Categories: ΣΙΝΕΜΑFeatured

Το Ξενία του Πάνου Χ Κούτρα ο Μεγάλος νικητής στα «ελληνικά Όσκαρ»

Με την μεγαλύτερη συμμετοχή στην ψηφοφορί της και την πιο σύντομη τελετή στην ιστορία της έκλεισε χθες βράδυ την κινηματογραφική χρονιά η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, που απένειμε τα βραβεία της στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Μεγάλος νικητής το ντεμπουταρισμένο στις Κάννες Ξενία του Πάνου Χ Κούτρα, που κατάφερε να μετατρέψει τις 15 υποψηφιότητές του σε 6 βραβεία, μεταξύ των οποίων κι αυτά για Σενάριο, Σκηνοθεσία και Καλύτερη Ταινία.

Σε μια συμβολική κίνηση με έντονο πολιτικό φορτίο, ο Πάνος Κούτρας αρνήθηκε να παραλάβει το βραβείο Σκηνοθεσίας, ενώ το παράδειγμά του ακολούθησαν τόσο ο συνσεναριογράφος του, Παναγιώτης Ευαγγελίδης, όσο και οι παραγωγοί του Ελένη Κοσσυφίδου και Αλεξάνδρα Μπουσίου. «Μην το πάρετε προσωπικά», δήλωσε από σκηνής ο σκηνοθέτης, εξηγώντας ότι «αφήνουμε το βραβείο σ’ εσάς και θα το πάρουμε όταν περάσει ο νόμος για τους μετανάστες β’ γενιάς», κι ο συνσεναριογράφος του συμπλήρωσε: «υπάρχουν 200 χιλιάδες άτομα που περιμένουν να ετοιμαστεί και να ψηφιστεί αυτός ο νόμος». 

Η αιχμηρή όψη της βραδιάς οξύνθηκε ακόμη περισσότερο όταν ο παρουσιαστής της τελετής, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, κάλεσε επί σκηνής τους απονεμητές του βραβείο καλύτερης ταινίας. «Υπάρχει ένας όρος για να συμμετάσχει μια ταινία στην Ακαδημία», ανέφερε ο ηθοποιός, «κι αυτός είναι η ταινία να έχει πάρει πιστοποιητικό ελληνικότητας», αναφερόμενος στη γραφειοκρατική διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει ένας δημιουργός για να δηλώσει τη χώρα παραγωγής της ταινίας του. «Είναι απόλυτα φυσιολογικό, αφού μια ταινία γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ελλάδα, να έχει πιστοποιητικό ελληνικότητας», συνέχισε, «υπάρχουν όμως κάποια παιδιά, που ενώ γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στην Ελλάδα, δεν έχουν πιστοποιητικό ελληνικότητας, κι αυτό δεν είναι φυσιολογικό», κατέληξε, καλώντας μέλη της ομάδας Generation 2.0 για να απονείμουν.

«Ο Βαγγέλης Μουρίκης βρίσκεται κάπου στην Αθήνα», είπε ο Γιάννης Οικονομίδης, σκηνοθέτης της ταινίας Το Μικρό Ψάρι, όταν ανέβηκε να παραλάβει για λογαριασμό του πρωταγωνιστή του το βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου, ένα απ’ τα μόλις τέσσερα βραβεία που κέρδισε η ντεμπουταρισμένη στο Βερολίνο ταινία. Για την ίδια ταινία ο Μπάμπης Παπαδόπουλος κέρδισε το βραβείο Μουσικής, στερώντας το από τον Γιάννη Βεσλεμέ και την Νορβηγία, η οποία ωστόσο ισοφάρισε το Μικρό Ψάρι κερδίζοντας κι αυτή 4 βραβεία, μεταξύ των οποίο κι αυτό του Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη. Το νεόκοπο βραβείο Κοινού, που απονεμήθηκε για πρώτη φορά φέτος, ύστερα από ψηφοφορία που διοργάνωσε ο OTE TV, απομενήθηκε στην ταινία του Θοδωρή Αθερίδη Από Έρωτα, των 110 χιλιάδων εισιτηρίων.

Τα βραβεία αναλυτικά:

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας – «Xenia», Ελένη Κοσσυφίδου, Πάνος Χ. Κούτρας, Αλεξάνδρα Μπουσίου

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ντοκιμαντέρ – «Μία Οικογενειακή Υπόθεση» (Παραγωγοί: Ρέα Αποστολίδη και Γιούρι Αβέρωφ)

Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους – «Bόλτα» (Στέλλα Κυριακοπούλου)

Βραβείο Σκηνοθεσίας – Πάνος Χ. Κούτρας («Xenia»)

Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη – Γιάννης Βεσλεμές («Νορβηγία»)

Βραβείο Σεναρίου – «Xenia» (Πάνος Χ. Κούτρας, Παναγιώτης Ευαγγελίδης)

Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου – Βαγγέλης Μουρίκης («Το Μικρό Ψάρι»)

Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου – Μαρία Καλλιμάνη («Στο Σπίτι»)

Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου – Άγγελος Παπαδημητρίου («Xenia»)

Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου – Βίκυ Παπαδοπούλου («Το Μικρό Ψάρι»)

Βραβείο Φωτογραφίας – «Για Πάντα» (Κωστής Γκίκας)

Βραβείο Μοντάζ – «Xenia» (Γιώργος Λαμπρινός)

Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής – «Το Μικρό Ψάρι» (Μπάμπης Παπαδόπουλος)

Βραβείο Σκηνογραφίας – «Νορβηγία» (Γιάννης Βεσλεμές)

Βραβείο Ενδυματολογίας – «Xenia» (Βασίλης Μπαρμπαρίγος)

Βραβείο Ήχου – «Το Μικρό Ψάρι» (Ντίνος Κίττου, Γουίλιαμ Εντ. Φρανκ και Κώστας Φυλακτίδης)

Βραβείο Μακιγιάζ – «Νορβηγία» (Δώρα Νάζου)

Βραβείο Ειδικών Εφέ και Κινηματογραφικής Καινοτομίας – «Νορβηγία» Ρούλης Αλαχούζος, Ιωνας Κατρακάζος, Φωκίωνας Ξένος, Deepgreensea

Βραβείο Κοινού OTE TV – «Από Ερωτα» του Θοδωρή Αθερίδη

Ιωσήφ Πρωϊμάκης

Share
Published by
Ιωσήφ Πρωϊμάκης