Στις 3 Μαρτίου κυκλοφορεί το Switch, η 14η κονσόλα στην ιστορία της Nintendo. Η ιαπωνική εταιρεία άλλωστε αποτελεί πιθανότατα το μεγαλύτερο κεφάλαιο στα χρονικά του gaming μετρώντας 37 χρόνια δραστηριότητας στον χώρο, από τον Απρίλιο του 1980 δηλαδή όταν και κυκλοφόρησε το πρώτο της Game & Watch. Η Nintendo βέβαια είχε ιδρυθεί πολύ νωρίτερα από τότε και συγκεκριμένα το 1889 (ναι, ναι, καλά διαβάσατε), κατασκευάζοντας τις αρκετά δημοφιλείς στην Ιαπωνία κάρτες “Hanafuda” -οπότε η ενασχόλησή της με το gaming ήρθε μάλλον φυσιολογικά.
Ποιες είναι όμως οι 13 κονσόλες της που προηγήθηκαν του Switch; Πότε κυκλοφόρησαν, με τι έμοιαζαν και πώς πήγαν εμπορικά; Για ελάτε να τις δούμε μία-μία…
Game & Watch (1980)
Τα Game & Watch ήταν η πρώτη απόπειρα της Nintendo στον χώρο των videogames. Για την ακρίβεια δεν επρόκειτο για μία κονσόλα αλλά για μια σειρά από δεκάδες φορητές τέτοιες, καθεμία εκ των οποίων έπαιζε και από ένα παιχνίδι. Κάθε Game & Watch ήταν εξοπλισμένο με οθόνη LCD και πλήκτρα ενώ εκτός από το προαναφερθέν παιχνίδι, διέθετε ρολόι και ξυπνητήρι. Οι τίτλοι που κυκλοφόρησαν ποικίλουν, με τα Donkey Kong, The Legend of Zelda και Mario Bros. να κάνουν εκεί την εμφάνισή τους. Τα Game & Watch πούλησαν συνολικά περίπου 43 εκατ. τεμάχια και αποτέλεσαν τον προπομπό του Game Boy.
NES (1985)
Το Nintendo Entertainment System ή κατά κόσμο NES κυκλοφόρησε πριν από 32 χρόνια και σηματοδοτεί την είσοδο της Nintendo στην αγορά των οικιακών συστημάτων ψυχαγωγίας. Μπορούσε να αποδώσει 8-bit γραφικά και μέσα σε μία τριετία κατέκτησε ΗΠΑ και Αμερική, παρ’ ότι η αγορά του gaming της τελευταίας δοκιμαζόταν μετά το «κραχ» του 1983 και την κατάρρευση της Atari. Εν τέλει, το ’88 η αγορά των cartridges toy NES είχε ξεπεράσει ακόμα κι αυτή των PC με την κονσόλα να κλείνει στα 62 εκατ. πωλήσεις, έχοντας προηγουμένως αλλάξει τον ρου της ιστορίας.
Game Boy (1989)
Έχοντας λανσάρει ήδη ένα επιτυχημένο σύστημα οικιακής ψυχαγωγίας, η Nintendo δοκίμασε εκ νέου την τύχη της στα handhelds. «Παντρεύοντας» τη φορητότητα των Game & Watch με τη φιλοσοφία του NES μας έδωσε τη θρυλικότερη φορητή κονσόλα όλων των εποχών, το υπέροχο Game Boy των –συνολικά- 119 εκατ. πωλήσεων. Τι κι αν έμοιαζε ξεπερασμένο σε σχέση με τον ανταγωνισμό της εποχής; «Είχε το Tetris και μεγάλη διάρκεια μπαταρίας», λένε οι ειδικοί, κι αυτό έφτανε και περίσσευε. Τα 8-bit παιχνίδια του έγιναν ανάρπαστα, χαρίζοντας αλησμόνητες αναμνήσεις σε όλους τους 30something του σήμερα.
SNES (1990)
Με το NES να έχει επιτύχει στο ακέραιο τον στόχο του, η Nintendo έκανε το επόμενο βήμα με το Super Nintendo Entertainment System, Super Nintendo ή πιο απλά SNES. Αυτό κατόρθωσε να κάνει ό,τι δεν κατάφερε ο προκάτοχός του, τουτέστιν να κυριαρχήσει σε ολόκληρο τον πλανήτη, ακόμα και στην Ευρώπη και την Ασία. Ξεπερνώντας το Mega Drive της SEGA, αναδείχθηκε στην 16-bit κονσόλα με τις περισσότερες πωλήσεις (49,1 εκατ. τεμάχια) διαθέτοντας παράλληλα στη βιβλιοθήκη του αριστουργήματα όπως τα Donkey Kong Country, Super Metroid και The Legend of Zelda: A Link to the Past.
