Ας ξεκινήσουμε με μια ιστορία. Πριν από λίγα χρόνια στην Αμερική, εμφανίστηκε στην τηλεόραση ένας κύριος που αυτοαποκαλείτο ο Mr Τrivago. Δουλειά του ήταν να ψάχνει και να βρίσκει ξενοδοχεία. Λίγο η συμπεριφορά του, λίγο το ντύσιμο και το ύφος του, τον έκαναν να δεχθεί μια δυσμενή κριτική. Άλλα, όπως λέει και ο σοφός λαός, “any publicity, is good publicity”. Η trivago έγινε trend, ο Mr trivago διασκέδασε με απανωτές εμφανίσεις του και η Αμερική έμαθε να ψάχνει ξενοδοχεία μέσα από την trivago. Σήμερα η trivago δέχεται 4.000.000 αναζητήσεις ημερησίως και καλύπτει όλο τον πλανήτη. Άραγε θα το φανταζόταν κανείς από την αρχική ομάδα, που ξεκίνησε το site στο Ντίσελντορφ το 2005; Μάλλον όχι.
Ψάχνοντας για τα πρώτα βήματα της εταιρείας, που ξεκίνησε ως startup το 2005, στην αρχική και κύρια ομάδα θα συναντήσει κανείς τη Χαρά Γεωργιάδου, Country Developer για τις χώρες της Μεσογείου, μεταξύ αυτών και της Ελλάδας.
Το 2008, η Χαρά Γεωργιάδου ξεκίνησε την ελληνική έκδοση (www.trivago.gr). Από τότε μέχρι σήμερα, η τεχνολογική αλφαβήτα μας έχει μεγαλώσει αρκετά και η trivago είναι ένα από τα βασικά εργαλεία για εύρεση διαμονής στο διαδίκτυο. «Κάτι σαν την Google των ξενοδοχείων», όπως μας εξηγεί η ίδια. Ο τρόπος λειτουργίας της, οι αλλαγές που έχει επιφέρει ο DIY τουρισμός στο κοινό, αλλά και οι διαθέσεις των Ελλήνων, παρουσιάζονται στη συνέντευξη που ακολουθεί. Το ξέρατε για παράδειγμα ότι είμαστε περισσότερο της Ευρώπης και των κοντινών διαδρομών, παρά των ριψοκίνδυνων μακρινών ταξιδιών;
Πώς ξεκίνησε, λοιπόν, η trivago και πώς πάρθηκε η απόφαση της δημιουργίας της αντίστοιχης ελληνικής πλατφόρμας; Η trivago ξεκίνησε ως μια startup το 2005 στο Ντίσελντορφ και σιγά σιγά άρχισε να επεκτείνεται και σε άλλες αγορές ανά τον κόσμο, πέραν της γερμανικής. Το 2008, έχοντας ως στόχο την ελληνική αγορά, λανσαρίστηκε η ελληνική εκδοχή. Η Ελλάδα ήταν μια από τις πρώτες μάλιστα χώρες στις οποίες εστίασε η εταιρεία, κάνοντας όσες προσαρμογές χρειάζονταν για να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των Ελλήνων ταξιδιωτών. Πλέον, η trivago έχει 55 διαφορετικές πλατφόρμες ανά τον κόσμο και είναι διαθέσιμη σε 33 γλώσσες.
Απ’ όταν ξεκίνησες την ελληνική έκδοση το 2008, ποιο ήταν το στοίχημά σου σε μια χώρα που ζει και αναπνέει από τον τουρισμό; Το στοίχημα ήταν και είναι να προτείνουμε στους Έλληνες αυτή τη μέθοδο ως τον καλύτερο τρόπο να βρουν το ιδανικότερο γι΄ αυτούς ξενοδοχείο, στην καλύτερη, υπάρχουσα διαδικτυακή τιμή. Πρόθεσή μας είναι να μπορέσουμε να δώσουμε τις απαραίτητες πληροφορίες στο χρήστη που επισκέπτεται το site μας, προκειμένου να έχει μια ολοκληρωμένη ενημέρωση, μέσα από 250 sites που παρέχουν τιμές ξενοδοχείων και περισσότερα από 900.000 ξενοδοχεία. Παράλληλα με τα 100 περίπου φίλτρα που υπάρχουν στη σελίδα μας, επιδιώκουμε ο κάθε χρήστης να μπορεί να κάνει όσο πιο tailor made αναζήτηση μπορεί, ώστε να οδηγηθεί στα ξενοδοχεία που πληρούν τα κριτήριά του, και εν τέλει να πάρει την πλέον συνειδητή απόφαση για το ξενοδοχείο που θα επιλέξει να μείνει.
