Υπάρχει ένα μαγαζί στη Κολοκοτρώνη που σε στέλνει στο Τόκιο (και δεν φτιάχνει φαγητό)

Αρκεί να ρίξει κανείς μια ματιά στην βιτρίνα του Paper Place, την συνήθως διακοσμημένη με μια πολύχρωμη ιαπωνική μεταξοτυπία, για να πάρει μια πρώτη γεύση από ανατολή. Αλλά κι όταν περάσει το κατώφλι η διακριτική παρουσία της Ιαπωνίας γίνεται πιο αισθητή χάρη στα ειδικά χαρτιά για οριγκάμι (τα μονόχρωμα ξεκινούν από 30 λεπτά), τα μελάνια, τις μεταξοτυπίες και τα άλλα μικρά και χαριτωμένα αντικείμενα που μας έρχονται από τη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου.

Χαρτιά ειδικά για origami

Η Ιαπωνία είναι παντού

«Το ιδιαίτερο με το χαρτί της ιαπωνικής μεταξοτυπίας», όπως διευκρινίζει ο Μπάμπης Ξερικός ιδιοκτήτης του Paper Place, «είναι ότι προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, δηλαδή δεν προέρχεται απαραίτητα από κορμό δέντρου αλλά μπορεί να είναι από κλαδιά πχ βελανιδιάς, συνεπώς δεν έχει αφαιρεθεί η ζωή ενός δέντρου για να κατασκευαστεί. Κυρίως τις μεταξοτυπίες αγοράζουν χειροτέχνες που θέλουν να φτιάξουν κάτι, για παράδειγμα μια κοπέλα κατασκευάζει κοσμήματα origami και πλέον χρησιμοποιεί μόνο τα συγκεκριμένα χαρτιά γιατί είναι ανθεκτικά και τα χρώματα παραμένουν φυσικά και έντονα ακόμη κι αν τα περάσεις με βερνίκι. Επίσης δουλεύονται ιδανικά για origami, γιατί αν γίνει κάποια τσάκιση λάθος και θες να την αλλάξεις δε θα φαίνεται καν. Κι αυτό είναι το σημαντικό σε όποιο χαρτί προορίζεται για origami, να μη φεύγει το χρώμα στην τσάκιση».

Σχέδια ιαπωνικών μεταξοτυπιών.

Κι άλλες ιαπωνικές μεταξοτυπίες.

Οι Ιάπωνες λοιπόν,  ενδιαφέρονται για δύο πράγματα: πρώτον τα χρώματα να παραμείνουν ιδανικά για πάντα και δεύτερον να μπορούν να κάνουν την τσάκιση που επιθυμούν κι αυτό είναι πιο εύκολο όταν το χαρτί είναι πολύ λεπτό.

Ο Μπάμπης εξηγεί την ανθεκτικότητα ορισμένων μεταξοτυπιών «Αυτή συγκεκριμένα έχει εκτυπωθεί μεταξοτυπία, μετά έχουν πέσει πάνω της πούδρες για να γίνει ανάγλυφη και μετά ψήθηκε και αυτό σημαίνει ότι ένα χαρτί με 35-40 γραμμάρια βάρος μπορεί να δεχτεί όλη αυτή την επεξεργασία, όπως για παράδειγμα να περάσει από τις μηχανές μεταξοτυπίας εφτά φορές και να μην υποστεί φθορά, ούτε να συρρικνωθεί».

Τα κουτιά είναι ντυμένα με χαρτί Katazome

O Μπάμπης Ξερικός ιδιοκτήτης του Paper Place

Στο χαρτοπωλείο πωλούνται ήδη κάποια κουτιά, τα περισσότερα στρογγυλά, ντυμένα με Katazome, χαρτί με stencil δηλαδή, ενώ σύντομα θα υπάρχουν και άλλα, επίπεδα ντυμένα με chiyogami, δηλαδή με χειροποίητες μεταξοτυπίες.

Κοιτάζω διάφορα χαρτιά, τα σχέδια και οι μορφές πάνω τους φαίνονται πολύ pop art αλλά όπως εξηγεί ο Μπάμπης : «Αυτός είναι ο Νταρούμα μια από τις κλασικές φιγούρες, πνεύμα που φυλάει το σπίτι από τα κακά πνεύματα, και αυτή είναι η Μανέκι Νέκο, τυχερή γάτα της ιαπωνικής κουλτούρας».

Τα περισσότερα προϊόντα του καταστήματος είναι φιλικά προς το περιβάλλον.

Οι Ιάπωνες έχουν μεγάλη αγάπη για τα χαρτικά και όποιος έχει βρεθεί στη χώρα ξέρει ότι και το πιο μικρό μαγαζί με είδη χάρτου είναι πολύ περιποιημένο και διακοσμημένο με οριγκάμι. «Πλέον και στην Ελλάδα υπάρχουν πελάτες που γνωρίζουν και ζητούν συγκεκριμένα πράγματα. Έχουν έρθει δηλαδή να ζητήσουν ειδικό μελάνι sumi -που στεγνώνει αμέσως- και μπλοκ για ιαπωνική καλλιγραφία».

Όλα τα προϊόντα του Paper Place έχουν μια ιδιαίτερη αισθητική. Για παράδειγμα δίπλα σε ιαπωνικές ταινίες διόρθωσης γραπτών θα βρει κανείς σημειωματάρια με εξώφυλλο κάποιο έργο του Νίκου Εγγονόπουλου. Επίσης τα περισσότερα προϊόντα είναι φιλικά προς το περιβάλλον όπως το «διαστημικό», όπως το χαρακτηρίζει ο Μπάμπης στιλό, που γράφει ακόμη και πάνω σε βρεγμένο χαρτί και γενικά αντέχει και γράφει υπό αντίξοες συνθήκες ενώ είναι κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από ριτίνη που προκύπτει από επεξεργασία ξύλου. Κάποια άλλα αντικείμενα θα τα βρείτε κατ’ αποκλειστικότητα εδώ όπως για παράδειγμα τα μηχανικά μολύβια Metaphys.

Paper Place, Κολοκοτρώνη 27, τηλ. 210 321 6416
www.thepaperplace.gr
www.facebook.com/thepaperplace.gr

 

Σχέδια ιαπωνικών μεταξοτυπιών.
Τα κουτιά είναι ντυμένα με χαρτί Katazome
Χαρτιά ειδικά για origami
Τα περισσότερα προϊόντα του καταστήματος είναι φιλικά προς το περιβάλλον.

Λίνα Ρόκου

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κέρκυρα. Το 1998 ήρθε στην Αθήνα για να σπουδάσει στο τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού. Από το 2001 εργάζεται ως δημοσιογράφος.

Share
Published by
Λίνα Ρόκου