Για τον πολύ κόσμο, το event της Apple στις 16 Οκτωβρίου σηματοδότησε την παρουσίαση των δύο νέων μοντέλων iPad, iPad Air 2 και iPad mini 3 καθώς και του καινούριου iMac με την οθόνη-γήπεδο ποδοσφαίρου της πλήρως εξωπραγματικής ανάλυσης των 5120×2880 pixels (η λεγόμενη και 5K ανάλυση, κατά το μάρκετινγκ). Πράγματι, παρ’ όλο που οι συγκεκριμένες ανακοινώσεις-παρουσιάσεις δεν ήταν οι μόνες, εντούτοις ήταν οι σημαντικότερες ή αν θέλετε οι πιο «πιασάρικες».
Από iPad, άλλο τίποτα
To iPad Air 2 αποτελεί τη νέα ναυαρχίδα της Apple στην κατηγορία των tablets. Ξεχωρίζει για το σούπερ λεπτό προφίλ των 6,1 χιλιοστών, χαρακτηριστικό που κατά τους κακοήθεις θα το βοηθήσει να λυγίζει ευκολότερα αλλά που για όλο τον υπόλοιπο κόσμο, αποτελεί τρελή αναβάθμιση αφού μιλάμε για το λεπτότερο tablet στον πλανήτη (είναι και ελαφρύτερο από τον προκάτοχό του με 437 γραμ. έναντι 444), με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τη μεταφορά και τη χρήση του. Ο επεξεργαστής που κρύβει μέσα του είναι ένας ανανεωμένος A8X (νεότερη έκδοση του A8 του iPhone) με 40% καλύτερη απόδοση σε σχέση με εκείνον του υπάρχοντος Air και 2,5 φορές ανώτερα γραφικά. Εξίσου σημαντική και η προσθήκη του Touch ID για το ξεκλείδωμα και τις πληρωμές μέσω Apple Pay. Όσο για το ζευγάρι των καμερών, μιλάμε για μία οπίσθια iSight των 8 MP και μία εμπρόσθια FaceTime HD στα 1,2 MP. Οι τιμές του iPad Air 2 ξεκινούν από τα $499 ενώ οι εννιά εκδόσεις της συσκευής (16, 64 & 128 GB σε ασημί, γκρι και χρυσό χρώμα) θα ξεκινήσουν να διατίθενται οσονούπω.
Το iPad mini 3 παίζει στις 7,9 ίντσες, κλασσικά, μοστράροντας ανάλυση 2048×1536, επεξεργαστή A7 και Touch ID όπως το μεγάλο μοντέλο. Τα υπόλοιπα τεχνικά χαρακτηριστικά του είναι παρόμοια με αυτά του iPad Retina mini κι αυτό, διότι όπως ανέφερε κατά την παρουσίασή του ο Tim Cook της Apple, το κοινό ήταν απόλυτα ευχαριστημένο από το τελευταίο –οπότε εφ’ όσον υπάρχει μια επιτυχημένη συνταγή, ποιος ο λόγος να αλλάξει, συμπληρώνουμε εμείς. Χωρητικότητες και χρώματα είναι παρόμοια με αυτά του iPad Air 2: χρυσό, γκρι και ασημί στα 32, 64 & 128 GB με τις τιμές των διάφορων εκδόσεων να ξεκινούν από τα $399 και τις αποστολές των tablets να αρχίζουν από βδομάδα.
