Οι Eventless Plot, το τριμελές μουσικό σχήμα που δημιουργεί ηλεκτρονικό πειραματικό ήχο, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη από τους Λαρισαίους Άρη Γκιάτα, Βασίλη Λιόλιο και Γιάννη Τσιρίκογλου. Πρόσφατα, στα πλαίσια του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, εμφανίστηκαν στο Moving Silence στη Θεσσαλονίκη, όπου οι προβολές των ταινιών μικρού μήκους σύγχρονου βωβού κινηματογράφου από την Ελλάδα και τη Γερμανία πλαισιώθηκαν με ζωντανή μουσική από Έλληνες μουσικούς.
Πώς και πότε δημιουργήθηκαν οι Eventless Plot;
Οι Eventless plot δημιουργήθηκαν το 2004 στη Θεσσαλονίκη και αυτό επήλθε με ένα πολύ φυσικό τρόπο. Περνώντας άπειρες ώρες παρέα, ως φοιτητές, και αμπελοφιλοσοφώντας αμέτρητα βράδια για μουσικές που μας αρέσουν, αποφασίσαμε κάποια στιγμή να περάσουμε από τη θεωρία στην πράξη. Στην αρχή μας έλειπε ο εξοπλισμός και η τεχνογνωσία. Ήταν και το οικονομικό στη μέση. Οι καλές παραγωγές κόστιζαν, υπήρχε όμως η όρεξη και η διάθεση να τα ξεπεράσουμε. Το μοναδικό πρόβλημα που δεν αντιμετωπίζαμε τότε ήταν ο χρόνος. Και φυσικά αυτό έπαιξε καταλυτικό ρόλο. Έτσι προήλθε η ζύμωση μεταξύ μας και στη συνέχεια όλα πήραν σιγά σιγά το δρόμο τους. Αγοράσαμε εξοπλισμό, αρχίσαμε να ηχογραφούμε, παίζαμε live και κάναμε τις πρώτες μας κυκλοφορίες, ώσπου ήρθε η στιγμή που δεν είχαμε πλέον αρκετό χρόνο. Πήραμε τα πτυχία μας, διαψεύδοντας τις οποιεσδήποτε ανησυχίες των μανάδων μας και βρήκαμε δουλειές που πραγματικά μας εκφράζουν και αγαπάμε.
Πώς προέκυψε το όνομα; Τι σημαίνει για σας;
Το όνομα ήταν ιδέα ενός φίλου, μια φράση από κάποια ποιήματα που έγραφε, δεν είμαστε σίγουροι αν υπάρχει στ’ αλήθεια ως φράση, πάντως μας άρεσε και το κρατήσαμε. Σίγουρα, μετά από τόσα χρόνια σημαίνει αρκετά πράγματα για εμάς. Μας θυμίζει γεγονότα, καταστάσεις που βιώσαμε, πρόσωπα που συναντήσαμε, μέρη που επισκεφτήκαμε. Μεγαλώνουμε παρέα με αυτό. Αποτελεί κατά κάποιο τρόπο το alter ego μας.
Περιγράψτε με λίγα λόγια τη μουσική που δημιουργείτε.
Δανειζόμαστε στοιχεία από διαφορετικά μουσικά είδη και αισθητικές, προσπαθώντας κάθε φορά, φιλτράροντάς τα, να καταλήξουμε σε κάτι πιο προσωπικό. Από τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό και το θόρυβο μέχρι την ηλεκτροακουστική σύνθεση, τη jazz και διάφορους μετα – ηλεκτρονικούς πειραματισμούς, προσπαθούμε να διατηρούμε τη μουσική μας αντισυμβατική και σύγχρονη. Χρησιμοποιούμε διάφορες αναλογικές πηγές, μικρόφωνα επαφής και ηλεκτρομαγνητικά, φυσικά όργανα παιγμένα είτε με ορθόδοξους είτε με ανορθόδοξους τρόπους, διαφόρων ειδών αντικείμενα, ηχογραφήσεις πεδίου, Μax/MSP προγράμματα.
Ποιες είναι οι μουσικές σας επιρροές;
Μια ατελείωτη λίστα. Ακούμε πολλή μουσική. Από techno μέχρι σύγχρονους κλασσικούς, ηλεκτροακουστική μουσική, τραγουδοποιούς και πολύ θόρυβο. Επηρεαζόμαστε πάντα από τη μουσική των φίλων μας και κάθε ιδέα που εμπεριέχει κάτι πραγματικά καινούριο.