Επικεντρώνεστε πιο πολύ στο να βρει κάποιος τη χαμηλότερη τιμή ή τη μεγαλύτερη ποικιλία; Και στα δύο! Στόχος είναι να μπορεί ο καθένας να βρει το ξενοδοχείο που θέλει, στην τιμή που θέλει. Η καλύτερη τιμή δε σημαίνει για όλους ότι είναι και η φθηνότερη. Στο πλαίσιο της οικονομικής κρίσης προσπαθούμε, όσο μπορούμε βέβαια, να βοηθάμε και προς αυτή την κατεύθυνση. Αυτό συμβαίνει γιατί έχουμε τη δυνατότητα να συγκρίνουμε περισσότερα από 250 sites που παρέχουν τιμές. Αυτό που θέλουμε, το είπα και παραπάνω, είναι να έχει όλη την απαραίτητη πληροφόρηση για τη διαμονή του, είτε αφορά ταξίδι για αναψυχή, είτε επαγγελματικό, καλύπτοντας ακόμη και τους πιο απαιτητικούς – μια αναζήτηση στο site και η χρήση των διαφόρων φίλτρων θα σας πείσει για το πόσο εξεζητημένη μπορεί να γίνει η κάθε αναζήτηση.
Ποια είναι η λογική σας; Αρχειοθετείτε όλα τα site που έχουν ξενοδοχεία; Είναι ένα περίπλοκο σύστημα υποστήριξης που σε πραγματικό χρόνο κάνει σύγκριση ανάμεσα σε περισσότερα από 900.000 ξενοδοχεία μέσα από 250 sites κρατήσεων. Δηλαδή, με το που θέσει ο χρήστης το ερώτημά του, παίρνει απάντηση από το τι προσφέρεται εκείνη τη στιγμή στο διαδίκτυο για τις ημέρες και με τις προδιαγραφές που αυτός έχει ορίσει.
Εσείς έχετε κάποιο τρόπο να ελέγξετε αν οι πληροφορίες είναι αληθινές; Όσον αφορά στις τιμές των ξενοδοχείων δεν μπορεί να μην είναι έγκυρες. Το μεγαλύτερο ρίσκο που υπάρχει είναι οι κριτικές. Εμείς δεν το κάνουμε αυτό, συγκρίνουμε απλά τις κριτικές που υπάρχουν στα υπόλοιπα site. Δεν θα έλεγα ότι η trivago είναι ειδική στο κομμάτι της κριτικής. Αν βέβαια διαπιστώσουμε πως υπάρχει κάποια λάθος πληροφορία, θα προσπαθήσουμε να τη διορθώσουμε. Γενικότερα φροντίζουμε να συνεργαζόμαστε με έγκυρα sites, ωστόσο, μιλάμε για τόσο μεγάλο όγκο δεδομένων που είναι λογικό, αλλά ευτυχώς σπάνιο, να υπάρχει κάποια ανακρίβεια. Για τις περιπτώσεις αυτές υπάρχουν και οι αντίστοιχες προβλεπόμενες διαδικασίες, ώστε να είναι δυνατή η ομαλή διευθέτηση του εκάστοτε προβλήματος. Για την αποφυγή τέτοιων θεμάτων ωστόσο επιδιώκουμε και τη στενή συνεργασία απευθείας με τους ξενοδόχους, ώστε να έχουμε την πιο έγκυρη δυνατή πληροφόρηση.
Ποιες είναι οι πιο συχνές απορίες των συμπατριωτών μας; Με τι μπερδεύονται πιο πολύ; Αυτό που τους μπερδεύει πιο πολύ είναι ότι δεν μπορούν να καταλάβουν τη διαφορά ενός site-τουριστικού πρακτορείου και της trivago. Μέσω της ιστοσελίδας της trivago δεν πραγματοποιείται καμία κράτηση. Μέσω της trivago γίνεται η σύγκριση των τιμών, βάσει των κριτηρίων που θα θέσει ο χρήστης και έπειτα του εμφανίζονται οι διαθέσιμες προσφορές που εντοπίζονται στο διαδίκτυο. Μετέπειτα, επιλέγει ο ίδιος την προσφορά που θέλει και παραπέμπεται στο site κρατήσεων που την προσφέρει. Σε εκείνη την ιστοσελίδα ολοκληρώνεται και η κράτηση. Αν θα μπορούσα να μας χαρακτηρίσω, θα έλεγα ότι είμαστε μια Google για ξενοδοχεία.