Όσο για τον καινούριο iMac, δεν μπορεί κανείς να μη σταθεί στην ανάλυση της οθόνης του. Τα 5120×2880 pixels ή αλλιώς τα 5K δεν είναι και επίδοση που «χωνεύεται» εύκολα και έτσι, χάρη στα 14,7 pixels που «παίζουν μπάλα» στην 27άρα οθόνη του, η Apple μπορεί να ισχυρίζεται για τον νέο της iMac πως αποδίδει την υψηλότερη ανάλυση στον κόσμο. Όσο για το σύστημα αυτό καθαυτό, έρχεται με διπύρηνο Core-i5 ή τετραπύρηνο Core-i7, μία Radeon M290X ή M295X, DDR3 RAM που ξεκινά από τα 8 GB και φτάνει ως τα 32 GB και δίσκο που παίζει είτε σόλο στα 3 TB, είτε με παρέα έναν SSD. Ουσιαστικά η Apple τι κάνει; Λέει, «πόσα θέλετε για να πάρετε μια καλή 4K τηλεόραση; Δεν θα σας πάει κάνα διχίλιαρο το μαλλί; Εύκολα. Ε, δώστε άλλο ένα πεντακοσάρικο, πάρτε αντί για 4Κ, 5Κ, κι ένα PC από κάτω»! Δεν είναι κακό σαν προσέγγιση. Εδώ και μερικά 24ωρα πάντως, οι γραφίστες κάνουν πάρτι.
Αυτά που δεν είδαμε
Τα παραπάνω ήταν τα όσα παρουσίασε εν πολλοίς η Apple. Δύο νέα iPad και ένα καινούριο iMac, δεν είναι και λίγα, όμως υπάρχει και κάτι ακόμα. Το προηγούμενο event της εταιρείας, αυτό για την παρουσίαση του νέου iPhone ήταν στις 9 Σεπτεμβρίου, τουτέστιν έναν μήνα και μια βδομάδα πριν. Το να έχεις δύο εκδηλώσεις είναι προτιμότερο από το να περιοριστείς στη μία, καθώς έτσι απασχολείς τον Τύπο διπλάσιο χρόνο, όμως σκεπτόμενοι με έναν τελείως μη μαρκετίστικο τρόπο, φανταστείτε την Apple να μαζεύει ανακοινώσεις και παρουσιάσεις σε μία εκδήλωση. Αν κάποιος έλεγε ότι μιλάμε για εκδήλωση στην οποία επισφραγίζονται τα μονοπάτια που θα ακολουθήσει η Τεχνολογία (έστω κι αν μιλάμε για την αγορά της Τεχνολογίας και όχι για την Τεχνολογία την ίδια) τους προσεχείς μήνες, προσδίδοντάς της βαρύτητα εφάμιλλη με το Mobile World Congress της Βαρκελώνης ή την IFA του Βερολίνου, δεν θα ήταν υπερβολικός. Πρόκειται εξ’ άλλου για μια εταιρεία που σε γενικές γραμμές, ακόμα και σήμερα καθορίζει τις εξελίξεις και τα trends, τη μόδα, στον χώρο που δραστηριοποιείται.
Η Apple λανσάρει σε ετήσια βάση υπολογιστές (laptops ή/και desktops), smartphones, mp3/multimedia players (φορητά ή όχι), tablets και εσχάτως wearables. Παρ’ ότι κατά την προσωπική μου άποψη τα δύο νέα iPad (iPad Air 2, iPad mini 3) δεν έχουν αυτό το «κάτι παραπάνω» εν συγκρίσει με τους προκατόχους τους, εντούτοις ισχυροποιούν ακόμα περισσότερο το οικοσύστημα που με κόπο χτίζει εδώ και πόσα χρόνια η Apple. Η εταιρεία από το Κουπερτίνο έχει φτάσει σε ένα σημείο να «αγκαλιάζει» τον χρήστη-καταναλωτή-πελάτη σε όλο το φάσμα της καθημερινότητάς του. Σκεφτείτε λίγο: του δίνει τηλέφωνο για να επικοινωνεί, ταμπλέτα για να ασχολείται on the go, laptop για να κάνει τη δουλειά του στο σπίτι, desktop για το γραφείο, mp3 player για τη γυμναστική και σύστημα TV για το βραδινό άραγμα στο σαλόνι. Α, να μην ξεχάσουμε το ρολόι που «τρέχει» καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου. Αν βγει ποτέ και first-party αξεσουάρ που εστιάζει στο ευ ζην και τον ύπνο, τότε η Apple θα «μας έχει» ακόμα κι όταν οριζοντιωνόμαστε το βράδυ. Στα παραπάνω συνυπολογίστε τις εφαρμογές, τις πλατφόρμες (Apple Pay, iTunes, App Store, Passbook, Health κ.α.) και το περιεχόμενο (apps, μουσική κλπ) και κλείσατε.
