Στις 24 Απριλίου 2013, 1133 άνθρωποι σκοτώθηκαν όταν το εργοστάσιο του συγκροτήματος της Rana Plaza κατέρρευσε στην Ντάκα του Μπαγκλαντές. Περισσότεροι τραυματίστηκαν. Σήμερα, πολλοί άνθρωποι ακόμα υποφέρουν ως αποτέλεσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας στη μόδα. Ο αριθμός των παιδιών που εργάζονται παγκοσμίως στη βιομηχανία της μόδας ανέρχεται στα 215 εκατομμύρια, οι διαδικασίες παραγωγής ρουχισμού θεωρούνται οι δεύτερες πιο ρυπογόνες μετά το πετρέλαιο ενώ ο καταναλωτής πλέον σπάνια γνωρίζει το αληθινό κόστος αυτού που φοράει. Η Fashion Revolution Week, μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε από το Λονδίνο και πλέον δραστηριοποιείται σε πάνω από 83 χώρες, συμπεριλαμβανομένης και τις Ελλάδας, λέει «Έως εδώ!».
Η Popaganda μίλησε με την ελληνική ομάδα του Fashion Revolution η οποία μέσω μίας σειράς events με αποκορύφωμα το Ethical Fashion Walk στις 23-24 Απριλίου στο The Meet Market. Σκοπός του κινήματος είναι να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο για τις μεγάλες προκλήσεις της βιομηχανίας της μόδας, να δείξει ότι η αλλαγή είναι εφικτή και να γιορτάσει αυτούς που ήδη βρίσκονται στο ταξίδι δημιουργίας μιας ηθικής και βιώσιμης βιομηχανίας μόδας. Μιας βιομηχανίας που σέβεται τα ανθρώπινα και εργατικά δικαιώματα, που προστατεύει το περιβάλλον και τα ζώα, που προωθεί αρχές ηθικής παραγωγής με χρήση οικολογικών και ανακυκλώσιμων πρώτων υλών.
Το Fashion Revolution, για να υλοποιήσει το πλάνο του για ένα καλύτερο κόσμο της μόδας, θέτει μια απλή ερώτηση: «Ποιος έφτιαξε τα ρούχα μου;» Ρωτά κάθε άτομο που συμμετέχει στην Fashion Revolution Week, να βοηθήσει, φορώντας ένα ρούχο από μέσα προς τα έξω, και μετά να το φωτογραφίσει και να το μοιραστεί στα social media με hashtag #whomademyclothes. Με αυτό τον τρόπο, όλοι, όπου και να είναι, όποιοι και να είναι και ότι και να φοράνε – μπορούν να δείξουν την υποστήριξή τους προς την ύπαρξη διαφάνειας στην εφοδιαστική αλυσίδα της μόδας και τις διασυνδέσεις μας με αυτήν.
Η Νατάσα Αθανασιάδου συντονίστρια της Επανάστασης της Μόδας στην Ελλάδα είπε: «Το όραμα μας για την Ελλάδα, είναι με αφορμή αυτήν την εβδομάδα, να ενεργοποιηθούμε όλοι εμείς ως καταναλωτές και να δημιουργήσουμε ένα οργανωμένο κίνημα και στη χώρα μας, ζητώντας διαφάνεια στην παραγωγική αλυσίδα της μόδας. Επιπλέον να παροτρύνουμε σχεδιαστές, brands και πολυκαταστήματα σε όλη τη χώρα και παγκοσμίως να δώσουν περισσότερες πληροφορίες, σχετικά με την παραγωγική τους αλυσίδα. Και να ενισχύσουμε Έλληνες παραγωγούς και δημιουργούς που με τη δράση τους συμβάλουν ήδη στην κατεύθυνση μίας περισσότερο βιώσιμης και ηθικής μόδας».
Πόσο εύκολο είναι ωστόσο να αποκτήσουμε συνείδηση απέναντι στη μόδα, στην Ελλάδα του 2016, την Ελλάδα της κρίσης, που οι περισσότεροι ψωνίζουμε ρούχα τα οποία τις περισσότερες φορές γνωρίζουμε ή υποπτευόμαστε ότι δεν φτιάχνονται και στις καλύτερες συνθήκες; Η Άννα Μαρτίνου, υπεύθυνη επικοινωνίας του Fashion Revolution στην Ελλάδα, εξηγεί: «Είναι κατανοητό και ισχύει ότι στην Ελλάδα λόγω της οικονομικής κατάστασης είμαστε πιο περιορισμένη στις επιλογές μας, σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Ωστόσο, από το να πάρεις 15 μπλουζάκια από μια μεγάλη αλυσίδα καταστημάτων ένδυσης, τα οποία ενδεχομένως του χρόνου να τα πετάξεις γιατί θα έχουν φθαρεί κιόλας, καλύτερα να πάρεις δύο από έναν νέο Έλληνα designer, ή ένα brand που να έχει μια σωστή στάση απέναντι στη μόδα. Να σημειώσουμε, ότι το Fashion Revolution ωστόσο, στάθηκε μοχλός πίεσης στα μεγάλα brands, για να αλλάξουν τη στάση τους και να γίνουν περισσότερο fashion conscious».
Για του λόγου το αληθές, στο επίσημο site του Fashion Revolution, δημοσιεύτηκε μόλις πριν δύο μέρες μια λίστα με το Fashion Transparency σε μεγάλες εταιρείες ένδυσης και brand πασίγνωστων σχεδιαστών. Μπορείτε να το διαβάσετε εδώ και θα εκπλαγείτε με την εταιρία που κατέχει το χαμηλότερο σκορ διαφάνειας στο χώρο της μόδας. Καταληκτικά, σκοπός του Fashion Revolution Greece είναι να αφυπνίσει σχεδιαστές και καταναλωτές και να δημιουργήσει ένα συλλογικό δίκτυο που θα ανταλλάσσει πληροφορίες και θα βρίσκει λύσεις, με στόχο την κατεύθυνση μίας περισσότερο βιώσιμης και ηθικής μόδας.
JOIN THE FASHION REVOLUTION
Πώς μπορείς να συμμετέχεις στην επανάσταση της μόδας με 3 απλά βήματα: