Την ομάδα του Fixed Gear της Λάρισας τη θυμάμαι το 2011 από τον πρώτο της αγώνα αστικής ποδηλασίας. Από τότε, παρατηρούσα πάντα αυτά τα “περίεργα” αλλά πολύ όμορφα ποδήλατα και απορούσα τι γίνεται με αυτούς τους τύπους που οδηγούν χωρίς φρένα! Συναντηθήκα λοιπόν με το Νεοκλή Μανίκα, τον άνθρωπο που έφερε και προώθησε το fixed gear εδώ, και με κάποια άλλα μέλη της ομάδας και έμαθα τα πάντα για τα φιξάκια! Έμαθα μέχρι και ότι το fixed στην ουσία ξεκίνησε από την Ιαπωνία δεκαετίες πριν με τους αγώνες Κeirin, δηλαδή τους αγώνες κλειστού τύπου όπου παίζονται στοιχήματα για το νικητή και αντιμετωπίζεται εκεί ως κάτι ιερό.
Ο Νεοκλής ήρθε από την Αθήνα στη Λάρισα το 2010 και επειδή για αυτόν το ποδήλατο είναι τρόπος ζωής αναζήτησε άτομα που ενδιαφέρονταν για την αστική ποδηλασία και οργανώθηκε μαζί τους μεταδίδοντάς τους ό,τι ήξερε σε σχέση με τα φιξ από την Αθήνα και από τη συμμετοχή του στην ομάδα των Λόκαλ. Έτσι, έχοντας πολλή εμπειρία στο φιξ, δημιούργησε την ομάδα LFG που λειτουργεί με όσους ασχολούνται συνειδητά με την αστική ποδηλασία. Δε σταμάτησε όμως εκεί: η Λάρισα με πρωτοβουλία του Νεοκλή και του LFG έγινε η πρώτη πόλη στην Ελλάδα που οργάνωσε αγώνα Criterium για fixed gear το 2012. Και έπεται συνέχεια.
Eίναι μόδα το φιξ ή ήρθε για να μείνει;
Δημήτρης: Έχει γίνει μόδα αλλά το φιξ δεν είναι κάτι τέτοιο, δεν πρέπει να το κάνεις επειδή είναι μόδα αλλά μόνο αν σου αρέσει και για να εξελίσσεις την τεχνική σου. Η χρήση του είναι περισσότερο για το commuting μέσα στην πόλη και όχι για το στυλ.
Aλέξανδρος: Για να κάνεις φιξ σίγουρα χρειάζεται να έχεις μια τρέλα και αν το κάνεις επειδή είναι μόδα απλώς θα το αφήσεις στην πορεία. Για μένα δεν έχει σχέση ούτε με το τι δουλειά κάνεις ούτε με το αν είσαι σοβαρός ή όχι, αρκεί και μόνο να γουστάρεις να κάνεις βόλτα με το φιξ!!
Νεοκλής: Στην ουσία η λογική του φιξ είναι ο προπάππους του κλασσικού ποδηλάτου και η μετεξέλιξή του ταυτόχρονα. Γενικά πολλοί έβαλαν στη ζωή τους το ποδήλατο ως μέσο επειδή έγινε μόδα με την ποδηλατική αναγέννηση από το 2010, με τις ποδηλατοβόλτες για παράδειγμα. Το γενικό σύνθημα όμως είναι η εκ νέου διεκδίκηση των δρόμων και η δημιουργία ποδηλατικής κουλτούρας, θεωρώντας το ποδήλατο το πιο γρήγορο και ανεξάρτητο μέσο για τη μετακίνηση στον αστικό ιστό.
Κάνουν δηλαδή φιξ κάποιοι μόνο για το στυλ;
Aλέξανδρος: Πολλοί γύρω στα 20 -25 που έχουν μονοτάχυτα αλλά όχι φιξ το κάνουν απλώς για επίδειξη, προσποιούνται δηλαδή ότι φρενάρουν με τα πετάλια σα φιξάδες αλλά έχουν πατήσει φρένο νωρίτερα!! Το νόημα πίσω από το φιξ είναι να το κάνεις για αυτό που είναι δηλαδή χωρίς φρένα με fixed γρανάζι! Όλο αρχίζει και τελειώνει στο αν γουστάρεις να κάνεις ποδήλατο ή όχι. Εξάλλου το φιξ είναι σα να μαθαίνεις από την αρχή ποδήλατο, δοκιμάζεις συνεχώς καινούργια πράγματα και η μόδα δε χωράει σε αυτό.
Tι γίνεται με το φρενάρισμα; Πώς σταματάς χωρίς φρένα;
Αλέξανδρος: Δεν είναι απαραίτητο ότι θα σταματήσεις πάντα, υπάρχει τρόπος βέβαια να σκιντάρεις όπως λέγεται. Eίναι ρίσκο αλλά το παν είναι ο ελιγμός που θα κάνεις για να αποφύγεις το φρενάρισμα και όχι τόσο το να σταματήσεις.
Νεοκλής: Πρέπει να υπάρχει ποδηλατική παιδεία και να μην ξεκινάς ξαφνικά να κάνεις ποδήλατο χωρίς φρένα εφόσον κυκλοφορείς στην πόλη. Πιτσιρικάδες χωρίς φρένα κυκλοφορούν με μεγάλη ταχύτητα και δεν έχουν κανένα τρόπο να το σταματήσουν ενώ υπάρχει ολόκληρη τεχνική για να φρενάρει.
Eίναι επικίνδυνο δηλαδή; Προκαλέσατε ποτέ ατύχημα;
Αλέξανδρος: Eίναι επικίνδυνο κυρίως για τον εαυτό σου. Αλλά δεν υπάρχει παιδεία ποδηλατική και εγώ θέλω να είμαι τυπικός όπως και έχει. Έχω χτυπήσει πεζούς όχι επειδή έχω φιξ αλλά επειδή οι πεζοί αδιαφορούν όταν σε βλέπουν και δε σταματάνε όμως δε ξέρουν ότι εσύ οδηγείς άφρενο! Έχω δεχτεί επίπληξη από την αστυνομία για επικίνδυνους ελιγμούς! Ήταν άδειος ο δρόμος και σκίνταρα για να σταματήσω στο κόκκινο από άποψη.
Νεοκλής: Εγώ μπαίνω και σε μονόδρομο αντίθετα αλλά με προσοχή. Οι πιτσιρικάδες όμως κλείνουν τα μάτια και περνάνε με κόκκινο ανάμεσα από τα αυτοκίνητα. Όμως για μένα είναι θέμα ευρύτερου σεβασμού να είμαστε προσεκτικοί. Το άφρενο δεν επιτρέπεται σε όλες τις χώρες αλλά καλώς ή κακώς μας βολεύει που στην Ελλάδα δεν υπάρχει πρόβλημα γιατί έχουμε μια ελευθερία κίνησης.
Koστίζει πολύ να έχεις φιξ;
Θέμης: Tο κόστος του φιξ είναι μεγάλο αν θες να είσαι ασφαλής, αν και μπορείς να βρεις ένα φτηνό ποδήλατο. Όμως δεν έχει κόστος συντήρησης γιατί έχει ελάχιστα αξεσουάρ και μπορείς γενικά να το επισκευάζεις μόνος σου. Παίρνεις στα χέρια σου τη μετακίνησή σου και είσαι πλήρως ανεξάρτητος.
Χρειάζεται φυσική κατάσταση ή είναι για όλους;
Θέμης: Χρειάζεται σίγουρα να είσαι γυμνασμένος, αν δοκιμάσεις θα δεις πως ό,τι ήξερες ως τώρα αλλάζει, δε σε αφήνει να ξεκουραστείς και να χαλαρώσεις ειδικά αν βρεθείς σε κατηφόρες!
Υπάρχει dress code όπως π.χ. στο skate και στο Βmx;
Νεοκλής: Γενικά το dress code είναι μίνιμαλ, χρειάζονται λειτουργικά ρούχα γιατί κάνεις ποδήλατο!!
Γιατί δίνεται τόση σημασία στην εμφάνιση του ποδηλάτου;
Νεοκλής: Δεν είναι τόσο θέμα εμφάνισης όσο αποδόμησης του ποδηλάτου που περικλείει και ένα αισθητικό κομμάτι, αυτό της εμφάνισης.
Aρέσουν στα κορίτσια οι φιξάδες;
Μπαα! Απλώς τους κάνει εντύπωση το χωρίς φρένα ή τα ποδήλατα που έχουν ωραία χρώματα!
Κάτι για να κλείσουμε;
Όπως λέγεται και στην ταινία Line of sight: “Yπάρχουμε στο κενό που δημιουργούν τα αυτοκίνητα μεταξύ τους”. Eίναι μια επιβίωση στην αστική ζούγκλα που ζούμε.