Η E3 2015 δεν ήταν και τίποτα σπουδαίο. Τουλάχιστον συγκριτικά με τις εκθέσεις προηγούμενων ετών. Φέτος δεν είχαμε νέα κονσόλα: ίσα-ίσα που το PS Vita, το Wii U και το 3DS αγνοούνται κιόλας. Φέτος οι «μεγάλοι» από τρεις έγιναν δύο αφού η Nintendo είναι σαν να μην πάτησε ποτέ το πόδι της στο Λος Άντζελες –έκανε μακράν τη χειρότερη και πλέον αδιάφορη παρουσία της στα χρόνια της E3. Φέτος εκεί που όλοι περίμεναν να δουν την εικονική πραγματικότητα να γίνεται mainstream, εν τέλει απλά τη γνώρισαν: η Microsoft περιορίστηκε σε ένα tech demo του Hololens και η Sony σε μια απλή αναφορά του Morpheus. Κανένα από τα δύο δεν προωθήθηκε έντονα και έτσι έμεινε μόνο η Oculus VR να παλεύει οργανωμένα με το Rift. Φέτος δεν είχαμε σχεδόν καμία έκπληξη: μόνο το Dishonored 2, το remake του Final Fantasy VII, το The Last Guardian (για το οποίο λίγο-πολύ γνωρίζαμε από πριν) και το South Park: The Fractured but Hole μας αιφνιδίασαν. Κι όμως η E3 2015 μας άφησε με πολλά πράγματα να σκεφτούμε. Food for thought…
To VR είναι το μέλλον… στο μέλλον
Η φετινή έκθεση ήταν η E3 του VR. Μιλάμε εξ άλλου για το event κατά τη διάρκεια του οποίου μας συστήθηκε η τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας. Ήταν και η πρώτη έκθεση τέτοιου βεληνεκούς που προωθήθηκε σε τόσο μεγάλο βαθμό το VR, με τη διαφορά ότι αυτό φάνηκε κυρίως σε όσους βρέθηκαν αυτές τις μέρες στο Λος Άντζελες και όχι σε εκείνους που παρακολούθησαν την E3 από το σπίτι. Εδώ είναι ουσιαστικά και το “catch” της υπόθεσης: η εικονική πραγματικότητα μας παρουσιάστηκε απλώς. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι και έτοιμη να βγει στην αγορά. Έχουμε να κάνουμε με μια τεχνολογία που είναι ακριβή: για το Oculus Rift θα χρειάζεται PC που θα στοιχίζει πάνω από 1.000€, την ώρα που στις κονσόλες υπάρχει απλά το Morpheus της Sony, όταν, αν και εφ’ όσον οι Ιάπωνες βγουν απ’ το καβούκι τους και το προωθήσουν όπως πρέπει –στην E3 δείλιασαν χαρακτηριστικά πάντως.
Το VR είναι το μέλλον του gaming, ασυζητητί. Μόνο που είναι ακριβώς αυτό: το μέλλον και όχι το παρόν. Ίσως στην E3 2016 που, ειρήσθω εν παρόδω θα διοργανωθεί και πάλι στο Λος Άντζελες στις 14-16 Ιουνίου του 2016, οι μεγάλοι του gaming να είναι σε θέση να μας αναλύσουν τα εμπορικά τους πλάνα για το VR: η μεν Sony με ένα Morpheus που θεωρητικά θα πρέπει να έχει βγει (;), η δε Microsoft με μια πιο ολοκληρωμένη πρόταση χωρίς σκοτεινά σημεία για το Oculus Rift και τη συνεργασία του με τα Xbox One & Windows 10. Προσωπικά πάντως προβληματίζομαι για το αν η τρέχουσα γενιά κονσολών (PS4, Xbox One) έχει την επεξεργαστική ισχύ για να υποστηρίξει το VR και τα αξεσουάρ του. Μακάρι να βγω ψεύτης αλλά πολύ φοβάμαι πως θα την πατήσουν όπως οι προκάτοχοί τους (PS3, Xbox 360) με το motion gaming (Move, Kinect) για το οποίο ήταν ανέτοιμοι…
Του sequel το κάγκελο
Από παιχνίδια τώρα, έγινε για άλλη μια φορά ο κακός χαμός. Σε αυτή την έκθεση ξεχώρισαν τα sequels: οι εταιρείες προτίμησαν να επενδύσουν σε franchises που ο κόσμος γνωρίζει ήδη από το να στήσουν εκ του μηδενός καινούριες IP. Οι τελευταίες άλλωστε ήταν ελάχιστες: For Honor από τη Ubisoft, Sea of Thieves από τη Rare και ReCore από την Armature Studio (και τον Κέιτζι Ιναφούνε) στο Xbox One και βασικά… αυτές ήταν όλες!
ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΤΡΕΙΛΕΡ ΤΩΝ ΚΑΛΥΤΕΡΩΝ VIDEO GAMES:
Κατά τα άλλα είχαμε μεγάλες επιστροφές όπως αυτές των Doom (DOOM), των Fallout (Fallout 4), των Shenmue (Shenmue III), των Gears of War (Gears of War 4) και των Final Fantasy έστω και με remake (Final Fantasy VII). Comeback έκαναν και άλλες γνωστές σειρές όπως τα Mass Effect (Mass Effect: Andromeda), τα Mirror’s Edge (Mirror’s Edge Catalyst), τα Call of Duty (Call of Duty: Black Ops), τα Halo (Halo 5: Guardians), τα Uncharted (Uncharted 4: A Thief’s End), τα Deus Ex (Deus Ex: Mankind Divded) τα Tomb Raider (Rise of the Tomb Raider), τα XCOM (XCOM 2), τα Just Cause (Just Cause 3) και τα Hitman (Hitman), έστω κι αν πολλές εξ αυτών τις γνωρίζαμε και πριν την έκθεση.
