Categories: DIGITAL STORIES

Ο κόσμος είναι έτοιμος για το cloud;

To λεγόμενο cloud computing, η τάση που θέλει τα δεδομένα και τις υπηρεσίες να μην αποθηκεύονται στις συσκευές των χρηστών αλλά κάπου κεντρικά προκειμένου εκείνοι να έχουν πρόσβαση απ’ όπου και αν βρίσκονται με την πραγματοποίηση μιας απλής σύνδεσης στον κεντρικό server, κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος. Γιατί να αποθηκεύσουμε τα emails κάπου όταν μπορούμε να τα δούμε από tablet, smartphone και laptop; Γιατί να έχουμε εγκατεστημένα προγράμματα στο PC όταν μπορούμε απλά να τα τρέξουμε online; Το αυτό και για τις ταινίες ή τα videogames: το streaming είναι εδώ κι εμείς θα κατεβάζουμε τώρα; Ημερολόγια, λογαριασμοί, φάκελοι, αρχεία, τα πάντα όλα έχουν κάνει φτερά απ’ τις συσκευές μας και έχουν βολευτεί πλέον στο… σύννεφο.

Ένας τομέας της Τεχνολογίας (ή μάλλον της ψυχαγωγίας, ορθότερα) που έχει βολευτεί ιδιαίτερα με την εξέλιξη αυτή είναι το gaming. Οι παίκτες είναι πλέον σε θέση να δημιουργούν λογαριασμούς είτε διαθέτουν κάποια κονσόλα, είτε παίζουν σε υπολογιστές και μέσω αυτών να διαχειρίζονται τις αγορές και τις συνδρομές τους, διατηρώντας τα σχετικά προφίλ. Ένα τέτοιο δίκτυο, το PlayStation Network (PSN εν συντομία) της Sony έβαλαν στο μάτι χάκερς λοιπόν το Σαββατοκύριακο. Μια ομάδα ονόματι LizardSquad επιτέθηκε στο PSN την Κυριακή χρησιμοποιώντας πρακτικές που θύμισαν… Anonymous (DDoS attack ή αλλιώς επιθέσεις άρνησης υπηρεσιών). Οι συγκεκριμένοι βέβαια πήγαν το θέμα ένα βήμα παραπέρα αφού προειδοποίησαν για βόμβα στο αεροπλάνο που βρισκόταν ο πρόεδρος της Sony Online Entertainment, John Smedley.

Εν αντιθέσει με τις επιθέσεις του 2011 πάντως, αυτή τη φορά η Sony ενήργησε αστραπιαία και έτσι δεν υπεκλάπησαν δεδομένα χρηστών –ενδεχομένως βέβαια να μην ήταν αυτός ο στόχος του «ντου». Παρόμοιες επιθέσεις δέχθηκαν σε διάστημα λίγων ωρών οι σέρβερ του League of Legends και το Battle.net της Blizzard. Τέλος καλό, όλα καλά λοιπόν και με την υπόθεση να έχει περάσει στα χέρια του FBI, είναι πιθανόν σύντομα να έχουμε εξελίξεις όσον αφορά στον εντοπισμό των ενόχων. Το ερώτημα πάντως παραμένει: η Τεχνολογία έχει προοδεύσει τόσο ώστε το cloud να θεωρείται ασφαλής λύση; Κινδυνολογούν όσοι μιλούν για κενά ασφαλείας ακόμα και στις πιο γνωστές υπηρεσίες ή έχουν βάση τα λεγόμενά τους;

Το δεδομένο πάντως είναι πως η φυσική εξέλιξη των πραγμάτων, μοιάζει να δείχνει προς cloud μεριά. Τα social media, τα emails (εταιρικά τε και προσωπικά ωσαύτως), οι υπηρεσίες streaming, ακόμα και το gaming ή ο τζόγος, απαιτούν από τον χρήστη να κατεβάσει και να χρησιμοποιήσει μία εφαρμογή ώστε να συνδεθεί στους servers της εκάστοτε υπηρεσίας. Όλα τα άλλα απλά του… έρχονται στο πιάτο –φροντίζει γι’ αυτά η εταιρεία που εκείνος πληρώνει. Οι εταιρείες μαθαίνουν από τα λάθη τους θωρακίζοντας τα συστήματα ασφαλείας και τους σέρβερ τους. Το cloud μοιάζει μονόδρομος και όσο δύσκολο και αν δείχνει ως εγχείρημα, η επιτυχία είναι η μόνη επιλογή.

Πέτρος Κηπουρόπουλος