Ο ρόλος του ήταν εξ αρχής δύσκολος. Με τον προκάτοχό του να έχει «γράψει» 60 εκατ. πωλήσεις, να μετρά πάνω από 700 παιχνίδια και να έχει συνεισφέρει τα μέγιστα προκειμένου η «μαμά» Nintendo να στρογγυλοκαθίσει στον θρόνο της βασίλισσας του gaming παγκοσμίως, το Super Nintendo Entertainment System (Super Famicom στην Ιαπωνία) ή εν συντομία SNES είχε μπροστά του ένα βουνό ν’ ανέβει. Το αυξημένο επίπεδο δυσκολίας μάλιστα, ανέβηκε ακόμα περισσότερο όταν η SEGA, το αντίπαλο δέος της Nintendo τω καιρώ εκείνω, πρόλαβε και ανακοίνωσε πριν απ’ αυτήν τη δικιά της πρόταση στα 16 bit, το Mega Drive (Genesis στις ΗΠΑ). Κι όμως, παρ’ ότι τα πάντα στην αρχή έμοιαζαν –και ήταν- εναντίον του, το SNES όχι απλά έγινε η 16-bit (προφέρεται «δεκαεξάμπιτη») κονσόλα με τις περισσότερες πωλήσεις αλλά παράλληλα και μία από τις σημαντικότερες στην ιστορία του gaming.
Το SNES βέβαια δεν συστήθηκε στον κόσμο στις 6 Ιουνίου του 1992: η ημερομηνία αυτή αφορούσε την ευρωπαϊκή αγορά και μόνο. Βλέπετε, στις αρχές της δεκαετίας του ’90, δεν ήταν και απίθανο μια συσκευή να λανσαριστεί σταδιακά παγκοσμίως –κάτι σαν την πρακτική της Apple αλλά περισσότερο «απλωμένη». Το σύστημα της Nintendo λοιπόν πρωτοεμφανίστηκε στις 21 Νοεμβρίου του 1990 (!) στην Ιαπωνία ως Super Famicom. Τον Αύγουστο του επόμενου έτους έκανε ντεμπούτο στις ΗΠΑ ενώ η Ευρώπη χρειάστηκε να κάνει υπομονή ως το 1992 –κι εκεί η διανομή έγινε σταδιακά με το Ηνωμένο Βασίλειο π.χ. να το εισάγει τον Απρίλιο και την υπόλοιπη ήπειρο τον Ιούνιο. Η Nintendo, μάλιστα, παρουσίασε δύο designs της συσκευής: το ιαπωνικό και το αμερικάνικο, με το πρώτο να έχει περισσότερες καμπύλες και το δεύτερο να μοιάζει εμφανώς στον προκάτοχό του. Ευτυχώς για εμάς, η Ευρώπη πήρε την γιαπωνέζικη έκδοση –ή τουλάχιστον το «σασί» της.
Η Nintendo επένδυσε αρκετά στις σχέσεις της με τρίτες εταιρείες, τους λεγόμενους “third-party developers/publishers” και δεν έχασε. Εταιρείες όπως η Capcom, η Konami, η Tecmo, η Square, η Enix και η Koei (ναι, ναι, αρκετές απ’ αυτές συνενώθηκαν στην πορεία) έσπευσαν να τη στηρίξουν, με την πρώτη μάλιστα να της δίνει αποκλειστικά για περίπου έναν χρόνο το Street Fighter II, ένα παιχνίδι που έκανε τεράστιο «γκελ» στον καιρό του. Οι αποκλειστικότητες δεν έλειπαν βέβαια με τα Mario να έχουν την τιμητική τους και το θρυλικό Donkey Kong Country, ένα από τα καλύτερα platformers στην ιστορία, να συμβάλει και αυτό στην καθιέρωση του SNES στις συνειδήσεις του κοινού ως η καλύτερη πλατφόρμα ψυχαγωγίας. Όταν η SEGA είχε χτίσει για το Mega Drive το προφίλ ενός κουλ high-end συστήματος με τίτλους που απευθύνονταν –και- σε ένα πιο ώριμο ηλικιακά κοινό (θυμηθείτε ότι μιλάμε για τα 90s), η Ninty είχε μια κονσόλα με πλήθος τίτλων, αναγνωρίσιμους ήρωες και τεράστια ποικιλία διαφορετικών εμπειριών και συγκινήσεων.
Μιλώντας για τίτλους, το Donkey Kong Country κατάφερε να πουλήσει 6,1 εκατ. αντίτυπα μέσα σε 45 μέρες και να γίνει έτσι το παιχνίδι με τις ταχύτερες πωλήσεις μέχρι εκείνη τη στιγμή. Συνολικά σταμάτησε στα 9,3 εκατ., επίδοση που του χαρίζει την τρίτη θέση στη σχετική λίστα, με τα Super Mario World και Super Mario All-Stars να κάνουν το «1-2» με 20,6 εκατ. και 10,55 εκατ. αντίτυπα αντίστοιχα. Γενικά στην πρώτη δεκάδα των τίτλων SNES με τις περισσότερες πωλήσεις συναντάμε 4 Mario, 3 Donkey Kong, 2 Street Fighter και 1 Zelda, με άλλες, εξίσου δυνατές σειρές όπως τα Final Fantasy, τα Killer Instinct και τα Dragon Quest να μένουν εκτός. Παρά το γεγονός ότι η τέταρτη γενιά κονσολών στην οποία ανήκει και το SNES έμεινε ελάχιστα στο προσκήνιο, μιας που το ’94 άρχισαν να εμφανίζονται στην Ιαπωνία οι μεγάλοι παίκτες των 32 bit (SEGA Saturn, Sony PlayStation), η Nintendo συνέχιζε να υποστηρίζει το «παιδί» της πότε με νέα παιχνίδια, πότε με περιφερειακά. Μάλιστα στα σχέδιά της ήταν η δημιουργία ενός τέτοιου, ικανού να παίζει CD, κάτι που η SEGA είχε καταφέρει με το Mega-CD για το Mega Drive. Το έψαξε μάλιστα το θέμα τόσο με την Panasonic όσο και με τη Sony αλλά άκρη δεν έβγαλε. Συνέχισε πεισματικά να υποστηρίζει τα cartridges ακόμα και στην επόμενη γενιά κονσολών με το Nintendo 64, αφήνοντας τη Sony να κάνει ανενόχλητη δειλά-δειλά τα πρώτα της βήματα στον χώρο. Μια απόφαση που έμελε να αλλάξει τον ρου της ιστορίας…
Το SNES σταμάτησε να υποστηρίζεται το 1998, αν και σε ορισμένες αγορές, η Nintendo έβαζε πλάτη μέχρι και το 2003. Εν τέλει το κοντέρ έγραψε κάτι παραπάνω από 49 εκατ. πωλήσεις με 783 επίσημα παιχνίδια, αριθμός που στην Ιαπωνία γίνεται τετραψήφιος. Πάνω απ’ όλα όμως, μιλάμε για μια κονσόλα που κυριάρχησε το πρώτο μισό της δεκαετίας του ’90, θέτοντας τις βάσεις για τη μετέπειτα πορεία της Nintendo, και χαρίζοντας αμέτρητες ώρες αγνής ψυχαγωγίας σε όλους τους σημερινούς 30something. Να μας ζήσει!