Το μόνο βέβαιο είναι πως όλο και κάποια σειρά θα ‘ναι εκείνη που θα μας έχει κάνει «κλικ», οπότε και θα έχουμε κάτι εγνωσμένης αξίας να περιμένουμε: από τα κινηματογραφικά Uncharted και τα αγχωτικά Tomb Raider, μέχρι τα χαοτικά Just Cause και τα sci-fi Mass Effect, στο καλεντάρι του 2015 και –κυρίως- του 2016 υπάρχει κάτι για όλους.
Μια έκθεση γεμάτη fanboys
Επί προσωπικού θα ήθελα να υπογραμμίσω κάτι που για ακόμα μια φορά μου προκάλεσε αλγεινή εντύπωση: η E3 υποτίθεται πως είναι μια έκθεση που απευθύνεται σε δημοσιογράφους και επαγγελματίες του είδους. Μάλιστα διαθέτει –στη θεωρία πάντα- ιδιαίτερα αυστηρά κριτήρια ως προς τη χορήγηση αδειών εισόδου. Για ακόμα μια φορά όμως, γινόταν ο κακός χαμός από fanboys που είχαν κατορθώσει με κάποιο τρόπο να τρυπώσουν στην έκθεση και έχοντας ως στόχο να πάρουν τα διάφορα καλούδια/αναμνηστικά/goodies/swag που μοίραζαν οι εταιρείες, δυσχέραιναν το έργο των υπολοίπων. Διότι όταν η ουρά για να παίξει κανείς ένα demo είναι τρεις ώρες επειδή το 60% όσων περιμένουν, το κάνει για το παγούρι που δίνεται ως αναμνηστικό και όχι για να διαμορφώσει άποψη για το παιχνίδι, ε, τότε μόνο σοβαρά δεν γίνεται να μιλήσουμε.
Από κοντά φυσικά και όλοι εκείνοι οι «παλαμάκηδες δημοσιογράφοι» που στις συνεντεύξεις Τύπου των εταιρειών τηλεμεταφέρονται στο γήπεδο της αγαπημένης τους ομάδας, με αποτέλεσμα να συμπεριφέρονται περισσότερο σαν οπαδοί παρά σαν επαγγελματίες που κάνουν τη δουλειά τους με όσο το δυνατόν περισσότερο αντικειμενικό τρόπο. Επιφωνήματα, ουρλιαχτά, χειροκροτήματα και «αυθόρμητα» γέλια που παραπέμπουν σε συνεντεύξεις Τύπου του Σωκράτη Κόκκαλη, σε κάνουν να αναρωτιέσαι ώρες-ώρες αν έχει νόημα να ασχολείσαι με κάποια πράγματα σε τέτοιο βαθμό. Βέβαια από την άλλη μιλάμε για μια βιομηχανία στην οποία η προβολή των προϊόντων/υπηρεσιών μιας εταιρείας, θεωρείται ως προνόμιο, οπότε τι να συζητάμε…
Και μερικές προβλέψεις για το 2016
Πριν κλείσουμε την ανασκόπησή μας, ήρθε η ώρα των προβλέψεων. E3 2016 λοιπόν: θα αξίζει τον κόπο; Η λογική λέει πως ναι. Από τη μία, η Nintendo θα πρέπει να ανακοινώσει τη νέα της κονσόλα που επί του παρόντος γνωρίζουμε ως NX. Δεν την παίρνει να την καθυστερήσει κι άλλο δηλαδή: τα Amiibo σε κάποια στιγμή θα σταματήσουν να πουλάνε… Παράλληλα το VR θα έχει ωριμάσει τόσο ώστε οι εταιρείες να είναι σε θέση να το προωθήσουν και εμπορικά, οπότε θεωρητικά του χρόνου θα έχουμε ακόμα περισσότερο από δαύτο. Αν συνυπολογίσουμε και το ότι πολλά από τα παιχνίδια που είδαμε φέτος, προβλέπεται να κυκλοφορήσουν το δεύτερο μισό του 2016, πάει να πει ότι θα τα ξαναδούμε σε πιο ολοκληρωμένη μορφή. Ανυπομονείτε; Εγώ πάντως ρίχνω ήδη κλεφτές ματιές στα εισιτήρια…
Για εσάς πάντως που η παρουσία σε μια τέτοια έκθεση αποτελεί όνειρο ζωής, ρίξτε μια ματιά στη gamescom και το Paris Games Week: η πρώτη διοργανώνεται αρχές Αυγούστου στην Κολωνία, το δεύτερο τέλη Οκτωβρίου στο Παρίσι. Οπλιστείτε μόνο με μπόλικη υπομονή διότι μπροστά στις ουρές που θα συναντήσετε, οι φημισμένες των ελληνικών δημόσιων υπηρεσιών είναι ανύπαρκτες.