Τους τελευταίους μήνες οι χρήστες του Facebook και του Foursquare σε smartphones και tablets ζουν ένα δράμα. Ο Mark Zuckerberg κι οι φίλοι του ξεκίνησαν να ενημερώνουν τους χρήστες του δικτύου τους πως πλέον η επικοινωνία μεταξύ τους θα γίνεται μέσω της ειδικής εφαρμογής Facebook Messenger ή οποία ναι μεν ήταν διαθέσιμη από το 2011 αλλά η χρήση της ήταν καθαρά προαιρετική. Όσο για το Foursquare χωρίς καμία προειδοποίηση πακέταρε κάποιες από τις λειτουργίες του στο Swarm αλλάζοντας κι εκείνο άρδην προφίλ και φιλοσοφία. Άπαντες καταριούνται Facebook και Foursquare ζητώντας επιτακτικά την επιστροφή στο παλιό status quo εις μάτην όμως.
Τόσο το Facebook όσο και το Foursquare προσπαθούν να δικαιολογήσουν τις -πανομοιότυπες- αποφάσεις τους με διάφορες πιαρίστικες μπούρδες οι οποίες είναι απλά για λαϊκή κατανάλωση. Ο διαχωρισμός των λειτουργιών των δύο δικτύων σε δύο εφαρμογές για το καθένα έγινε για έναν πολύ απλό λόγο: τα νούμερα. Γιατί οι δύο πλατφόρμες να έχουν από μία εφαρμογή, όταν αποδεδειγμένα μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους και με δύο; Σύμφωνοι, ο κόσμος, οι ίδιοι οι χρήστες δεν βολεύονται καθόλου όμως οι ίδιες μπορούν πλέον να δηλώνουν μεγαλύτερο αριθμό downloads και άρα μοναδικών χρηστών που στην ιδανικότερη των περιπτώσεων, φτάνει και τους διπλάσιους. Σύμφωνοι, κάποιοι θα εκνευριστούν, θα απηυδήσουν και στο φινάλε θα αρνηθούν να χρησιμοποιήσουν τη νέα εφαρμογή, όμως όλοι όσοι ενδώσουν, κέρδος θα αποτελέσουν για την εκάστοτε εταιρεία και μάλιστα απ’ το πουθενά.
Οι δύο κινήσεις «διάσπασης» των Facebook και Foursquare έγιναν αρκετά κοντά χρονικά μεταξύ τους, ωστόσο σημειώνονται σε τελείως διαφορετική φάση ζωής για καθένα εξ’ αυτών: στο μεν Facebook έγινε κάμποσα χρόνια μετά το λανσάρισμά του και λίγο αφότου μπήκε στο χρηματιστήριο, στο δε Foursquare έγινε αρκετά νωρίτερα. Κοινός παρονομαστής των δύο περιπτώσεων, είναι η ανάγκη για παρουσίαση αυξητικών τάσεων και ανοδικής πορείας στους μετόχους: απλά στην περίπτωση του Foursquare η ανάγκη αυτή επήλθε νωρίτερα αφού η υπηρεσία φρόντισε να ξεπουληθεί νωρίς-νωρίς.
Υπάρχει περίπτωση οι δύο εταιρείες ή έστω η μία εξ’ αυτών να ακούσουν τη «φωνή λαού» και να κάνουν πίσω; Ούτε μία στο εκατομμύριο. Το μεν Facebook πλέον μπαίνει για τα καλά στην αγορά του messaging με το Messenger και τυχόν υποχώρησή του δεν θα ήταν σοφή -κάθε άλλο μάλιστα. Όσο για το Foursquare, εδώ τα πράγματα είναι διαφορετικά αφού με το Swarm δεν γίνεται άνοιγμα σε κάποια καινούρια κατηγορία ενώ επιπροσθέτως χάνεται και το στοιχείο του gamification που είχε πάρα πολύ έξυπνα εισάγει στην αρχή στο δίκτυο. Σίγουρα η περίπτωση του Foursquare είναι σοβαρότερη από ‘κείνη του Facebook αφού περισσότερο με πισωγύρισμα μοιάζει παρά με εξέλιξη.
Θα αλλάξει κάτι; Δυστυχώς δύσκολο. Και οι δύο πλατφόρμες, βλέπετε, μπορεί να δίνουν λόγο στους χρήστες, δεν έχουν μάθει όμως να τους ακούνε.