Τις τελευταίες μέρες ο πλανήτης των gamers κινείται στους ρυθμούς του PlayStation VR, της νέας πλατφόρμας (ή αξεσουάρ του PS4, αν προτιμάτε) της Sony και παράλληλα του πρώτου headset εικονικής πραγματικότητας που κυκλοφορεί εμπορικά παγκοσμίως. Αυτό που πριν μερικά χρόνια φάνταζε σενάριο επιστημονικής φαντασίας, πλέον αποτελεί πραγματικότητα και όχι εικονική (pun intended). Σύντομα το κοινό θα έχει να διαλέξει μεταξύ αρκετών προτάσεων VR headsets και μάλιστα σε τιμές προσιτές, τηρουμένων των αναλογιών: η Sony έκανε την αρχή, η Oculus –ιδιοκτησίας Facebook πια- ακολουθεί ενώ έπεται και η HTC.
Φυσικά ο λόγος που έπεσαν όλοι αυτοί με τα μούτρα πάνω στο VR δεν είναι το gaming. Τα συμπαθέστατα κατά τα άλλα videogames, όσο κι αν συγκεντρώνουν αυτή τη στιγμή τα φώτα της δημοσιότητας, δεν αποτελούν παρά τα «πειραματόζωα» της βιομηχανίας και παράλληλα, το ιδανικό «τυράκι» για να δελεάσει το κοινό, να το κάνει να ασχοληθεί με την εικονική πραγματικότητα και να εξοικειωθεί μαζί της. Η MarketsAndMarkets, εταιρεία έρευνας αγοράς, υπολόγιζε αρχικά πως η αγορά του VR θα άγγιζε τα $1,06 δισ. το 2018, ωστόσο υποχρεώθηκε να επαναπροσδιορίσει τις εκτιμήσεις: πέρυσι η αγορά είχε ξεπεράσει τα $1,37 δισ. ενώ με τους ρυθμούς ανάπτυξης που παρουσιάζει θα μπορούσε να φτάσει και τα $34 δισ. το 2020!
Αν όχι gaming, τότε τι;
Λογικά όμως οι περισσότεροι κάπου εδώ θα πρέπει να αναρωτιέστε, αν το gaming αποτελεί το “hors d’oeuvre” της εικονικής πραγματικότητας, ποιες εφαρμογές θα είναι εκείνες που θα καταστήσουν τον όποιο «πειραματισμό» μαζί της άξιο επένδυσης. Πραγματικά αν το καλοσκεφτείτε, το VR μπορεί να μεταμορφώσει κάθε πτυχή της καθημερινότητας και της ζωής μας, έμμεσα ή άμεσα, με τον τρόπο του. Εύκολο δεν είναι: χρειάζεται χρόνος και χρήμα, όμως στο τέλος, οι εμπειρίες που θα απολαμβάνουμε στην εποχή του VR δεν θα έχουν καμία σχέση με αυτές του σήμερα.
Σε ό,τι αφορά την ψυχαγωγία εκτός gaming, ας πούμε, σκεφτείτε πόσο πιο εντυπωσιακές και ρεαλιστικές θα ήταν ταινίες σαν τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών, το Χάρι Πότερ ή τον Πόλεμο των Άστρων αν οι θεατές φορούσαν headsets έτσι ώστε να νιώθουν πως τις βιώνουν και δεν τις παρακολουθούν απλώς. Ανά πάσα ώρα και στιγμή, ο καθένας θα μπορούσε να επισκεφθεί το μουσείο/μνημείο που θέλει, έχοντας έτσι μια εμπειρία εφάμιλλη της πραγματικής. Μη γελιέστε, εκείνος που πραγματικά επιθυμεί να βρεθεί στο Λούβρο, το MoMA ή το Σινικό Τείχος θα το κάνει, όμως από περιέργεια και μόνο, πόσοι θα είναι εκείνοι που θα ρίξουν μια “virtual” ματιά –και ίσως η ματιά αυτή να τους δώσει το ερέθισμα για να τα επισκεφθούν στα αλήθεια.
Στον τομέα της υγείας, η υιοθέτηση της VR τεχνολογίας θα μπορούσε να κάνει «θαύματα» αφού οι γιατροί θα ήταν σε θέση να δημιουργήσουν 3D μοντέλα οργάνων, ακόμα και ολόκληρης της ανατομίας ενός ασθενούς, θεραπεύοντας αποτελεσματικότερα παθήσεις και ασθένειες. Επιπλέον, το VR θα μπορούσε να αλλάξει πλήρως τον κλάδο της Φυσικοθεραπείας αφού οι εμπειρίες που θα προσέφεραν οι ασκήσεις θα ήταν άκρως ρεαλιστικές ενώ χάρη και στο λεγόμενο “gamification”, τα πάντα θα έμοιαζαν με παιχνίδι και έτσι, οι ασκούμενοι θα κατέβαλλαν περισσότερη προσπάθεια.
Φέρτε στον νου σας ότι ακόμα κι οι πιο δύσκολες εγκληματολογικές υποθέσεις θα μπορούσαν να εξιχνιαστούν με έναν τρόπο που μόνο στα επεισόδια του Sherlock έχουμε δει, αφού θα ήταν δυνατή η τρισδιάστατη ψηφιακή αναπαράστασή τους. Η εκπαίδευση θα περνούσε σε άλλο επίπεδο και δεν αναφερόμαστε απαραίτητα σε αυτή που λαμβάνουν παιδιά και έφηβοι στα σχολεία. Κάθε χρόνο θρηνούμε τόσα θύματα στην άσφαλτο καθώς οι οδηγοί δεν συνειδητοποιούν τις συνέπειες των πράξεών τους. Για κάντε κάποιον να ζήσει ένα τροχαίο φορώντας ένα VR headset και θα δείτε τι συμπεριφορά θα έχει εκείνος μόλις πιάσει τιμόνι στα χέρια του. Αντίστοιχα από το VR θα μπορούσε να κερδίσει και η στρατιωτική εκπαίδευση με τους φαντάρους και τα κομάντα να εκπαιδεύονται σε όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικές συνθήκες.
Δεν αναφερόμαστε φυσικά στις αλλαγές που θα επιφέρει η ευρεία εκμετάλλευση του VR στην παραγωγική διαδικασία: οι υπεύθυνοι θα είναι σε θέση να την επιβλέπουν αποτελεσματικότερα, ο ποιοτικός έλεγχος θα γίνεται πιο αποδοτικά ενώ εξίσου εύκολα θα μπορούν να γίνουν τυχόν αλλαγές από τις οποίες, εν τέλει, ευνοημένος θα είναι ο καταναλωτής –μια βελτιωμένη γραμμή παραγωγής ισοδυναμεί με μικρότερο κόστος παραγωγής και άρα φθηνότερα προϊόντα/υπηρεσίες. Μάλιστα τα παραπάνω δένουν άρτια και με το shopping και συγκεκριμένα το e-commerce το οποίο θα μπορούσε να αλλάξει πλήρως εικόνα με τους «ψηφιακούς διαδρόμους» των online καταστημάτων να αποκτούν και μία πιο… virtual υπόσταση!
Σας πείσαμε;
Αντιλαμβάνεστε λοιπόν πώς το VR θα μπορούσε να αλλάξει άρδην τη ζωή μας. Πολλά από τα παραδείγματα που δώσαμε, δεν αποτελούν απλά αποκυήματα της φαντασίας μας ή sci-fi σενάρια αλλά συμβαίνουν στην πραγματικότητα, έστω κι αν για την ώρα αφορούν συγκεκριμένες εταιρείες ή εφαρμόζονται σε καθαρά πειραματικό στάδιο. Η ώρα που το VR θα βρίσκεται για τα καλά μπλεγμένο στην καθημερινότητά μας δεν αργεί: τα PlayStation VR και Oculus Rift, περισσότερο κι απ’ το σπίτι μας, θα το βάλουν στις ζωές μας. Αν θα τις βελτιώσει ή θα τις καταστρέψει; Ο χρόνος θα δείξει.
Αν έπρεπε να ποντάρουμε σε ένα απ’ τα δύο; Τα ρέστα μας στο πρώτο…