Categories: DIGITAL STORIES

Πώς ένα autoplay μπορεί να δείξει έναν νέο δρόμο για τη διαφήμιση

Το Facebook διαθέτει εδώ και χρόνια τη δυνατότητα φιλοξενίας βίντεο μέσα σε σελίδες ή προφίλ χρηστών του. Πριν μερικούς μήνες (βασικά πάνω από χρόνος ήταν αλλά… ψιλά γράμματα), το δίκτυο εγκαινίασε μια νέα λειτουργία όσον αφορά τα βίντεό του: το autoplay. Χωρίς ο χρήστης να κάνει «κλικ» κάπου, χωρίς να δώσει το «ΟΚ» του, χωρίς να καν να ερωτηθεί για τη γνώμη του, τα βίντεο που εμφανίζονταν στην οθόνη του, καθώς φερ’ ειπείν εκείνος «σκάναρε» τη home page του, ξεκινούσαν να παίζουν! Από τη μία αυτό ήταν απόλυτα ενοχλητικό μιας που ο χρήστης είθισται να θέλει να είναι εκείνος που αποφασίζει για το τι θα παίξει και τι όχι. Από την άλλη ήταν και κοστοβόρο, μιας που πολλοί εφάρμοζαν την προαναφερθείσα ρουτίνα από τα κινητά τους τηλέφωνα, οπότε χωρίς τη συγκατάθεσή τους, το Facebook απομυζούσε τη σύνδεσή τους.

Πολύς κόσμος κριτίκαρε το δίκτυο καθώς με το autoplay ενεργοποιημένο, βίντεο με «περίεργο» περιεχόμενο [σεξουαλικό και NSFW (Not Suitable For Work, τουτέστιν περιεχόμενο που έτσι και σας τσακώσουν να χαζεύετε στο γραφείο, θα βρεθείτε μάλλον σε δύσκολη θέση) μέχρι υπερβολικά βίαιο ή θορυβώδες] ξεκινούσε να παίζει χωρίς προηγουμένως εκείνος να έχει συμφωνήσει για να γίνει κάτι τέτοιο. Σύμφωνοι, η λειτουργία αυτή ήταν ενοχλητική όμως δεν ενεργοποιήθηκε καθόλου τυχαία από πλευράς Facebook: ήξερε τι έκανε ο Zuckerberg από την πρώτη μέχρι την τελευταία στιγμή. Στόχος του Facebook δεν ήταν να μας εκνευρίσει, να μας κάνει με το «έτσι ντε» να δούμε τα βίντεο που ανέβασαν εκείνοι οι κάποτε συμμαθητές μας ή να μας μυήσει στα μυστικά του NBA μέσα απ’ τα καρφώματα του Γιάννη Αντετοκούνμπο.

Το autoplay στα διάφορα «αθώα» βίντεο των χρηστών δεν ήταν παρά μια καλή αφορμή για να αρχίσει να συνηθίζει το μάτι του χρήστη στο βίντεο που παίζει μόνο του. Ο λόγος; Μα απλούστατος: οι διαφημίσεις! Με το κοινό του να έχει συνηθίσει πλήρως τις τυπικές διαφημίσεις, το Facebook έψαχνε από καιρό τον τρόπο για να συγκινήσει εκ νέου τους εταιρικούς του πελάτες και τον βρήκε με τα βίντεο. Εδώ όμως υπήρχε μία ακόμα παγίδα που δεν ήταν άλλη από την αναπαραγωγή τους: αν αυτή η τελευταία λεπτομέρεια αφηνόταν στον χρήστη, τότε σίγουρα το αποτέλεσμα δεν θα ήταν το επιθυμητό. Έτσι λοιπόν το δίκτυο πήρε πάνω του την απόφαση και μαζί την πρωτοβουλία να ξεκινά από μόνο του τα βίντεο που βλέπουν τα μέλη του, απλά μιας που αν το μέτρο εφαρμοζόταν στις διαφημίσεις μόνο θα «χτυπούσε» άσχημα, η αρχή έγινε με τα άλλα, τα αθώα βίντεο που λέγαμε πιο πάνω.

Κάπως έτσι λοιπόν το Facebook μας εκπαίδευσε και εμείς βέβαια υπακούσαμε πειθήνια. Σε περίπτωση που δεν θέλετε να ξεκινούν να παίζουν τα βίντεό του αυτόματα, πηγαίνετε στο μενού πάνω δεξιά στα “Settings”, επιλέγετε το “Videos” και απενεργοποιείτε το autoplay. Τόσο απλό.

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος