Categories: DESIGN

Εκεί που εργάζονται οι αρχιτέκτονες

Παρακολουθούμε το έργο των νέων αρχιτεκτόνων, θαυμάζουμε τις γραμμές, τις φόρμες τους, τη σκέψη πίσω από τα υλικά που χρησιμοποιούν. Αναζητούμε τις αρχιτεκτονικές τους αναφορές, φανταζόμαστε τους εαυτούς μας μέσα στις κατοικίες και τους χώρους που δημιουργούν. Όμως, ποιοι είναι οι δικοί τους χώροι εργασίας εντός των οποίων παράγουν την σημερινή αρχιτεκτονική ταυτότητα της Αθήνας (κι όχι μόνο).

Τ’ αρχιτεκτονικά γραφεία 314 Architecture studio και alley architects εργάζονται σε δύο χώρους με εντελώς διαφορετική αισθητική που είναι ωστόσο εξίσου καλαίσθητοι, ζηλευτοί και έχουν φυσικά την υπογραφή τους.

314 Architecture studio

Το έργο μετατρέπει ένα σπίτι της δεκαετίας  του ‘60 στην Γλυφάδα σε αρχιτεκτονικό στούντιο για την ομάδα του γραφείου 314 Architecture studio. Η βασική ιδέα της ανακαίνισης βασίστηκε στη δημιουργία μιας έντονης αντίφασης μεταξύ της υπάρχουσας παραδοσιακής μορφής του παλαιού σπιτιού και ενός σύγχρονου σχεδιασμού. Οι παρεμβάσεις επικεντρώνονται στα νέα υλικά, τον φωτισμό αλλά και σε μια απροσδόκητη, εντυπωσιακή οροφή.

Τα νέα υλικά έχουν χρησιμοποιηθεί με τρόπο που υπογραμμίζει τις ζημιές που προκλήθηκαν στο σπίτι κατά τη διάρκεια του χρόνου που πέρασε. Τόσο οι εξωτερικοί όσο και εσωτερικοί τοίχοι είναι βαμμένοι σε λευκό χρώμα (χρώμα που συναντάμε και στα έργα του γραφείου) που αντανακλά το φως και δημιουργεί έντονες σκιές.

Οι ασημένιες κουρτίνες τοποθετούνται έτσι ώστε να διαχωρίζονται οι διαφορετικοί χώροι/ χώροι γραφείων οι οποίοι, παράλληλα με τις πόρτες που λειτουργούν και ως καθρέφτες, δημιουργούν μια φουτουριστική ατμόσφαιρα. Επιπλέον, ένας κήπος που οριοθετεί το στούντιο καλύπτεται από λευκά βότσαλα που ενισχύουν την παρουσία λευκού χρώματος στη σύνθεση ενώ ασημένιες κορδέλες διακοσμούν τα δέντρα, μια ελιά και λεμονιές.

Ταινίες LED ακολουθούν το σχήμα των εσωτερικών χώρων ολοκληρώνοντας των ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, παρέχοντας ταυτόχρονα φως στους τοίχους. Σε κάθε δωμάτιο, μπάλες λευκού φωτός τοποθετούνται χαρίζοντας στον χώρο έναν πιο νοσταλγικό χαρακτήρα.

Μια κάθετη ελαφριά κατασκευή που μοιάζει με ένα κλουβί σχηματίζει την ξεχωριστή οροφή του αρχιτεκτονικού στούντιο. Ακολουθώντας την ίδια ρομαντική κατεύθυνση, το δάπεδο της οροφής είναι βαμμένο με ματζέντα χρώμα.

alley architects

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πρόκειται για ένα ισόγειο χώρο διώροφου ύψους με ενιαίο χώρο παταριού στο Κολωνάκι. Από τα πρώτα κιόλας βήματα αποτέλεσε βασική πρόθεση η ανάδειξη του ύψους του χώρου, με σκοπό να λειτουργήσει αυτό αντισταθμιστικά ως προς το μικρό του μέγεθος σε εμβαδόν. Για το λόγο αυτό τοποθετήθηκαν αναρτώμενα τρία ελεύθερα τετράγωνα μεταλλικά φωτιστικά σε διαφορετικές διευθύνσεις.

