Το 2016 ήταν –ακόμα- μία χρονιά που οι λάτρεις του gaming θα έχουν να θυμούνται. Δεν ήταν και λίγες οι αναμνήσεις, βλέπετε, που μας αφήνει, καλές και κακές. Λίγες μέρες λοιπόν πριν ακόμα ένα έτος περάσει μια για πάντα στο χρονοντούλαπο της ιστορίας (πιο κλισέ πεθαίνεις), κάνουμε ένα γρήγορο “flashback” σε όλα όσα μας κέντρισαν την προσοχή τους τελευταίους δώδεκα μήνες σε ό,τι αφορά το gaming: τίτλους που μας γοήτευσαν, τίτλους που μας απογοήτευσαν, μόδες που εμφανίστηκαν, μόδες που εξαφανίστηκαν, εξαγγελίες, κυκλοφορίες, αναβολές, τάσεις, ιδέες και άλλα τέτοια sci-fi και τα θυμόμαστε μαζί σας.
Είστε έτοιμοι να δούμε παρέα τις πιο ενδιαφέρουσες στιγμές στο gaming για το 2016;
Η αναμονή… δεκαετιών έλαβε τέλος
Το 2016 μας έφερε επιτέλους (δηλαδή ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ) τίτλους που περιμέναμε πώς και πώς εδώ και χρόνια. Το Final Fantasy XV ξεκίνησε να αναπτύσσεται ως Final Fantasy Versus XIII το 2006 για να κυκλοφορήσει μια δεκαετία αργότερα. Το DOOM έκανε τα πρώτα του βήματα το 2007 ως Doom 4, άσχετα αν από τότε η ανάπτυξή του άρχισε μια-δυο φορές ξανά απ’ το μηδέν. Κερασάκι στην τούρτα; Το The Last Guardian το οποίο δουλευόταν από το 2007, επρόκειτο να κυκλοφορήσει το 2009 και εν τέλει τα κατάφερε φέτος –κι αυτό οριακά και κατόπιν αρκετών καθυστερήσεων. Αν αθροίσουμε τον χρόνο ανάπτυξης των τριών προαναφερθέντων τίτλων, η σούμα βγάζει 28 χρόνια! Να έκανε κάνα αστείο κι η Valve με κάνα Half-Life 3 να ερχόταν και να ‘δενε το πράγμα…
Το “downloading” ποτέ δεν ήταν φθηνότερο στις κονσόλες
Η αλήθεια είναι πως τόσα χρόνια, PS Store και Xbox Store είχαν μάλλον… διακοσμητικό χαρακτήρα σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις videogames. Οι τιμές τους ήταν απλησίαστες ξεπερνώντας συχνά και αυτές των καταστημάτων λιανικής, με αποτέλεσμα οι κάτοχοι Xbox και PlayStation να προτιμούν για τις αγορές τους άλλα κανάλια. Μέχρι που φέτος τα Χριστούγεννα έγινε το μεγάλο «μπαμ»: Sony και Microsoft έκαναν προσφορές που όμοιές τους δεν έχει ξαναδεί ο χώρος, βάζοντας τα γυαλιά στους υπόλοιπους και επιτρέποντας έτσι στους παίκτες να γεμίσουν τα ψηφιακά τους ράφια χωρίς να ξοδευτούν. Η τάση δείχνει πως οι δύο εταιρείες είναι διατεθειμένες να συνεχίσουν την επιθετική τους πολιτική μέσω των ψηφιακών καταστημάτων τους και εφ’ όσον επαληθευτούν, μένει να δούμε πώς θα αντιδράσει η αγορά. Τίτλοι του Σεπτεμβρίου με 30% και 40% έκπτωση πάντως δεν χάλασαν κανέναν, έτσι;
Νέα γενιά κονσολών (περίπου)
Φέτος είχαμε αρκετές ανακατατάξεις και σε ό,τι αφορά τα συστήματα οικιακής ψυχαγωγίας: σε μία κίνηση που παραπέμπει περισσότερο στην αγορά των smartphones παρά σε αυτή του gaming, Sony και Microsoft ανακοίνωσαν βελτιωμένες εκδόσεις των συστημάτων τους. Δίχως να αλλάξουμε γενιά (;) ουσιαστικά έγινε ένα “level up” στα τεχνικά χαρακτηριστικά, με τους παίκτες πλέον να έχουν και περισσότερες επιλογές ανάλογα με το μπάτζετ που διαθέτουν. Η Sony απεδείχθη ταχύτερη λανσάροντας το PS4 Pro, η Microsoft όμως υποσχέθηκε πολλά περισσότερα με το “Scorpio” το οποίο πρόκειται να κυκλοφορήσει του χρόνου. Μέσα σ’ όλα αυτά, τον Μάρτιο του ’17 περιμένουμε και το Switch, τη νέα κονσόλα της Nintendo η οποία επιχειρεί ένα “restart” μετά το αποτυχημένο Wii U. Δεν έχει και πολλές ζωές, εδώ που τα λέμε…
