Categories: DIGITAL STORIES

Τι πρέπει να γίνει για να αρχίσουν οι διανομές με χρήση drones;

 Σάββατο βράδυ. Ένα ακόμα Σάββατο βράδυ στη δουλειά για τον Τέλη. Σηκώνει το τηλέφωνο, παίρνει παραγγελίες, τις δίνει στους ψήστες και περιμένει να τις ετοιμάσουν, τσεκάρει ότι η πληρωμή έχει γίνει επιτυχώς online, βάζει την απόδειξη για εθιμοτυπικούς λόγους στην ειδικά διαμορφωμένη συσκευασία, την οποία και προσαρτά σε ένα από τα 6 drones που διαθέτει το «Οβελιστήριο – Ψησταριά “Ο Σβέλτος”». Περνάει τη διεύθυνση στον υπολογιστή, το drone παίρνει σχέδιο πτήσης και απογειώνεται από τον ειδικά διαμορφωμένο χώρο στην πίσω αυλή του μαγαζιού. Σε 7 λεπτά αυτό έχει επιστρέψει στη βάση του και οι πελάτες καταβροχθίζουν τα άρτι αφιχθέντα σουβλάκια τους.

Όσο επιστημονικής φαντασίας κι αν σας φαίνεται το παραπάνω σενάριο, δεν είναι παρά μια γεύση του μέλλοντος –ΟΚ, με μια μικρή δόση υπερβολής. Τα drones αργά ή γρήγορα θα αρχίσουν να χρησιμοποιούνται και για την αποστολή παραγγελιών κι αν ο… Σβέλτος δεν πρόκειται να τα εκμεταλλευτεί άμεσα, μην ανησυχείτε: φτάνει που πιέζουν προς αυτή την κατεύθυνση εταιρείες-κολοσσοί όπως οι Google και Amazon. Η δεύτερη διεξάγει δοκιμές με εξαντλητικούς ρυθμούς εδώ και πολλούς μήνες, έχοντας ήδη κάνει τα πλάνα της, τα οποία προβλέπουν πτήσεις στα 200-400 πόδια (η ζώνη μεταξύ 400 και 500 ποδών θα παραμένει ανενεργή για λόγους ασφαλείας και διαχωρισμού των drones από τα αεροσκάφη) και περαιτέρω ανάπτυξη της τεχνολογίας επικοινωνίας μεταξύ των μη επανδρωμένων ιπτάμενων οχημάτων.

Σε αυτό το τελευταίο είναι και το «ζουμί» της υπόθεσης: μέχρι τώρα, το στοίχημα με τα drones δεν ήταν άλλο από την τεχνολογία αναγνώρισης και αποφυγής εμποδίων. Σε περίπτωση που το μέσον εντόπιζε δηλαδή κάποιο εμπόδιο, να ήταν σε θέση να το αξιολογήσει και να το αποφύγει συνεχίζοντας κανονικά την πορεία του. Υποθέτοντας όμως πως στον εναέριο χώρο μίας πόλης θα βρίσκονται πολλά από δαύτα, το ζήτημα είναι να γνωρίζει καθένα εξ αυτών ανά πάσα στιγμή πού βρίσκονται τα υπόλοιπα. Η Google μάλιστα έχει προτείνει εν τοιαύτη περιπτώσει, κάθε drone που απογειώνεται να καταθέτει το σχέδιο πτήσης του σε μια ρουτίνα που θυμίζει αρκετά αυτή που ακολουθούν τα αεροσκάφη ανά τον κόσμο. Και οι δύο προαναφερθείσες τεχνολογίες πάντως εξελίσσονται διαρκώς έτσι ώστε όταν έρθει η ώρα για τέτοιου είδους χρήση drones, να έχουν φτάσει σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα.

Google και Amazon λοιπόν πιέζουν τις αμερικανικές Αρχές, ωστόσο οι τελευταίες για την ώρα μοιάζουν ανένδοτες. Ο μοναδικός φορέας που δείχνει να είναι σε θέση να αλλάξει τις ισορροπίες, διαδραματίζοντας ρόλο-κλειδί στην υπόθεση, είναι η… NASA! Η τελευταία συνεργάστηκε με την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας των ΗΠΑ (Federal Aviation Administration ή FAA) για την επιθεώρηση του δικτύου γραμμών της BNSF (εταιρεία σιδηροδρόμων) στη χώρα, καθιστώντας δυνατό τον έλεγχο εκατοντάδων μιλίων γραμμών με χρήση drones, οι χειριστές των οποίων δεν είχαν φυσικά την παραμικρή οπτική επαφή μαζί τους. Με τον τρόπο αυτό, ευελπιστεί να πείσει τόσο την FAA όσο και την Κυβέρνηση της χώρας να χαλαρώσει τα μέτρα της και να ανοίξει ένα πρώτο παράθυρο στις ενδιαφερόμενες εταιρείες.

Αντί επιλόγου, θα αφήσουμε την τοποθέτηση του Τζιμ Γουίλιαμς, πρώην υψηλόβαθμου στελέχους της FAA σχετικά με το θέμα: «Το ζητούμενο είναι να βρεθούν κάποια στάνταρ που η κοινωνία και η FAA να θεωρούν αποδεκτά. Από εκεί και πέρα, προχωράς και αν κάτι πάει στραβά, επαναπροσδιορίζεις τις καταστάσεις. Αυτή είναι η ιστορία της αεροπλοΐας. Από τις πρώτες κιόλας πτήσεις υπήρχαν συντριβές και ατυχήματα: μαθαίνεις από αυτά και αποτρέπεις την επανάληψή τους. Έχουμε το καλύτερο σύστημα μεταφορών στον κόσμο και αυτό είναι κάτι υπέροχο, όμως χρειάστηκε να πεθάνουν πολλοί για να φτάσουμε σε αυτά τα υψηλά επίπεδα. Δεν μαθαίνεις συζητώντας κάτι. Μαθαίνεις κάνοντάς το».

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος