Categories: DIGITAL STORIES

Αλήθεια ρε ‘συ Snapchat, έτσι θα βγάλεις λεφτά;

Το Snapchat το γνωρίζετε; Αν όχι, πρόκειται για μια σχετικά νέα (μόλις το 2011 ιδρύθηκε άλλωστε) εφαρμογή messaging την οποία δημιούργησαν τρεις φοιτητές του Στάνφορντ. Αυτό που έκανε το Snapchat να ξεχωρίζει από όλα τα άλλα σχετικά apps δεν ήταν άλλο από τα μηνύματα με… ημερομηνία λήξης: οι χρήστες του αντάλλασσαν εξ αρχής εικόνες και βίντεο (διάρκειας 1-10 δευτερολέπτων) με την προσθήκη κειμένων τα οποία όμως άπαξ και προβάλλονταν μία φορά, διαγράφονταν για πάντα! Ως εκ τούτου το Snapchat ήταν ό,τι έπρεπε για «ανέμελη» ανταλλαγή μηνυμάτων αφού δεν υπήρχε κανένας τρόπος να ανακτηθούν αυτά στο μέλλον. Τουλάχιστον αυτό ισχυριζόταν η εταιρεία, διότι στην πορεία έκαναν την εμφάνισή τους στο διαδίκτυο περί τα 13 GB περιεχομένου που κανονικά δεν θα έπρεπε να υπήρχαν καν, με αποτέλεσμα να κλονιστεί η εμπιστοσύνη των χρηστών και να σπιλωθεί το όνομα της πλατφόρμας.

Εν πάση περιπτώσει, δεν έχει νόημα να αναφερόμαστε σε περσινά, ξινά σταφύλια, πολύ περισσότερο όταν υπάρχουν νέα φρέσκα και λαχταριστά. Το Snapchat, που λέτε, έχει μεγαλώσει. Πολύ. Η αξία του προσεγγίζει τα $16 δισ., οι υπάλληλοι που απασχολεί ξεπερνούν τους 500 και η ανάγκη για ακόμα μεγαλύτερα έσοδα είναι πλέον αδήριτη. Έτσι λοιπόν, οι ιθύνοντες του Snapchat προχώρησαν πριν λίγες εβδομάδες στην παρουσίαση του πρώτου επί πληρωμή χαρακτηριστικού της εφαρμογής: των Snapchat Replays. Τι ακριβώς είναι αυτά; Θυμάστε που είπαμε πριν για μηνύματα που διαγράφονται; Ε, πλέον οι χρήστες θα μπορούν να τα επαναλαμβάνουν μεν, με το αζημίωτο δε! Η αλήθεια είναι πως περίμενα λίγο καιρό πριν σχολιάσω τα μαντάτα, περισσότερο θέλοντας να δω αντιδράσεις και από τις δύο πλευρές (χρήστες vs. δημιουργοί), αντιδράσεις που όμως ποτέ δεν ήρθαν.

Έχουμε και λέμε λοιπόν: το Snapchat ούτως ή άλλως προσέφερε μία επανάληψη ενός snap τη μέρα δωρεάν. Σε περίπτωση που χρειάζεστε κι άλλα όμως, με 0,99€ παίρνετε ακόμα τρία, με 2,99€ παίρνετε δέκα και με 4,99€ παίρνετε είκοσι. Η εν λόγω προσθήκη έρχεται πλάι σε μερικές ακόμα (emojis, trophies και φίλτρα για selfies) που ναι μεν δεν έχουν να κάνουν με το λεγόμενο “monetization” όμως αν μη τι άλλο προσδίδουν έναν ακόμα πιο social χαρακτήρα στο Snapchat, θέλοντας συν τοις άλλοις να κάνουν τους χρήστες να αισθανθούν πιο οικεία, πιο ελεύθερα στο περιβάλλον της εφαρμογής –και άρα να καταστήσει πιθανότερες τις μικροσυναλλαγές. Σε ό,τι αφορά τα Snapchat Replays ωστόσο, κάτι δεν «κολλάει». Ναι μεν η αγορά τους είναι προαιρετική και σαφώς ουδείς είναι υποχρεωμένος να επενδύσει σε αυτά. Η θέσπισή τους όμως αντιτίθεται στη φύση του ίδιου του δικτύου: μιλάμε εξ άλλου για την «καρδιά» της πλατφόρμας, σαν το Facebook να θέλει να χρεώνει τα “like” και το Twitter τα “retweet”.

Εννοείται πως όλες αυτές οι υπηρεσίες και εφαρμογές πρέπει κάποια στιγμή να βγάλουν χρήματα, να δείξουν τζίρο και να αρχίσουν να «εξαργυρώνουν» τους χρήστες τους, όμως εφ’ όσον στοχεύουν στη… μακροζωία και μακροημέρευση, οφείλουν να είναι πιο προσεκτικές, τουλάχιστον ως προς τον τρόπο με τον οποίο θα πετύχουν τον στόχο τους. Δεν χρειάζεται και πολλή προσπάθεια: μια «άγαρμπη» κίνηση και οι χρήστες θα αρχίσουν να ψάχνουν κι αλλού, ιδίως όταν μιλάμε για ένα δίκτυο/πλατφόρμα/εφαρμογή δίχως το ειδικό βάρος ενός Facebook, Instagram ή –οριακά- Twitter. Το Snapchat δίνει την εντύπωση πως βρίσκεται σε απόγνωση, πως έχει άμεση ανάγκη για έσοδα: δεν εξηγείται αλλιώς η έλλειψη φαντασίας, τακτ και αισθητικής στην πρώτη του ενέργεια σχετική με το “monetization”. Με δεδομένο το ότι παίζει μόνο του στη “niche” αγορά του, επί του παρόντος δεν κινδυνεύει. Θα πρέπει ωστόσο σύντομα να βρει τον τρόπο να «αρμέξει» τους χρήστες του διαφορετικά, ειδάλλως κινδυνεύει να ακυρώσει την ίδια του τη μοναδικότητα.

Πέτρος Κηπουρόπουλος

Share
Published by
Πέτρος Κηπουρόπουλος