Ποιος να το περίμενε όταν ξεκινούσε η διοργάνωση του Φεστιβάλ Βόλου ότι θα έφτανε μόλις μετά από έξι χρόνια να αποτελεί μια από τις κορωνίδες του περιφερειακού πολιτισμού στην κατηγορία των μεγάλων πολιτιστικών διοργανώσεων (σύμφωνα με τη λίστα εποπτευόμενων φορέων του ΥπΠοΑ);
Έχοντας στο ενεργητικό του πέντε επιτυχημένες διοργανώσεις και με το μεγαλύτερο μέρος της μέχρι στιγμής στοχοθεσίας της επιχειρησιακής του ατζέντας να έχει επιτευχθεί, το Φεστιβάλ Βόλου αισθάνεται αισιόδοξο και γεμάτο αυτοπεποίθηση όχι μόνο ώστε να παραστεί ενεργά στο νέο πολιτιστικό τοπίο που ανατέλλει μετά την πανδημία αλλά και το συνδιαμορφώσει. Αλλάζει λοιπόν για άλλη μια χρονιά τον σχεδιασμό του και παρουσιάζει ένα πρόγραμμα που ως βασικό στόχο έχει να διερευνήσει τη μετάβαση στα νέα δεδομένα.
Ο φετινός καλλιτεχνικός προγραμματισμός διαρθρώνεται σε 7 ενότητες (Ημέρες Φωτογραφίας, Ημέρες Εικαστικών Τεχνών, Ημέρες Μουσικής, Ημέρες Θεάτρου και Χορού, Ημέρες Κινηματογράφου και Ημέρες Γαστρονομίας) αποτελώντας έτσι τον ορισμό της πολυθεματικής διοργάνωσης. Ο χαρακτήρας “ολόκληρη η πόλη μια σκηνή” παραμένει με τις εκδηλώσεις να λαμβάνουν χώρα σε πολλά και ετερόκλιτα σημεία της πόλης (πέραν των αιθουσών της Παλιάς Ηλεκτρικής και του Αχιλλείου, φέτος θα δούμε δράσεις σε εμπορικά καταστήματα, στο πρώην τέρμιναλ του Ο.Λ.Β., σε αυλές σπιτιών, σε parking κεντρικού σημείου της πόλης το οποίο θα μεταμορφωθεί σε μουσική σκηνή, σε στενά του κέντρου, στο αρχαίο θέατρο Δημητριάδος και σε πολλά άλλα).
Κυρίως όμως φέτος η ομάδα διοργάνωσης του φεστιβάλ θέτει σε εφαρμογή στρατηγικές συνεργασίες με το έτερο φεστιβάλ της Λάρισας – Μύλος Παραστατικών Τεχνών αλλά και με μια φρέσκια απόπειρα για ένα φεστιβάλ κωμωδίας μαζί με τους ιθύνοντες του Δημοτικού Θεάτρου Τρικάλων, κάνοντας το πρώτο βήμα για μία πανθεσσαλική πολιτιστική διοργάνωση που φέτος ονομάζεται Δίκτυο Φεστιβάλ Μετάβαση μιας και η έννοια της μετάβασης είναι η θεματική ταυτότητα και των τριών φεστιβάλ.
Περισσότερα όμως θα μας αποκαλύψουν οι βασικοί διοργανωτές του Φεστιβάλ Βόλου, η διευθύντρια παραγωγής και δημοσίων σχέσεων Πέγκυ Τριανταφυλλοπούλου, ο ιθύνων νους και εκτελεστικός διευθυντής Νίκος Φυτάς και ο τεχνικός διευθυντής Χρήστος Σχοινάς, ο οποίος όμως στη φετινή διοργάνωση θα απέχει από τα διοργανωτικά του καθήκοντα γιατί έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία ντοκιμαντέρ με θέμα το ίδιο το Φεστιβάλ Βόλου το οποίο πρόκειται να προβληθεί ως επεισόδιο σειράς της κρατικής τηλεόρασης με θέμα τα φεστιβάλ της περιφέρειας. Η συζήτηση έγινε μέσα από την πλατφόρμα zoom, αποκλειστικά λόγω της γεωγραφικής μας απόστασης.
Πως αποφασίσατε να ξεκινήσετε την πολιτιστική ατζέντα Φεστιβάλ Βόλου; Γνωριζόσασταν ήδη μεταξύ σας;
Νίκος Φυτάς: Το φεστιβάλ ξεκίνησε με μία φιλόδοξη σειρά στόχων, βασικότερος των οποίων ήταν και παραμένει η αποκέντρωση της τέχνης από τις καλλιτεχνικές μητροπόλεις. Ο Βόλος προσέφερε ένα φαινομενικά άνυδρο πολιτιστικό τοπίο το οποίο όμως είχε υπάρξει καλλιεργημένο αν και είχε περάσει καιρός από την τελευταία συντεταγμένη και ευρείας κλίμακας πολιτιστική απόπειρα. Καταλυτική ήταν η γνωριμία με την Πέγκυ και το πάθος της για πολιτισμό όταν το φθινόπωρο του 2015 συνεργαστήκαμε σε μια μικρή παραγωγή της τοπικής εφορείας αρχαιοτήτων καθώς και με τον Χρήστο στη συνέχεια, όπου μας έφερε επίσης κοντά ένα κοινό πάθος για τέχνη και πολιτισμό. Από τότε πέρασαν 6 χρόνια και τα δειλά βήματα της αρχής έγιναν γενναία άλματα που κάνουμε προκειμένου το φεστιβάλ ολοένα να εξελίσσεται.
