Xbox, PlayStation, ακόμα και Wii. Κονσόλες που πούλησαν δεκάδες εκατομμύρια τεμάχια με αποτέλεσμα να γίνουν γνωστές σε κάθε γωνιά του πλανήτη με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Συστήματα που απέφεραν στις εταιρείες δυσθεώρητα ποσά, όχι τόσο απ’ τις πωλήσεις τους, όσο από τα όσα επακολούθησαν αυτών (υπηρεσίες, συνδρομές και βέβαια videogames). Το λανσάρισμα και η υποστήριξη μιας κονσόλας, μιας παιχνιδομηχανής, δεν είναι εύκολο πράγμα. Κρύβει δυσκολίες και κινδύνους και η αποτυχία εκτός του ότι πονάει, κοστίζει. Πολύ. Εταιρείες όπως η SEGA, η Atari, ακόμα και η ιστορική Nintendo το γνωρίζουν πολύ καλά, έχοντας δει συστήματά τους να πηγαίνουν «άπατα», έχοντας προηγουμένως αποτύχει να πείσουν το καταναλωτικό κοινό για τη χρησιμότητά τους.
Ποια είναι όμως τα πλέον κραυγαλέα παραδείγματα (προς αποφυγή); Ποιες είναι οι κονσόλες που θα σάρωναν τα υποθετικά Χρυσά Βατόμουρα του gaming; Κάποιες τις έχετε ακουστά, κάποιες άλλες όχι. Το μόνο βέβαιο είναι πως οι εταιρείες που βρίσκονταν πίσω τους, εύχονται ακόμα και σήμερα να είχαν πάρει διαφορετικό δρόμο…
Panasonic 3DO
Κυκλοφόρησε: Οκτώβριος 1993 | Πούλησε: 2 εκατ.
Μια φορά κι έναν καιρό, η Panasonic προσπάθησε να κάνει δυναμικό μπάσιμο στην αγορά του gaming με το 3DO, μια 32μπιτη κονσόλα όχι εντελώς δικιά της αλλά καθ’ όλα καινοτόμο: ήταν άλλωστε η πρώτη που διάβαζε CD, ενώ απέδιδε Dolby Surround ήχο και τρισδιάστατα γραφικά. Το κακό με το 3DO ήταν αρχικά η τιμή του: τα $699 θα θεωρούνταν ακόμα και σήμερα υπερβολικά πολλά χρήματα, οπότε φανταστείτε για τι εξωφρενικό ποσό μιλάμε 22 χρόνια πριν! Μέχρι ο κόσμος να αρχίσει να επενδύει στο 3DO και να αρχίσουν να βγαίνουν τα πρώτα παιχνίδια γι’ αυτό, η Sony είχε ήδη χαράξει τον δρόμο προς την επιτυχία με το πρώτο PlayStation. Στα τέλη του ’96 το αποκήρυξε ακόμα κι η ίδια η Panasonic.
Nintendo Virtual Boy
Κυκλοφόρησε: Ιούλιος 1995 | Πούλησε: 770 χιλιάδες
Για να καταλάβετε τι έβλεπε όποιος «έπαιζε» με το Virtual Boy. Μια βδομάδα μαζί του και η επιληψία σας χτυπούσε την πόρτα!
Η Nintendo προσπάθησε να υλοποιήσει αυτό για το οποίο σφάζονται Facebook, Sony, Samsung και λοιποί συγγενείς σήμερα: το κόνσεπτ της εικονικής πραγματικότητας. Μια εικοσαετία πριν όμως, ο χωροχρόνος δεν ήταν έτοιμος για να υποδεχθεί κάτι τέτοιο, παρά τα θρυλούμενα $25 εκατ. που «έσπρωξε» η Nintendo για να προμοτάρει το νέο της σύστημα. Επρόκειτο για κάτι μεταξύ κάσκας και γυαλιών με επιτραπέζια βάση μέσα απ’ τα οποία έβλεπε ο παίκτης ενώ έπαιζε κρατώντας χειριστήριο. Η εικόνα που έβγαζε το σύστημα ωστόσο, με το κόκκινο και το μαύρο χρώμα να κυριαρχούν ήταν ό,τι έπρεπε για επιληψία ενώ και τα παιχνίδια που πρόλαβαν να κυκλοφορήσουν γι’ αυτό ήταν ελάχιστα. Μετά από διαρκείς μειώσεις στην τιμή πώλησής του, η Nintendo το απέσυρε και επίσημα έπειτα από μόλις 1,5 χρόνο.
Apple Bandai Pippin
Κυκλοφόρησε: Μάρτιος 1995 | Πούλησε: 42 χιλιάδες
Πολύ πριν γίνει το “hot brand” που είναι σήμερα, η Apple επιχείρησε να δραστηριοποιηθεί και στο gaming. Σε συνεργασία με τη Bandai ανέπτυξαν το Pippin, μια κονσόλα που θύμιζε low-budget υπολογιστή. Διάβαζε CD, ήταν συμβατό με εκτυπωτές και διάφορα αξεσουάρ ενώ η Apple υποσχόταν δυνατή υποστήριξη με εφαρμογές, παιχνίδια και updates. Τελικά, λανσαρίστηκε με μόλις 18 τίτλους που μάλιστα ουδέποτε έπιασαν καν τριψήφιο νούμερο! Συν τοις άλλοις στις ΗΠΑ ντεμπούταρε με τιμή $599, οπότε και τα δύο χρόνια που άντεξε, πολλά ήταν. Τη σήμερον ημέρα ελάχιστοι θυμούνται το Pippin, κάτι απόλυτα λογικό μιας και όσοι το αγόραζαν δεν γεμίζουν ούτε το ΟΑΚΑ!
Nokia N-Gage
Κυκλοφόρησε: Νοέμβριος 2003 | Πούλησε: 3 εκατ.
Όταν η Nokia ακόμα μεσουρανούσε στην κινητή τηλεφωνία, είχε μια –φαεινή, όπως απεδείχθη- ιδέα: να κοντράρει Sony και Nintendo (που τότε ετοίμαζαν τα PSP και DS αντίστοιχα) με μια φορητή κονσόλα! Κάπως έτσι προέκυψε το N-Gage, ένα handheld που θύμιζε Game Boy Advance, διέθετε αριθμητικό πληκτρολόγιο, σταυρό κατεύθυνσης και έγχρωμη οθόνη και μπορούσε να πάρει και τηλέφωνο! Η τιμή του αποτέλεσε τροχοπέδη στα σχέδια της Nokia ($299 ήταν πολλά για τηλέφωνο τότε) ενώ ουδέποτε βοήθησαν το design αλλά και τα ελάχιστα παιχνίδια που κυκλοφόρησαν γι’ αυτό. Φανταστείτε ότι το Game Boy Advance SP που κυκλοφόρησε την ίδια μέρα με το N-Gage, σημείωσε 100πλάσιες πωλήσεις απ’ αυτό! Μετά από δύο χρόνια, η Nokia άφησε την πλατφόρμα του N-Gage να αναπαυθεί εν ειρήνη.
Atari Jaguar
Κυκλοφόρησε: Νοέμβριος 1993 | Πούλησε: 250 χιλιάδες
Ήταν η πρώτη 64μπιτη κονσόλα, διάβαζε –προαιρετικά- CD, ξεπερνούσε χαλαρά σε ισχύ και δυνατότητες όλες τις κονσόλες της αγοράς (NES, 3DO, Mega Drive) και πίσω του βρίσκονταν δύο εταιρείες κολοσσοί: η Atari και η IBM. Ε, όλα αυτά δεν εμπόδισαν ούτε στο ελάχιστο το Jaguar να πατώσει και πώς να μην το κάνει, εδώ που τα λέμε, με το χειρότερο χειριστήριο στην ιστορία του gaming και μια χούφτα παιχνίδια για να παίξει κανείς. Η αποτυχία του Jaguar ήταν και το τελευταίο καρφί στο φέρετρο της Atari, η οποία έπειτα και από αυτή την εξέλιξη εγκατάλειψε τη βιομηχανία του gaming. Η κατάντια του Jaguar συνεχίστηκε και μετά τον «θάνατό» του το ’96, όταν τα δικαιώματά του κατέληξαν σε μια εταιρεία που το μετέτρεψε σε κάμερα για οδοντιατρεία!
Bonus item: SEGA Dreamcast
Κυκλοφόρησε: Νοέμβριος 1998 | Πούλησε: 10,6 εκατ.
Πώς γίνεται μια κονσόλα με οκταψήφιο αριθμό πωλήσεων να θεωρείται αποτυχημένη; Κι όμως, στην περίπτωση του Dreamcast τα πράγματα είναι διαφορετικά. Ήταν μπροστά απ’ την εποχή του: διάβαζε μόνο CD, συνδεόταν στο ίντερνετ μέσω πρόσθετου modem και έκανε το Nintendo 64 να μοιάζει ξεπερασμένο μπροστά του. Η είσοδος της Sony και –κυρίως- της Microsoft στην αγορά του gaming τρόμαξε όμως τη SEGA που βλέποντας το PS2 να ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει αποφάσισε να στραφεί ολοκληρωτικά πλέον στο software και την ανάπτυξη παιχνιδιών. Η υποστήριξη του Dreamcast σταμάτησε το 2001, αν και παιχνίδια γι’ αυτό αναπτύσσονται (σε κάποιες εξτρίμ περιπτώσεις) μέχρι και σήμερα!