Categories: DIGITAL STORIES

Το διαδίκτυο είναι μια βιομηχανία παραγωγής μονοπωλίων

Ο εμπνευστής και δημιουργός του Pirate Bay, Peter Sunde, παραχώρησε συνέντευξη από τη φυλακή που βρίσκεται, έχοντας κριθεί ένοχος για τη λειτουργία του διασημότερου ίσως torrent tracking site παγκοσμίως. Μεταξύ άλλων, τάχθηκε κατά των μονοπωλίων στο διαδίκτυο, υποστηρίζοντας πως οι ίδιοι οι χρήστες οφείλουν να αντιτάσσονται εγκαίρως σε κάθε πλατφόρμα που οδεύει προς αυτή την κατεύθυνση, στηρίζοντας τον ανταγωνισμό και συμβάλλοντας έτσι σε ένα αποκεντρωμένο παγκόσμιο ίντερνετ. Δεν δίστασε μάλιστα να στρέψει τα πυρά του ενάντια στο ίδιο του το δημιούργημα, καθώς, όπως τόνισε, το Pirate Bay έχει γίνει πλέον η ναυαρχίδα των torrent sites ανά τον κόσμο.

Όλα αυτά που υποστηρίζει ο Sunde είναι πράγματι ενδιαφέροντα. Πομπώδη και γεμάτα αόριστες έννοιες, περνούν μία ιδεαλιστική φιλοσοφία με την οποία δύσκολα δεν θα συμφωνήσει κάποιος με μια πρώτη ανάγνωση. Έχουν όμως νόημα; Γίνεται λόγος για όλα αυτά τα έφηβα ιντερνετικά μονοπώλια στα οποία εμείς, οι χρήστες ή έστω οι ακτιβιστές ή ακόμα και οι πιο τολμηροί επιχειρηματίες (οι περίφημοι entrepreneurs) οφείλουμε να πάμε κόντρα προκειμένου να μη γιγαντωθούν και κυριεύσουν τον κυβερνοχώρο. Μα για μισό λεπτό: αυτό δεν μας έχει διδάξει η κουλτούρα του ίντερνετ μέχρι σήμερα; Πάνω σ’ αυτό το όνειρο, την εκδοχή του περίφημου αντίστοιχου αμερικανικού δεν έχει βασιστεί όλο το σύγχρονο, ψηφιακό επιχειρείν;

Google, Facebook, Twitter, Apple: όλες τους είναι εταιρείες που ξεκίνησαν από ένα γκαράζ, ένα φοιτητικό δωμάτιο, μία τρύπα, ένα υπόγειο και εξελίχθηκαν σε πανίσχυρες πολυεθνικές με χρήμα, εξουσία και ένα τεράστιο κοινό στα πόδια τους, πρόθυμο να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες τους και να τις προμηθεύσει με χρήσιμα δεδομένα για τις –αγοραστικές- συνήθειές του. Instagram, Airbnb, Taxibeat, Uber, Snapchat: startups που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν υιοθετώντας τα ίδια ιδανικά, ακολουθώντας την ίδια στρατηγική, ασπαζόμενα τα ίδια ιδεώδη. Κάθε δίκτυο, κάθε υπηρεσία, κάθε νεοσσός στον χώρο του παγκόσμιου διαδικτυακού επιχειρείν, ξεκινά με τον ίδιο στόχο: να γίνει μεγάλος και τρανός, να υπερισχύσει των αντιπάλων του και να χαρίσει στον εμπνευστή του δόξα, χρήματα και την προσωπική ικανοποίηση που αδιαμφισβήτητα θα αναζητά.

Τα υπόλοιπα είναι για έναν κόσμο αγγελικά πλασμένο ο οποίος, σημειωτέον, δεν είναι ο δικός μας. Αντί λοιπόν να πλάθουμε φανταστικά σενάρια για μια φανταστική πραγματικότητα, μήπως θα ήταν καλύτερο να περιοριστούμε στην ήδη υπάρχουσα; Πρακτικά σκεπτόμενοι πάντα.

Πέτρος Κηπουρόπουλος