Το SoundCloud είναι ένα από τα πλέον δυνατά brands στον χώρο της online μουσικής. Αποτελεί εδώ και χρόνια τον αγαπημένο χώρο όλων εκείνων που δημιουργούν τα δικά τους κομμάτια και παράλληλα κλασσική «πηγή» remixes που στην πορεία κατακτούν τα clubs. Ουσιαστικά μιλάμε για την πλατφόρμα που φέρνει κοντά δημιουργούς και καταναλωτές περιεχομένου ως προς τη μουσική, δημιουργώντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις για τους πρώτους να διανείμουν τη μουσική τους σε ένα κοινό που πραγματικά ενδιαφέρεται γι’ αυτή δίχως να κινδυνεύει να χαθεί η δουλειά τους στον ωκεανό των κουταβιών και των γατιών του YouTube, και τους δεύτερους, να ψάξουν για κάτι που πραγματικά ικανοποιεί τα μουσικά τους ακούσματα σε ένα καλά ενημερωμένο όσο και μονωμένο περιβάλλον.
Και από πού ‘κονομάει;
Καλά όλα τα παραπάνω, ρομαντικά όσο δεν πάει και όλα τα σχετικά, όμως πάμε στην ερώτηση του εκατομμυρίου: από πού βγάζει λεφτά το SoundCloud; Τα έσοδά του, που λέτε, προέρχονται από τις χρεώσεις του στους δημιουργούς περιεχομένου για το “hosting” της μουσικής τους και την πρόσβαση σε στατιστικά στοιχεία που αφορούν το κοινό τους, κατά βάση. Υποστηρίζει και διαφημίσεις βέβαια, αν και η αλήθεια είναι πως δεν τις έχει εκμεταλλευτεί όσο θα έπρεπε –ή όσο θα περίμενε κανείς. Το SoundCloud ετοιμάζεται να υιοθετήσει και συνδρομητικό μοντέλο (υπάρχει κάτι επί του παρόντος όμως δεν αφορά το ευρύ κοινό του δικτύου), όμως στην εποχή που Apple Music, Spotify και YouTube έχουν ήδη κάνει τις κινήσεις τους, έχει αργήσει. Πολύ.
Όλα αυτά έχουν οδηγήσει –φυσιολογικά- το SoundCloud στα… κόκκινα. Το οικονομικό έτος 2014 (το τελευταίο δηλαδή) κατέγραψε απώλειες 39,14€ εκατ. την ώρα που τα έσοδά του ανήλθαν μόλις σε 17,35€ εκατ.. Πρακτικά το SoundCloud αποτελεί ένα πηγάδι δίχως πάτο αφού την τριετία 2012-2014 είχε έσοδα 37€ εκατ. έχοντας χάσει περίπου 75€ εκατ.! Προσοχή: δεν μιλάμε για έξοδα αλλά για καθαρές απώλειες, χασούρα.
Το χειρότερο βέβαια είναι το πώς ακριβώς προέκυψαν τα παραπάνω νούμερα. Γιατί μπορεί η εταιρεία να είναι σε οριακό επίπεδο π.χ. όμως το τελευταίο οικονομικό έτος είδε τα έξοδα διαχείρισής της να αυξάνονται κατά 67,8% στα 47,74 εκατ.! Αρκεί να σημειώσουμε ότι το προσωπικό της μεγάλωσε κατά 21% φτάνοντας τα 236 άτομα, με τη μισθοδοσία να ακολουθεί κι αυτή την ανιούσα και μάλιστα σε ποσοστό 42,5%: ο μέσος μισθός στο SoundCloud είναι στα 79.980€, ήτοι 5.712,86€ μηνιαίως για 14 μισθούς! Το 2015 η εταιρεία βρήκε και «έριξε» συνολικές επενδύσεις $77 εκατ. χωρίς όμως το ποσό αυτό να δείχνει ικανό να γυρίσει την κατάσταση.
Φαλιμέντο προ των πυλών
Οι άνθρωποι του SoundCloud παρουσιάζονται καθησυχαστικοί ως προς το μέλλον της εταιρείας τους, ωστόσο η αλήθεια είναι πως δεν περιμέναμε και κάτι διαφορετικό –λογικά σκεφτείτε το. Παρά τη γενναιόδωρη επένδυση ωστόσο, υπάρχουν αρκετοί σκόπελοι τους οποίους θα πρέπει να ξεπεράσει το δίκτυο, αν θέλει τουλάχιστον να έχει μέλλον. Αρχικά υπάρχουν τα deals με τις δισκογραφικές: οι Warner και Universal έχουν δώσει τη συγκατάθεσή τους για χρήση της μουσικής τους, όχι όμως και η Sony. Τι σημαίνει αυτό; Πως έτσι και κάποιος χρησιμοποιήσει απόσπασμα που της ανήκει και εκείνη το εντοπίσει, μπορεί με συνοπτικές διαδικασίες να «κατεβάσει» τον λογαριασμό του, χωρίς το SoundCloud να μπορεί να κάνει κάτι γι’ αυτό! Ακόμα σε περιπτώσεις που οι χρήστες ήταν πλήρως νομότυποι, χρειάστηκε αγώνας για να πείσουν τις εταιρείες γι’ αυτό, κάτι που θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί αν είχαν ολοκληρωθεί οι σχετικές συμφωνίες.
Από εκεί και πέρα, το ίδιο το μοντέλο που ακολουθεί το SoundCloud δεν του αφήνει πολλά περιθώρια ως προς τον τζίρο του: μιλάμε για μια υπηρεσία που δεν έχει εξερευνήσει παρά ελάχιστα τη διαφήμιση και που ακόμα δεν έχει αποφασίσει να υιοθετήσει ένα ευρύτερο συνδρομητικό μοντέλο όταν όλη η αγορά το έχει αφήσει πίσω της. Το χειρότερο για την υπηρεσία όμως, είναι πως παρά τις όποιες επενδύσεις και τα ανοίγματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, δεν δείχνει να έχει κάνει την παραμικρή πρόοδο σε σχέση με το «πακέτο» που προσέφερε, όταν μας πρωτοσυστήθηκε το 2007. Οι ίδιες υπηρεσίες, οι ίδιες λειτουργίες, οι ίδιες ευκαιρίες. Οι βελτιώσεις που έχουν καταγραφεί μέσα σε μια οκταετία είναι ελάχιστες, κάτι που εξηγεί γιατί το κοινό του SoundCloud σιγά-σιγά αρχίζει και κοιτά και προς ανταγωνιστικές υπηρεσίες όπως το Bandcamp και το Saga.
Η κατάσταση για το SoundCloud δεν είναι καλή και πλέον φαίνεται: θα χρειαστούν γενναίες αποφάσεις από τους ιθύνοντες του δικτύου προκειμένου αυτό να ανασκουμπωθεί και να αρχίσει τη ρελάνς που τόσο πολύ έχει ανάγκη. Σε διαφορετική περίπτωση, ένα ακόμα από ‘κείνα τα ωραία διαδικτυακά στέκια κινδυνεύει να χαθεί και μάλιστα με συνοπτικές διαδικασίες και μεγάλο κρότο.