Τι πιστεύετε για τη σχέση ψηφιακού και αναλογικού στη μουσική;
Αυτή η σχέση-κόντρα κρατάει χρόνια. Πολύς ντόρος τελευταία στη μουσική, ειδικά τώρα που (ξανά) έγιναν και της μόδας τα αναλογικά συνθεσάιζερ. Σημασία έχει ο ήχος που φθάνει στα αυτιά σου, αν θα σε ικανοποιήσει τελικά ή όχι. Σε αρκετές περιπτώσεις ο αναλογικός ήχος ακούγεται πιο ζεστός και γλυκός. Από την άλλη τα ψηφιακά μέσα σου δίνουν την ευκολία, την ακρίβεια και σε πολλές περιπτώσεις τις λύσεις που διαφορετικά θα σου κόστιζαν πολλά χρήματα. Πολλές φορές η χρήση υπολογιστών ανοίγει εντελώς νέα και ανεξερεύνητα μονοπάτια για τη δημιουργία καινούριων ήχων και δομών και είναι κρίμα να παραμερίζεται από το analog hype των ημερών. Ατελείωτη συζήτηση με ατελείωτα παραδείγματα. Εν κατακλείδι, δεν έχει τόσο σημασία τι μέσο θα χρησιμοποιήσεις για να αποτυπώσεις την ιδέα σου. Αν δεν έχουμε κάτι να πούμε δεν μας φταίνε ούτε τα ψηφιακά ούτε και τα αναλογικά μέσα. Και αυτό είναι το πιο δύσκολο, το να έχεις κάτι να πεις.
Πώς βλέπετε την εξέλιξη του ηλεκτρονικού πειραματικού ήχου στη Θεσσαλονίκη και στην Ελλάδα γενικότερα;
Αν όντως υπάρχει εξέλιξη, με πολύ θετική διάθεση. Μακάρι να αυξηθεί το ενδιαφέρον του κόσμου για τον πειραματικό ήχο, όπως επίσης και οι χώροι όπου θα μπορεί κάποιος να παρουσιάσει το έργο του. Δε ξέρουμε καν αν υπάρχει σκηνή στη Θεσσαλονίκη. Προς το παρόν υπάρχουν μικρές ομάδες που κάνουν αξιόλογα πράγματα σε συγκεκριμένους χώρους και αξίζει να τα στηρίξουμε. Στο δικό μας μικρόκοσμο θέλουμε να πιστεύουμε ότι κάτι κινείται. Ο χρόνος θα δείξει.
Η τελευταία σας εμφάνιση στο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ;
To Moving silence ήταν μια άψογη διοργάνωση απ’όλες τις πλευρές. Το μουσείο σύγχρονης τέχνης Θεσσαλονίκης αποδείχτηκε ο τέλειος χώρος για τη φιλοξενία της εκδήλωσης. Πραγματικά διασκεδάσαμε παίζοντας σε ένα χώρο με πολύ ωραία ακουστική και αισθητική, που πιστεύουμε ότι δένει άψογα με τη μουσική μας, είδαμε ωραίες ταινίες και ακούσαμε ωραίες μουσικές και από τους υπόλοιπους συμμετέχοντες. Γενικά η Θεσσαλονίκη στα μάτια μας μεταμορφώνεται προς το καλύτερο τις περιόδους των φεστιβάλ κινηματογράφου και ντοκιμαντέρ γιατί κάτι έντονα δημιουργικό υπάρχει στον αέρα της πόλης εκείνη την περίοδο. Παράλληλες εκδηλώσεις, live, διαλέξεις, dj set, συμβαίνουν μέσα σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα καθώς η πόλη κινείται στους ρυθμούς του φεστιβάλ.
Ποιο live σας θυμάστε έντονα;
Τα live στην Ιταλία τον περασμένο Οκτώβριο ήταν μια καταπληκτική εμπειρία για εμάς. Περάσαμε πολύ όμορφα παίζοντας σε πολύ ωραίους χώρους. Επίσης, στα πολύ σημαντικά live, θα βάζαμε και τη μουσική επένδυση για το βουβό σουηδικό φιλμ του 1921 «The phantom carriage», του Victor Sjostrom, όπου συνθέσαμε παρέα με τους Good luck Mr. Gorsky και παρουσιάσαμε ζωντανά, το Νοέμβριο του 2008 στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Έντονα δημιουργική περίοδος με ατελείωτες πρόβες, συζητήσεις, διαφωνίες και προβολές.
