Categories: ΠΟΛΗ

Το ΕΛΛΑΣ ΛΙΜΠΕΡΤΥ θα σας κάνει να νιώσετε θαλασσόλυκος

Στην πύλη Ε3, στην προβλήτα ΣΙΛΟ του λιμανιού του Πειραιά ένα πλωτό μουσείο, το ΕΛΛΑΣ ΛΙΜΠΕΡΤΥ, περιμένει να το ανακαλύψετε. Πρόκειται για ένα από τα τρία πλοία τύπου Liberty που έχουν διασωθεί παγκοσμίως.

Ας ξεκινήσουμε όμως από τα βασικά. Τι είναι τα liberty; Τα liberty είναι τύπος πλοίων, που ναυπηγήθηκαν από τους Αμερικανούς κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ήταν συνολικά πάνω από 2.720 πλοία που μετέφεραν τρόφιμα, πρώτες ύλες, πολεμικό υλικό, ενόπλους από την Αμερική προς την Ευρώπη.

Είναι αποδεκτό από όλους ότι η συμβολή τους στη νίκη κατά του ναζισμού ήταν πολύ σημαντική καθώς χωρίς αυτά η νίκη των συμμάχων θα καθυστερούσε συνεπώς θα υπήρχαν ακόμη περισσότερα θύματα. 

Το ταξίδι τους ήταν δύσκολο αφού στα νερά πήρχαν τα υποβρύχια των Γερμανών, στον αέρα τα αεροπλάνα τους και φυσικά στο βυθό οι νάρκες κοντά στις ακτές. Συνήθως τα Liberty διέσχιζαν τον Ατλαντικό σε 15 μέρες.

Ο κ. Ευάγγελος Κούζιλος, πλοίαρχος του εμπορικού ναυτικού, υπεύθυνος για το ΕΛΛΑΣ ΛΙΜΠΕΡΤΥ και πρόεδρος του Ομίλου Φίλων Liberty.

Πλούσιο αρχείο για την ιστορία των Liberty του ελληνικού στόλου φιλοξενείται στο ΕΛΛΑΣ ΛΙΜΠΕΡΤΥ.

Όταν τελείωσε ο πόλεμος για κάποιο διάστημα ο στόλος των εναπομεινάντων Liberty παρέμεινε στους αμερικανούς ως «στόλος εκτάκτου ανάγκης» και κατόπιν τα πλοία άρχισαν σταδιακά να πωλούνται σε διάφορα κράτη.

Η Ελλάδα αγόρασε 100 Liberty. Αυτά χρησιμοποιήθηκαν ως εμπορικά πλοία και αποτέλεσαν τη βάση του στόλου της ελληνικής ναυσιπλοΐας.

Ο κ. Ευάγγελος Κούζιλος, πλοίαρχος του εμπορικού ναυτικού, υπεύθυνος για το ΕΛΛΑΣ ΛΙΜΠΕΡΤΥ και πρόεδρος του Ομίλου Φίλων Liberty που διαχειρίζεται και λειτουργεί το ΕΛΛΑΣ ΛΙΜΠΕΡΤΥ εξηγεί: « To Liberty ήταν μεγάλο σχολείο για όλους τους ναυτικούς. Το πρώτο μου βαπόρι ήταν Liberty, είχα υπηρετήσει ως δόκιμος πλοίαρχος στα τέλη της δεκαετίας του ’60. Τα ονομάζομαι «βασιλοβάπορα» γιατί σε σχέση με τα προηγούμενα πλοία είχε μεγάλες ανέσεις για το πλήρωμα δηλαδή είχε καμπίνες, τραπεζαρία, καπνιστήριο αλλά το σημαντικότερο ήταν ότι είχε κρύο και ζεστό νερό. Οι παλιοί ναυτικοί που έρχονται εδώ δακρύζουν γιατί θυμούνται τα ταξίδια και τα νιάτα τους. Γίνονται ημερίδες, παρουσιάσεις βιβλίων, ελεγχόμενες δεξιώσεις και γίνονται όλες οι προσπάθειες ώστε να παραμείνει στην κατάσταση που του αξίζει».

Στα αμπάρια του ΕΛΛΑΣ ΛΙΜΠΕΡΤΥ μπορεί κανείς να δει όργανα που χρησιμοποιούσαν παλιότερα οι ναυτικοί και πλέον έχουν εκλείψει καθώς έχουν αντικατασταθεί από τη σύγχρονη τεχνολογία.

Το  συγκεκριμένο πλοίο παρέμεινε στην ιδιοκτησία του αμερικάνικου πολεμικού ναυτικού, δηλαδή δεν δούλεψε ποτέ για ιδιώτη. Κάποια στιγμή ναυλώθηκε στην ΑΤ&T και τελικά το 1982 το πλοίο παροπλίστηκε στο Νόρφολκ και από εκεί και πέρα άρχισε να τροφοδοτεί με ανταλλακτικά άλλα πλοία. Το 2008 μια ομάδα Ελλήνων εφοπλιστών με επικεφαλής τον Σπύρο Πολέμη βρήκε το πλοίο, το επιθεώρησε και αφού έγιναν εργασίες στην Αμερική απαραίτητες για λόγους ασφαλείας το πλοίο παραχωρήθηκε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Στις 6 Δεκεμβρίου 2008 το Hellas Liberty απέπλευσε ρυμουλκούμενο από το Νόρφολκ προς την Ελλάδα. Έφτασε στις 11 Ιανουαρίου και κατά τον Απρίλιο άρχισαν οι εργασίες αποκατάστασης. Το καλοκαίρι του 2010 ήταν έτοιμο για να δεχθεί το κοινό. Κατά βάση το επισκέπτονται σχολεία, σπουδαστές από τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικο, παλιοί και νέοι ναυτικοί, τουρίστες αλλά και όσοι αγαπούν τα καράβια.

Η καμπίνα του καπετάνιου.

Το δωμάτιο με τους χάρτες.

Μια βόλτα στο κατάστρωμα.

Άλλωστε στα αμπάρια του ΕΛΛΑΣ ΛΙΜΠΕΡΤΥ μπορεί κανείς να δει όργανα που χρησιμοποιούσαν παλιότερα οι ναυτικοί και πλέον έχουν εκλείψει καθώς έχουν αντικατασταθεί από τη σύγχρονη τεχνολογία, ένα πλούσιο φωτογραφικό αρχείο με πληροφορίες με όσα Liberty πέρασαν από τον ελληνικό στόλο και μια έκθεση παιδικών έργων από την HELMEPA JUNIOR.

Λίνα Ρόκου

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κέρκυρα. Το 1998 ήρθε στην Αθήνα για να σπουδάσει στο τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού. Από το 2001 εργάζεται ως δημοσιογράφος.

Share
Published by
Λίνα Ρόκου