Τα capital controls έχουν επηρεάσει την κίνηση; Η αλήθεια είναι ότι περιμέναμε ότι θα δούμε μεγάλες μειώσεις το καλοκαίρι, αλλά αυτό συνέβη για δύο εβδομάδες κατά τις οποίες υπήρχε και γενικότερα μεγάλη αναστάτωση. Μετά, ο κόσμος έκανε κανονικά το πρόγραμμά του. Τώρα, από δω και πέρα το τι ψάχνανε και σε ποια επίπεδα τιμών, αυτό είναι μια άλλη υπόθεση. Παρόλα αυτά, ο κόσμος θέλει να φύγει και να πάει διακοπές με χαμηλότερο budget και για μικρότερο διάστημα.
Πιστεύεις, και ειδικότερα για τους Έλληνες, πως έχουν αρχίσει σιγά σιγά με την εξάπλωση του διαδικτύου να γίνονται DIY τουριστικοί πράκτορες; Τολμώ να πω πως, όσα χρόνια ασχολούμαι με την ελληνική έκδοση της trivago, βλέπω ότι έχουν εξοικειωθεί αρκετά με το να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για την ανεύρεση καταλυμάτων. Συγκριτικά με άλλες εθνικότητες, βέβαια, όπως οι Άγγλοι και οι Γερμανοί, παραμένουμε σχετικά διστακτικοί ακόμη και τώρα, αλλά οδεύουμε προς την κατεύθυνση που προστάζει το διαδίκτυο και οι ανάγκες της εποχής. Κυρίως αυτό το βλέπουμε σε νεότερες ηλικίες, αλλά από εκεί και πέρα θεωρώ ότι είναι δική μας ευθύνη, όσων δραστηριοποιούμαστε στον κλάδο, να εκπαιδεύσουμε. Οι χρήστες πλέον είναι αρκετά πιο εξοικειωμένοι με τις μηχανές αναζήτησης γιατί έχουν καταλάβει την προστιθέμενη αξία που τους προσφέρουν, τόσο γλιτώνοντάς τους χρόνο, όσο και χρήμα! Και είναι λογικό, αφού πλέον όλοι έχουν μπει στη λογική του να συγκρίνουν τιμές για κάθε τους αγορά. Το ίδιο θα γινόταν για οποιαδήποτε αγορά θα ήθελε κάποιος να πραγματοποιήσει, θα σύγκρινε τιμές για να βεβαιωθεί ότι θα κάνει την καλύτερη και πιο συμφέρουσα επιλογή. Μέσω της trivago αυτή η σύγκριση γίνεται αυτόματα.
«Εμείς δεν πραγματοποιούμε καμία κράτηση. Μέσω της trivago γίνεται η σύγκριση των τιμών, βάσει των κριτηρίων που θα θέσει ο χρήστης και έπειτα του εμφανίζονται οι διαθέσιμες τιμές που εντοπίζονται στο διαδίκτυο.»
Υπάρχει περίπτωση δηλαδή σε λίγα χρόνια να… εκλείψει το επάγγελμα του τουριστικού πράκτορα; Μου φαίνεται απίθανο! Η αγορά, όντως, εξελίσσεται ταχύτατα και πλέον ο χρήστης έχει την πρόσβαση σε όλη την απαραίτητη πληροφορία, προκειμένου να πάρει την ιδανικότερη για εκείνον απόφαση. Πιθανότατα θα μειωθεί η χρήση του offline κομματιού. Δεδομένης της ανάγκης για κατανάλωση μεγαλύτερου όγκου πληροφοριών, νομίζω ότι πάει προς τα εκεί το κομμάτι. Ωστόσο, είναι δύσκολο να εκλείψει γιατί πάντα θα υπάρχει μια μερίδα ατόμων που έχει πιο παραδοσιακή προσέγγιση και θέλει την προσωπική επαφή και πιο ολοκληρωμένες λύσεις, παρόλα αυτά, οι ταξιδιώτες είναι πλέον πιο απαιτητικοί και θέλουν να έχουν τον μεγαλύτερο δυνατό έλεγχο στις επιλογές τους, σε όλες τις φάσεις του ταξιδιού, από τον προγραμματισμό μέχρι και την πραγματοποίησή του.
