«Το θέμα της κατοίκησης εγείρει προβληματισμούς σχετικά με τη σχέση του ανθρώπου με τον ίδιο του τον εαυτό, το “είναι” του και κατ’ επέκταση με την κατοικία του». Το σπίτι, όπως υποκειμενικά το αντιλαμβάνεται ο κάθε άνθρωπος, αλλάζει σε μορφή, σχήμα, διαστάσεις, υλικότητα, σταθερότητα, αισθήσεις · διαφέρει ανάλογα με τον άνθρωπο, τον τόπο και την εποχή, σύμφωνα με τις εικόνες, τις αναφορές, την εμπειρία ενός αρχιτεκτονικού γραφείου.
«Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας το ευαίσθητο θέμα της κατοίκησης γνώρισε μια εξισωτική ομοιομορφία και ισοπεδωτική απλούστευση με αποτέλεσμα να έχει υποβαθμιστεί. Συνεπώς, οφείλουμε να επαναπροσδιορίσουμε το ρόλο του αρχιτέκτονα στο σχεδιασμό των χώρων κατοίκησης», κατά την ομάδα του Doriza Design.
Με τις βάσεις του στις αρχές του ολιστικού σχεδιασμού, ζήτημα του σχεδιασμού για το γραφείο αποτελεί η επανεισαγωγή της υψηλής αισθητικής ως ένα είδος τελετουργίας στην καθημερινή ζωή «και η απόδοση της ιδιαίτερης διακριτής ταυτότητας του χρήστη- πελάτη στον χώρο. Το γραφείο μας θεωρεί ότι η αισθητική απευθύνεται και αφορά όλους και μέσω της αρχιτεκτονικής είναι δυνατό να μπει μέσα στη ζωή και στην καθημερινότητα των ανθρώπων και να βελτιώσει τη σύγχρονη ζωή».
Ένα από τα πιο πρόσφατα έργα του Doriza Design είναι ένα διαμέρισμα αστικής πολυκατοικίας του 1970 στον Πειραιά που ανακατασκευάστηκε πλήρως με σκοπό την οργάνωση και την ενοποίηση της πληθώρας των στοιχείων που έδειχναν κατακερματισμένο τον χώρο, όπως το περίγραμμα της κάτοψης, η ύπαρξη τριών φωταγωγών στο εσωτερικό και η κατανομή των χώρων.
Σε πρώτο επίπεδο, βασική επιλογή απετέλεσε η οργάνωση των χρήσεων γύρω από δύο βασικούς άξονες, οι οποίοι ορίζουν με τη σειρά τους δύο διακριτές ενότητες, και διαμορφώθηκαν μέσω της διαδικασίας της αφαίρεσης των εσωτερικών χωρισμάτων.
Ο οριζόντιος άξονας περιλαμβάνει τους δημόσιους χώρους διημέρευσης όπως το σαλόνι και την τραπεζαρία και ο κάθετος άξονας τους πιο ιδιωτικούς χώρους της κουζίνας, των υπνοδωματίων και των μπάνιων. Στην αλληλοτομή των δύο αξόνων συντελείται η μετάβαση από τη δημόσια στην ιδιωτική ζώνη.
«Η βαριά συρόμενη πόρτα αναδεικνύεται καθαυτή ως αντικείμενο–όριο μέσω της κλίμακας και του υλικού της, η οποία καθιστά τη χρήση της μια καθοριστική πράξη στον χώρο και αναδεικνύει τον ένοικο ως συνδημιουργό της μορφής. Παράλληλα, η εναλλαγή των υλικών του δαπέδου σηματοδοτεί και την αλλαγή των χρήσεων».
Στην απόληξη του κάθετου άξονα τοποθετείται ο χώρος της κουζίνας, ο οποίος ενοποιείται οπτικά με τους χώρους διημέρευσης μέσω σταθερού υαλοπετάσματος, αναδεικνύοντας την προετοιμασία του φαγητού σε ένα είδος τελετουργίας.
«Σε δεύτερο επίπεδο, υπάρχει μια ισχυρή ιδέα για το πώς μπορεί να οργανωθεί ο εσωτερικός χώρος και πώς να επιτευχθεί ένα είδος τάξης με δευτερεύοντα στοιχεία ή στοιχεία επίπλωσης και φωτισμού, που χρησιμοποιούνται κατ’ επανάληψη σε όλο τον χώρο της κατοικίας». Κατ’ αυτόν τον τρόπο, κάθε κομμάτι που έχει εγκατασταθεί δικαιολογεί αισθητά την ύπαρξή του, ενώ οι custom made κατασκευές υποστηρίζουν ακόμα περισσότερο την ταυτότητα του χώρου, όπως εξηγεί το γραφείο.
Το αρχιτεκτονικό γραφείο μελετών και εφαρμογών Ντόριζα διαθέτει μακρόχρονη παράδοση τεσσάρων γενεών στον χώρο της αρχιτεκτονικής και της κατασκευής. Το τελευταίο γραφείο που εδράζεται στον Πειραιά ιδρύθηκε το 1953 από τον Σπύρο Ντόριζα. Κατόπιν, το γραφείο πέρασε στις επόμενες γενιές και σήμερα συνεχίζουν την αρχιτεκτονική παρουσία στον ελληνικό χώρο οι Τζωρτζίνα Ντόριζα, Νεφέλη Ματσούκη Ντόριζα και Σπύρος Ματσούκης Ντόριζας με την ονομασία Doriza Design.
Η ομάδα του και οι συνεργάτες της προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών από το σχεδιασμό και τη μελέτη μέχρι την επίβλεψη και την κατασκευή κτιριακών έργων ποικίλων τομέων όπως σύγχρονες μονοκατοικίες, πολυκατοικίες, κτίρια γραφείων, βιομηχανικά κτίρια, ξενοδοχεία, αποκατάσταση ιστορικών κτιρίων, αρχιτεκτονική τοπίου και ανακαινίσεις. Τα τελευταία χρόνια έχουν λάβει σημαντικές βραβεύσεις και διακρίσεις τόσο σε πανελλήνιους όσο και σε διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς.
Όσον αφορά τους χώρους κατοίκησης όπως αυτός που γνωρίσαμε παραπάνω, στόχος του γραφείου είναι «αφ’ ενός να βοηθήσουμε τον εκάστοτε πελάτη να ανακαλύψει και να κατανοήσει τις πραγματικές του ανάγκες και αφ’ ετέρου μέσω της σημαντικής πείρας και κατάρτισης που διαθέτουμε να τις υλοποιήσουμε».