Categories: DIGITAL STORIES

Είναι τελικά το Amazon ο καλύτερος φίλος του συγγραφέα;

Ο μεγαλύτερος βραχνάς των συγγραφέων ανά τον κόσμο διαχρονικά είχε να κάνει με τον εκδότη τους. Το να βρει κάποιος εκδότη και κατόπιν να τον πείσει να εκδώσει το βιβλίο του, προβλημάτιζε σε πολλές περιπτώσεις περισσότερο κι απ’ τη συγγραφή του κι αν αυτό μοιάζει υπερβολικό, η J.K. Rowling μπορεί το επιβεβαιώσει: η δημιουργός του Harry Potter, αρχικά υπέγραφε με τα αρχικά της ώστε να μη μπορεί να καταλάβει κανείς ότι επρόκειτο για γυναίκα.

Το πρόβλημα αυτό έχει εξαλειφθεί με το Amazon όπως όλα δείχνουν. Σύμφωνα με την έκθεση Author Earnings, τα βιβλία από συγγραφείς που έχουν εκδώσει οι ίδιοι τη δουλειά τους στο Amazon αγγίζουν σε ποσοστό το 31% των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας ημερησίως. Οι πέντε μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι παγκοσμίως (Penguin Random House, HarperCollins, Simon & Schuster, Hachette, Macmillan) κατέχουν το 38%, ένα 20% προέρχεται από μικρομεσαίους οίκους ενώ το ίδιο το Amazon κατέχει τα δικαιώματα έκδοσης του 6% -το υπολειπόμενο 5% προέρχεται από άλλους, μικρούς εκδότες.

Όπως υπογραμμίζεται μάλιστα, τα έσοδα από τις πωλήσεις των «indie» βιβλίων βρίσκονται σε διαρκή άνοδο, την ώρα που οι «μεγάλοι 5» βλέπουν τα δικά τους χρόνο με τον χρόνο να πέφτουν, έστω κι αν τα βιβλία τους στοιχίζουν περισσότερο. Επιπλέον οι ανεξάρτητοι συγγραφείς καρπώνονται μεγαλύτερο ποσοστό από τις πωλήσεις των βιβλίων τους στο Kindle store με την έκθεση πάντως να συνιστά υπομονή μέχρι και -τουλάχιστον- τις γιορτές των Χριστουγέννων πριν την εξαγωγή οποιουδήποτε συμπεράσματος.

Το μόνο βέβαιο ωστόσο είναι πως το Amazon έχει βρει τον τρόπο όχι απλά να εκμεταλλευτεί μία αγορά αλλά να τη βοηθήσει να αναπτυχθεί και η ίδια. Το βιβλίο είναι μια «παραδοσιακή» αγορά που όμως αντιμετώπιζε. «παραδοσιακά» ένα μεγάλο πρόβλημα. Το Amazon έχει προσφέρει αν μη τι άλλο τη δυνατότητα σε ανθρώπους που δεν είχαν τη δυνατότητα (ή τη διάθεση) να προσεγγίσουν κάποιον εκδοτικό οίκο, να εκδώσουν κανονικά τη δουλειά τους, ανθρώπους που σε αντίθετη περίπτωση και με τα «παραδοσιακά» μέσα της βιομηχανίας, πιθανότατα δεν θα ήταν σε θέση να τα καταφέρουν.

Η «αυτοέκδοση» ενός βιβλίου είναι εύκολη υπόθεση εφ’ όσον φυσικά υπάρχει κάποια πλατφόρμα για να γίνει αυτό και το Amazon την προσέφερε με το Kindle. Το μπαλάκι πλέον έχει περάσει στα χέρια των αναγνωστών.

Πέτρος Κηπουρόπουλος