Τι ‘’μέτρα’’ έχει πάρει και παίρνει η Θεσσαλονίκη για να γίνει ‘’τουριστικός’’ προορισμός; Μπορείς να μου αναφέρεις κάποια δράσεις ‘’κλειδιά’’ που έχουν δείξει δυναμική επιτυχίας;
Η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης έχει αναπτύξει μια ολοκληρωμένη στρατηγική τουριστικής ανάπτυξης της πόλης. Αυτή ξεκινάει από την καλλιέργεια τουριστικής συνείδησης — όπως δωρεάν ξεναγήσεις για τους δημότες, έκδοση θεματικών χαρτών, τοποθέτηση ‘δεικτών μνήμης’, καθώς και τη δωρεάν παροχή χρήσιμων εργαλείων σε αυτούς για τη διαχείριση του τουριστικού ρεύματος, π.χ. δωρεάν ρωσικά ή Ιστορία της Πόλης– και φτάνει μέχρι τα roadshows και τις παρουσιάσεις σε βαλκανικές πρωτεύουσες και τη στόχευση σε συγκεκριμένες αγορές από τις οποίες υπάρχει δυναμική άντλησης μεγάλου τουριστικού ρεύματος, όπως η Ρωσία, η Τουρκία, το Ισραήλ και τα Βαλκάνια. Η απόφαση της μεγαλύτερης εταιρείας χαμηλού κόστους στον κόσμο να δημιουργήσει βάση στο αεροδρόμιο Μακεδονία και η επίμονη ζήτηση των Τουρκικών αερογραμμών για περαιτέρω σύνδεση, δυο ημερησίως, με την Κωνσταντινούπολη είναι δυο μόνο ενδεικτικές κινήσεις που επιβεβαιώνουν τους στρατηγικούς στόχους της διοίκησής μας. Αυτά τα τελευταία τρία χρόνια που βρίσκομαι σε ένα καθοριστικό για την τουριστική ανάπτυξη της πόλης πόστο, είναι χρόνια πολύ δημιουργικά και γεμάτα. Ξεκίνησαν με τη δημιουργία ενός νέου λογοτύπου για την πόλη, το ‘Μια Καρδιά, Πολλές Ιστορίες’ και θα κλείσουν με νούμερα ρεκόρ ξένων αφίξεων στην πόλη μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι η προσπάθεια ολοκληρώθηκε. Έχουμε ακόμα πολλά να κάνουμε. Η ενασχόλησή μου με τα κοινά μου επιβεβαίωσε, ότι η Θεσσαλονίκη σε συνδυασμό και συνεργασία με την ευρύτερη ενδοχώρα της είναι μια περιοχή που έχει μια τεράστια και ανεξάντλητη δυναμική τουριστικής ανάπτυξης.
Θεωρείς ότι η πόλη μπορεί να αποτελέσει και δημοφιλή τουριστικό προορισμό ανάμεσα στους νέους; Για ποιους λόγους;
Σε σχέση με την Ευρώπη αλλά και τον κόσμο όλον ο σκοπός μας είναι να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη αναγνωρισιμότητα ως νεανικός προορισμός. Η Θεσσαλονίκη δεν ήταν μια πολύ γνωστή πόλη. Αυτό αλλάζει τα τελευταία χρόνια με την ‘επιθετικά’ φιλική τουριστική πολιτική που εξασκούμε στις χώρες προσέλκυσης επισκεπτών –και όχι πίσω από τα γραφεία μας—με τα μεγάλα διεθνή γεγονότα που φέρνουμε εδώ στην πόλη μας: Μπιενάλε Νέων Δημιουργών της Μεσογείου το 2011, Μουσική έκθεση Womex το 2012, Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Παράκτιας Κωπηλασίας το 2014 ή διεθνώς αναγνωρίσιμους τίτλους όπως το Έτος Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου το 2013 και, φυσικά, τον τίτλο της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας το 2014.
