Τους διάλεξαν για να δουλέψουν μαζί τους η Zaha Hadid και ο Norman Foster. Ο οίκος Bvlgary τους εμπιστεύτηκε το σχεδιασμό του περιπτέρου του, στο Abu Dhabi Art Fair. Οι σχεδόν starchitects – για την ελληνική τουλάχιστον πραγματικότητα – Not a Number Architects θα βρεθούν για λίγο στην Αθήνα, όπου θα μιλήσουν για την pop up αρχιτεκτονική.
Τι σημαίνει Not a Number Architects; Not-a-Number ή αλλιώς NaN στη γλώσσα προγραμματισμού είναι ένας αριθμός που δεν μπορεί να περιγραφεί από αριθμούς. Παράδοξο, ε; Σκεφτείτε να διαιρέσετε το άπειρο με το άπειρο. Σε μια εποχή που οι περισσότερες λειτουργίες και υπηρεσίες προγραμματίζονται και αναλύονται σε αριθμούς όπως και τα προγράμματα σχεδιασμού και παραγωγής που χρησιμοποιούμε οι αρχιτέκτονες, η ίδια η φύση της αρχιτεκτονικής αντιστέκεται. Κι αυτό οφείλεται στις μη μετρήσιμες ποιότητές της όπως η υλικότητα, η επίδραση του χρόνου, η απτική αίσθηση, η σχέση με τον άνθρωπο.
Ποιές υπήρξαν οι επιρροές στο σχεδιασμό σας από τα μεγάλα γραφεία της Zaha Hadid και του Norman Foster που εργαστήκατε στο Λονδίνο; Η αλήθεια είναι ότι κι εμείς ψάχνουμε τις επιρροές αυτές στα έργα μας μόνο όταν μας γίνεται αυτή η ερώτηση. Ίσως από την μια μεριά, αυτή του Foster, είναι η ξεκάθαρη έκφραση της κατασκευαστικής λογικής σε επιμέρους στοιχεία – components και από τη μεριά της Zaha η απενοχοποίηση μιας πιο εξπρεσιονιστικής διάθεσης.
Πώς προέκυψαν οι συνεργασίες σας με τον οίκο Bulgari για το σχεδιασμό των pop up περιπτέρων στο Dubai και το Abu Dhabi Art Fair; Μέσα από την επαφή μας με τους καλλιτεχνικούς επιμελητές της εταιρίας οι οποίοι δεν φοβήθηκαν να δοκιμάσουν και να ρισκάρουν με ένα νέο γραφείο το οποίο μέχρι τότε είχε να επιδείξει τις αρχιτεκτονικές του ιδέες μόνο πάνω σε χαρτί. Έπειτα η εμπιστοσύνη χτίστηκε σιγά σιγά έχοντας πια ολοκληρώσει 9 concept designs με τα τέσσερα από αυτά υλοποιημένα.
Το studio Not a Number Architects έχει αυτή τη στιγμή έδρα σε Θεσσαλονίκη και Λονδίνο, ενώ δραστηριοποιείται σε διάφορες πόλεις του εξωτερικού. Τι διαφορές εντοπίζετε στη νοοτροπία κάθε πόλης και τι ρόλο κατέχει στο σχεδιασμό σας και στα σχεδιαστικά εργαλεία σας ο τόπος; Εντός Ευρώπης δεν έχει να κάνει τόσο με την διαφορά νοοτροπίας που θα επηρεάσει τον σχεδιασμό μας, όσο με τα πολύ διαφορετικά οικονομικά περιβάλλοντα που συνυπάρχουν μέσα στην ένωση. Αυτό διαφοροποιεί δραματικά το κόστος εφαρμογής ενός έργου ανάλογα με την χώρα κι αυτό είναι κάτι που πρέπει να το λάβεις υπόψη σου από τα πρώτα κιόλας βήματα του σχεδιασμού. Άλλη βασική διαφορά από χώρα σε χώρα είναι τα υλικά που είναι διαθέσιμα τοπικά αλλά και η απαραίτητη τεχνογνωσία κατασκευής , κάτι που μπορεί να επηρεάσει δραστικά τον χρονικό προγραμματισμό ενός έργου. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η δουλειά μας στα Αραβικά Εμιράτα, όπου για ένα ποσοστό της τάξης του 80% δεν υπήρχε εναλλακτική παρά να αποτελείται από υλικά και τεχνογνωσία εισαγωγής.
