Οι πωλήσεις των iPhone έχουν πέσει. Ουδείς το αρνείται αυτό, ούτε καν η ίδια η Apple η οποία και ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες τα μαντάτα προς τους επενδυτές της αλλά και κάθε ενδιαφερόμενο. Το πρώτο, ημερολογιακά, τρίμηνο του 2016 δεν ήταν και το καλύτερο για την εταιρεία από το Κουπερτίνο που είδε τις πωλήσεις iPhone να είναι κατά 10 εκατ. τεμάχια λιγότερες σε σχέση με την ίδια περίοδο έναν χρόνο πριν, καταβαραθρώνοντας τον τζίρο και την κερδοφορία της. Ο κόσμος δεν έδειξε να συγκινείται από το iPhone SE, το iPhone 6s και τα λοιπά μοντέλα που κυκλοφορούν στην αγορά: τα 61,2 εκατ. τεμάχια του δεύτερου τριμήνου του οικονομικού έτους 2015 έγιναν 51,2 εκατ. και μολονότι απέχουν αρκετά ακόμα από τα 43,7 εκατ. του 2014, στην Apple ανησυχούν. Και καλά κάνουν.
Το μεγάλο λάθος της εταιρείας ήταν το ποντάρισμά της στην αγορά της Κίνας, μια χαοτική αγορά που τώρα μυείται στον δυτικού τύπου καταναλωτισμό. Εν αντιθέσει όμως με ό,τι περίμεναν στην Apple, οι Κινέζοι μοιάζουν να είναι ικανοποιημένοι από τα iPhone που αγόρασαν προ διετίας με αποτέλεσμα να μην έχουν καμία διάθεση να τα αλλάξουν για νεότερα μοντέλα –εξ’ ου και η πτώση της τάξης του 26% στη συγκεκριμένη αγορά. Η αναφορά στη διετία δεν γίνεται τυχαία: το iPhone 6 ήταν μακράν η πιο επιτυχημένη συσκευή της Apple και κατ’ επέκταση εκείνη που σε μεγαλύτερο βαθμό έπεισε τους καταναλωτές. Όπως επισημαίνει και ο Αμίτ Νταριανανί, αναλυτής της RBC Capital Markets του Σαν Φρανσίσκο, τα iPhone των τελευταίων γενιών αποτελούν παραδείγματα συσκευών τόσο καλών που οι κάτοχοί τους δεν νιώθουν άμεσα την ανάγκη να τις αντικαταστήσουν. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται παγκοσμίως μάλιστα, με την Κίνα λόγω του μεγέθους της αγοράς της αλλά και των προσδοκιών που υπάρχουν από τις εταιρείες, να αποτελεί το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα.
Η Apple βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στους παρόχους ανά τον κόσμο αφού μέσω εκείνων οι καταναλωτές μπορούν να κάνουν δικό τους το εκάστοτε νέο iPhone σε μια πιο προσιτή τιμή από εκείνες που ανακοινώνει κάθε Σεπτέμβριο. Στις περιπτώσεις και τις αγορές που οι πάροχοι δεν προσφέρουν iPhone με τις ανανεώσεις συμβολαίων, τα πράγματα είναι σκούρα –και, ειρήσθω εν παρόδω, μία τέτοια αγορά είναι και αυτή της Κίνας. Η τάση όμως του «γιατί να αλλάξω το smartphone μου» είναι παγκόσμια και απειλεί σε μεγάλο βαθμό τις εταιρείες που επανέρχονται σε ετήσια βάση με βελτιωμένες προτάσεις προς το καταναλωτικό κοινό και η Apple αποτελεί το πιο τρανταχτό παράδειγμα. Οι συγκυρίες είναι τέτοιες που τα κάστανα απ’ τη φωτιά μπορεί να βγάλει το περιεχόμενο: το “commission” που παίρνουν Google και Microsoft από τις συναλλαγές σε Play Store και App Store αντίστοιχα. Αυτό το 30% σε τέτοιες περιπτώσεις μπορεί να έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία.
Όσο για τις πωλήσεις των συσκευών αυτών καθαυτών; Ενδεχομένως να οδηγούμαστε με αργή αλλά σταθερή ταχύτητα προς έναν, κατά κάποιον τρόπο, κορεσμό: ίσως να σταθεροποιηθούν στα τωρινά τους επίπεδα, ίσως να αυξομειωθούν ελαφρώς, ενδεχομένως να τραβήξουν και πάλι την ανηφόρα. Μπορεί να αποτελέσουν «προνόμιο» της Apple, μπορεί να πλήξουν και άλλες εταιρείες που φιλοδοξούν να της μοιάσουν (Samsung, Huawei, LG). Το μόνο βέβαιο είναι πως οι κατασκευαστές θα πρέπει να «μετρήσουν» προσεκτικά όχι μόνο τη δυναμική αλλά και τη συμπεριφορά των αγορών: το κοινό με τα χρόνια εκπαιδεύεται και εκτός του να ξοδεύει, σε ένα μεγάλο πια ποσοστό αναπτύσσει και κριτική σκέψη. Μια Full HD οθόνη και 5-6 MP παραπάνω στην κάμερα δεν αποτελούν παρά χρωματιστές πέτρες. Θα εντυπωσιάσουν λίγο στην αρχή, ίσως να πείσουν κιόλας. Μετά όμως;