ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

8 εκθέσεις εικαστικής και φωτογραφικής τέχνης στα νησιά, που πρέπει να δεις

Η Τέχνη δεν γνωρίζει όρια. Η Τέχνη ταξιδεύει στα πιο απίθανα σημεία, ξεφεύγοντας από τα σύνορα των μητροπόλεων, και ειδικά τώρα που είναι καλοκαίρι δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από το να μπορείς να συνδυάσεις τις βουτιές σου με μια επίσκεψη σε μια γκαλερί ή ένα μουσείο.

Αν είσαι ήδη σε ένα από τα νησιά που θα αναφέρουμε παρακάτω ή αν σκοπεύεις να βρεθείς εκεί σύντομα, τότε βάλε στο bucket list σου και λίγη εικαστική ή φωτογραφική Τέχνη.

Κρήτη

Πάμπλο Πικάσο: “Η χαρά της ζωής”

Μουσείο Αρχαίας Ελεύθερνας

Μέσα σε αυτό το ειδυλλιακό τοπίο στον Νομό Ρεθύμνου, το Μουσείο του αρχαιολογικού χώρου της Ελεύθερνας είναι ιδανικός χώρος για τη δημιουργία αυτής της έκθεσης με έργα του Πικάσο, όχι μόνο στη μικρή Αίθουσα των περιοδικών Εκθέσεων αλλά και μέσα στις προθήκες με τις αρχαιότητες κατά ενότητες, με θέματα και έργα του μεγάλου ζωγράφου που συνάδουν με αυτές. 

Χαρακτικό µε τίτλο “Τυφλός Μινώταυρος που οδηγείται από µικρό κορίτσι”, Μουσείο Αρχαίας Ελεύθερνας

Πρόκειται για 62 πικασικά έργα, κεραμικά, ζωγραφικά, μικρά γλυπτά ‘παραδείγματα’ (boccetti), σχέδια και χαρακτικά μέσα και έξω από προθήκες, τοποθετημένα σε συνομιλία με τις αρχαιότητες σε βάθρα και στηρίγματα ή κρεμασμένα σε τοίχους. Μαζί με τα 62 σύγχρονα έργα του καλλιτέχνη και τα 24 αρχαία έργα του Μουσείου Αρχαίας Ελεύθερνας, τα κοινά εικονογραφικά στοιχεία και τα θέματα, θα υπάρχουν επίσης και έργα αφιερωμένα στον προσφάτως εκλιπόντα γιο του ζωγράφου, Κλοντ Πικάσο. Η έκθεση είναι συνδιοργάνωση της Παλόμα Πικάσο και του καθηγητή Νίκου Σταμπολίδη από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου και θα συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο (ελληνικά και αγγλικά).

Διάρκεια έκθεσης: 15 Ιουλίου – 20 Οκτωβρίου 2024

Άνδρος

Martine Franck: “Κοιτάζοντας τους άλλους”

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο

Ένα από τα βασικά στοιχεία του χαρακτήρα της σπουδαίας φωτογράφου Martine Franck ήταν η περιέργεια για τους άλλους, μια ειλικρινής έλξη που ένιωθε για τους ανθρώπους η οποία και αποτέλεσε τον πυρήνα του απαιτητικού φωτογραφικού της έργου. Αυτό το συναίσθημα καθόρισε επίσης τη θεματολογία του, η οποία κυμαίνεται από την ανεμελιά της παιδικής ηλικίας μέχρι πορτραίτα εργατών, φεμινιστικούς αγώνες, τη βουδιστική πνευματικότητα και την τρίτη ηλικία.

