Categories: DESIGN

Ένα δικηγορικό γραφείο και το εργαστήριο ενός καλλιτέχνη στο Παγκράτι κέρδισαν ένα σημαντικό βραβείο

Ένας νέος αρχιτέκτονας πιστεύει πως η σύγχρονη αρχιτεκτονική, όταν καταπιάνεται με χώρους εργασίας πρέπει να αποτελεί ένα ελάχιστο αλλά σαφώς ορισμένο πλαίσιο. Ένα απλό περιβάλλον δηλαδή, που δεν επιβάλει την παρουσία του αλλά υπάρχει για να εξυπηρετεί αθόρυβα. Ο κάτοικος είναι το επίκεντρο και η δημιουργικότητά του είναι αυτό που ενεργοποιεί τον χώρο.

Δύο όμορα αλλά αυτόνομα ισόγεια καταστήματα μιας παλιάς αθηναϊκής πολυκατοικίας στην περιοχή του Παγκρατίου, μετατράπηκαν σε δικηγορικό γραφείο και σε εργαστήριο ενός καλλιτέχνη αντίστοιχα. Η αρχιτεκτονική επέμβαση του Άγι Μουρελάτου διακρίθηκε πρόσφατα στα βραβεία ΔΟΜΕΣ 2018 στην κατηγορία «Καλύτερο πρώτο έργο νέου αρχιτέκτονα των ετών 2013-2017».

Βασικό στοιχείο της διπλής επέμβασης αποτελεί η δημιουργία δύο αυτοτελών αρθρωτών κατασκευών μικρής κλίμακας που είναι ανεξάρτητες από το υφιστάμενο δομικό σύστημα του παλιού κτιρίου, τόσο στο εσωτερικό του όσο και στην όψη των δύο χώρων προς το δρόμο. «Στόχος αυτής της συνθετικής επιλογής είναι ο επαναπροσδιορισμός της κατοίκησης ενός ισόγειου χώρου σε πυκνό αστικό περιβάλλον, με την ανάδειξη αυτής της διαλεκτικής σχέσης μεταξύ επέμβασης και υφιστάμενου», εξηγεί ο αρχιτέκτονας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο πρώτος χώρος, το δικηγορικό γραφείο αποτελείται από μια κατασκευή που συνδυάζοντας το μέταλλο με το ξύλο οργανώνει γραμμικά τους χώρους εργασίας και υποδοχής, ενώ παράλληλα αποκαλύπτει το μεγάλο ύψος του υφιστάμενου εσωτερικού «με την αναλυτική προσέγγιση των συνθετικών του στοιχείων. Τόσο ο χειρισμός της όψης, όσο και των πεπερασμένων στοιχείων οργάνωσης του εσωτερικού, διερευνούν την έννοια της ιδιωτικότητας με εργαλείο τη διαφάνεια και τη σχέση με το δρόμο».

Ο δεύτερος χώρος, το εργαστήριο του καλλιτέχνη είναι μία ελαφριά μεταλλική κατασκευή εμφανούς χάλυβα που, ξεκινώντας από την όψη, αναπτύσσεται σε όλο το βάθος του χώρου τονίζοντας την προϋπάρχουσα γραμμική δομή του. Αυτό αποτελεί και το συνθετικό εργαλείο οργάνωσης των λειτουργιών ενώ τα στοιχεία που το αποτελούν, όπως ο πάγκος, ο εξώστης και η σκάλα δημιουργούν και τις συνθήκες οικειοποίησής του. «Οι δύο επεμβάσεις εντάσσονται στην υφιστάμενη κατάσταση, εκφράζοντας τους κανόνες της κατασκευαστικής τους δομής».

Έπειτα από τις σπουδές του στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Πατρών και στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο που έθεσαν τις βάσεις δημιουργίας του αρχιτεκτονικού του λεξιλογίου, ο Άγις Μουρελάτος είναι ένας νέος αρχιτέκτονας με αναφορές που ξεκινούν από τους Άρη Κωσταντινίδη, Τάκη Ζενέτο, Ιωάννη Λιάπη, Ιωάννη Δεσποτόπουλο, Κλέων Κραντονέλλη και φτάνουν στους πιο σύγχρονους όπως είναι οι Νίκος Βαλσαμάκης, Παντελής Νικολακόπουλος και Ζωή Σαμούρκα. «Πρόκειται για αρχιτέκτονες που με τα έργα τους σε διάφορα σημεία της πόλης και της επαρχίας έχουν δημιουργήσει έργα- παραδείγματα, που ακόμη και στην καθημερινότητά μου βιώνω και ανακαλύπτω τον διδακτικό τους χαρακτήρα. Επίσης, αυτό που τροφοδοτεί την αρχιτεκτονική δημιουργία είναι τα ταξίδια στο εξωτερικό, σε διαφορετικές γωνιές του πλανήτη, που μικρές ή μεγάλες πολιτισμικές διαφορές εκφράζονται στο αρχιτεκτονικό έργο αποκαλύπτοντας διαφορετικές αναγνώσεις και νοήματα».

Περισσότερες πληροφορίες για το αρχιτεκτονικό γραφείο του Άγι Μουρελάτου θα βρείτε εδώ.
Ζωή Παρασίδη

Η Ζωή Παρασίδη γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1990 στην Αθήνα. Σπούδασε στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου και από το 2009 εργάζεται ως δημοσιογράφος.