Αργά το απόγευμα, νότες ξεχύνονται από την αίθουσα που κάνουν πρόβες οι μουσικοί του KYKLOS. Ο Δημήτρης Δεσύλλας, όρθιος ακούει, χαμογελά, και μιλά μαζί τους για τις λεπτομέρειες της παράστασης, χωρίς η προετοιμασία των συναδέλφων του να διακόπτεται.
Οπότε και η πρώτη ερώτηση προκύπτει εντελώς φυσιολογικά:
Πως γίνεται να βγαίνει μια τάξη μέσα από αυτό το χάος; Πως ο κάθε μουσικός δε χάνει το ρυθμό από τον διπλανό του;»
Χαμογελά, ανάβει τσιγάρο και απαντά «Αυτό συμβαίνει γιατί πίσω από τη μουσική υπάρχουν τα μαθηματικά. Υπάρχει ο χρόνος που μετριέται. Κι έτσι ο κάθε μουσικός έχει ανάγκη τον άλλο για να αλληλοσυμπληρώνεται, για να δημιουργείται με επιτυχία ένα ολοκληρωμένο και αρμονικό αποτέλεσμα»
«Μόνο ο χρόνος;»
«Υπάρχει ο ήχος, η ιστορία, το ηχόχρωμα κάθε εποχής, η διάθεση της στιγμής, χιλιάδες συνισταμένες που συναντιούνται ζωντανά, μόνο και μόνο για μια στιγμή»
«Αυτές ευθύνονται για την επιλογή των έργων που ερμηνεύει κάθε φορά το μουσικό σχήμα του KYKLOS ENSEMBLE ή τελικά επηρεάζουν μόνο την μουσική εκτέλεση;»
«Σίγουρα κάποιες από αυτές την επιλογή του προγράμματος. Η μουσική, ξέρετε, είναι μια ζωντανή τέχνη, που δρα στην ιδιαίτερη κοινωνικοποίηση της στιγμής. Επειδή η ιστορία λειτουργεί σε κύκλους, έτσι και η τέχνη τροφοδοτείται από τους κύκλους του παρελθόντος, δημιουργώντας το παρόν»
«Τι θα ακούσουμε στο Μέγαρο Μουσικής κ. Δεσύλλα;»
«Ένα πολυσυλλεκτικό, φασματικό πρόγραμμα, το οποίο διατρέχει την ιστορία της ανθρωπότητας (κοινωνική και μουσική). Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που ουσιαστικά εξηγεί τον τίτλο του. Οι Μεταμορφώσεις έχουν να κάνουν με έργα που γράφτηκαν στο παρελθόν, τα οποία προσεγγίζονται με μια άλλη αναδιατύπωση κι εμφανίζονται στο παρόν. Έργα που έχουν γραφτεί για μεγαλύτερο σύνολο και έχουν προσαρμοστεί για μικρότερο, είναι παρόντα σε αυτή τη συναυλία. Ταυτόχρονα υπάρχει μια ιστορικότητα που καταγράφηκε στο 17ο αιώνα κι έρχεται στο σήμερα με πάρα πολλούς τρόπους»
Δημήτρης Δεσύλλας, γενικός διευθυντής του συνόλου
Slava Cernavca, κλαρινέτο
Μίνα Τσάμου, μπάσο κλαρινέτο
«Τι εννοείται με τον όρο φασματικότητα;»
«Ότι υπάρχουν πολλά διαφορετικά στυλ, πολλές διαφορετικές εποχές. Φυσικά αυτό έχει να κάνει και με το πλήρες ηχόχρωμα ενός συνόλου. Λειτουργεί σαν ένα όργανο μικρότερο ή μεγαλύτερο στο φάσμα των συχνοτήτων και το ηχητικό»
«Τα έργα που θα παρουσιαστούν επιλέχθηκαν με βάση τον τρόπο που μπορούν να αντικατοπτρίσουν το παρελθόν και να ταιριάξουν ταυτόχρονα και στο σήμερα;»
«Ακριβώς. Τα έργα αυτά αποτελούν μεταγραφές ή ακόμη και απεικονίσεις παλαιότερων έργων ή αισθήσεων του παρελθόντος, μέσα από ένα σύγχρονο πρίσμα, χωρίς να χάνουν ποτέ τον πραγματικό τους αυθεντικό χαρακτήρα, το λόγο δηλαδή για τον οποίο γράφτηκαν»
«Για ποιο λόγο η παρουσίαση των Μεταμορφώσεων είναι σημαντική για το KYKLOS;»
«Διότι γιορτάζουμε τα δύο χρόνια ζωής του με αυτή τη συναυλία με τη συμμετοχή όλων των μελών μας. Επιπλέον θα συμμετέχουν και κάποιοι πολύτιμοι συνεργάτες και φίλοι από το εξωτερικό, όπως για παράδειγμα ο Ερμής Θεοδωράκης, ο Αrtem Abasev κ.α. Οπότε θα είναι κάτι πανηγυρικό!»
