Ποια Black Friday; Έρχεται η Cyber Monday γι’ αυτό το νου σας!

Η προχθεσινή Παρασκευή ήταν για τους περισσότερους μια συνηθισμένη Παρασκευή. Για κάποιους ήταν ολίγον τι ιδιάζουσα μιας που επρόκειτο για την τελευταία πριν τον Δεκέμβριο και κατ’ επέκταση την «οφίσιαλ» εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, για κάποιους άλλους το ίδιο αλλά επειδή πληρώθηκαν καθ’ ότι τελευταία εργάσιμη του μήνα –για όσους βέβαια έχουν την τύχη να έχουν ακόμα τόσο τυπικούς εργοδότες. Για όλο το ίντερνετ όμως, το τετραήμερο που ξεκίνησε την Παρασκευή και ολοκληρώνεται αύριο, Δευτέρα, είναι πιθανότατα το σημαντικότερο ολόκληρου του έτους. Ο λόγος; Διπλός: την Παρασκευή ξεκινήσαμε με τη Black Friday και τη Δευτέρα κλείνουμε με τη Cyber Monday, με άλλα λόγια μιλάμε για ένα τετραήμερο καταναλωτικό πανηγύρι!

Πάμε να τα δούμε όμως ένα-ένα.

Black Friday: E, ρε μαυρίλα παρασκευιάτικα…

Η Black Friday ή Μαύρη Παρασκευή, αν το προτιμάτε ελληνιστί, είναι η Παρασκευή που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ (η τέταρτη του Νοέμβρη) κάθε χρόνο. Ναι, σαφώς και πρόκειται για έθιμο που προέρχεται από την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού και ο χαρακτήρας του είναι καθαρά εμπορικός αφού σηματοδοτεί την έναρξη της χριστουγεννιάτικης περιόδου για τα καταστήματα τα οποία για να γιορτάσουν το γεγονός, χτυπούν με σούπερ προσφορές. Σίγουρα θα έχετε δει κάποιο ρεπορτάζ στην τηλεόραση με τύπους να τρέχουν πανικόβλητοι σε διαδρόμους καταστημάτων κρατώντας από μια τηλεόραση στο κάθε χέρι και κοπέλες να τσουρομαδιούνται πάνω από νυφικά σε κατάσταση αλλοφροσύνης. Ε, γι’ αυτό ακριβώς πρόκειται. Δεν είναι αργία αν και σε αρκετές Πολιτείες των ΗΠΑ έχει καθιερωθεί ως τέτοια προκειμένου να τονωθεί ακόμα περισσότερο η κίνηση στα καταστήματα.

Το… έθιμο φυσικά δεν άργησε να βρει τον δρόμο του online και με την κουλτούρα του ίντερνετ να ενώνει τους λαούς, γρήγορα διέσχισε τον Ατλαντικό και πέρασε και στην Ευρώπη, ως επί το πλείστον χάρη στα καταστήματα του Ηνωμένου Βασιλείου. Οι Βρετανοί εξ’ άλλου έχουν υιοθετήσει άλλες κι άλλες αμερικάνικες παραδόσεις (βλ. Halloween) οπότε σιγά που θα δυσκολεύονταν να το κάνουν για ακόμα μία, ιδίως όταν αυτή θα επηρέαζε αποδεδειγμένα θετικά την αγορά τους. Κάπως έτσι λοιπόν και οι Ευρωπαίοι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να απολαμβάνουν εντυπωσιακές προσφορές στα τέλη κάθε Νοέμβρη με τη δύναμη και την αποδοχή της Black Friday να αυξάνονται μάλιστα χρόνο με τον χρόνο.

Ευτυχώς στο e-commerce και το online shopping, σκηνικά σαν κι αυτό δεν τα ζούμε. Χρειάζονται όμως ταχύτητα και αποτελεσματικότητα προκειμένου να κινηθούμε έγκαιρα και να προλάβουμε τις καλές τις προσφορές.

Cyber Monday: Η… Μαύρη Παρασκευή του eshopping

Εν αντιθέσει με τη Black Friday, η Cyber Monday αποτελεί ένα πολύ πιο σύγχρονο έθιμο. Πρωτοεμφανίστηκε μόλις το 2005 αποτελώντας έμπνευση του Shop.org και του NRF (National Retail Federation ή Εθνική Ομοσπονδία Λιανοπωλητών των ΗΠΑ που δραστηριοποιείται και σε 45 ακόμα χώρες) προκειμένου να περιγράψουν όσο πιο χαρακτηριστικά γινόταν τη Δευτέρα μετά τις Ευχαριστίες. Ο λόγος ήταν πως ειδικά εκείνη τη μέρα, οι λιανέμποροι αναγνώριζαν πως οι πωλήσεις τους για κάποιον ανεξήγητο λόγο ήταν ιδιαίτερα αυξημένες –πέρυσι ας πούμε στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις που κατεγράφησαν online αυξήθηκαν κατά 20,6% σε σχέση με το 2012 φτάνοντας στα επίπεδα-ρεκόρ των $2,29 δισ. με την κάθε παραγγελία να έχει ύψος $128 κατά μέσο όρο.

Όπως υποδηλώνει και ο όρος, η Cyber Monday έχει να κάνει αποκλειστικά με το online shopping, το e-commerce. Παλαιότερα μάλιστα το… έθιμο τηρούσαν κατά βάση μικρότερα καταστήματα και όχι οι μεγάλες αλυσίδες, ωστόσο οι τελευταίες βλέποντας «ψωμί» στην όλη υπόθεση, αποφάσισαν να μπουν στον χορό. Πλέον η Cyber Monday, αν και ξεκίνησε από τις ΗΠΑ, έχει φτάσει να «γιορτάζεται» σε όλο τον κόσμο συμπεριλαμβανομένων της Λατινικής Αμερικής, της Ευρώπης και της Ωκεανίας. Δεδομένης δε της ίδιας της φύσης της ημέρας και του γεγονότος ότι βασίζεται σε κάτι που γίνεται online, οι καταναλωτές μπορούν να ψωνίσουν σαν να μην τρέχει τίποτα ακόμα κι όταν βρίσκονται σε σχολές ή τη δουλειά, ιδίως σήμερα που το data στα διάφορα πακέτα σύνδεσης έχει γίνει αυτό που λέμε «commodity» και όλοι έχουν πρόσβαση στο ίντερνετ από παντού.

Τι Παρασκευή, τι Δευτέρα… τι πρέπει να προσέξουμε;

Είτε Black Friday, είτε Cyber Monday λοιπόν, δεν έχει σημασία: στο διαδίκτυο, ό,τι ισχύει για την πρώτη, ισχύει και για τη δεύτερη κι αν η μία πέρασε, η άλλη έρχεται και μάλιστα με άγριες διαθέσεις. Τι πρέπει να έχουμε στον νου μας για μέρες και περιπτώσεις σαν κι αυτές; Πάμε να δούμε τους βασικούς κανόνες που κάθε e-shopper που σέβεται τον εαυτό του τηρεί με θρησκευτική ευλάβεια όταν μιλάμε για μέρες τύπου Cyber Monday και Black Friday:

Knowtheeneed

Μέρες σαν κι αυτές είναι λογικό ο καθένας να βάζει σε προσφορά ό,τι θέλει να ξεφορτωθεί. Ο σωστός ο καταναλωτής όμως δεν πάει στα κουτουρού: ξέρει εξ’ αρχής τι του λείπει και τι ψάχνει απεγνωσμένα να βρει. Γνωρίζει επίσης τι δεν του είναι αναγκαίο αλλά που αν το πετύχει σε καλό deal δεν θα πει όχι. Όλα τα άλλα του είναι άχρηστα και όσο μεγάλο κι αν είναι το ποσοστό έκπτωσης, εκείνος θα κλείσει τα αφτιά του στις σειρήνες. Φροντίζουμε να κάνουμε μια λίστα έστω στο μυαλό μας για ξεκαθαρίσουμε πού θα ξοδέψουμε τα χρήματά μας και τι θα ψάξουμε.

Το κτήριο που έχει εξελιχθεί στον εφιάλτη πολλών που ανυποψίαστοι έχουν παραγγείλει online από αμερικάνικα καταστήματα: το Κτήριο Τελωνείου και Διαμεταφορέων στο «Ελ. Βενιζέλος». Σε περίπτωση που σας καλέσουν για εκτελωνισμό, υπολογίστε ένα διωράκι, ανάλογα και την κίνηση, κάμποσα πήγαινε-έλα σε γκισέ, κτήρια, ταμεία και υπηρεσίες και ένα ποσό που ποικίλει ανάλογα με την αξία της παραγγελίας σας (συμπεριλαμβανομένων των μεταφορικών).

