To “lobbying”, ο επηρεασμός δηλαδή φορέων, προσώπων, οργανώσεων και παρατάξεων είναι κάτι σύνηθες στον επιχειρηματικό κόσμο. Πώς νομίζετε ότι μία βιομηχανία καταφέρνει η εκάστοτε νομοθεσία να αντανακλά τις απόψεις της και να βολεύει τα συμφέροντά της; Μα φυσικά βάζοντας πολύ συγκεκριμένα πρόσωπα να επηρεάσουν εκείνους που αποφασίζουν γι’ αυτή. Αν τώρα διαβάζετε πρώτη φορά για το lobbying, μην εντυπωσιάζεστε: πρόκειται για συνηθισμένη τακτική εδώ και δεκαετίες, ιδιαίτερα στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού και με αφορμή αυτό το τελευταίο, θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον αν ρίχναμε μια ματιά στους τομείς που επενδύουν ως προς το lobbying οι μεγάλες εταιρείες Τεχνολογίας. Ξέρετε, ιδιαίτερα σε μία βιομηχανία όπως αυτή, που αλλάζει με τόσο γρήγορους ρυθμούς και ο εφησυχασμός δεν υφίσταται ως έννοια, κάτι τέτοιο θα είχε πολύ ενδιαφέρον αφού στην ουσία θα «πρόδιδε» το πού ακριβώς στοχεύουν κολοσσοί σαν τη Google και το Facebook για τα επόμενα χρόνια.
Ευτυχώς για εμάς, η MapLight δημοσίευσε τα δεδομένα αυτά (αφορούν την περίοδο από το 2012 μέχρι και σήμερα) και μάλιστα στη μορφή ενός ιδιαίτερα πρακτικού infographic προκειμένου να τα μελετήσουμε και να βγάλουμε τα δικά μας συμπεράσματα.
Η Google λοιπόν (οποία έκπληξις…) έχει ξοδέψει τα περισσότερα χρήματα στο lobbying και μη φανταστείτε τίποτα πενταροδεκάρες: $57,1 εκατ. με το μεγαλύτερο ποσοστό εξ αυτών να έχει «φύγει» υπέρ της διαφήμισης και της νομοθεσίας που την αφορά. Η Google μάλιστα είναι και ο μεγαλύτερος «τροφοδότης» του lobbying στη διαφήμιση με το Facebook να ακολουθεί. Facebook, Microsoft, Intel και Google έχουν επενδύσει και στους υπολογιστές (το λεγόμενο “computing”) μόνο που μέχρι τώρα δεν σας έχουμε πει και κάτι καινούριο ή έστω, μη αναμενόμενο, σωστά; Ας πούμε ότι αυτά ήταν τα προφανή. Διότι υπάρχουν και τα «άλλα», τα λίγο πιο «σύνθετα».
Η Google με την Intel, ας πούμε, πλήρωσαν αδρά προκειμένου να τροποποιηθεί το νομοθετικό πλαίσιο στις ΗΠΑ που αφορά τα drones, έτσι ώστε και οι ίδιες να κάνουν περισσότερες δοκιμές και το κοινό να μην αποθαρρυνθεί. Η Apple ξόδεψε περί τα $1,7 εκατ. κι αυτά φέτος μόνο, προκειμένου να «σπρώξει» όσο περισσότερο γινόταν τις υπηρεσίες mobile payment της. Η Google από την άλλη είναι η μόνη που έχει ασχοληθεί με το lobbying σε θέματα που άπτονται της αυτοκινητοβιομηχανίας, ακόμα μία έμπρακτη απόδειξη του πόσο πολύ πιστεύει το κόνσεπτ των οχημάτων δίχως οδηγό (driverless cars). Γενικότερα, παρατηρώντας κάποιος το infographic θα δει πως οι πέντε μεγάλοι της Σίλικον Βάλεϊ, έχουν καταφύγει στο lobbying ακόμα και σε τομείς φαινομενικά άσχετους με το αντικείμενό τους: άμυνα, πολιτικά δικαιώματα, φορολογία, μετανάστευση κ.α..
Προφανώς και δεν το έχουν κάνει απ’ την καλή τους την καρδιά: όλο και κάτι θα υπάρχει για να κερδίσουν στο απώτερο μέλλον, ακόμα κι αν επί του παρόντος μοιάζει δυσδιάκριτο. Το μόνο βέβαιο είναι πως οι «γίγαντες» της Τεχνολογίας, δεν έχουν μείνει μόνο σε αυτή: έχουν εξαπλωθεί και σε άλλες βιομηχανίες και πλέον, έχοντας αποκτήσει κολοσσιαία υπόσταση, επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την καθημερινότητά μας. Σε τι βαθμό; Δείτε τα νούμερα που αφορούν απλά τα μπάτζετ τους για lobbying και θα καταλάβετε.