Κι άλλες εταιρείες το κάνουν αυτό. Η Sony φερ’ ειπείν φτιάχνει από τηλεοράσεις και κάμερες, μέχρι κονσόλες και ταινίες. Η LG επίσης έχει επεκταθεί σε μια ευρεία γκάμα συσκευών. Η Samsung το προσπάθησε όταν χώθηκε και στα laptops, πριν φύγει νύχτα. Γιατί λοιπόν όλοι, συμπεριλαμβανομένων και ημών των ιδίων, μιλούν για την Apple κι όχι γι’ αυτές. Η απάντηση είναι πολύ απλή: όταν όλες οι άλλες εταιρείες απλά λανσάρουν συσκευές, η Apple ολοκληρώνει το παζλ του οικοσυστήματος που είχε συλλάβει χρόνια πριν ο μακαρίτης ο Jobs. Και μάλιστα δίχως να στηρίζεται σε ένα open source λειτουργικό από τρίτη εταιρεία (λέγε με Android…) αλλά έχοντας αναπτύξει η ίδια το δικό της (ή μάλλον τα δικά της, βάζοντας στην εξίσωση MacOS και iOS), αυτό που καλύπτει πλήρως τις ανάγκες των συσκευών αλλά και του κοινού της. Ποια άλλη εταιρεία το κάνει αυτό; Ακριβώς: καμία.
Η Apple ξέρει να φτιάχνει συσκευές, λειτουργικά, εφαρμογές, γενικώς Τεχνολογία. Ξέρει να φτιάχνει Τεχνολογία. Αυτό όμως είναι κάτι που το γνωρίζουν κι άλλοι, ενδεχομένως και καλύτερα από ‘κείνη. Αυτό στο οποίο όμως οι Αμερικάνοι είναι αξεπέραστοι είναι η πώληση της Τεχνολογίας αυτής. Και πάλι με μπροστάρη τον Steve Jobs, στην Apple έμαθαν να παρουσιάζουν τα προϊόντα τους με έναν συγκεκριμένο τρόπο που θα τους επέτρεπε να τα πουλούν και σε γελοιωδέστατα υψηλές τιμές. Δείτε: ακόμα κι όταν βγήκε το «φθηνό iPhone», το iPhone 5c, η τιμή του ήταν ψηλότερη ακόμα κι από αυτές ΑΑΑ μοντέλων που κυκλοφορούσαν στην αγορά! Ακόμα κι όταν δεν έχει να επιδείξει κάτι καινούριο, κάτι τόσο «ουάου» που να δικαιολογεί νέα συσκευή (βλ. iPhone 5s, iPad Air 2, iPad mini 3), η Apple θα προχωρήσει στο λανσάρισμα θέλοντας απλά και μόνο να ισχυροποιήσει τη θέση της.
Τι κι αν το Android κυριαρχεί στην αγορά βάσει μεριδίου; Βρείτε μου αγορά που να καρπώνεται την υπεροχή αυτή αλλά σε δολάρια, όπως κάνει η Apple φερ’ ειπείν με το δεύτερο αλλά «τίμιο» ποσοστό του iOS. Για να μη βασανίζεστε άδικα, δεν υπάρχει άλλος πλην της εταιρείας με τα μήλα που να κάνει το ίδιο πράγμα, έστω όχι τόσο αποτελεσματικά. Ευχή όλων είναι να υπάρξει, αφ’ ενός διότι ο ανταγωνισμός θα ωφελήσει μακροπρόθεσμα εμάς, τους καταναλωτές και αφ’ ετέρου για να μιλήσουμε και για καμιά άλλη εταιρεία, μπας και βγάλουμε από πάνω μας τα ταμπελάκια των Apple fanboys!