Πείτε μας λίγα λόγια για το Juice Bar Cabin, ένα μίνιμαλ χώρο εστίασης που σχεδιάσατε στο Βουκουρέστι. Λένε ότι πίσω από μια ωραία αρχιτεκτονική κρύβεται πάντα ένας ωραίος πελάτης και αυτό ακριβώς ισχύει σε αυτή την περίπτωση. Ένα υπέροχο ζευγάρι Ρουμάνων επιχειρηματιών στο χώρο της εστίασης θέλησε να ανοίξει ένα juice bar στο πολύβουο κέντρο του Βουκουρεστίου. Πολυταξιδεμένοι και ανοιχτόμυαλοι τρέφουν και μια συμπάθεια για την πόλη της Θεσσαλονίκης την οποία επισκέπτονται συχνά. Ο οργασμός που συμβαίνει στην πόλη αυτή όσον αφορά το design νέων μαγαζιών είναι κάτι που τους έκανε πάντα εντύπωση.
Στην περίπτωση του Juice Bar Cabin μας έδωσαν την σχεδιαστική ελευθερία να προτείνουμε μια εξ ολοκλήρου καινούρια κατασκευή. Έτσι αφού επισκεφθήκαμε την συγκεκριμένη γειτονιά νιώσαμε την ανάγκη τονίσουμε την ιδιαίτερα μικρή κλίμακα του κτίσματος σε σχέση με το άμεσο αστικό του περιβάλλον. Φανταστήκαμε το Juice Bar σαν μια καλύβα μέσα σε ένα θορυβώδες αστικό τοπίο, ένα μικρό σπίτι κάτω από ένα δέντρο που θα καλεί τους περαστικούς σε έναν ζεστό χώρο χαλάρωσης και αναζωογόνησης.
Arbor lights, Stoa Cavafy, BVLGARI Pavilion: Πώς σχεδιάζεται μια εφήμερη χωρική εμπειρία; Μια χωρική εμπειρία δύσκολα περιγράφεται με λόγια και ελλιπώς μόνο μπορεί να αποτυπωθεί σε εικόνες. Εκεί κάπου βρίσκεται και η μαγεία της. Είναι σαν να έχει την δικιά της γλώσσα η οποία συνομιλεί μόνο με το σώμα, την κίνησή του και τις αισθήσεις. Τα έργα αυτά αν και εφήμερα δημιούργησαν Χώρο εκεί που πιο πριν δεν υπήρχε παρόλο που δεν έλλειπαν τεχνητά και φυσικά όρια όπως τοίχοι, σκαλιά, δέντρα. Χωρική εμπειρία σημαίνει μάλλον πως ο χώρος παύει να είναι ένα φόντο και γίνεται πρωταγωνιστής, ενεργοποιεί το σώμα, όχι όμως μηχανικά, προκαλεί την περιήγηση αλλά και την στάση, αποκαλύπτει οπτικές, συστήνει εκ νέου τον τόπο γύρω του.
Συχνά έχετε διατυπώσει προτάσεις για την πόλη της Θεσσαλονίκης και στον αστικό ιστό. Δεδομένου ότι οι Έλληνες αρχιτέκτονες βρέθηκαν στο περιθώριο για μερικές δεκαετίες, ποιος είναι σήμερα ο ρόλος του αρχιτέκτονα στην ελληνική πόλη; Πιστεύω πως δεν τρέφουμε αυταπάτες πια όσον αφορά τον ρόλο του αρχιτέκτονα στην ελληνική πόλη. Η εκτεταμένη αμορφία της ελλείψει συνολικού σχεδιασμού έχει συντελεστεί και είναι μη αναστρέψιμη, αφήνοντας περιθώρια μόνο για σημειακές παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο αλλά και με μερικά εξέχοντα ιδιωτικά έργα. Από την άλλη αυτή η χαοτική εικόνα που κληρονομήσαμε μαζί με την ζωντάνια της ελληνικής πόλης φαντάζει απελευθερωτική και πολλές φορές γοητευτική σε ξένους συναδέλφους που έρχονται από πιο «τακτοποιημένα» αστικά τοπία.
Πρόσφατα λάβατε το β’ βραβείο στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την Ανέγερση Νέου Κτηρίου του Ινστιτούτου Νευρολογίας και Γενετικής Κύπρου, ενώ στο παρελθόν έχετε λάβει πολυάριθμα βραβεία σε ανοιχτούς και κλειστούς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς. Πώς προέκυψε η ενασχόλησή σας με τους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς; Θα συμβουλεύατε τους νέους Έλληνες αρχιτέκτονες να λαμβάνουν μέρος; Με αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς ξεκίνησε η συνεργασία μας. Όπως γίνεται με τους περισσότερους νέους αρχιτέκτονες. Είναι ένα πεδίο πειραματισμού, συνθετικής έρευνας, σύγκρισης δυνάμεων, το λιγότερο μια προσομοίωση ενός πραγματικού πρότζεκτ.
Τι θα παρουσιάσετε στην επικείμενη ημερίδα ΕΣΩ; Pop up Architecture. Έργα μας μέσα από την συνεργασία μας με τον οίκο BVLGARI, από την πρώτη ιδέα έως την κατασκευή και πως μπορεί ένα κόσμημα να γίνει αρχιτεκτονική.