Categories: ΜΟΥΣΙΚΗ

World Goth Days: ο κλασικός Goth και Post Punk ήχος είναι επίκαιρος

H World Goth Day που γιορτάστηκε πριν από λίγες μέρες, υπήρξε μια ακόμα ευκαιρία να έρθει και πάλι στο προσκήνιο το φαινόμενο της goth κουλτούρας σε όλες τις εκφάνσεις του, που περιλαμβάνουν τη λογοτεχνία, τη μουσική, τη μόδα. Ειδικά στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Αυστραλία αρκετά από τα συγκροτήματα και Dj’s προσέφεραν τα έσοδα από τα events που διοργάνωσαν, για την υποστήριξη οργανώσεων και φιλανθρωπικών σωματείων. Όπως το βρετανικό The Sophie Lancaster Foundation, ένα σωματείο που ιδρύθηκε το 2009 και μάχεται κατά του μίσους και των προκαταλήψεων που βιώνουν άτομα που ανήκουν σε διαφορετικούς κοινωνικούς χώρους και υποκουλτούρες.

Η 20χρoνη Sophie Lancaster έχασε τη ζωή της μετά από δολοφονική επίθεση που δέχθηκαν εκείνη και ο φίλος της επειδή ήταν goths, στις 11 Αυγούστου του 2007 σε πάρκο της πόλης Lancashire στη Μεγάλη Βρετανία από ομάδα-συμμορία αποτελούμενη από πέντε teenagers. Η ευαισθησία που έχει η goth κουλτούρα και η σκοτεινή σκηνή σε κοινωνικά προβλήματα και ιδιαίτερα στο θέμα των διακρίσεων στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα είναι δεδομένη και οι προσπάθειες που γίνονται από τα μέλη της σκηνής -ίσως σε εντονότερο βαθμό από άλλα μουσικά κινήματα- να εξοστρακίσει από τις τάξεις της φαινόμενα μισαλλοδοξίας, ρατσισμού, φασισμού και ομοφοβίας είναι συνεχείς.

Το post punk παραμένει ένα από τα πιο δημοφιλή είδη του rock. Ένα παρακλάδι του που βρίσκεται εναλασσόμενο μέσα και έξω από το προσκήνιο και το mainstream και με διαρκή παρουσία για πάνω από σαράντα χρόνια. Ήρθε να ανανεώσει και να προσθέσει νέα στοιχεία στη μουσική σκηνή  μετά την έκρηξη του punk, το οποίο επανέφερε μεν την απλότητα, την ουσία, την αμεσότητα και τον κοινωνικό προβληματισμό στο rock, αλλά δεν το εξέλιξε μουσικά. Aυτό το ανέλαβαν οι ίδιοι οι μουσικοί που έπαιζαν στις πρώτες βρετανικές punk μπάντες οι οποίοι πειραματίστηκαν με τον ήχο τους και τον εξέλιξαν δημιουργώντας κάτι νέο. Το κατάφεραν ενσωματώνοντας και τις υπόλοιπες επιρροές τους -πέρα από New York Dolls και Ramones, τους The Velvet Underground και τον David Bowie – οι οποίες προέρχονταν από είδη όπως progressive rock, το kraut rock, τα ψυχεδελικά groups των 60s. Κάνοντας πιό βαρύ, πιο σκοτεινό και ατμοσφαιρικό τον ήχο, διατηρώντας όμως την αφαιρετική φιλοσοφία του punk. Φωνητικά γεμάτα ευαισθησία και λυρισμό όπως του Robert Smith των The Cure, θεατρικά και υποβλητικά όπως του Peter Murphy των Bauhaus, ακραία και φορτισμένα όπως του Nick Cave των The Birthday Party. Aβυσσαλέα σκοτεινά όπως του Carl McCoy των Fields of the Nephilim, εύθραυστα και γεμάτα εσωτερικές συναισθηματικές διακυμάνσεις όπως του Ian Curtis των Joy Division. Τελετουργικά και μυστηριώδη όπως της Lisa Gerard των Dead Can Dance, αιθέρια και ονειρικά όπως της Elizabeth Fraser των Cocteau Twins.

Burning From The Inside. Μπασογραμμές που τοποθετούνται στο επίκεντρο του τραγουδιού παίζοντας κάποιες φορές το ρόλο του κιθαριστικού riff. Σήμα κατατεθέν του Peter Hook των Joy Division. Mελωδικά σχήματα από τον Simon Gallup των The Cure, επιβλητικό drive από τον Steven Severin μπασίστα και συνιδρυτή των Siouxsie and the Banshees. Πολύπλοκα tribal μοτίβα με έμφαση στα τομ από τα ντραμς, με πρωτοπόρο τον Budgie των Siouxsie and the Banshees. Μετρονομικά και αφαιρετικά παιξίματα όπως του Stephen Morris των Joy Division. Mελωδικές κιθάρες όπως του John McGeoch (Magazine, Siouxsie and the Banshees, Visage, Public Image Ltd) ή του Robert Smith, που εγκαθιδρύουν τη μελαγχολία με τα arpeggios και τα εφέ όπως τα έντονα delay και βάθη. Eυρηματικά κυριαρχικά riffs όπως του Bernard Sumner των Joy Division και κατόπιν New Order. Υπάρχουν ακόμη οι κρυστάλλινες αλλά και φαζαριστές γεμάτες feedback κιθάρες του Rowland S. Howard στους The Birthday Party και του Daniel Ash στους Bauhaus, στις μπάντες του deathrock και του batcave. Οι Bauhaus που φτιάχτηκαν το 1978 στο Northampton, υπήρξαν πρωτοπόροι και θεμελίωσαν το είδος με τέσσερα κλασικά και επιδραστικά, πλημμυρισμένα από μια minimal, πειραματική αισθητική και εξώκοσμη ατμόσφαιρα albums που κυκλοφόρησαν μεταξύ 1980 και 1983: In the Flat Field, Mask, The Sky‘s Gone Out, Burning From The Inside. Η μπάντα που έχει διαλυθεί και επαναδραστηριοποιηθεί αρκετές φορές στο παρελθόν, είναι ενεργή και επανασχεδιάζει της ημερομηνίες της παγκόσμιας περιοδείας της για το 2021 και το 2022.

Be A Rebel. Στην μετεξέλιξη του punk σε post punk πρωταγωνίστησαν μουσικοί όπως o Howard Devoto, frontman των Buzzcocks και μετέπειτα των Magazine, ο John Lydon των Sex Pistols και μετέπειτα των Public Image Limited. Η Siouxsie Sioux, χαρισματική frontwoman των Siouxsie and the Banshees, ο εμβληματικός σκοτεινός ποιητής Ian Curtis, τραγουδιστής και στιχουργός των Warsaw και μετέπειτα Joy Division.Οι The Damned που στα άλμπουμ Phantasmagoria (1985) και Anything (1986), κινούνται σε ένα μελωδικό με 60’ς αναφορές gothic rock ύφος.
H
post punk περίοδος υπήρξε από τις πιό γόνιμες και παραγωγικές, έχοντας προσφέρει ένα μεγάλο αριθμό από σημαντικά άλμπουμ και κορυφαίες μπάντες, οι οποίες συνεχίζουν να εμπλουτίζουν με νέες δουλειές και παγκόσμιες περιοδείες τη μεγάλη δισκογραφική και συναυλιακή ιστορία τους. Μπάντες όπως οι The Cure, oι Bauhaus, o Nick Cave με τους Bad Seeds, οι New Order, κ.α έχουν καταφέρει όλα αυτά τα χρόνια που βρίσκονται στη σκηνή περιοδεύοντας και ηχογραφώντας, να συσπειρώσουν και να μεγαλώσουν το κοινό τους. Έχουν καταφέρει ακόμα να εμπνεύσουν γενιές μουσικών και ακροατών που επιλέγουν τη μουσική και αισθητική του goth ως όχημα της καλλιτεχνικής τους έκφρασης και του τρόπου ζωής τους.

Take a look at yourself
You may not be the same as everyone else
You’re just different, and that’s okay
We all follow our own way

Ο παραγωγός των Joy Division Martin Hannett περιέγραψε τη μουσική του κουαρτέτου από το Manchester ως ’’χορευτική μουσική με γοτθική χροιά’’. Ο Tony Wilson ιδιοκτήτης της δισκογραφικής τους εταιρίας Factory Records, προσδιόρισε τη μουσική της μπάντας ως gothic στο πρόγραμμα του BBC TV Something Else, το οποίο μεταδιδόταν από το 1979 μέχρι το 1982. Στο συγκεκριμένο show, το οποίο υπήρξε το μοναδικό εθνικής εμβέλειας που φιλοξένησε τη μπάντα, εμφανίστηκαν τον Σεπτέμβριο του 1979 και έπαιξαν τα Transmission και She‘s Lost Control. Το αριστουργηματικό δεύτερο άλμπουμ τους με τίτλο Closer κυκλοφόρησε στις 18 Ιουλίου του 1980, δύο μήνες μετά την αυτοκτονία του Ian Curtis. Απόλυτα σκοτεινό ακόμη πιο μελαγχολικό και καταθλιπτικό σε σχέση με το πρώτο, το πιό επιθετικό και δυναμικό Unknown Pleasures. Ο Curtis που επέλεξε να φύγει από τη ζωή πριν από 41 χρόνια, στις 18 Μαΐου 1980, ήταν φαν των Bauhaus. Ο μπασίστας τους David J Haskins άκουγε δακρυσμένος, ακριβώς την επόμενη ημέρα απο την αυτοκτονία του Curtis, το single Licht Und Blindheit -που κυκλοφόρησε από την γαλλική εταιρία Sordide Sentimentale περιέχοντας τα κομμάτια Atmosphere και Dead Souls το οποίο είχε ζητήσει και του έστειλε η ίδια η μπάντα.