Και ποιο είναι το καλύτερο live που έχετε δει;
Δεν γίνονται πλέον και πολλά λόγω κρίσης. Δύο που μας έρχονται στο μυαλό είναι το live των Swans πέρυσι στη Θεσσαλονίκη και του Thomas Ankersmit στην Αθήνα το 2011. Εκπληκτικά και τα δύο…
Ποια η σχέση σας με τη Granny records;
Ta 2/3 των Eventless plot συμμετέχουν στη Granny παρέα με τους Good luck Mr. Gorsky. Είμαστε πολύ περήφανοι για ό,τι έχει καταφέρει η Granny μέχρι σήμερα.
Συμμετέχετε και σε άλλα project;
Συνεργαζόμαστε με άλλους μουσικούς και συμμετέχουμε σε διάφορα projects.
Μερικά από αυτά είναι: οι Duel Protocol (Γιάννης και Aurimas Bavarskis), το οποίο επικεντρώνεται περισσότερο σε ψηφιακό ήχο και χρήση νέων τεχνολογιών, οι Parallels (Γιάννης και Pavel Spasovski), ένα πιο προσβάσιμο οπτικοακουστικό ηλεκτρονικό project στο Άμστερνταμ και οι V.I.A (Βασίλης, Άρης, Σπύρος Εμμανουηλίδης, Σάββας Μεταξάς), με μία πειραματική ρυθμική διάθεση, χρησιμοποιώντας κυρίως αναλογικούς ήχους.
Ο Άρης και ο Βασίλης ζείτε στη Θεσσαλονίκη και ο Γιάννης έχει φύγει στην Ολλανδία. Πώς συνεχίζουν οι Eventless Plot;
Αν και ο Γιάννης έφυγε στην Ολλανδία για να σπουδάσει μουσική τεχνολογία στη Χάγη, οι Eventless Plot περάσανε σε μια πιο ώριμη και πιο παραγωγική φάση. Συνειδητοποιήσαμε ότι τις λίγες μέρες που βρισκόμαστε πλέον το χρόνο, πρέπει να είμαστε πολύ αποτελεσματικοί και ουσιαστικοί. Η αλήθεια είναι ότι ποτέ δε σκεφτήκαμε να διαλύσουμε το σχήμα εξαιτίας της απόστασης. Αντιθέτως, η συνέχιση της ύπαρξης των Eventless Plot βοήθησε στο διατηρηθεί η στενή επαφή και επικοινωνία μεταξύ μας. Τα live πλέον αποτελούν και μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για να βρεθούμε και να περάσουμε χρόνο παρέα. O Γιάννης δουλεύει ως developer και παράλληλα ασχολείται με διάφορα μουσικά ή ηχητικά project. Αυτό τον καιρό φτιάχνει μουσική για ένα performance σύγχρονου χορού , sound design για ένα ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους καθώς επίσης δουλεύει πάνω στις καινούριες συνθέσεις των Eventless Plot.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Αυτή την περίοδο μόλις τελειώσαμε τις ηχογραφήσεις του καινούργιου μας album, το οποίο και ευχόμαστε να κυκλοφορήσει σύντομα. Θα αποτελείται από 3 ηλεκτροακουαστικές συνθέσεις μεγάλης διάρκειας και στην ουσία συλλέγει αυτοσχεδιαστικό και μη υλικό που ηχογραφήθηκε και ανταλλάχθηκε μέσω διαδικτύου τα τελευταία 2 χρόνια. Θα περιέχει συνεργασίες με τον Christopher Cundy (μπάσο κλαρινέτο) και τον Louis Portal (κρουστά).
Ταυτόχρονα δουλεύουμε πάνω σε ένα graphic score, μια πιο δομημένη σύνθεση για πιάνο, ηλεκτρονικά, αντικείμενα, άρπα (Angelica Vasquez) και μπάσο σαξόφωνο (Στέφανος Λαζαριστός), αλλά βρίσκεται ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο. Σίγουρα θα πρόκειται για κάτι διαφορετικό για εμάς ακολουθώντας συγκεκριμένες κατευθυντήριες γραμμές. Επίσης ετοιμάζουμε νέο υλικό για κυκλοφορία στη Granny records. Επιμέρους μέρη ενώνονται, συνδυάζονται και συνθέτουν 2 κομμάτια μεγάλης διάρκειας. Τόνοι και χτυπήματα από κρουστά, αντικείμενα, πνευστά, συνθεσάιζερ και ηχογραφήσεις πεδίου συνθέτουν τη βάση του σκηνικού. Ίσως γίνουν κάποιες live εμφανίσεις μέχρι το φθινόπωρο αν και η αλήθεια είναι ότι σαν Eventless Plot ποτέ δεν επιδιώξαμε να παίζουμε live συχνά.