Ο πλανήτης όλος μία γιγαντιαία Pokeball
Αν πρέπει να βρούμε τον τίτλο που έκανε το μεγαλύτερο «γκελ» μέσα στη χρονιά, η αλήθεια είναι πως δεν θα δυσκολευτούμε κι ιδιαίτερα. Καλά όλα αυτά τα Call of Duty, FIFA και NBA 2K όμως κανένα τους δεν πλησίασε ούτε κατά διάνοια τον χαμό που προκάλεσε το Pokemon GO! Ξεκινώντας σαν ένα ενδιαφέρον μεν, “low profile” δε πρότζεκτ της Niantic, το παιχνίδι κυκλοφόρησε το καλοκαίρι και έκανε για μήνες τη Γη να γυρίζει στον ρυθμό του! Εξελίχθηκε σε κοινωνικό φαινόμενο αφού μέτρησε εκατοντάδες εκατομμύρια downloads μέσα σε μερικές εβδομάδες, με τον κόσμο να βγαίνει στους δρόμους κυνηγώντας Pokemon αδιαφορώντας για την ώρα και την ημέρα, τις καιρικές συνθήκες και άλλα τέτοια «δευτερεύοντα». Το κυριότερο όμως ήταν ότι έκανε το franchise των Pokemon γνωστό σε όλο τον κόσμο (μόνο τον Ιούλιο 231 εκατ. άνθρωποι ανέφεραν 1,1 δισ. φορές το “Pokemon GO” στο Facebook) φέρνοντας κάμποσες εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια στα ταμεία της Nintendo.
Grand Theft Auto – Λίντσεϊ Λόχαν σημειώσατε «άσο»
Η ταλαντούχα ηθοποιός, μοντέλο και σελέμπριτι, πρώην της Σαμάνθα Ρόνσον, λάτρης της αιγαιοπελαγίτικης θάλασσας και εσχάτως επιχειρηματίας με έντονη δραστηριότητα στην αθηναϊκή νύχτα Λίντσεϊ Λόχαν για λόγους που η ίδια γνωρίζει (μάλλον) αποφάσισε να κινηθεί νομικά εναντίον της Rockstar θεωρώντας ότι το Grand Theft Auto V χρησιμοποιούσε την εικόνα της χωρίς να την κατονομάζει. Η υπόθεση οδηγήθηκε στα δικαστήρια, εκεί όπου η νεαρή «σοσιαλιτέ» έχασε τη μάχη, τον πόλεμο και γενικώς τα αβγά και τα πασχάλια. Με ένα τεράστιο “WTF” πάνω απ’ τα κεφάλια τους, οι δικαστές απέρριψαν τη μήνυση της Λόχαν και κάπως έτσι η ζωή συνεχίστηκε. Και γι’ αυτούς και για ‘μας. WASTED
«Κανόνια»
Το 2016 δεν μας έφερε όμως μόνο ευχάριστα. Τη χρονιά που σύντομα θα αποτελέσει παρελθόν, δεν ήταν και λίγα τα ιστορικά στούντιο που έβαλαν λουκέτο, αφήνοντάς μας με τις αναμνήσεις από τα παιχνίδια που μας προσέφεραν στο παρελθόν –και αρκετό κόσμο άνεργο επίσης. Η Lionhead (Fable, Black & White) έκλεισε μια για πάντα τις πόρτες της ενώ το ίδιο συνέβη και με τη Relentless, την εταιρεία που μας χάρισε τα Buzz!. Η Majesco με τα 30 χρόνια ιστορίας ανακοίνωσε την απόσυρσή της από το gaming ενώ η Konami προτίμησε τα “pachinko” (η ιαπωνική εκδοχή των «φλίπερ») από τις ΑΑΑ κυκλοφορίες. Αν στα παραπάνω προσθέσετε τις περικοπές στη Disney (τα σκάγια πήραν μέχρι και τη σειρά Infinity η οποία μας τελείωσε) αλλά και τις φήμες που θέλουν την Crytek να βγάζει οριακά τη χρονιά, ε, δεν είναι και λίγα τα «κανόνια» που ήχησαν στη βιομηχανία.
