξαγοράζοντας το δημοφιλές app ανταλλαγής δωρεάν μηνυμάτων WhatsApp. 19 δις δολάρια: 4 δις μετρητά, 12 δις σε μετοχές του Facebook αλλά και άλλα 3 δις σε μετοχές μέσα στην επόμενη τετραετία.

To WhatsApp δεν είναι μοναδικό στο είδος του. Είναι ένα από όλα αυτά τα apps που λειτουργούν σαν εναλλακτικό των κλασικών SMS, καθώς δεν υπάρχει χρέωση μέσω παρόχου, ειδικά αν βρίσκεσαι σε WiFi όπου δεν κάνεις καν χρήση του ιντερνετικού σου πακέτου. Λειτουργεί με την ίδια λογική που λειτουργούν το BlackBerry Messenger και το iMessage, σου δίνει τη δυνατότητα να στείλεις και video και φωτογραφίες, υπάρχει όμως μια σημαντική διαφορά: Είναι cross platform, πράγμα που σημαίνει πως δεν χρεώνεσαι, ασχέτως της πλατφόρμας που χρησιμοποιείς.

Διαφέρει όμως και σε κάτι άλλο που απ’ ότι φαίνεται για το Facebook ήταν πιο σημαντικός παράγοντας: Είναι το πιο δημοφιλές ανάμεσα στους ανταγωνιστές του, με 450 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες. Ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής του, το κινεζικό WeChat διαθέτει 270 εκατομμύρια χρήστες ενώ τρίτο έρχεται το ιαπωνικό Line. Ακολουθούν τα Viber, Kik και ChatON.

Αυτό δεν σημαίνει πως το WhatsApp είναι παντού ένα δημοφιλές app. Η δημοτικότητα του διαφοροποιείται ανά περιοχή. Είναι τρομερό hit στην Ινδία και την Ευρώπη αλλά δεν τα πάει και τόσο καλά στη βόρεια Αμερική. Όπως και να ‘χει όμως, ήταν μια καθαρή απειλή για το Facebook και όπως έχει αποδειχτεί, όταν το δεύτερο απειλείται από κάτι, πετάει λεφτά στο πρόβλημα εξαγοράζοντας το. Αυτό έκανε με το Instagram – το μεγαλύτερο του ανταγωνιστή όσον αφορά το πως μοιραζόμαστε φωτογραφίες γρήγορα και απλά – αυτό προσπάθησε να κάνει με το Snapchat, που αποπειράθηκε να εξαγοράζει πριν λίγους μήνες τρώγοντας τα μούτρα του και τώρα, παίρνει την εκδίκηση του εξαγοράζοντας το WhatApp για αυτό το αστρονομικό ποσό. Γιατί όμως το Facebook ήθελε τόσο πολύ ένα messaging service;

Το Facebook έχει ένα στόχο από τότε που περάσαμε στη mobile εποχή: να κατακτήσει τις κινητές μας συσκευές. Δεν είναι πως δεν έχει κάνει προσπάθειες, όσο ότι αυτές έχουν αποτύχει. Θυμάστε το Facebook Home; Όχι προφανώς. Ακριβώς αυτό εννοώ. Όμως με την εξαγορά του WhatsApp έχει πλέον το βαρύ πυροβολικό για να γίνει ο νούμερο ένα τρόπος για chatting στις συσκευές που έχουμε στις τσέπες μας. Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσει να τραβήξει ξανά κοντά του τις μικρότερες ηλικίες.

Το Facebook στηρίζεται στη λογική πως όλοι είναι σε αυτό, άρα εσύ δεν μπορείς να λείπεις. Όμως αυτή του η δύναμη είναι ταυτόχρονα και η Αχίλλειος πτέρνα του. Καθώς οι teenagers βλέπουν τους γονείς τους και τους συγγενείς τους να κατακλύζουν το Facebook, το τελευταίο που θέλουν είναι να βρίσκονται στο ίδιο social network με αυτούς και να μπορούν να δουν τι γράφουν, πως εκφράζονται κλπ. Μπορεί το Facebook να προσπαθεί να μείνει μοντέρνο παίρνοντας σχεδιαστικά μαθήματα από το Twitter και αντιγράφοντας ό,τι μπορεί από κάθε τι που θεωρείται hip, όμως οι προσπάθειες του καταλήγουν σχεδόν πάντα σε ένα τραγελαφικό αποτέλεσμα.  Δύο λέξεις: Facebook Poke.

16 δις δολάρια (το αρχικό ποσό) είναι πολλά χρήματα, όμως θα ήταν λάθος να υπονομεύσουμε τόσο το WhatsApp, όσο και το τι αυτό αντιπροσωπεύει. 450 εκατομμύρια ενεργοί (λέξη κλειδί) χρήστες που χρησιμοποιούν το app πιστά και καθημερινά. Πρόκειται για νούμερο υπέρογκο. Κολοσσιαίο. Το Twitter για παράδειγμα έχει 215 εκατομμύρια χρήστες… Είναι σαν τους μισούς χρήστες του ίδιου του Facebook και όσοι από αυτούς δεν ήταν ήδη χρήστες του, οι πιθανότητες είναι πως θα γίνουν τώρα. Μεταξύ των δυο αυτών services, είναι σαν να λέμε… όλοι.

Πολλοί από τους χρήστες του WhatsApp είναι τόσο νέοι που δεν θυμούνται μια εποχή που το Facebook ήταν cool. Τώρα όλοι αυτοί, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης έγιναν χρήστες του είτε το ήθελαν, είτε όχι. Αλλά και το ίδιο το WhatsApp έχει μια άλλη δύναμη. Είναι καθαρό, λειτουργεί σε όλες τις πλατφόρμες και είναι πανεύκολο στη χρήση. Μπορεί να μην είναι το πιο όμορφο, όμως σχεδόν ποτέ το πιο δημοφιλές δεν είναι και το πιο όμορφο, καθώς πρέπει να έχει μια αισθητική που να μπορεί να ταυτιστεί ο οποιοδήποτε. Είναι όμως βασιλιάς ενός tech trend που αρνείται πεισματικά να “πεθάνει”, των γραπτών μηνυμάτων. Από το AIM στο SMS, κάθε νέα γενιά, χρησιμοποιεί τα μηνύματα και κάποιου είδους chat με το που πιάνει μια συσκευή που να τα υποστηρίζει στα χέρια της. Και τώρα το Facebook κρατάει τα κλειδιά του καλύτερου εξ’ αυτών στα χέρια του.

WhatsApp Stats

450 εκατομμύρια ενεργοί χρήστες.

Από αυτούς μεγαλύτερο ποσοστό του 70% χρησιμοποιούν το app καθημερινά.

Ο ρυθμός ανάπτυξης είναι 1 εκατομμύριο χρήστες τη μέρα!

Οι χρήστες του στέλνουν περί τα 19δις μηνύματα τη μέρα και λαμβάνουν άλλα 34δις.

Κάθε μέρα ο μέσος όρος των φωτογραφιών που ανταλλάσσονται μέσω του app αγγίζει τα 600 εκατομμύρια.

Τα voice messages φτάνουν τα 200 εκατομμύρια.

Τα videos τα 100 εκατομμύρια.

Ο ρυθμός ανάπτυξης για όλα τα παραπάνω χρονιά με τη χρονιά είναι 100%.

Νικόλας Μπογιόπουλος

Share
Published by
Νικόλας Μπογιόπουλος