Ένα ακόμα στοιχείο που αναδεικνύει το ύψος του χώρου είναι η σύνθεση της βιβλιοθήκης την οποία διατρέχουν κάθετα μεταλλικά στοιχειά, με το ένα εξ αυτών σε όλο το ύψος της. Τα οριζόντια ράφια της σύνθεσης αυτής είναι κατασκευασμένα από μεταλλική διατομή μέσα στην οποία μπορούν να τοποθετηθούν ελεύθερα κομμάτια από διαφορετικά υλικά και μήκη, δημιουργώντας έτσι ένα είδος παιχνιδιού και εναλλαγής ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες και διαθέσεις.

Επιπροσθέτως, ακολουθήθηκε η «γραμμή» του παταριού ώστε να διαχωριστεί ο ισόγειος χώρος σε δύο ζώνες ανάλογα με το ύψος. Στην ζώνη κάτω από το πατάρι διαμορφώθηκε ένα επίμηκες κεντρικό γραφείο τριών θέσεων, από το οποίο και ορίζεται ο χώρος εργασίας. Η μπροστινή ζώνη με το διώροφο ύψος αφέθηκε ελεύθερη ώστε να λειτουργεί ως χώρος υποδοχής. Το γραμμικό μεταλλικό φωτιστικό πάνω από το κεντρικό γραφείο υπογραμμίζει το διαχωρισμό των δυο αυτών υποπεριοχών και λειτουργεί παράλληλα ως ένα όριο αλλά και καδράρισμα του ίδιου του γραφείου. Όλες οι βασικές θέσεις εργασίας χωροθετήθηκαν στο ισόγειο και σε κοινό γραφείο ενισχύοντας τόσο την συνεργασία αλλά και την επαφή με τον εξωτερικό χώρο-δρόμο.

Στο επίπεδο αυτό βρίσκεται επίσης και μια σύνθεση από όγκους που λειτουργεί ως βοηθητικό έπιπλο. Βασική πρόθεση κατά τον σχεδιασμό του αποτέλεσε η ελαχιστοποίηση του όγκου του και των κλειστών επιφανειών αλλά και η αποκόλλησή του από το δάπεδο, ώστε η κατασκευή του να δίνει μια αίσθηση ελαφρότητας.

Στο πατάρι έχει διαμορφωθεί ένας πιο προστατευμένος χώρος, ο οποίος μπορεί να λειτουργήσει για παρουσιάσεις, συζητήσεις, ακόμα και ως επιπλέον θέση εργασίας, χωρίς όμως να αποκόπτεται τελείως από τον υπόλοιπο χώρο.

Αξίζει να σημειωθεί πως οι σχεδιαστικές γραμμές που απαντώνται στο σύνολο του χώρου και των επίπλων είναι λιτές και γραμμικές, ενώ οι επιλογές των αποχρώσεων είναι περιορισμένες με κύριο χαρακτηριστικό τις έντονες αντιθέσεις. Στόχος, μέσω αυτής της αυστηρότητας και καθαρότητας, είναι η καλύτερη ανάδειξη του χώρου και η ευκολότερη ανάγνωσή του.

Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν είναι φυσικά και με τη λιγότερη δυνατή επεξεργασία, ώστε να είναι πιο οικεία και να προσδίδουν μια φυσικότητα-ζεστασιά στο χώρο. Το χαρακτηριστικά σκούρο χρώμα της πατητής τσιμεντοκονίας που έχει εφαρμοστεί στο πάτωμα του ισογείου και του παταριού υπερτονίζει, μέσω της έντονης αντίθεσης, την αποκόλληση αυτών από τους λευκούς όγκους των περιμετρικών τοίχων.

Περισσότερες πληροφορίες για το αρχιτεκτονικό γραφείο 314 Architecture studio  θα βρείτε εδώ. Περισσότερες πληροφορίες για το αρχιτεκτονικό γραφείο alley architects θα βρείτε εδώ.
Ζωή Παρασίδη

Η Ζωή Παρασίδη γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1990 στην Αθήνα. Σπούδασε στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου και από το 2009 εργάζεται ως δημοσιογράφος.