Εμπρός… πίσω με το νέο (;) NES!
Κι άλλη Nintendo στο μενού! Η ιαπωνική εταιρεία μας απασχόλησε εκ νέου, λίγους μήνες πριν το φινάλε του έτους, αυτή τη φορά με μία… ολοκαίνουρια παλιά της κονσόλα! Η Ninty, βλέπετε, ανακοίνωσε και λάνσαρε το NES Classic Edition, μια μίνι εκδοχή-πιστό αντίγραφο του NES του 1983 με 30 προεγκατεστημένα παιχνίδια, ενσύρματο κλασσικό χειριστήριο και έξοδο HDMI για σύνδεση με τηλεόραση! Εννοείται πως όλες οι μεγάλες –και μικρές- αλυσίδες ανά τον κόσμο ξεπούλησαν μέσα σε λίγες ώρες, με τη ζήτηση εν όψει Ευχαριστιών και Χριστουγέννων –ιδιαίτερα στις ΗΠΑ- να είναι τόσο μεγάλη, που οι λιλιπούτειες κονσόλες «έφευγαν» ακόμα και με τα τριπλά της προτεινόμενης τιμής λιανικής τους (69,99€ στην ελληνική αγορά) –για κάμποσες εβδομάδες τα $200 είχαν γίνει «ταρίφα» στο eBay. Τελικά σιγά-σιγά η αγορά ανατροφοδοτήθηκε, οι ανάγκες του κοινού καλύφθηκαν σε έναν βαθμό και στο Κιότο είδαν ακόμα ένα πείραμά τους να στέφεται με απόλυτη επιτυχία.
Παιχνίδια: τα διαμάντια
Τι χρονιά-σταθμός θα ήταν όμως το 2016 για το gaming αν δεν κυκλοφορούσαν παιχνίδια που θα θυμόμαστε για μια ζωή; Ευτυχώς είχαμε μπόλικα από δαύτα φέτος To Uncharted 4: Το Τέλος ενός Κλέφτη που κυκλοφόρησε και στα ελληνικά σάρωσε σε κριτικές και βραβεία, αποτελώντας την αιχμή του δόρατος της Sony και του PS4. H Microsoft απάντησε με το Forza Horizon 3 και το Gears of War 4 στη μάχη των αποκλειστικοτήτων και μετά… το χάος! The Witcher 3: Wild Hunt – Blood and Wine (αν και expansion), Overwatch, Sid Meier’s Civilization VI, INSIDE, Dark Souls III, Rez Infinite, Titanfall 2, Battlefield 1, Dishonored 2, Watch Dogs 2, Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration, Pokemon Sun & Moon και Deus Ex: Mankind Divided ήταν οι κυριότεροι από τους τίτλους που ξεχώρισαν φέτος, multiplatform και μη. Προσθέστε τους στη λίστα σας και όταν/όπου τους πετύχετε σε μειωμένη τιμή, μην τους λυπηθείτε: δεν θα το μετανιώσετε.
Παιχνίδια: τα βατόμουρα (κλεμμένο)
Αν τα παραπάνω ήταν τα φετινά παιχνίδια που πρέπει οπωσδήποτε κάποια στιγμή στη ζωή σας να παίξετε, υπήρξαν και περιπτώσεις που το τελικό προϊόν μάλλον απείχε απ’ αυτό που φαντάζονταν οι δημιουργοί του καθώς ξεκινούσαν την ανάπτυξή του. Ξέρετε, πώς ξεκινά κανείς να φτιάξει φρικασέ και στο τέλος καταλήγει να παραγγέλνει; Ε, κάπως έτσι, χωρίς το ντελίβερι. Το No Man’s Sky ήταν μία από τις μεγαλύτερες απογοητεύσεις της χρονιάς, το Battleborn πέρασε και δεν ακούμπησε ενώ το Street Fighter V ουδέποτε έκανε αισθητή την παρουσία του. Το Mirror’s Edge Catalyst δεν το πίστεψε ούτε καν η ίδια η EA ενώ το ReCore αν και ξεκίνησε καλά, κάπου το ‘χασε στον δρόμο –παρόμοιο “case” με το The Division και το απαράδεκτο “endgame” του. Στα παραπάνω θα προσθέταμε και τις εμπορικές απογοητεύσεις των μεγάλων sequels, όπως π.χ. του Dishonored 2, του Watch Dogs 2 και του Titanfall 2 τα οποία αν και αξιόλογα, δεν κατόρθωσαν επ’ ουδενί να πείσουν το κοινό. Well… ας πρόσεχαν.