Μία από τις σημαντικότερες βελτιώσεις που έχει επιφέρει η Τεχνολογία στην καθημερινότητά μας, είναι η αμεσότητα στην επικοινωνία μας με εταιρείες και φορείς. Από αεροπορικές εταιρείες και τράπεζες, μέχρι δημόσιες υπηρεσίες και κάθε λογής εταιρείες λιανεμπορίου, είναι σε θέση να εξυπηρετούν γρήγορα και εύκολα τους πολίτες και τους πελάτες τους κάνοντας χρήση online φορμών επικοινωνίας, tracking συστημάτων, emails, messaging υπηρεσιών και social δικτύων. Τέρμα οι αναμονές στο τηλέφωνο, το ατελείωτο «περίμενε» σε ουρές, ακόμα και σε κάποιον βαθμό η άρχουσα γραφειοκρατία. Στην εποχή της ψηφιακής κουλτούρας και έχοντας κατά νου όλα τα παραπάνω, είναι πραγματικά ευχάριστο να βλέπει κανείς Δήμους να αναπτύσσουν τις δικές τους εφαρμογές προκειμένου να έρθουν πιο κοντά στους δημότες τους.
Μερικά χρόνια πριν, η συντήρηση και μόνο ενός site θεωρείτο αρκετή –μη σας πούμε και καινοτόμα! Η ιστοσελίδα μπορεί να αποτελέσει ένα εξαιρετικό μέσο πληροφόρησης που όμως, κακά τα ψέματα, στην περίπτωση ενός Δήμου, είναι μονόδρομο και αρκετά περιοριστικό (δοκιμάστε να μπείτε από smartphone σε μια τέτοια σελίδα και τα ξαναλέμε). Η λέξη-κλειδί εδώ είναι το «μονόδρομο»: ποιος ο ρόλος μίας δημοτικής Αρχής αν δεν είναι σε θέση να ακούσει τους δημότες της; Και επειδή δεν έχει ο καθένας τον χρόνο και την όρεξη να… πετιέται κάθε λίγο και λιγάκι στο δημαρχείο για να κάνει τα παράπονά του, ένα app φαντάζει ως η ιδανική λύση. Το 2015 άλλωστε, το 52,7% των χρηστών κινητών και smartphones παγκοσμίως «σέρφαρε» στο διαδίκτυο από τη συσκευή του. Το ίδιο ποσοστό του χρόνου, το 2017, αναμένεται να έχει φτάσει το 63,4%!
Εμείς κατεβάσαμε ενδεικτικά δύο τέτοια apps: το Pireapp και το Citify. To πρώτο είναι του Δήμου Πειραιά και το δεύτερο του Δήμου Παπάγου Χολαργού. Αμφότερα διατίθενται δωρεάν και για τη λειτουργία τους απαιτούν εγγραφή. Ο λόγος που γίνεται αυτό, αφορά τη βασική τους χρησιμότητα που δεν είναι άλλη από την καταγραφή κάθε λογής προβλήματος απ’ ευθείας από τους πολίτες! Εκεί που κάνετε, ας πούμε, τη βόλτα σας, εντοπίζετε μία σπασμένη πλάκα στο πεζοδρόμιο, ένα εγκαταλελειμμένο αυτοκίνητο, μπάζα ή πινακίδες που έχουν υποστεί σημαντικές φθορές. Δεν έχετε παρά να βγάλετε μία φωτογραφία, να επιλέξετε το είδος του προβλήματος, να επιβεβαιώσετε την ακριβή διεύθυνση και να προσθέσετε στον χάρτη της εκάστοτε εφαρμογής ακόμα μία περίπτωση, ένα σημείο που θα πρέπει να επέμβει η δημοτική Αρχή.
Από πλευράς ευχρηστίας και οι δύο εφαρμογές είναι αρκετά “to the point”, χωρίς να παρουσιάζουν την παραμικρή δυσκολία. Αυτή του Πειραιά έχει βέβαια ορισμένες έξτρα υπηρεσίες όπως τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης και ανακοινώσεις, ωστόσο η βασική τους λειτουργία είναι η ενημέρωση του εκάστοτε Δήμου για θέματα που απαιτούν λύση.
Αυτό που μου έκανε εντύπωση πάντως, χωρίς να αφορά βέβαια άμεσα τις δύο εφαρμογές, είναι ο αριθμός των άλυτων προβλημάτων που υπάρχουν στους χάρτες τους. Ειδικά στην περίπτωση του Πειραιά, χρειάζεται να εστιάσει κανείς σε αρκετά μεγάλο βαθμό στον χάρτη ώστε να είναι σε θέση να τα δει ένα προς ένα, ειδάλλως είναι τόσα πολλά που είναι αδύνατη η επιλογή τους! Τέτοια apps αποτελούν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τους Δήμους να πάρουν feedback από τους πολίτες, δημότες τους και μη, όμως για να έχει νόημα η ύπαρξη και η χρήση τους, θα πρέπει τα προβλήματα που αναφέρονται να λύνονται στο μικρότερο δυνατό διάστημα. Η απλή καταγραφή τους, με άλλα λόγια, δεν αρκεί. Για την ακρίβεια, δεν κάνει τίποτα, αν δεν ακολουθήσει και η επίλυσή τους. Ο χρόνος επίλυσης δε όπως και η σωστή ενημέρωση του πολίτη που ενημερώνει για κάθε τέτοιο πρόβλημα, θα μπορούσαν να αποτελέσουν δύο ωραιότατα KPIs, βάσει των οποίων θα μπορεί κριθεί εν τέλει η αποτελεσματικότητα, όχι μόνο του Pireapp και του Citify αλλά κάθε τέτοιας εφαρμογής.
Οι Δήμοι Παπάγου Χολαργού και Πειραιά δεν είναι πάντως οι μόνοι που έχουν αναπτύξει τα δικά τους apps –είπαμε, τα συγκεκριμένα τα χρησιμοποιήσαμε ενδεικτικά. Παρόμοιες κινήσεις έχουν κάνει και άλλοι Δήμοι όπως αυτοί της Καλλιθέας, της Θεσσαλονίκης και του Αλίμου. Πρόκειται εξ άλλου για πρακτική που αποδεδειγμένα δουλεύει εδώ και χρόνια σε άλλες χώρες, ιδίως σε μεγάλες πόλεις. Αν είστε δημότες στους παραπάνω Δήμους, δεν έχετε δικαιολογία αν τα apps τους δεν βρίσκονται στο smartphone σας. Αν όχι, τότε αφ’ ενός κατεβάστε τα (δεν ξέρετε πότε θα βρεθείτε στα μέρη τους) και αφ’ ετέρου αρχίστε να πιέζετε και τον δικό σας Δήμο να ακολουθήσει το παράδειγμά τους, ευελπιστώντας φυσικά πως δεν θα αρκεστεί απλά στην καταγραφή των προβλημάτων αλλά θα μεριμνήσει και για την επίλυσή τους. Κάτι για το οποίο δεν πείθουν τα ήδη υπάρχοντα apps…