Με τα Χριστούγεννα να πλησιάζουν, αρκετοί είναι εκείνοι που καλοβλέπουν την αγορά μιας κονσόλας. Κάτι η ανάγκη για δώρα –στους εαυτούς μας-, κάτι ο ελεύθερος χώρος, κάτι το παιχνιδιάρικο στοιχείο που υποβόσκει στην ατμόσφαιρα, ε, δεν θέλει και πολύ. PS4 και Xbox One αποτελούν αυτή τη στιγμή τις μοναδικές επιλογές του καταναλωτικού κοινού, δεδομένης της έλευσης του Nintendo Switch εντός του 2017, κάτι που σημαίνει ότι μοιραία, οι δύο κονσόλες θα δουν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κι άλλο εντός της προσεχούς εορταστικής περιόδου. Και μη φανταστείτε ότι τα πάνε κι άσχημα: το μεν PS4 προηγείται με 45 εκατ. τεμάχια ενώ το Xbox One ακολουθεί στα 25 εκατ. αλλά με σαφέστατες ανοδικές τάσεις τους τελευταίους μήνες –σε μια ρελάνς διαρκείας παρακαλώ!
Όσο εντυπωσιακοί κι αν φαίνονται στα μάτια σας όμως οι παραπάνω αριθμοί, δεν είναι ικανοί να… συγκινήσουν τους γνώστες της βιομηχανίας του gaming κι αυτό διότι υπάρχουν συστήματα που έχουν σημειώσει ακόμα πιο εντυπωσιακές επιδόσεις τις περασμένες δεκαετίες! Έχοντας δει τις μεγαλύτερες αποτυχίες συστημάτων στην ιστορία του gaming, ε, δεν θα μπορούσαμε να μην κάνουμε το ίδιο και με τις αντιστρόφως ανάλογες περιπτώσεις, ήτοι τις κονσόλες που άφησαν εποχή σημειώνοντας τις εντυπωσιακότερες πωλήσεις! Είστε έτοιμοι; Τα νούμερα του VGChartz ζαλίζουν…
Sony PlayStation 2
Κυκλοφόρησε: Μάρτιος 2000 | Πούλησε: 158 εκατ.
Με το PlayStation να έχει θέσει τα θεμέλια, το PlayStation 2 δεν είχε και κανένα δύσκολο έργο. Η Sony άλλωστε, είχε ανακοινώσει την καινοτόμο για την εποχή υπηρεσία “backwards compatibility” με την οποία οι τίτλοι του παλιού PlayStation θα έπαιζαν και στη νέα της κονσόλα, κάτι που θα συνέβαινε και με τα χειριστήριά της. Οι περισσότερες από 150 εκατ. πωλήσεις του PS2 αποτελούν ρεκόρ στα χρονικά του gaming, καθιστώντας το σύστημα της Sony ως το πλέον επιτυχημένο στην ιστορία της παγκόσμιας αγοράς. Με περισσότερα από 3.800 επίσημα παιχνίδια και 1,5 δισ. (!) αντίτυπα, το PS2 κυριάρχησε ολοκληρωτικά, πετώντας τη SEGA –με το Dreamcast– εκτός αγοράς και παραμένοντας ενεργό στην παραγωγή ακόμα και μετά από 13 χρόνια, μέχρι δηλαδή και το 2013!
Nintendo DS
Κυκλοφόρησε: Νοέμβριος 2004 | Πούλησε: 155 εκατ.
Κι εκεί που όλοι πίστευαν πως δεν θα βρισκόταν φορητή κονσόλα να ξεπεράσει το ανυπέρβλητο Game Boy, να ‘σου το DS που ήρθε να καλύψει το κενό –και τα κατάφερε με τον πλέον εμβληματικό τρόπο! Με το DS (από τα “Developers’ System” ή “Dual Screen”) η Nintendo καινοτόμησε σε διάφορα επίπεδα αφού μεταξύ άλλων επρόκειτο για την πρώτη “handheld” κονσόλα με δύο οθόνες, η μία εκ των οποίων μάλιστα αφής! Αν και αρχικά άπαντες απόρησαν, απ’ ό,τι φάνηκε η “touch screen” ήταν αρκετά “catchy”, σε μία εποχή που ο κόσμος είχε αρχίσει να τη συνηθίζει στα smartphones, οπότε σε συνδυασμό με τα ”casual” παιχνίδια (ποιος ξεχνά το είδος των brain training;) έκαναν το DS ανάρπαστο σε όλα τα κοινά. Παραμένει μέχρι και σήμερα το φορητό με τις περισσότερες πωλήσεις και δύσκολα θα ξεπεραστεί.
Nintendo Game Boy
Κυκλοφόρησε: Απρίλιος 1989 | Πούλησε: 119 εκατ.
Η κονσόλα που για δεκαετίες ολόκληρες αποτέλεσε την «εικόνα» του gaming, αποτελεί και το φορητό σύστημα με το οποίο μεγάλωσαν όλοι οι 30 & 40something του σήμερα. Η δεύτερη “handheld” κονσόλα της Nintendo μετά τα Game & Watch, κυκλοφόρησε στη δύση της δεκαετίας του ’80 και ξεχώρισε για το απλό κόνσεπτ της (ένας σταυρός και δυο κουμπιά) και την οθόνη-σήμα κατατεθέν της! Αν και οι περισσότεροι το έχουν συνδέσει με το Tetris, με το οποίο κυκλοφορούσε άλλωστε πακέτο σε Ευρώπη και ΗΠΑ, το Game Boy απέκτησε συνολικά περισσότερα από 1.000 παιχνίδια (!) ενώ πέραν της κλασσικής του έκδοσης, την εμφάνισή τους έκαναν μεταγενέστερα μία Pocket και μία Light, το Game Boy Color, τα Game Boy Advance & Advance SP και, τέλος, το Game Boy Micro, πριν η σκυτάλη περάσει οριστικά στο DS.
Sony PlayStation
Κυκλοφόρησε: Δεκέμβριος 1994 | Πούλησε: 105 εκατ.
Σε μία εποχή που το δίπολο SEGA – Nintendo μονοπωλούσε το ενδιαφέρον στο gaming, η Sony λάνσαρε μια κονσόλα που θα μπορούσε άνετα να ανήκει στο “lineup” της Ninty! Το πρότζεκτ του PlayStation, βλέπετε, γεννήθηκε το 1986 (!) όταν Sony και Nintendo δούλεψαν σε αυτό που μετέπειτα θα γινόταν γνωστό ως SNES-CD. Τελικά η δεύτερη αποφάσισε να προχωρήσει με την Panasonic και κάπως έτσι προέκυψε το PlayStation, η κονσόλα που εμφανίστηκε από το πουθενά και πήρε το «σκαλπ» των SEGA Saturn και Nintendo 64 στην πέμπτη γενιά των οικιακών συστημάτων ψυχαγωγίας. Πιο σημαντικό όμως και από τον εννιαψήφιο (!) αριθμό πωλήσεών της, ήταν η εδραίωση του “brand name” του PlayStation στις συνειδήσεις των παικτών και καταναλωτών, κίνηση που αργότερα ουσιαστικά θα κρατούσε στη ζωή τη Sony…
Nintendo Wii
Κυκλοφόρησε: Νοέμβριος 2006 | Πούλησε: 102 εκατ.
Η περίπτωση του Wii χρήζει μελέτης. Μια κονσόλα που δεν απευθυνόταν στους υπάρχοντες παίκτες εξ άλλου, αποτελεί “case study” με τα όλα του και παρ’ ότι κάποιοι βιάστηκαν να χαρακτηρίσουν το λανσάρισμά του ως κίνηση αυτοκτονίας, η ιστορία τους διέψευσε πανηγυρικά. Με το “motion gaming”, η Nintendo έκανε άνοιγμα σε ένα αχανές κοινό, αυτό που ουδέποτε είχε έρθει στο παρελθόν σε επαφή με το gaming. Παρουσιάζοντάς τους κάτι απλό, “mainstream”, κατανοητό, τους πήρε με το μέρος της, δημιουργώντας πελάτες από το πουθενά. Η συμβατότητα με τους τίτλους του GameCube ήταν το απαραίτητο “fan service” και αν είχε γίνει περισσότερη δουλειά με τη “third party” υποστήριξή του, το Wii θα είχε καταγράψει ακόμα περισσότερες πωλήσεις. Όχι ότι κι αυτές που εν τέλει «έγραψε» είναι λίγες δηλαδή.