Martine Franck, Ο τούλκου Khentrul Lodro Rabsel, 12 ετών, με τον πνευματικό του σύμβουλο Lhagyel, Μονή Ζεχέν, Μποντνάθ, Νεπάλ, 1996. © MARTINE FRANCK / MAGNUM PHOTOS, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο

Η αναδρομική έκθεση της Martine Franck που διοργανώνει το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, περιλαμβάνει περίπου 150 φωτογραφίες της καθώς και σημαντικό αρχειακό υλικό, δίνοντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες να παρακολουθήσουν όλη την εξέλιξη της καλλιτεχνικής της πορείας από τα πρώτα της βήματα το 1963 έως τον θάνατό της το 2012. Δεν εξαντλείται στις πιο γνώριμες εικόνες της Martine Franck αλλά φωτίζει και άλλες, λιγότερο γνωστές ωστόσο εξίσου σημαντικές πτυχές του έργου της. Μέσα από έξι θεματικές ενότητες παρουσιάζονται αναλυτικά όλες οι θεματικές που την απασχόλησαν: οι ηλικίες της ζωής (παιδικά χρόνια, μύηση, γηρατειά), τα επαγγέλματα (εργατικό δυναμικό, εργάτες της θάλασσας, δημόσια πρόσωπα), τα πολιτικά θέματα (διαδηλώσεις, ναός Σαιν-Μπερνάρ, καταναλωτισμός), οι φεμινιστικοί αγώνες (εμβληματικές προσωπικότητες, στρατευμένες δουλειές, συλλογικές δράσεις), οι χώροι αναπαράστασης και κάποιες «τοπιογραφικές σκέψεις» της.

Διάρκεια έκθεσης: 3 Ιουλίου – 27 Οκτωβρίου 2024

Ομαδική έκθεση: “Προς τον Κήπο των Εσπερίδων”

Ίδρυμα Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως

Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός ΠΛΟΕΣ διανύει εφέτος την 30η του χρονιά και παρουσιάζει την επετειακή έκθεσης, με υπότιτλο «Προς τον Κήπο των Εσπερίδων». Στη μυθολογία (που είναι κωδικοποιημένη φιλοσοφία ζωής) ο 11ος άθλος του Ηρακλή, που ουσιαστικά είναι τριπλός και αφορά τον «Κήπο των Εσπερίδων», αναφέρεται στη μέγιστη προσπάθεια του ανθρώπου να θέσει τα θεμέλια μιας νέας ζωής, αφού συνειδητοποιήσει, μέσα από τις πολύμορφες περιπέτειες του βίου, τις δυνατότητές του της αυθυπέρβασης.

Δημήτρης Αναστασίου, Ίδρυμα Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως

Η Επιμελήτρια της έκθεσης κ. Αθηνά Σχινά, αναφέρει: «Οι δημιουργοί μεταπλάθουν και ταυτοχρόνως μορφοποιούν απροσδόκητες όψεις από καθημερινότητες, συνδιαλεγόμενες με μνήμες και ψυχοδυναμικά εντυπώματα. Πρόκειται για διάφορα εικαστικά εντυπώματα, που συσχετίζουν χρώματα, αποστάσεις και χροιές, δημιουργώντας αντιφατικότητες και συμβιωτικές αντιπαραθέσεις μέσα από ποικίλες διατυπώσεις, που υποδορίως επισημαίνουν τους διαρκώς μεταλλασσόμενους συνειρμούς και τις συνεχώς ανανεωνόμενες γέφυρες ανάμεσα στα ορατά και στα αθέατα. Εκείνες δηλαδή τις συνιστώσες, που καλλιεργούν τον ψυχισμό του θεατή, εμπλουτίζοντας την φαντασία και δραστηριοποιώντας την σκέψη του». 

Στην έκθεση συμμετέχουν με έργα τους ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, κεραμικής και σύνθετων υλικών, οι καλλιτέχνες: Σωτηρία Αλεβίζου, Δημήτρης Αναστασίου, Αννίτα Αργυροηλιοπούλου, Όλγα Βερυκάκη, Μαρία Βλαντή, Μαρία Γενιτσαρίου, Ελένη Γκλίνου, Νατάσα Γρυλλάκη, Δημήτρης Ζουρούδης, Αλεξάνδρα Ισακίδη, Χριστίνα Κάλμπαρη, Ιωσηφίνα Κοσμά, Παναγιώτης Κουλουράς, Τζάνετ Λιοδάκη, Μαρία Νάγιου, Γεωργιάννα Νταλάρα, Φλωρεντία Οικονομίδου, Έλενα Παπαδημητρίου, Ντέπη Παυλίδου, Λίλα Πολενάκη, Φωτεινή Πούλια, Κατερίνα Ριμπατσιού, Νίκος Σαπέρας, Νατάσσα Σαρρή, Αφροδίτη Σεζένια, Δημήτρης Σκουρογιάννης, Φωτεινή Στεφανίδη, Κωνσταντίνα Συλίκου, Στρατής Ταβλαρίδης και Γιώργος Χουλιαράς.

Διάρκεια έκθεσης: 27 Ιουλίου – 29 Σεπτεμβρίου 2024

Απόστολος Χαντζαράς: “Διάπλους”

Πολυχώρος Τέχνης ANEROUSSA

Αν και έχει εκτεθεί σε πολλά από τα μεγάλα και πρωτοποριακά ευρωπαϊκά καλλιτεχνικά ρεύματα και τα τελευταία χρόνια διατηρεί ατελιέ και στη Ν. Υόρκη και εκθέτει στις Ηνωμένες  Πολιτείες, η αγάπη του και η επίδραση του Απόστολου Χαντζαρά από την ελληνική τέχνη (αρχαία, βυζαντινή, λαϊκή κ.ά), πηγάζει και εφορμά από τη βιωμένη ζωγραφική και χρωματική του εμπειρία, τόσο στο εργαστήριο Βυζαντινής Ζωγραφικής του πατέρα του Ελευθέριου Χαντζαρά, καταξιωμένου Αγρινιώτη αγιογράφου-ζωγράφου, όσο και στους στενούς δεσμούς του με τον ελληνικό χώρο, τη φύση και το τοπίο.

Απόστολος Χαντζαράς, Πολυχώρος Τέχνης ANEROUSSA

Μέσα από ιδιοφυείς συνθέσεις και σημαίνουσες εικόνες, με απενοχοποιημένο γι αυτόν το χρονικό στίγμα, συμφιλιωμένος με το δίπολο παλιό και νέο, συμπλέκει χαρισματικά τον νέο ελληνικό πολιτισμό με τον αρχαίο, τονίζοντας την ενότητα και τη συνέχεια της παράδοσης, της γλώσσας, της ελληνικής ιστορίας, και μυθολογίας. Ο Απόστολος Χαντζαράς, δημιουργικός ζωγράφος, ανήσυχος και τολμηρός, εκτός από εξώφυλλα βιβλίων και τη σειρά ελληνικών γραμματοσήμων που έχει φιλοτεχνήσει και για τα οποία έχει διακριθεί, συνεχίζει να εκπλήσσει με την ουσιαστική ενασχόληση και αξιοσημείωτη συνεισφορά του στο θέατρο.

Διάρκεια έκθεσης: 29 Ιουνίου – 22 Σεπτεμβρίου 2024

Σπέτσες

Μαρία Αποστόλου-Νικολοπούλου, Τάνια Δρογώση-Νικολοπούλου: “Cocktail”

Art Gallery ΑΚΡΟΠΡΩΡΟ

Η Μαρία Αποστόλου-Νικολοπούλου και η Τάνια Δρογώση-Νικολοπούλου εκθέτουν για πρώτη φορά στο αγαπημένο τους νησί και παρουσιάζουν τις «δικές» τους Σπέτσες. Στην κοινή, διατομική έκθεση των δύο εικαστικών, οι δύο αδελφές μας «κερνούν» ένα πολύχρωμο, ζωγραφικό, cocktail, που μας δροσίζει με τις εικόνες του νησιού. Οι δύο καλλιτέχνιδες αφηγούνται ποικίλες εκδοχές από θεατές και αθέατες πτυχές των Σπετσών με εντελώς διαφορετικές εικαστικές γραφές, εκφάνσεις, πρακτικές και τεχνικές η καθεμιά. 

Μαρία Αποστόλου-Νικολοπούλου, Art Gallery ΑΚΡΟΠΡΩΡΟ

Όπως αναφέρει η επιμελήτρια και ιστορικός τέχνης, Λουίζα Καραπιδάκη, «Η Μαρία Αποστόλου επικεντρώνεται κυρίως στην απεικόνιση της χλωρίδας, γης και θάλασσας των Σπετσών και την επιδεικνύει με λεπτομερείς αναφορές. Τα έργα της χαρακτηρίζονται από μια ιδιάζουσα ρεαλιστική απόδοση, που σε συνδυασμό με τις συνεχείς ζωγραφικές της παρεμβάσεις δημιουργούν μια νέα παραστατική πραγματικότητα και τη δική της καλλιτεχνική αλήθεια.