Προσοχή: Ο τελώνης δαγκώνει

Το κακό με Black Friday, Cyber Monday και λοιπές εορτές τέτοιου τύπου είναι πως είναι αμερικάνικης κατασκευής και προελεύσεως. Ως εκ τούτου οι ελκυστικότερες προσφορές και τα περισσότερα καταστήματα που συμμετέχουν στην όλη κίνηση προέρχονται από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού και μολονότι τα deals μπορεί να είναι «sexy as hell» που λένε κι εκεί στα Στέητς, εμείς οι Ευρωπαίοι έχουμε και κάτι ακόμα που πρέπει να σκεφτούμε σε παραγγελίες εξ Αμερικής: το Τελωνείο. Σε περίπτωση που αγοράσετε κάτι από τις ΗΠΑ (και σταλεί από εκεί), τότε οι πιθανότητες το δέμα σας να κρατηθεί στο Τελωνείο είναι σημαντικές. Ενημερωθείτε ποια υπηρεσία χρησιμοποιεί το κάθε κατάστημα, δείτε τα έξοδα αποστολής σε τι ποσό ανέρχονται και κανονίστε την πορεία σας. Όσο πιο μεγάλο είναι το κόστος της παραγγελίας, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες να χρειαστεί να κάνετε μια βόλτα μέχρι το Τελωνείο στο Ελ. Βενιζέλος και να πάρετε οι ίδιοι το δέμα σας καταβάλλοντας τους απαραίτητους φόρους (και μαζί μ’ αυτούς τα ακόμα πιο απαραίτητα κερατιλίκια).

Έρευνα αγοράς

Όσο καλό κι αν φαίνεται το deal που μόλις βρήκατε, δεν λέει να το «καταπιείτε αμάσητο». Στο ίντερνετ βρίσκεστε, μπορείτε να κάνετε μια μίνι έρευνα σε χρόνο dt. Μπείτε σε μηχανές αναζήτησης, googlάρετέ το, επισκεφθείτε καταστήματα που εμπιστεύεστε και ρίξτε μια ματιά για το αντικείμενο που βρήκατε σε προσφορά. Υπάρχει πιθανότητα να το πετύχετε αλλού σε τιμή ακόμα χαμηλότερη που, επί παραδείγματι, λόγω ούτως ή άλλως χαμηλότερης αρχικής τιμής, σαν προσφορά να είναι μικρότερη και άρα λιγότερο εντυπωσιακή από εκείνη που σας τράβηξε το ενδιαφέρον. Εσάς όμως σας ενδιαφέρει η τελική τιμή, έτσι; Γι’ αυτό, σύγκριση, σύγκριση και πάλι σύγκριση. Εσείς θα βγείτε κερδισμένοι στο φινάλε.

Όχι μόνο καλάθι: wishlistisyourfriend

Λογικά δεν θα έχετε θέμα με το καλάθι και τη λειτουργία του στα καταστήματα που επισκέπτεστε. Πόσοι από εσάς όμως είστε εξοικειωμένοι με την υπηρεσία wishlist που προσφέρουν τα περισσότερα e-shops ανά τον κόσμο; Για όλα εκείνα τα αντικείμενα που έχετε «βάλει στο μάτι» αλλά που όμως δεν προτίθεστε να αγοράσετε επί του παρόντος, πέραν του καλαθιού, μπορείτε να τα τοποθετήσετε σε μία δευτερεύουσα λίστα, αυτή με τα «υπ’ όψιν» σας. Σε περιόδους εκπτώσεων λοιπόν και ειδικά όταν ο χρόνος είναι περιορισμένος, το πρώτο πράγμα που κάνετε είναι να τσεκάρετε τη λίστα σας. Έχει πέσει κάτι; Στο καλάθι! Όλα παραμένουν σταθερά; Υπομονή!

Μη σας πιέζει ο χρόνος, προλαβαίνετε!

Όλες αυτές οι μέρες τύπου Black Friday και Cyber Monday βάζουν τους καταναλωτές να σκεφτούν και να λειτουργήσουν υπό πίεση. Πολλές φορές οι προσφορές εκείνες τις μέρες διαρκούν ακόμα και μερικές ώρες ή λεπτά και σε κάθε περίπτωση ισχύουν «μέχρι εξαντλήσεως των αποθεμάτων». Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές να αναγκάζονται να αποφασίσουν με το πιστόλι στον κρόταφο και στη λογική «take it or leave it», «now or never» και άλλα τέτοια βαρύγδουπα. Δεν υπάρχει κανένας λόγος λοιπόν για να αγχώνεστε. Χίλιες φορές να μετανιώνετε για μια αγορά που δεν κάνατε, παρά για μία που κάνατε και τώρα συν τοις άλλοις κλαίτε τα λεφτά σας. Πάρτε τον χρόνο σας και χαλαρώστε κι αν κάτι σας φανεί καλό, ορμήστε. Αν δεν προλάβετε, δεν χύθηκε και το γάλα: να περάσει ο επόμενος!

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος