Πόσο εκνευριστικοί είναι τίτλοι σαν κι αυτόν που σας παρέσυρε να κάνετε «κλικ» και να βρεθείτε στο άρθρο που διαβάζετε; Θα απαντήσουμε εμείς για ‘σας: αφάνταστα. Δεν είναι μόνο η κιτς αισθητική του μέτριου που υιοθετούν αλλά και το γεγονός πως αμφισβητούν τη νοημοσύνη όλων εκείνων που θα τύχει να πέσουν πάνω τους. Εν τέλει το πολυπόθητο «κλικ» θα έρθει, ο σκοπός θα έχει επιτευχθεί και η ζωή θα συνεχιστεί. Ευτυχώς τουλάχιστον που στο Facebook δεν το βλέπουν έτσι.
Οι ιθύνοντες της μεγαλύτερης πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο θέλουν πρωτίστως τα μέλη της να περνούν καλά και να εκτίθενται σε περιεχόμενο που έχει αξία γι’ αυτά. Αν θυμάστε μάλιστα, πριν λίγους μήνες σας είχαμε ενημερώσει για αλλαγές που επίκειντο στον αλγόριθμο του Facebook: οι αλλαγές αυτές έγιναν αλλά οι μηχανικοί του δικτύου ετοιμάζουν κι άλλες, μεγαλύτερες. Ο αλγόριθμος που φέρνει υλικό στην αρχική σας σελίδα στο Facebook λοιπόν, αλλάζει, προς όφελός σας. Εμπλουτίζεται με κώδικα ο οποίος θα του επιτρέψει να εντοπίσει links προς σελίδες και ειδήσεις με τίτλους του στυλ «Πώς είναι σήμερα ο Τάδε», «Πώς θα χάσετε 15 κιλά σε τρεις μέρες», «Δεν θα το πιστέψετε ποια έπεσε από γαϊδούρι» κλπ.
Αναρτήσεις σαν και τις παραπάνω, τα περίφημα “clickbaits”, θα βρεθούν ακόμα παρακάτω στην αρχική σας σελίδα, αφού το Facebook θα είναι σε θέση να προβλέψει ότι ακόμα κι αν τους δώσετε το «κλικ» που τόσο απεγνωσμένα ζητούν, δεν θα παραμείνετε σε αυτές παρά για ελάχιστα δευτερόλεπτα –όσο χρειάζεται για να εντοπίσετε το όνομα που τεχνηέντως κρύβει ο τίτλος ή να αντιληφθείτε ότι πρόκειται για μπούρδα. Παρατηρώντας τη συμπεριφορά των χρηστών του, το δίκτυο, που λέτε, θα δημιουργήσει μια τεράστια βάση με τίτλους και λέξεις που οδηγούν σε τέτοια links, έτσι ώστε να είναι σε θέση να δώσει μία σε όλες αυτές τις σελίδες και να τις στείλει ακόμα παρακάτω.
Το δίκτυο, εξ άλλου, έχει πριμοδοτήσει εδώ και λίγο καιρό το περιεχόμενο που δημιουργούν οι ίδιοι του οι χρήστες (το λεγόμενο user generated content), «αβαντάροντάς» τους με αυτόν τον τρόπο έναντι των μέσων ενημέρωσης που χρησιμοποιούν το Facebook για να προσελκύσουν επισκέπτες στις ιστοσελίδες τους. Ήδη οι πρώτες ενδείξεις έχουν θορυβήσει τις μεγάλες εκδοτικές εταιρείες με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα του «βασιλιά των clickbaits», Buzzfeed, το οποίο είδε τους επισκέπτες του μέσω Facebook να μειώνονται κατά 5,95% το τελευταίο τρίμηνο σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο. Σημείωση: το 50% των επισκεπτών του Buzzfeed προέρχεται από τα social media…
To Facebook έγινε αυτό που έγινε, ακριβώς επειδή ο κόσμος περνούσε πολλή ώρα μαζί του, και περνούσε πολλή ώρα μαζί του γιατί περνούσε καλά. Ο Ζούκερμπεργκ και η παρέα του γνωρίζουν πως αν οι χρήστες αρχίσουν και βλέπουν περιεχόμενο που στα μάτια τους μοιάζει “spam”, τότε θα σταματήσουν να αλληλεπιδρούν μαζί του και αν συμβεί κάτι τέτοιο, τα πράγματα μόνο καλά δεν θα ‘ναι. Περισσότερο ουσιώδες περιεχόμενο άλλωστε, ισοδυναμεί με περισσότερη ώρα παραμονής στην υπηρεσία και σαν άλλο ροζ τηλέφωνο, ο φίλτατος Μαρκ έχει βρει τον τρόπο να πληρώνεται γι’ αυτό.
Πού ξέρετε; Ίσως το Facebook να καταφέρει να αλλάξει ακόμα και τη δημοσιογραφία και να κόψει μια για πάντα τον δρόμο της κατάπτυστης πρακτικής των “clickbaits”…