Το διαδίκτυο έχει βοηθήσει ώστε να γίνουν καλύτερες οι τουριστικές υπηρεσίες; Φυσικά! Οι κριτικές, για παράδειγμα, είναι μια τεράστια δύναμη στα χέρια των χρηστών και των πελατών. Από τη στιγμή που έχει αυτή τη δυνατότητα o πελάτης, να μπει δηλαδή στο διαδίκτυο και να γράψει κάποια κριτική προκειμένου να τη διαβάσουν άλλοι και να δουν αν όντως το δωμάτιο αξίζει τα λεφτά του, τότε έχουμε ένα φοβερό εργαλείο, τόσο για τους πελάτες, όσο και για τους ξενοδόχους. Βέβαια, αυτό που πρέπει να γίνει είναι να αντιληφθούν οι ξενοδόχοι ότι είναι προς όφελός τους και να είναι πιο… ανοικτοί στην κριτική. Πέραν αυτού, η μεγάλη πληθώρα περιεχομένου, οι διάφορες τιμές και όποια άλλη σχετική πληροφορία ψάχνει ο κάθε ταξιδιώτης είναι διαθέσιμα σε αυτόν προκειμένου να καλυφθούν όσο περισσότερο γίνεται οι ανάγκες και οι προσδοκίες του.
Από την εμπειρία σου, τα στοιχεία που έχετε αλλά και το «ερευνητικό» κομμάτι της trivago, ποιες είναι οι τάσεις, αυτή τη στιγμή στον τουρισμό; Εξαρτάται την αγορά. Αλλά για παράδειγμα οι Έλληνες δεν είναι από αυτούς που θα προτιμήσουν την Ασία. Αντίθετα, υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για πιο κλασικούς προορισμούς όπως είναι το Λονδίνο, το Παρίσι, η Ρώμη και η Κωνσταντινούπολη. Φέτος μάλιστα, στις προτιμήσεις των Ελλήνων φαίνεται να υπάρχουν και άλλοι προορισμοί, λιγότερο κλασικοί για εμάς, όπως η Βαρσοβία και η Βουδαπέστη. Πέρα από το κομμάτι των προορισμών, όσον αφορά στις τάσεις βλέπουμε αύξηση των solo travelers, δηλαδή ατόμων που επιλέγουν να ταξιδεύουν μόνοι. Αυτή η τάση δεν είναι τόσο έντονη ακόμη στην Ελλάδα, αλλά ήδη υπάρχουν άτομα που κάνουν τέτοιου είδους εγχειρήματα!
Δεν είναι ριψοκίνδυνοι; Δεν είναι εξοικειωμένοι με την ιδέα του solo travelling και εμπειρικά πάντα λέω ότι προτιμούν περισσότερο τις κοντινές αποστάσεις και τα ταξίδια εντός της χώρας. H high season κατά την οποία οι Έλληνες ταξιδεύουν είναι το καλοκαίρι, οπότε οι επιλογές τους είναι κυρίως ελληνικοί προορισμοί και όχι αδίκως. Ωστόσο, στα ταξίδια του εξωτερικού, προτιμούν κεντρική Ευρώπη για πιο κοντινά και οικονομικά ταξίδια.
Τι ψάχνει ο κόσμος αυτή την περίοδο; H μεγαλύτερη ζήτηση είναι για ελληνικούς προορισμούς συγκεντρώνεται στην Αθήνα, την Θεσσαλονίκη, το Πήλιο και την Αράχωβα. Ένας κλασικός προορισμός ανεξαρτήτου εποχής είναι και το Ναύπλιο, στο οποίο φαίνεται να δείχνουν ιδιαίτερα μεγάλη προτίμηση οι Έλληνες! Ωστόσο, η μέση διάρκεια διαμονής είναι μεταξύ 3 και 5 ημερών, λόγω και των εορτών. Συνήθως οι αποδράσεις είναι διήμερες!