Ενός λεπτού σιγή για το Klout και τους “experts” του διαδικτύου

Έχουμε αναφερθεί στο Klout στο παρελθόν. Για όσους δεν το γνωρίζουν, πρόκειται για ένα δίκτυο, μια πλατφόρμα, στην οποία συνδέετε τους λογαριασμούς σας σε άλλα κοινωνικά δίκτυα (Facebook, Twitter, YouTube, Tumblr, Instagram κ.α.) προκειμένου αυτή να αξιολογήσει την ικανότητά σας να επηρεάζετε τους άλλους online. Αυτό γίνεται κατά βάση με ένα σκορ (κλίμακα 0-100) και βάσει αυτού, προκύπτουν, σύμφωνα πάντα με το Klout και μόνο, οι λεγόμενοι opinion leaders ή influencers, οι χρήστες για την εξεύρεση των οποίων οι εταιρείες πληρώνουν πολλά, και για τις υπηρεσίες τους ακόμα περισσότερα.

Το Klout, το κατά γενική ομολογία καλύτερο δίκτυο που μετρά τη διαδικτυακή επιρροή των χρηστών, δεν είναι καινούριο: υπάρχει στον παγκόσμιο ιστό από το 2008, έχοντας προσθέσει από τότε αρκετές νέες λειτουργίες, πολλά έξτρα στοιχεία και ενδιαφέρουσες μετρήσεις. Ακόμα κι έτσι όμως, παραμένει άχρηστο. Ναι, άχρηστο, σκουπίδι. Έχει την πλάκα του, δεν λέω, να μετρά κανείς τον εαυτό του, να βλέπει την επιρροή των φωτογραφιών που ανεβάζει στο Instagram ή των tweets του, όμως όλα αυτά στερούνται πρακτικής σημασίας και θα το αποδείξουμε μαζί ευθύς αμέσως.

Το Klout μου λέει ότι είμαι “expert” σε 12 κατηγορίες: Athens, Bethesda, Database Design, Greece, Greek, Mortal Kombat, Parkour, PlayStation, Sony, Urban Travel, Video Editing και Xbox. Στο προφίλ μου έχω επιλέξει μόνο ένα “expertise”: τα Video Games. Σχολιάζοντας τα προαναφερθέντα, δεν έχω ιδέα από παρκούρ και επεξεργασία βίντεο, δεν ξέρω τι μπορεί να είναι το design μιας database, δεν βλέπω διαφορά ανάμεσα σε Greece και Greek και αν πρέπει να μιλήσουμε για σειρές videogames, υπάρχουν άλλες εκατό που γνωρίζω καλύτερα από το Mortal Kombat. Αποτέλεσμα; Πλήρης σύγχυση και ποσοστά επιτυχίας που αγγίζουν αυτά του Σακίλ Ο’Νιλ στις βολές: ανύπαρκτα. Ξέρετε γιατί συμβαίνει αυτό; Διότι ενώ το Klout ελέγχει τα θέματα για τα οποία μιλάω, δεν είναι σε θέση να αξιολογήσει τις γνώσεις μου. Αν εγώ π.χ. ρωτάω συνέχεια για το Mortal Kombat γιατί δεν ξέρω την τύφλα μου ή σε κάθε μου φωτογραφία κοτσάρω και τα tags #Athens και #Greece, το δίκτυο θεωρεί ότι από τη στιγμή που αναφέρομαι τόσο πολύ σε αυτά, δεν μπορεί παρά να έχω και τις ανάλογες γνώσεις. Φευ όμως!

Περιμένετε: έχει και συνέχεια. Παραμένοντας στο προφίλ μου, ρίχνω μια γρήγορη ματιά για τους κορυφαίους “influencers στον τομέα μου, τα videogames. Περιμένω να δω ευυπόληπτα άτομα, επαγγελματίες του χώρου, δημοσιογράφους και αναλυτές, τους οποίους αν ακολουθήσω –λέω εγώ τώρα- θα ενισχύσω τον κύκλο γνωριμιών μου και θα έχω και πρόσβαση στα όσα γράφουν. Θέλετε να διαβάσετε το top10 των experts (το τονίζω αυτό) κατά το Klout στο gaming; Xbox, Nintendo, PlayStation, IGN.com, Game Informer, Electronic Arts, GameSpot, Joystiq, Rockstar Games, Ubisoft. Άλλα λόγια να αγαπιόμαστε δηλαδή. Τι να την κάνω την EA και το IGN ρε παιδιά; Τι ακριβώς έχουν να μου προσφέρουν και πώς θα αλληλεπιδράσω μαζί τους; Θα τους tweetάρω μήπως για να μου απαντήσουν; Σε ‘μένα και τους άλλους 50.000 νοματαίους που θα έχουν την ίδια ιδέα…

Στο διαδίκτυο υπάρχει η τάση να μετράμε τα πάντα με αριθμούς. Αηδίες! Οι αριθμοί δεν λένε πάντα την αλήθεια. Γνωρίζω άτομο με περισσότερους από 10.000 followers στο Twitter που δεν έχει κάνει ούτε ένα tweet! Ακολουθούσε, τον ακολουθούσαν, ακολουθούσε, τον ακολουθούσαν, και πάει λέγοντας. Την ίδια στιγμή γνωρίζω άλλον με 500-600 followers που όμως σε κάθε του tweet μετρά 5-10 retweets και τουλάχιστον μια ντουζίνα απαντήσεις ή favorites. Αυτό που πραγματικά μετρά στο ίντερνετ είναι η πραγματική, η ουσιαστική επιρροή. Ακόμα κι αν κάποιος (ή κάποια, συνήθως) τραβά τα “like” και τα “comment” όπως το μέλι τις μύγες, δεν είναι δεδομένο πως αν κληθεί να προμοτάρει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, θα έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα. Αυτό είναι κάτι που ως επί το πλείστον απαιτεί έρευνα και βαθιά γνώση του διαδικτύου και του κοινού στο οποίο απευθύνεται κάποιος και όχι απλά των αριθμών γενικά και αόριστα. Μιλάμε για ποιοτικό διαχωρισμό, κάτι που ούτως ή άλλως λίγοι μπορούν να κάνουν και σίγουρα μέσα σ’ αυτούς δεν συγκαταλέγεται το Klout.

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος
Tags: Klout