Σκηνικό: κατάστημα αλυσίδας με είδη ένδυσης, υπόδησης, αξεσουάρ και τα ρέστα. Νεαρά τουεντισάμθινγκ μπαίνει στο μαγαζί με το smartphone ανά χείρας, βρίσκει μια πωλήτρια και δείχνοντάς της την οθόνη τη ρωτά «Μήπως την έχετε αυτή»; Η φίλη μας που μόλις μπήκε, είχε μπανίσει μια φουστίτσα στο Instagram, σε κάποιον λογαριασμό, επίσημο ή όχι, οπότε αφού τη φαντάστηκε πρώτα επάνω της, όρμησε δίχως να χάσει χρόνο για να την κάνει δικιά της. Το σενάριο αυτό μόνο φανταστικό δεν είναι, αφού σύμφωνα με την Tracy Yaverbaun, την υπεύθυνη ανάπτυξης του Instagram για τις περιοχές της Ευρώπης, της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, πρόκειται για μόδα που ανεβαίνει διαρκώς.
Γιατί χρησιμοποιούμε τα social media; Τι προσδοκούμε δημιουργώντας λογαριασμό σε ένα τέτοιο και δραστηριοποιούμενοι σε αυτό; Κατά βάση να περάσουμε καλά. Προσοχή: όχι να αγοράσουμε αλλά να διασκεδάσουμε και να ψυχαγωγηθούμε. Ως εκ τούτου αναζητούμε περιεχόμενο που μας αρέσει, που είναι κοντά στα θέλω μας, που μας γεμίζει και που γενικώς θέλουμε να βλέπουμε. Προφανώς και μέσα σε αυτό το περιεχόμενο υπάρχει και το εμπορικό στοιχείο και εκεί είναι που φαίνεται η μαεστρία του ίδιου του εμπόρου: το μυστικό είναι ο καταναλωτής να νιώσει πως εκείνος βρήκε ένα προϊόν ή μια υπηρεσία και ουδείς τον υποχρέωσε να δει μια διαφήμιση –με τον άκομψο τρόπο που συμβαίνει συνήθως.
Στο Instagramλοιπόν η φωτογραφία βασιλεύει και όπως άπαντες γνωρίζουμε, μία τέτοια ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις. Τα μεγάλα καταστήματα γνωρίζουν ήδη πως πλέον η πώληση δεν γίνεται στο μαγαζί, ούτε καν έτσι αόριστα «στο ίντερνετ». Στις mobile συσκευές παίζεται το παιχνίδι, πρωτίστως στα κινητά και δευτερευόντως στα tablets. Το Instagram είναι το ιδανικό socialμέσο για να σερφάρει στα πεταχτά κανείς: άμεσο περιεχόμενο, fastfood κατάσταση και μάλιστα, συγκριτικά με το Twitter, δεν χρειάζεται να διαβάσει κιόλας κανείς: απλά χαζεύει. Μέσα στον κυκεώνα φωτογραφιών και εικόνων που βλέπει κανείς, ε, σίγουρα θα δει και προϊόντα. Αν αυτά προέρχονται από φυσικούς χρήστες και όχι εταιρικούς λογαριασμούς, ακόμα καλύτερα. Ένα, δύο, πέντε, δέκα, ε, δεν μπορεί, όλο και κάτι θα βρει να του αρέσει κάποιος και από ‘κει και πέρα, μέχρι και την πώληση, τα πάντα είναι θέμα χρόνου.
Σκεφτείτε πως σε πλατφόρμες τύπου Instagram και Twitter, πολλές από τις επαφές μας είναι άνθρωποι που ούτε καν γνωρίζουμε. Δεν τους έχουμε δει ποτέ, δεν τους έχουμε συναντήσει ούτε μια φορά κι όμως, παρακολουθούμε κάθε τους «τιτίβισμα», ελέγχουμε σχολαστικά κάθε τους φωτογραφία. Ενδεχομένως το ίδιο να κάνουν κι αυτοί για εμάς. Ο λόγος; Τα κοινά μας ενδιαφέροντα, τα γούστα, οι προτιμήσεις, οι απόψεις που μοιραζόμαστε και, ηβέντσουαλι, μας ενώνουν. Οι χρήστες δικτύων σαν και τα προαναφερθέντα, είναι πολύ εύκολο να μετατραπούν σε πιστούς ακολούθους και από εκεί να γίνουν πελάτες. Όλα είναι στο χέρι του μαγαζιού: εκείνο οφείλει να βρει τρόπο να τους εμπνεύσει, να τους οδηγήσει στο κατάστημά του –φυσικό ή ψηφιακό- και εν τέλει να τους κρατήσει «ζεστούς» και πάνω απ’ όλα φίλους του.
Εκτός από την Ερμού και το Instagram μπορείτε να μπείτε και στο E-Shop της Popaganda.