Τάνια Δρογώση-Νικολοπούλου, Art Gallery ΑΚΡΟΠΡΩΡΟ

Η Τάνια Δρογώση ανιστορεί το νησί με τοπιογραφικές αναφορές βιωμένων τόπων. Χρησιμοποιεί σημεία του νησιού ως μοντέλα αλλά συνθέτει τις δικές της εικόνες με σαγηνευτικές παραλίες, απόκρημνους βράχους, παρθένες ακρογιαλιές και ενίοτε τα εμπλουτίζει με ανθρώπινη παρουσία. Η γραφή της κυριαρχείται από μια έκδηλη παραστατικότητα με αισθητές ιμπρεσιονιστικές αναφορές».

Διάρκεια έκθεσης: 20 Ιουλίου – 8 Αυγούστου 2024

Πόρος

Ομαδική έκθεση: “Μυθιστορίες”

Citronne Gallery

Εννέα εικαστικοί, η Αλεξάνδρα Αθανασιάδη, η Λύδια Δεληκούρα, ο Ιάσονας Καμπάνης, η Κατερίνα Κατσιφαράκη, ο Αλέκος Κυραρίνης, ο Τάσος Μαντζαβίνος, ο Πέτρος Μώρης, ο Νίκος Ποδιάς και η Νάνα Σαχίνη, με πλαίσιο τη Mare Nostrum Μεσόγειο, αναπλάθουν επιλεκτικά στρώματα της Ιστορίας και του Μύθου, στη Citronne Gallery αυτό το καλοκαίρι. Έτσι, θραύσματα της Ιστορίας εμπλέκονται με αφετηριακούς μύθους, αλλά και μύθοι αιωνόβιοι ανιχνεύονται μέσα στα ιστορικά γεγονότα. Τα έργα της έκθεσης αφηγούνται την προσωπική επιλεκτική προσέγγιση των καλλιτεχνών στη θεματική αυτή.

Κατερίνα Κατσιφαράκη, Χωρίς τίτλο (2021), 40 x 42 x 5 εκ, ιστοί φραγκοσυκιάς, φύλλα χρυσού. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της CITRONNE Gallery

Αρχαιότητα, Βυζάντιο, ανατολικές δοξασίες, σύμβολα, αναφορές και παραπομπές συνθέτουν ένα σκηνικό στο οποίο ο κάθε καλλιτέχνης δομεί και αφηγείται. Στοιχεία της φύσης και πρωτογενή υλικά εντάσσονται στο πλαίσιο του αρχαίου μεσογειακού πολιτισμού που τροφοδότησε λαούς και κοινωνίες και παρήγαγε Τέχνη και πρόοδο. Τα έργα εντάσσονται σε ένα περιβάλλον εγγενών μεταβολών, όπου η λαϊκή παράδοση συνδυάζεται με τα σύγχρονα ρεύματα. 

Διάρκεια έκθεσης: Έως 15 Σεπτεμβρίου 2024

Σαντορίνη

“Οραματιστές του χθες, Δάσκαλοι του σήμερα” 

Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας

Στα πλαίσια της “1ης Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής Σαντορίνη 2024” οι: 6exi Contemporary Ceramics και Sealed Earth Gallery, συνδιοργανώνουν στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του Βιομηχανικού Μουσείου Τομάτας, “Δ. Νομικός”, τη διπλή ενότητα “Οραματιστές του χθες, Δάσκαλοι του σήμερα” με την έκθεση ”Η γενιά του 50” και τη συμμετοχή 9 εμβληματικών καλλιτεχνών του χώρου της κεραμικής καθώς και την έκθεση “Η Ελληνική Κεραμική στο σήμερα“, με 20 εκπροσώπους της σύγχρονης γενιάς Ελλήνων κεραμιστών.