«Μετά τις Μεταμορφώσεις ποια είναι τα επόμενα σχέδια του KYKLOS ENSEMBLE;»
«Θα ακολουθήσουν δύο μεγάλες συναυλίες, στις 17 και 18 Ιουλίου, στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών, με ένα πρόγραμμα που ως τίτλο έχει «Στα όρια του ρομαντισμού». Περιλαμβάνει πολύ μεγάλες συνθέσεις των Richard Strauss, Anton Webern και Gustav Mahler. Για ηχητικούς λόγους και κατόπιν επιλογής του συνόλου θα δοθούν στο Μέγαρο Μουσικής»
«Μένουμε σε αναμονή, λοιπόν για μια εκπληκτική βραδιά. Σας ευχαριστώ πολύ κ. Δεσύλλα»
«Εγώ σας ευχαριστώ»
Βασίλης Λύκος, τσέλο – Τάκης Καπογιάννης, κοντραμπάσο – Ανδρέας-Ρολάνδος Θεοδώρου, τρομπόνι – Μαριλένα Δωρή, φλάουτο – Slava Cernavca- κλαρινέτο – Μίνα Τσάμου-μπάσο κλαρινέτο
Μεταμορφώσεις, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 23 Μαΐου 2015
Πρόγραμμα
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Πρελούδιο από την 3η Παρτίτα, BWV 1006
σε διασκευή του Δημήτρη Μητρόπουλου για βιολί και πιάνο
Alban Berg (1885-1935)
Κοντσέρτο για βιολί
εκδοχή του Arnold Schoenberg (1874-1951),
σε διασκευή του A. Tarkmann (γεν. 1956) για σύνολο δωματίου
σολίστ: Αντώνης Σουσάμογλου
Igor Stravinsky (1882-1971):
Ragtime
Benjamin Britten (1913-1976)
Six Metamorphoses after Ovid (Op. 49)
για σόλο όμποε | σολίστ: Μάριος Αργυρός
Ιάννης Ξενάκης (1922-2001)
Παλίμψηστο
Διάλειμμα
Γιώργος Κουμεντάκης (γεν:1959)
Point of No Return για κουαρτέτο εγχόρδων
Johann Sebastian Bach (1685-1750):
Μουσική προσφορά, BWV 1079: Fuga (Ricercata) σε έξι φωνές
σε διασκευή του Anton Webern (1883-1945)
Συμμετέχουν οι μουσικοί:
Μαριλένα Δωρή-φλάουτο, Μάριος Αργυρός- όμποε, Sophie McMillan-αγγλικό κόρνο, Slava Cernavca- κλαρινέτο, Μίνα Τσάμου-μπάσο κλαρινέτο, Tonko Huljev –φαγκότο, Κώστας Σίσκος-κόρνο, Δημήτρης Γκόγκας-τρομπέτα, Ανδρέας-Ρολάνδος Θεοδώρου- τρομπόνι, Μαρία Μπιλντέα- άρπα, Αγγελίνα Τκάτσεβα-cimbalom, Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης-πιάνο, Ερμής Θεοδωράκης- πιάνο, Τίτος Γουβέλης-πιάνο, Δημήτρης Δεσύλλας –τύμπανα/κρουστά, Σέρτζιου Ναστάσα- βιολί, Σίμος Παπάνας-βιολί, Αντώνης Σουσάμογλου-βιολί, Οτίλια Αλιτέι – βιολί, Ρόμπερτ Σμαγκούλοβ- βιόλα, Ντέιβιντ Μπόγκοραντ,-βιόλα, Βασίλης Λύκος-τσέλο, Τάκης Καπογιάννης- κοντραμπάσο,
Αrtem Abasev, μουσικός σύμβουλος
Ώρα: 20:30 / Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
Είσοδος: Ζώνη Α: € 20 | Ζώνη Β: € 12
Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ: € 5 | Πολύτεκνοι, 65+: € 8