Στις 4 Μαρτίου του 1979, οι Cure επέλεγαν τους Joy Division για να ανοίξουν για αυτούς ως support μπάντα τη σειρά από Κυριακάτικα gigs που θα έδιναν στο Marquee Club στο Λονδίνο. Οι The Cure δημιουργήθηκαν το 1978. Στο τέταρτο άλμπουμ τους με τίτλο Pornography που κυκλοφόρησε το 1982, κατάφεραν να δημιουργήσουν έναν ήχο για τον οποίο ο κριτικός του NME Dave Hill, έγραψε ότι μοιάζει να προήλθε από έναν ‘’Phil Spector στην κόλαση’’. Ένας massive ήχος από μελωδικές κιθάρες, μπάσο που απλώνεται σε κάθε σημείο του βελούδινου σκοταδιού που γεμίζει τα άδεια δωμάτια από τα οποία ξεπηδούν οι μονότονοι ρυθμοί από τα ντραμς. Γεμάτος σκοτεινές και απόκοσμες μελωδικές υφές, επιτίθεται στις αισθήσεις από το πρώτο σημαδιακό κιθαριστικό riff του One Hundred Years και τους εναρκτήριους στίχους It doesn’t matter if we all die. Ένα ταξίδι σε ανεξερεύνητα και κατασκότεινα εσωτερικά τοπία, οδηγείται από την γεμάτη συναίσθημα, θρηνητική, παγωμένη φωνή του Robert Smith. Ένα οριακό άλμπουμ για την μπάντα. Ο Robert Smith είχε δηλώσει: ‘’Εκείνη την εποχή είχα δύο επιλογές, οι οποίες ήταν είτε να ενδώσω στο ενδεχόμενο της αυτοκτονίας ή να κάνω ένα άλμπουμ που θα με βοηθούσε να το βγάλω από μέσα μου.’’

Η μουσική τους μοιάζει σαν να προέρχεται από μια βιομηχανική εγκατάσταση του 21ου αιώνα, έγραψε η Vivien Goldman στο βρετανικό εβδομαδιαίο περιοδικό Sounds για τους Siouxsie and the Banshees που εμφανίζονταν στο εξώφυλλό του. Η μπάντα δημιουργήθηκε το 1976 από την Siouxsie Sioux και τον Steven Severin, οι οποίοι συναντήθηκαν σε συναυλία των Roxy Music τον Σεπτέμβριο του 1975. Από τις πρώτες της post punk σκηνής που έκαναν επιτυχία. Για ένα διάστημα και μέχρι να προσχωρήσει στο γκρουπ ο John McGeoch βρέθηκε στις τάξεις τους ο Robert Smith των Cure οι οποίοι ήταν η support μπάντα στην περιοδεία των Banshees για το άλμπουμ Join Hands. Μαζί τους ηχογράφησε το άλμπουμ Hyæna του 1984. Οι Banshees επεξεργάζονταν, πειραματίζονταν και μετάλασαν τον ήχο τους από τις αρχές των 80s. Σύμφωνα με τον μπασίστα τους Steven Severin, στο τέταρτο άλμπουμ τους Juju του 1981, έδωσαν έναν concept χαρακτήρα και το γκρουπ ενσωμάτωσε στον ήχο του περισσότερα dark στοιχεία. Ένα κορυφαίο άλμπουμ στην ιστορία του post punk ,το οποίο αρκετοί κριτικοί  χαρακτήρισαν ως gothic rock, είχε και εμπορική επιτυχία, αφού βρέθηκε στο Νο.7 των βρετανικών άλμπουμ charts όπου και παρέμεινε για 17 εβδομάδες. 