Μάγκυ Ιωάννου, “Brainstorm”, Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας

Σκοπός της έκθεσης είναι να επισημάνει το σημαντικό ρόλο των Ελλήνων κεραμιστών/στριών, που αποτέλεσαν με το έργο και την αφοσίωση τους, σημεία αναφοράς για όλους τους μεταγενέστερους εκφραστές της κεραμικής, διατηρώντας τους δεσμούς, της ιδιαίτερης αυτής τέχνης, με τις τάσεις που επικρατούσαν και εν συνεχεία εξελίχθηκαν, σε διεθνές επίπεδο. Είναι χαρακτηριστική, η ευαισθησία, η ελληνικότητα αλλά και ο έντονος πειραματισμός στο έργο των ανθρώπων αυτών, που ανέδειξαν τις σύγχρονες πτυχές της κεραμικής, μέσα από την πλούσια παράδοση της Μεσογείου. Πολλοί από τους βασικούς συμμετέχοντες, αποτελούν έως και σήμερα κεντρικούς πυλώνες της εκπαίδευσης, πάνω στην τέχνη της κεραμικής, επισημαίνοντας τη σπουδαιότητα του έργου τους για τους νεότερους.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο προσωπικός τρόπος με τον οποίο, εκπρόσωποι μεταγενέστερης γενιάς κεραμιστών ερμηνεύουν το έργο και τη διδασκαλία των παλαιότερων, ανοίγοντας νέους δρόμους, συνδυάζοντας τη γνώση του χθες με την πληροφορία και την αμεσότητα της εικόνας του σήμερα. Η τρέχουσα έκθεση εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο η γνώση μεταδίδεται, ερμηνεύεται και εξελίσσεται υπό το προσωπικό πρίσμα του εκάστοτε καλλιτέχνη. Αναδεικνύονται με αυτό τον τρόπο, τα στοιχεία εκείνα που, συνειδητά ή μη, δημιουργούν τους κρίκους της αλυσίδας που μας δένει με την παράδοση του χθες αλλά και δημιουργεί τους δεσμούς εκείνους που μας κρατούν σε επαφή με τα ρεύματα και τις παγκόσμιες τάσεις του σήμερα.

Διάρκεια έκθεσης: 13 Ιουλίου – 24 Αυγούστου 2024

Ύδρα

Ομαδική έκθεση: “Magic Mirror” (Τελευταίες μέρες)

Wilhelmina’s Art Gallery

Στην έκθεση που επιμελούνται η Wilhelmina von Blumenthal και η εικαστικός Ειρήνη Καραγιαννοπούλου, περισσότεροι από 30 διεθνείς καλλιτέχνες, παρουσιάζουν ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, εγκαταστάσεις και έργα σε χαρτί, με αφορμή τον καθρέφτη και τους συμβολισμούς του. Ο Μαγικός Καθρέφτης είναι ένα σύνολο από αντανακλάσεις και αντιστίξεις που ξεφεύγουν από τα στενά όρια της λογικής. Τα έργα συνομιλούν μεταξύ τους με αναπάντεχους τρόπους, δημιουργώντας ένα ψυχεδελικό παζλ όπου η αλήθεια και η ψευδαίσθηση από τη μια συγκρούονται και από την άλλη ταυτίζονται. Όπως σημειώνουν οι δύο επιμελήτριες, η έκθεση εστιάζει στην ικανότητα των καλλιτεχνών να αντικατοπτρίζουν αλλά και να παραποιούν την πραγματικότητα.

Irini Karayannopoulou, “Daffodil”, Wilhelmina’s Art Gallery

Η έκθεση, που ολοκληρώνεται σε λίγες μέρες, παρουσιάζεται σε δύο ιστορικά κτίρια της Ύδρας που τα ενώνει η θάλασσα -και μια βαρκάδα διάρκειας περίπου δέκα λεπτών. Η μία πλευρά του καθρέφτη παρουσιάζεται στο Hydrogoios / Keresbino που βρίσκεται κοντά στο λιμάνι και η άλλη στην Wilhelmina’s art gallery, που εδρεύει στο Mandraki Resort. Παράλληλα πραγματοποιούνται περφόρμανς, ομιλίες καλλιτεχνών, προβολές και συναυλίες, με αποκορύφωμα την εμφάνιση των The Callas στις 20 Ιουλίου.

Διάρκεια έκθεσης: Έως 21 Ιουλίου 2024

Αντιγόνη Πάντα-Χαρβά