Η Mohxa μπορεί να μετρά κάτι λιγότερο από δέκα χρόνια παρουσίας ως brand, αλλά το Mohxa Store στα Εξάρχεια είναι το νέο τους project/κατάστημα που μόλις άνοιξε και ενσωματώθηκε με τον πιο οργανικό τρόπο στη πολυμορφική φυσιογνωμία της γειτονιάς. Τα ρούχα τους δεν έχουν φύλο και κουβαλάνε αυτό το ανεπιτήδευτο κουλ που πολλά brands προσπαθούν να επιτύχουν, αλλά η υπερβολική προσπάθεια τους είναι και η αποτυχία τους. Τα δύο αγόρια του brand φέρνουν την αυθεντική αισθητική τους στο παγκόσμιο streetwear και ντύνουν με τα ρούχα τους ένα community που έχει δημιουργικές και αισθητικές ανησυχίες. Εμείς μιλήσαμε με τον Ιάσονα Παχό και τον Γιώργο Παπαχατζόπουλο για τη Mohxa και το νέο τους κατάστημα που φιλοδοξεί να γίνει κάτι πολύ περισσότερο από ένα μαγαζί.
Πείτε μου για το background σας πριν δημιουργήσετε τη Mohxa.
Ιάσονας: Σπούδασα φωτογραφία και είμαι φωτογράφος. Δούλεψα στη μόδα για καιρό. Πέρασα και κάποια χρόνια στο Σάο Πάολο δουλεύοντας στο industry. Τώρα κάνω μόνο συγκεκριμένα projects φωτογραφικά, γιατί έχω εστιάσει όλη την προσοχή μου και τη δημιουργική μου ενέργεια στη Mohxa καθώς είμαι υπεύθυνος για όλο το visual content του brand.
Γιώργος: Εγώ σπούδαζα προγραμματισμό και παράλληλα με τις σπουδές εκεί ξεκίνησα να δουλεύω στη βιομηχανία του apparel όπου συνεχίζω μέχρι και σήμερα περνώντας από το κομμάτι της λιανικής, αλλά και της χονδρικής όλα αυτά τα χρόνια. Αυτό μου έδωσε την εμπειρία και την όρεξη να ξεκινήσω να σχεδιάζω τα δικά μου ρούχα και να δημιουργήσουμε με τον Ιάσων το δικό μας brand.
Ποια είναι η ιστορία της Mohxa; Ιάσονας: Είχα έρθει για διακοπές στην Ελλάδα τον καιρό που ζούσα στη Βραζιλία και πίναμε καφέ στο Παλαιό Φάληρο με τον Γιώργο. Είχα κουραστεί να δουλεύω στη βιομηχανία της μόδας και ο Γιώργος ήταν έτοιμος να κάνει το δικό του βήμα στο χώρο της ένδυσης όποτε απλά αποφασίσαμε να κάνουμε τα δικά μας ρούχα. Ένιωθα τότε ότι το μόνο δύσκολο για να κάνουμε τα δικά μας ρούχα ήταν το πατρόν, έτυχε η μαμά του Γιώργου να είναι πατρονίστ. Σε μία εβδομάδα από τη στιγμή που είπαμε για το project είχαμε τα πρώτα πουκάμισα.
Γιατί αποφασίσατε να κάνετε πουκάμισα πρώτα και όχι t-shirts; Γιώργος: Σε εκείνον τον καφέ που είπε ο Ιάσονας φοράγαμε και οι δύο πουκάμισα με χαβανέζικα prints και κάναμε κομπλιμέντα ο ένας στον άλλο για το ρούχο του. Και επειδή ψάχναμε καιρό έναν τρόπο συνεργασίας, σκεφτήκαμε ότι θα ήταν τέλειο να κάνουμε ένα project με πουκάμισα. Μας βγήκε πολύ οργανικά.
Τι σημαίνει Mohxa; Γιώργος: Mohxa γραμμένο με άλλα γράμματα είναι μια λέξη στα αρχαία ινδικά ή αλλιώς σανσκριτικά που σημαίνει απελευθέρωση. Το είδαμε γραμμένο σε ένα βιβλίο και μας άρεσε περισσότερο από την τεράστια λίστα με ονόματα που ήδη είχαμε. Το γράψαμε σε ένα χαρτί και μας άρεσε σαν visual. Μας άρεσε και ως ήχος.
Ποια είναι η φιλοσοφία της Mohxa; Ιάσονας: Ξεκίνησε με τη λογική να βρίσκουμε παλιά υφάσματα και να τους ξαναδίνουμε ζωή μέσα από τα πουκάμισα σας. Πλέον μας ενδιαφέρει πολύ το ethical κομμάτι της μόδας και της τοπικής παραγωγής κι έτσι έχουμε κομμάτια σε μικρές ποσότητες με μεγάλη έμφαση στην ποιότητα. Γνωρίζουμε προσωπικά τους κατασκευαστές των σχεδίων μας και στηρίζουμε την τοπική βιοτεχνία ως πολιτική θέση του brand μας.
Γιώργος: Θέλουμε να κάνουμε το αντίθετο του fast fashion. Δεν μας νοιάζει η πληθώρα της παραγωγής, κάνουμε limited συλλογές αφήνοντας όσο δυνατόν μικρότερο αποτύπωμα στο περιβάλλον με τα ρούχα μας. Καθιστώντας τα έτσι, πιο μοναδικά.
Πώς φτάσατε να ανοίξετε το Mohxa Store στα Εξάρχεια; Ιάσονας: Στην αρχή είχαμε ένα showroom/γραφείο για το online shop μας στον έβδομο όροφο ενός μεγάρου γεμάτου δικηγορικά και λογιστικά γραφεία. Μετά μεταφερθήκαμε στο ισόγειο του ίδιου κτιρίου όπου φτιάξαμε το πρώτο showroom/κατάστημα που δούλευε με τη λογική του ραντεβού και για περιορισμένες ώρες λειτουργίας, καθώς η Mohxa ήταν και για τους δύο ένα δημιουργικό side project.
Γιώργος: Όταν αποφασίσαμε να εστιάσουμε μόνο στη Mohxa και να διοχετεύσουμε όλη τη δημιουργική μας ενέργεια στο brand μας, αφήσαμε πίσω άλλα επαγγελματικά projects που μας απομάκρυναν από αυτό που θέλαμε να κάνουμε. Νιώσαμε ότι είχε έρθει η στιγμή να δώσουμε μορφή σε νέες, δημιουργικές ιδέες όπως το κατάστημα στα Εξάρχεια που είναι μια νέα σελίδα και για τους δύο μας, απελευθερωτική και δημιουργική.
Γιατί επιλέξατε τα Εξάρχεια; Γιώργος: Ήμασταν ήδη κομμάτι της περιοχής. Το προηγούμενο showroom ήταν στα όρια των Εξαρχείων και νιώσαμε οικεία να κάνουμε εδώ το πρώτο Mohxa store. Με το που ανοίξαμε στο location αυτό, η γειτονιά μας αγκάλιασε και μας στήριξε.
Ιάσονας: Τα Εξάρχεια είναι μία από τις συνοικίες που είναι ακόμα γειτονιά και αυτό ταιριάζει με τα core values του brand μας.
Ποιος σχεδίασε το κατάστημα; Και οι δύο: Το σχεδιάσαμε μαζί. Η αρχική ιδέα ήταν να κρατήσουμε τον χαρακτήρα του μια και χτίστηκε τη δεκαετία του ’60. Θέλαμε να φέρουμε τα χρώματα της Mohxa (κίτρινο, κόκκινο και μπλε) στον χώρο όποτε βάψαμε κάθε επίπεδο σε ένα χρώμα από αυτά. Αυτό ήταν το μοναδικό στοιχείο που εισαγάγαμε στο μαγαζί κρατώντας το κλασικό design του και επαναχρησιμοποιώντας αντικείμενα από τους προηγούμενους χώρους μας.
Τι σας εμπνέει; Ιάσονας: Βασικές γραμμές, street culture, τα παπούδια στο Φάληρο. Γιώργος: Μουσική χωρίς στεγανά από jazz, ethnic μέχρι punk. Τέχνη. Και σίγουρα επηρεαζόμαστε από τα χρώματα.
Έχει αλλάξει το στυλ των ανθρώπων στην πόλη από τότε που ξεκινήσατε το brand σας; Γιώργος: Υπάρχει μεγάλη διαφορά στο στιλ του κόσμου από τότε που ξεκινήσαμε. Ο κόσμος πλέον στηρίζει με πράξη πιο μικρά brands και στην Ελλάδα και έξω.
Ιάσονας: Το internet και τα social media έχουν παίξει μεγάλο ρόλο. Οι επιρροές των ανθρώπων προέρχονται πλέον από πολλές, ετερόκλητες πηγές και οι άνθρωποι δοκιμάζουν περισσότερα πράγματα στο στιλ τους.
Γιατί αγαπάτε τις κλασικές γραμμές τόσο; Γιώργος: Η πιο άβολη ερώτηση που μπορεί να μας κάνει κάποιος είναι αν τα ρούχα μας είναι αντρικά. Τα ρούχα είναι ρούχα και μπορούν να φορεθούν από όλους άσχετα από το φύλο τους. Μας ενδιαφέρει να επεκτείνουμε με κάθε συλλογή το size range για να είναι πιο συμπεριληπτικά για όλους τους σωματότυπους.
Έχει παγκόσμιο προσανατολισμό η Mohxa; Και οι δύο: Έρχονται πολλοί τουρίστες στο μαγαζί και πολλοί αγοράζουν online από διάφορες γωνιές της γης. Είναι πάντα συγκινητικό να βλέπεις τα ρούχα να φοριούνται και στο εξωτερικό. Από την πρώτη μέρα είχαμε διεθνές πελατολόγιο και δεν έχουμε εξήγηση για το πώς συνέβη αυτό, απλά το απολαμβάνουμε.
Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που έχετε αντιμετωπίσει τρέχοντας ένα fashion brand στην Ελλάδα; Γιώργος: Δεν είναι πάντα εύκολο να κάνεις παραγωγή ρούχων στην Ελάδα, να βρεις τους κατάλληλους συνεργάτες στη βιοτεχνία (από την επιλογή των υφασμάτων μέχρι το ράψιμο τους) αν έχεις τα standards που έχουμε εμείς για το brand μας.
Ιάσονας: Η γραφειοκρατία είναι ένας εφιάλτης για τις μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και η κρατική υποστήριξη είναι απούσα. Αν λοιπόν οι δυνάμεις των ανθρώπων του brand όπως οι δικές μας, είναι στο creative κομμάτι, δεν είναι εύκολο να διαχειριστείς την πολυπλοκότητα του να έχεις μια επιχείρηση στην Ελλάδα.
Πώς ο χώρος αυτός βοηθά τη δημιουργικότητα σας; Και οι δύο: Το ότι είμαστε σε μεγαλύτερο open space σημαίνει ότι μπορούμε επιτέλους να επεκταθούμε περισσότερο στο φάσμα της ένδυσης φέρνοντας νέα κομμάτια όπως παπούτσια ή άλλα αντικείμενα και να χτίσουμε την κουλτούρα της Mohxa πιο ολοκληρωμένα. Θέλουμε να φιλοξενήσουμε και δουλειά άλλων σχεδιαστών που μας αρέσουν. Έχουμε κάνει συνεργασίες με άλλα brands στο παρελθόν που έχουμε απολαύσει πολύ, με τελευταία αυτή με τα ΣΟΜΦ (μπορείτε να βρείτε τα κομμάτια και στο δικό μας κατάστημα και στο δικό τους) και πλέον έχουμε τον χώρο να κάνουμε περισσότερες.