Κάτω από έναν πένθιμο ήλιο. goth μπάντες εξερευνούν και δεν φοβούνται να καταδυθούν στα βαθύτερα σκότη της ανθρώπινης ψυχής, να ταξιδέψουν στην επίπεδη και πνιγηρή καθημερινότητα και να επιστρέψουν πίσω με εικόνες και νοήματα που παραμένουν επίκαιρα και απαράλλακτα για χρόνια και ταυτόχρονα περιγράφουν το επερχόμενο σκοτεινό μέλλον.
Οι Fields of the Nephilim έχουν δημιουργήσει τον δικό τους ξεχωριστό gothic rock ήχο που αποτελεί σημείο αναφοράς και έχει επηρεάσει πολλά μεταγενέστερα συγκροτήματα. Η μπάντα έχει καταφέρει να ενσωματώσει στις κιθαριστικές ψυχεδελικές και ατμοσφαιρικές συνθέσεις της στοιχεία από hard rock και metal. Η στιχουργική θεματική που βρίσκεται στα άλμπουμ των βρετανών ψυχοναυτών, περιστρέφεται γύρω από την μαγεία του Χάους, τον μύθο του Cthulhu, της μυθιστορηματικής κοσμικής οντότητας που δημιούργησε ο συγγραφέας H. P. Lovecraft και είναι γεμάτη αναφορές στο έργο του βρετανού ποιητή και αποκρυφιστή Aleister Crowley.

Η μπάντα συνάντησε τους δημοσιογράφους στο ζοφερό κελάρι του ξενοδοχείου Delmonico, το ιδανικό και πολύ ταιριαστό περιβάλλον για το gothic rock των The Doors. Ο όρος χρησιμοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 1967 από τον John Stickney κριτικό του The Williams Record για να περιγράψει την μουσική του συγκροτήματος, στην οποία διέκρινε μια βίαιη και σκοτεινή ατμόσφαιρα σε αντίθεση με τις κυρίαρχες μουσικές τάσεις της εποχής του flower power.
Οι The Cult, σχήμα που αποτέλεσε την εξέλιξη των Southern Death Cult του Ian Astbury δημιουργήθηκαν το 1983. H μπάντα έχει οριοθετήσει τις επορροές της στο φάσμα που εκτείνεται από τους Doors και τους Led Zeppelin και φτάνει μέχρι τους Public Image Ltd, τους Joy Division και τους Siouxsie and the Banshees. Έχοντας δημιουργήσει μια ισχυρή βάση οπαδών στον ανεξάρτητο και post punk-gothic rock χώρο με μία σειρά από επιτυχημένα singles όπως τα She Sells Sanctuary, Rain και Revolution, από το δεύτερο άλμπουμ τους με τίτλο Love του 1985, κατάφεραν να γίνουν πολύ γνωστοί και στην Αμερική  με το άλμπουμ τους  Sonic Temple (1989). Τo ντούο των Billy Duffy (κιθάρα) και Ian Astbury (φωνή) που αποτελεί τη συνθετική και κινητήρια δύναμη της μπάντας, βρίσκεται σε διαδικασία -δουλεύοντας με παραγωγό τον Tom Dalgety (Ghost, Royal Blood)-, προετοιμασίας του νέου δίσκου των The Cult, ο οποίος πρόκειται να ακολουθήσει το Hidden City του 2016.

Over this land. All over this wasteland. Η κορυφαία goth-rock μπάντα The Mission σχηματίστηκε το 1986 από δύο πρώην μέλη των Sisters of Mercy τον τραγουδιστή και κιθαρίστα Wayne Hussey και τον μπασίστα Craig Adams, με την προσθήκη του κιθαρίστα Simon Hinkler (Artery, Pulp) και του ντράμερ Mick Brown (Red Lorry Yellow Lorry). Με το δεύτερο άλμπουμ τους, το Children του 1988, την παραγωγή του οποίου έκανε ο John Paul Jones των Led Zeppelin, είχαν ένα No.2 hit στα άλμπουμ charts της Μεγάλησ Βρετανίας. Το γκρουπ έχει κυκλοφορήσει μια σειρά από επιτυχημένα singles, 11 στούντιο άλμπουμ και κάποια ακόμα με υλικό από live εμφανίσεις. Ο Hussey περιγράφει το πρόσφατο άλμπουμ τους,  Another Fall from Grace του 2016 ως τον χαμένο σύνδεσμο ανάμεσα στο First and Last and Always των Sisters of Mercy και το God’s Own Medicine (1986), ντεμπούτο άλμπουμ των Mission. Η μπάντα έχει προγραμματίσει ζωντανές εμφανίσεις για τον ερχόμενο Οκτώβριο.