Ποιους στόχους έθεσε ο Δήμος Θεσσαλονίκης με τη διεκδίκηση του τίτλου της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας 2014;
Ο στόχος που τέθηκε με την υποψηφιότητα της πόλης για την Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νεολαίας 2014 ήταν πολλαπλός. Και είχε αυτή την ποικιλομορφία επειδή συνδιαμορφώθηκε από μια πλειάδα νεανικών οργανώσεων της πόλης και από πολλές διαφορετικές ομάδες της Θεσσαλονίκης, που αφού συνδιαλέχθηκαν μεταξύ τους, σχεδίασαν το όραμα των νέων για τη Θεσσαλονίκη του αύριο. Αυτό το όραμα μετέφερε η δημοτική αρχή στα αντίστοιχα ευρωπαϊκά όργανα και αυτό το όραμα κέρδισε τον τίτλο. Σε σχέση με την πόλη την ίδια, αυτό που μας ενδιαφέρει πάνω από όλα είναι να προβάλουμε το νεανικό της προφίλ. Να δώσουμε βήμα και λόγο στους νέους. Να τους δώσουμε τη δυνατότητα να συνδιαμορφώνουν την τύχη και την πορεία της πόλης. Αν και η Θεσσαλονίκη έχει πάνω από 150.000 φοιτητές και άρα μια ζωντανή, νεανική και δημιουργική κοινότητα, για λόγους πολιτικής άποψης και αντίληψης αυτό δεν έβγαινε μπροστά. Αντίθετα, η εικόνα της ήταν αυτή μας συντηρητικής, ‘μπαγιάτικής’ πόλη. Το προφίλ αυτό αλλάζει σιγά σιγά και οι νέοι βγαίνουν μπροστά σε όλα τα επίπεδα. Η αλλαγή αυτή ξεκινάει από τους τρόπους διασκέδασης και έκφρασης πολιτισμού και φτάνει μέχρι τη νεανική δημιουργία και επιχειρηματικότητα. Κορυφώνεται δε με το έμπρακτο ενδιαφέρον τους και την ενεργή συμμετοχή τους στις πολιτικές διαδικασίες, τουλάχιστον στο επίπεδο της τοπικής αυτοδιοίκησης. Οι νέοι θα συνδιαμορφώνουν πια το μέλλον και την προοπτική αυτής της πόλης και θα πάψουν να είναι αποκλεισμένοι. Ήδη έχουμε έναν αριθμό κλεισμένο συμμετεχόντων στα διάφορα συνέδρια και τις συναντήσεις που θα γίνουν στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας που ξεπερνάει τις 10.000. Προσδοκούμε με τη δημοσιότητα που θα προκληθεί και την αντίστοιχη επικοινωνιακή απήχηση να έχουμε πολλούς περισσότερους ανθρώπους που θα έρθουν στην πόλη μας. Γενικά, με όλα αυτά που προανέφερα και το έντονο ενδιαφέρον που έχει προκαλέσει η διοίκηση Μπουτάρη λόγω του διαφορετικού τρόπου πολιτικής προσέγγισης των πραγμάτων στη νέα Ελλάδα έτσι όπως αυτή διαμορφώνεται στην μετά την κρίση εποχή, έχουμε ξυπνήσει τη περιέργεια των Ευρωπαίων πολιτών για την πόλη μας. Πολλοί πια θέλουν να έρθουν να γνωρίσουν τη Θεσσαλονίκη από κοντά.
Ποιο είναι το διαφορετικό της Θεσσαλονίκης έναντι άλλων ελληνικών πόλεων το οποίο οδήγησε στον τίτλο της European Youth Capital;
Αυτό που έφερε τον τίτλο της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας στην πόλη μας σε αντίθεση με άλλες ελληνικές προσπάθειες στο παρελθόν είναι ο διαφορετικός τρόπος διαμόρφωσης της πρότασης προς τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα. Η “από κάτω” (“bottom –up” όπως λέγεται) προσπάθεια διαμόρφωσης του προγράμματος και του ιδεολογικού πλαισίου της υποψηφιότητας με τη συμμετοχή όλων των νέων της πόλης σε αντίθεση με τη σύνηθες τακτική ανάθεσης της διεκδίκησης του τίτλου “αφ υψηλού” σε μια εταιρεία ή αποκλειστικά σε έναν θεσμικό φορέα, είναι το κύριο χαρακτηριστικό που έκανε τη διαφορά. Η διαδικασία αυτή αποτελεί πια “καλή πρακτική” για ολόκληρη την Ευρώπη και τις επόμενες υποψήφιες πόλεις που επιθυμούν να μάθουν από το πετυχημένο ελληνικό παράδειγμα.
Eίμαι νέος στη Θεσσαλονίκη. Τι κάνει η πόλη για μένα το 2014; Και τι από αυτά μένουν και για αργότερα;
Η Θεσσαλονίκη βάζει πια τους νέους στην πρώτη γραμμή. Η διοίκηση στο δήμο Θεσσαλονίκης τους κάνει συνδιαμορφωτές στην πορεία της πόλης προς το μέλλον τόσο μέσω της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας αλλά όσο και της συστηματικής καλλιέργειας μιας συμμετοχικής κουλτούρας. Η προσπάθεια ενθάρρυνσης του εθελοντισμού και της χειραφέτησης της “κοινωνίας των πολιτών” από τον ίδιο τον Δήμαρχο, δίνει κίνητρο στους νέους ανθρώπους της πόλης να ενδιαφερθούν ξανά με ένα δημιουργικό (constructive) και όχι αποδομητικό (de-cοnstructive) τρόπο για το δημόσιο γίγνεσθαι και την πολιτική.
Ήρθες στην πόλη; Τα insiders tips του Σπύρου Πέγκα
Για τα 10 πράγματα που θα πρότεινα σε έναν επισκέπτη στην πόλη να δει και να κάνει, θα παραπέμψω στη νέα τουριστική ιστοσελίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης που στήθηκε και βγήκε στον αέρα τον Δεκέμβριο του 2013. Επιτέλους η πόλη μας απέκτησε και ένα τουριστικό site και προβολή στο διαδίκτυο. Κάτι, που όσο και αν ακούγεται τρελό, δεν είχε μέχρι τώρα! Εκεί λοιπόν προτείνουμε 10 λόγους για να επισκεφθεί κανείς την πόλη: 1. Η Θεσσαλονίκη ως μωσαϊκό πολιτισμών με μνημεία της ρωμαϊκής και βυζαντινής περιόδου, καθώς και της εβραϊκής και οθωμανικής παρουσίας στην πόλη. 2. 29 εξαιρετικά μουσεία με σημαντικότερα κατά τη δική μου άποψη το Αρχαιολογικό Μουσείο και τη Συλλογή Κωστάκη στο ΚΜΣΤ. 3. 15 Βυζαντινά Μνημεία Παγκόσμιας πολιτιστικής Κληρονομιάς. 4. Ένα υπέροχο, φρεσκοανακαινισμένο παραθαλάσσιο μέτωπο 5. Πλούσια γαστρονομική παράδοση με κορυφαίο γεγονός το Thessaloniki Food Festival, 6. Μοναδικές δυνατότητες για shopping και για ακριβά αλλά και πολύ φτηνά γούστα. 7. Ο νεανικός χαρακτήρας της πόλης και η ζωντάνια της, γεγονός που επιβεβαιώνεται και ενισχύεται φέτος με το θεσμό της ΕΠΝ. 8. Δυνατότητα για γρήγορη μετάβαση σε υπέροχες παραλίες σε Χαλκιδική και Πιερία σε απόσταση λιγότερο μιας ώρας από το κέντρο της πόλης και τέλος δυο άλλες παγκόσμιες πολιτιστικές κληρονομιές που έχουμε την τύχη να έχουμε στα πόδια μας 9. Το Άγιον Όρος και 10. Τη Βεργίνα με το σπάνιας ομορφιάς μουσείο της.
*Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας στο thessaloniki2014.gr