Categories: ΜΟΥΣΙΚΗ

To Punk το Ελληνικό

Στα στενά της Πλάκας, πριν σχεδόν 40 χρόνια ανοίγει το Remember. Κάπου εκεί, έτσι κι αλλιώς, ξεκίνησαν όλα. Ένα χρόνο αργότερα, οι Παρθενογένεσις καταγγέλουν «το παλιό και σκουριασμένο ροκ που δεν δουλεύει». Ο αθηναϊκός punk πυρήνας αρχίζει να δυναμώνει γύρω από την Πλάκα, μαγαζιά όπως το Mad Club και η Αρετούσα γίνονται στέκια ενός ολόκληρου κινήματος. Tο «Φεστιβάλ Ανεξάρτητου Ροκ» το 1982 στο Σπόρτινγκ με καλεσμένους Birthday Party, Fall και New Order, αποτέλεσε άτυπο σημείο συνάντησης όσων όρθωσαν το ελληνικό punk ανάστημα μέσα από κάποια μπάντα. Στη συνέχεια, οι αθηναικές μοϊκάνες μεταφέρονται σταδιακά από την Πλάκα στην περιοχή των Εξαρχείων και η κατάσταση κηρύσσεται εμπόλεμη, με αποκορύφωμα την «Επιχείρηση Αρετή» για «ξεκαθάρισμα» της περιοχής, παίρνοντας μπάλα και τους punks. Με το σβήσιμο της δεκαετίας του ’80 το punk τρυπώνει πλέον στις καταλήψεις κι έκτοτε, μπορεί να μην κρατά την τόσο συμπαγή μορφή του κοινωνικοπολιτικού κινήματος, αλλά επιβιώνει μέχρι και σήμερα σε προβάδικα και λαιβάδικα -γιατί, όπως έχουν πει πολλοί, μεταξύ των οποίων και η Patti Smith και o Kurt Cobain, «punk σημαίνει ελευθερία». Κι όσο υπάρχουν τρία ακόρντα, punk’s not dead…

Αυτή είναι η ιστορία του ελληνικού punk σε 22 εκρηκτικά κεφάλαια. Σίγουρα δεν είναι πλήρης, αλλά πόσο punk θα ήταν αν δεν της έλειπε τίποτα;

Stress – Γενοκτονία (1980)

«Είμαστε τα παιδιά της Χιροσίμα / Είμαστε τα παιδιά του Ναγκασάκι», οι Stress καθορίζουν τον punk αντιεξουσιαστικό στίχο πίσω στο 1980.


Γενιά του Χάους – Γενιά του Χάους (1986)

Τα σχόλια περιττεύουν.


Γκρόβερ – Σ’ αυτή την πόλη (1984)

Το 1984 οι punk συνήθεις ύποπτοι μαζεύτηκαν σε μία συλλογή για να κάνουν Διατάραξη Κοινής Ησυχίας. Συλλογή που απέκτησε μυθικές διαστάσεις και οι Γκρόβερ προέτρεπαν «φύγε μακριά».


ΑΝΤΙ – Σταμάτα να μιλάς για θάνατο (1986)

«Σταμάτα να μιλάς για θάνατο μωρό μου», ή αλλιώς «παιδιά σηκωθείτε να βγούμε στους δρόμους» στο πιο θορυβώδες (και θορυβημένο).


Αδιέξοδο – 38 χιλιοστά (1986)

Γιατί όταν όλα φτάνουν στο αδιέξοδο αυτό που μένει είναι «εκδίκηση, εκδίκηση, εκδίκηση, εκδίκηση»…


Χαοτική Διάσταση – Ζήσε μωρό μου (1996)

Όσο κι αν η Χαοτική Διάσταση χάνεται στο χάος της, αυτό που έχει σημασία είναι η ζωή, μωρό μου.


Panx Romana – Κράτος Κλειστόν (1999)

Eλλάς Ελλήνων δικαστών, άνευ Βουλής και εκλογών. Ή αλλιώς, κλείστε το μαγαζί, ήδη 


Εκτός Ελέγχου – Είμαστε ένοχοι (1994)

«Με μουσική υπόκρουση τα βίτσια του Lou Reed» και με την απαραίτητη κοινωνική αναφορά, οι Εκτός Ελέγχου στήνουν το “sex, punk and rock n roll”.


Όρα Μηδέν – Θάνατος στους ποιητές (1988)

Το punk θέλει ξεκάθαρα να θανατώσει την ποίηση, και οι Όρα Μηδέν το λένε στα μούτρα.


Χωρίς Περιδέραιο – 48 Σιωπές (1985)

«Αποφάγια και γιορτές και για αγάπη να μην κλαις» ή πως το punk στα μέσα των 80s έχει περάσει, με την αναμενόμενη καθυστέρηση σε σχέση με το εξωτερικό, στην επόμενη πίστα του new wave.


Μetro Decay – Κειμήλια (1983)

Ίσως το εμβληματικότερο greek post punk/new wave anthem. 


Clown – Λευκά Κελιά (1983)

Από το ιστορικό (και μοναδικό τους) single που κυκλοφόρησε το 1983 στην Creep.


Αρνάκια – Ζεις για να πεθάνεις (1993)

Εντελώς στον αντίποδα του «ελληνόφωνου ροκ» που έβγαινε με το κιλό στα 90s για να εξαργυρώσει την επιτυχία που είχαν οι Τρύπες και τα Ξύλινα Σπαθιά.


Πίσσα & Πούπουλα – Ξυπνάτε, πεθαίνω (1993)

Ατόφιο hardcore στον ένα και μοναδικό δίσκο που έβγαλαν οι Πίσσα και Πούπουλα.


Γκουλάγκ – 8 χαμένες ώρες (1996)

Για τους Γκουλάγκ, η δουλειά δεν είναι παρά 8 χαμένες ώρες – το εγχώριο punk καλά κρατεί και τη δεκαετία του ’90.


ΟΔΟΣ 55 – Αττική Βικτώρια (2012)

Πρόσφατα επέστρεψαν με ένα από τα καλύτερα ελληνικά άλμπουμ του 2016 για πολλούς. Αλλά ας ακούσουμε κάτι από το 2012.


Bootstroke – Σώσε με (2013)

Οι Bootstroke τιμούν την γηπεδική skinhead παράδοση.


Χάσμα – Ό,τι αγαπώ είναι για λίγο (2003)

Στα 00s, οι Χάσμα 


ΧΑΤ ΤΡΙΚ – Ασ’ τον χρυσαυγίτη (2007)

Ή αλλιώς, αναρχορομαντισμοί.


Kill The Cat – Ραντεβού στη Φωτιά (2011)

Κάτι να καίει.


Bad Movies – Δωσ’ μου αλητεία ή θάνατο (2015)

Ψηφίζουμε αλητεία.


Βazooka – Άχρηστη Γενιά (2016)

Η ελληνική απάντηση στο “Blank Generation“, 40 χρόνια μετά. Ή μήπως η συνέχεια;

Ελένη Τζαννάτου