And when the rain comes down
Would you choose to walk or stay

Οι The Sisters of Mercy που πήραν το όνομά τους από το ομώνυμο τραγούδι του Leonard Cohen, δραπετεύουν από το Leeds για να κατακτήσουν αμέσως το βρετανικό Top 15 με τα δύο πρώτα τους άλμπουμ, το First and Last and Always (1985) και το Floodland (1987). Aπό τότε μέχρι σήμερα οι Sisters έχoυν κατακτήσει ένα μυθικό status. Η μπάντα-σύμβολο του gothic rock έγραψε μερικούς από τους ύμνους της σκηνής: Walk Away, No Time Τo Cry, Black Planet, Dominion, Lucretia My Reflection, More, Vision Thing. Εσωτερικές ανακατατάξεις και διαφωνίες ανάμεσα στον Andrew Eldritch και τα μέλη της μπάντας ήταν συχνό φαινόμενο σε όλη τη διάρκεια της καριέρας τους. Tα προβλήματα που είχαν με την WEA, την δισκογραφική εταιρία τους, απέτρεψαν τη μπάντα να έχει μια ομαλή δισκογραφική πορεία, παρόλη την μεγάλη επιτυχία και τη λατρεία που τους έχει το κοινό. Οι Sisters δεν έχουν ακόμα καταφέρει να κυκλοφορήσουν νέο άλμπουμ από την εποχή του Vision Thing (1990), παρά το ότι έχουν καινούργιο αξιόλογο υλικό το οποίο παρουσιάζουν στις περιοδείες τους.

Το μονοήμερο Cruel World Music Festival  θα πραγματοποιηθεί στις 14 Μαίου 2022 στο Brookside at the Rose Bowl στην Pasadena της California. Φαίνεται ότι έχει προέλθει και έρχεται ταυτόχρονα να εκπληρώσει τα καλύτερα όνειρα των fans. Το line up του festival περιλαμβάνει Morrissey, Bauhaus, Blondie και Devo ως headliners τους οποίους πλαισιώνουν μπάντες όπως οι Τhe Psychedelic Furs, Echo & the Bunnymen, Public Image Ltd., The Damned, London After Midnight, Cold Cave, Soft Kill, Drab Majesty, κ.α.

20 Favourite Classic Goth – Post Punk Albums:

  1. Bauhaus – In The Flat Field (4AD) 1980
  2. Joy Division – Closer (Factory) 1980
  3. Siouxsie And The Banshees ‎- Juju (Polydor) 1981
  4. The Birthday Party – Junkyard (4AD) 1982
  5. Dead Can Dance – Dead Can Dance (4AD) 1984
  6. The Chameleons – Script of the Bridge (Statik, 1983)
  7. Virgin Prunes – …If I Die, I Die (Rough Trade, 1982)
  8. The Sisters of Mercy – First And Last And Always (Merciful Release) 1985
  9. The Cure – Pornography (Fiction Records) 1982
  10. Cocteau Twins – Head Over Heels (4AD) 1983
  11. Fields of the Nephilim – The Nephilim (Situation Two) 1988
  12. The Sound – From The Lions Mouth (Korova) 1981
  13. Echo And The Bunnymen – Crocodiles (Korova) 1980
  14. Christian Death – Catastrophe Ballet (L’Invitation Au Suicide) 1984
  15. Clan of Xymox– Medusa (4AD) 1986
  16. This Mortal Coil – It’ll End In Tears (4AD) 1984
  17. Nick Cave & the Bad Seeds – From Her to Eternity (Mute) 1984
  18. The Cult – Love (Beggars Banquet) 1985
  19. The Mission – God’s Own Medicine (Mercury) 1986
  20. Modern English ‎– Mesh & Lace (4AD) 1981

Στη λίστα του Spotify World Goth Days Classic Goth And Post Punk, συνυπάρχουν το goth rock των The Sisters Of Mercy και Fields Of The Nephilim με το post punk των The Cure και Chameleons. Οι The Sound και οι Joy Division και τα κλασικά groups της 4AD. Οι πρωτοπόροι Cabaret Voltaire με τους Depeche Mode. Οι μελωδίες των Cocteau Twins και This Mortal Coil μαζί με τις σκοτεινές ατμόσφαιρες των Virgin Prunes και Legendary Pink Dots. Το death rock των Christian Death και Sex Gang Children, με το industrial των Coil και Skinny Puppy. Μερικά από τα κλασικά ελληνικά συγκροτήματα της post punk– goth σκηνής.

Θοδωρής Δημητρίου

Ο Θοδωρής Δημητρίου έχει σπουδάσει κλασσικό τραγούδι και είναι τραγουδιστής, στιχουργός, συνθέτης και ιδρυτικό μέλος του συγκροτήματος “Λευκή Συμφωνία“.

Share
Published by
Θοδωρής Δημητρίου