Virtual Boy (1995)
Η Nintendo «ψαχνόταν» για κάτι καινοτόμο από τις αρχές της δεκαετίας του 90 και μέσα από αυτή της την αναζήτηση προέκυψε το Virtual Boy, η πρώτη φορητή κονσόλα με δυνατότητα απεικόνισης 3D γραφικών. Βέβαια η πραγματικότητα διέφερε αρκετά από τα όσα διατεινόταν η Nintendo αφού τα γραφικά σε κόκκινες και μαύρες αποχρώσεις, το άβολο design, το μεγάλο βάρος και τα ελάχιστα παιχνίδια (μόλις 22!) συνέβαλαν στη μεγαλύτερη αποτυχία στην ιστορία της εταιρείας από το Κιότο. Το Virtual Boy δεν κατάφερε να πουλήσει ούτε 1 εκατ. τεμάχια και έτσι μοιραία αποσύρθηκε πριν καν κλείσει χρόνο στην αγορά.
Nintendo 64 (1996)
Το Nintendo 64 κυκλοφόρησε σε μία αρκετά δύσκολη χρονική περίοδο για τη Nintendo αφού εν αντιθέσει με τα προηγούμενα χρόνια, το 1996 είχε να αντιμετωπίσει έναν καινούριο παίκτη στην αγορά του gaming, τη Sony που έκανε τα πρώτα της βήματα με το PlayStation. Έχοντας κάνει το άλμα από τα 16 στα 64 bit, η Nintendo μας χάρισε τρισδιάστατα γραφικά και παιχνίδια που παραμένουν κλασσικά ακόμα και σήμερα (GoldenEye 007, Super Mario 64, The Legend of Zelda: Ocarina of Time) αλλά με 33 εκατ. πωλήσεις εν τέλει έχασε τη μάχη του μάρκετινγκ από τη Sony, μπαίνοντας σε μια περίοδο εσωστρέφειας.
Game Boy Color (1998)
Έχοντας φάει το «χαστούκι» του Virtual Boy, για την επόμενη φορητή της κονσόλα η Nintendo προτίμησε να βαδίσει σε ασφαλή μονοπάτια. Το Game Boy Color ήταν ο πραγματικός διάδοχος του κλασσικού Game Boy (είχαν μεσολαβήσει τα Game Boy Pocket και Game Boy Light) καθώς διέθετε ισχυρότερο επεξεργαστή και έγχρωμη οθόνη, όντας παράλληλα σε θέση να αποδώσει γραφικά εφάμιλλα με αυτά του NES –μιλάμε για χρωματική παλέτα 15-bit! Θα το θυμόμαστε για τα Pokemon Gold & Silver, την πιο επιτυχημένη του κυκλοφορία με 14,51 εκατ. πωλήσεις σε Ιαπωνία και ΗΠΑ μόνο!
GameCube (2001)
Το GameCube ήταν καταδικασμένο να αποτύχει εξ αρχής. Δεν ήταν το design του, η έλλειψη ΑΑΑ third-party κυκλοφοριών ή η εμφανής απουσία καινοτομίας σε σχέση με το Nintendo 64, όσο το PS2 των 155 εκατ. πωλήσεων που κυκλοφόρησε εκείνη την εποχή, μονοπωλώντας το ενδιαφέρον. Τα 21,7 εκατ. του GameCube μοιάζουν με ψίχουλα μπροστά στις επιδόσεις της πιο επιτυχημένης κονσόλας στην ιστορία του gaming κι έτσι η πρώτη κονσόλα της Nintendo με δισκάκι πέρασε μάλλον απαρατήρητη. Θα έχουμε να θυμόμαστε πάντως το Metroid Prime και το Resident Evil 4.
Game Boy Advance (2001)
Θυμίζοντας κάτι ανάμεσα σε Game Boy και Game Gear, το Game Boy Advance (ή GBA εν συντομία) εξέπληξε τους πάντες υιοθετώντας οριζόντιο προσανατολισμό έναντι του κάθετου που συνηθιζόταν μέχρι και τότε. Το σχήμα του, ωστόσο, επέτρεψε στη Nintendo να το εφοδιάσει με έξτρα πλήκτρα ενώ τα γραφικά και ο ήχος που ήταν σε θέση να αποδώσει, ήταν επιπέδου SNES –η κονσόλα διέθετε 32-bit επεξεργαστή. Οι 82 εκατ. πωλήσεις του είναι δείγμα της επιτυχίας του, με καλύτερο τίτλο το Pokemon Ruby & Sapphire των 16 εκατ. αντιτύπων. Όσο για το design του, έδειξε πολλά για τη συνέχεια…
DS (2004)
Κι εκεί που όλοι πίστευαν ότι δεν θα βρεθεί σύστημα να ξεπεράσει την επιτυχία του Game Boy, η Nintendo παρουσίασε το DS και έκλεψε την παράσταση. Απευθυνόμενη σε ένα casual κοινό από κόσμο που ουδεμία σχέση είχε με τα videogames, λάνσαρε μια mainstream κονσόλα που χάρη στην οθόνη αφής και τη γραφίδα της έκανε το gaming πιο προσβάσιμο από ποτέ. Για κάθε Pokemon και Mario υπήρχε κι ένα “brain trainer” ή συλλογή από Sudoku και λοιπά τέτοια παιχνιδάκια με αποτέλεσμα το DS να κερδίσει τις καρδιές μικρών και μεγάλων. Οι 154 εκατ. πωλήσεις του το επιβεβαιώνουν.
Wii (2006)
Έχοντας πιάσει το νόημα με το DS, η Nintendo συνέχισε να πλευρίζει το mainstream κοινό, αυτή τη φορά με μία οικιακή κονσόλα. Το Wii δεν πόνταρε ούτε στα γραφικά, ούτε στο animation, ούτε στα μεγάλα δυτικά blockbusters, ούτε καν στα άρτια τεχνικά χαρακτηριστικά. Έγινε η πρώτη πλατφόρμα που επένδυσε στο motion gaming και δεν βγήκε χαμένη αφού η επένδυσή της αυτή μεταφράστηκε σε 102 εκατ. πωλήσεις. Το Wii έγινε η πρώτη κονσόλα που κατάφερε να ψυχαγωγήσει ολόκληρη την οικογένεια, συνδυάζοντας την καινοτομία με τη λειτουργικότητα και τα διασκεδαστικά παιχνίδια. Wii Sports και ξερό ψωμί!
3DS (2011)
Το 3DS αποτέλεσε το επόμενο φορητό της Nintendo μετά το DS και τελευταίο μέχρι σήμερα –και κατά πάσα πιθανότητα τελευταίο γενικότερα, αν αξιολογούμε σωστά τις κινήσεις της εταιρείας στα mobile συστήματα. «Πάτησε» στο design και την προσέγγιση του προκατόχου του, εμπλουτίζοντας την όλη εμπειρία ωστόσο με έναν αναλογικό μοχλό και μια οθόνη με δυνατότητα –στερεοσκοπικής- τρισδιάστατης απεικόνισης χωρίς την ανάγκη χρήσης ειδικών γυαλιών! Ήταν –και παραμένει- συμβατό με τους τίτλους του DS, διαθέτοντας επιπλέον και αρκετά δικά του «διαμαντάκια». Έχει «γράψει» 62 εκατ. πωλήσεις και συνεχίζει.
Wii U (2012)
Με το Wii U η Nintendo προσπάθησε να επαναλάβει την επιτυχία του προκατόχου του, όμως τα σχέδιά της ουδέποτε ευοδώθηκαν. Χωρίς κάποια ουσιώδη καινοτομία και με προσέγγιση που δεν θύμιζε σε τίποτα την αντίστοιχη απλοϊκή του Wii, το Wii U δεν κατόρθωσε ποτέ να πείσει το κοινό. Οι αξιόλογοι τίτλοι του ήταν ελάχιστοι και ο κόσμος δεν είδε με καλό μάτι το GamePad και το κόνσεπτ των δύο οθόνων (GamePad/τηλεόραση), οπότε σε συνδυασμό και με τα PS4 & Xbox One που κυκλοφόρησαν λίγο αργότερα, απέτυχε οικτρά σημειώνοντας όλες κι όλες 14 εκατ. πωλήσεις.