Πέγκυ Τριανταφυλλοπούλου: Το Νίκο τον γνώρισα όταν επέλεξε τον Βόλο το ΄15, νέος σκηνοθέτης με φρέσκια, ρομαντική αλλά και ανατρεπτική συνάμα άποψη για τα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης και συνεργαστήκαμε σε μία παραγωγή για τις Ημέρες Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Δημητριάδος. Η αγάπη και των δύο για τις τέχνες και τον πολιτισμό συνετέλεσε στη δημιουργία μιας δυνατής πρωτίστως φιλίας και σχεδόν ταυτόχρονα στη συνεργασία που γέννησε το φεστιβάλ. Λίγο αργότερα η ομάδα μας ενδυναμώθηκε με την παρουσία του Χρήστου, ο οποίος μόλις είχε τελειώσει τις σπουδές του στο Τμήμα Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
Χρήστος Σχοινάς: Όπως ανέφερε και ο Νίκος, επιγραμματικά μπορούμε να πούμε ότι η απόφαση ήρθε μέσα από ένα κοινό πάθος για τις τέχνες και τον πολιτισμό. Ο Νίκος όταν είχε έρθει τον πρώτο καιρό στον Βόλο έψαχνε συνεχώς νέα άτομα είτε καλλιτέχνες είτε συνεργάτες για δικτύωση γενικότερα. Μέσω ενός κοινού φίλου ήρθαμε σε επαφή αρχικά και με τον καιρό ανταλλάξαμε ιδέες και σκέψεις πάνω στο όραμα του Φεστιβάλ Βόλου, γνώρισα και την Πέγκυ και μετά ̈έδεσε ̈ η ομάδα. Είναι πολύ σημαντικό πιστεύω το γεγονός ότι είμαστε και οι τρεις συμπληρωματικοί. Ταιριάζουμε και ως άνθρωποι για παρέα, άλλωστε είμαστε και φίλοι εκτός από συνεργάτες, αλλά πιστεύω μας βοήθησε πολύ το ότι ο καθένας γνωρίζει να κάνει πράγματα που δεν γνωρίζουν οι υπόλοιποι. Έτσι συμπληρωνόμαστε.
Τι είναι αυτό που προσφέρει το φεστιβάλ στο κοινό του; Η αρχική στοχοθεσία έχει αλλάξει από την πρώτη διοργάνωση μέχρι σήμερα;
Π.Τ: Οι δράσεις του φεστιβάλ απευθύνονται σε παιδιά, νέους και ενήλικες από το Βόλο και τις γύρω περιοχές, σε μια παράλληλη προσπάθεια να δώσουμε έμφαση στην καθολική προβασιμότητα των χώρων και των εκδηλώσεων. Τα εργαστήρια, οι παραστάσεις και το φόρουμ αναμένεται να προσελκύσουν και φέτος καλλιτέχνες και ενδιαφερόμενους από όλη την Ελλάδα. Με μεγαλύτερη έμφαση στις εικαστικές τέχνες και τον κινηματογράφο, με πρεμιέρες σημαντικών θεατρικών παραγωγών, με σημαντικές συνεργασίες όπως το ΚΘΒΕ και η Εθνική Λυρική Σκηνή, με την ένταξη της γαστρονομικής τέχνης στον καλλιτεχνικό σχεδιασμό μας, σκοπεύουμε να βγάλουμε κυριολεκτικά την Τέχνη στους δρόμους ώστε να έρθουν κοντά της όσοι γίνεται περισσότερο, πάντα βέβαια με πιστή εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων. Οι δράσεις και εκδηλώσεις του Φεστιβάλ θα βοηθήσουν το κοινό να αντιληφθεί τις διεξόδους που προκύπτουν από τη φαινομενικά στάσιμη πολιτιστική πραγματικότητα, να θεραπεύσει το ψυχικό άλγος που του δημιούργησαν οι σύγχρονες πολιτικοκοινωνικές και οικονομικές συνθήκες, να μπορέσει πάλι να ονειρευτεί και να ατενίσει το μέλλον με δύναμη και αισιοδοξία.
Ν.Φ: Να συμπληρώσω εδώ πως όλα αυτά τα χρόνια, η δική μου γενιά, η γενιά της Πέγκυς αλλά και του Χρήστου, όλες μας οι προσλαμβάνουσες διαμορφώνονται μέσα από ένα περιβάλλον σε κοινωνική, πολιτική και κυρίως οικονομική παρακμή. Έρχεται αυτό το σημείο στο οποίο η παιδεία και ο πολιτισμός καθίστανται πλέον αναγκαίες συνθήκες ώστε να συμπληρώσουμε το πνευματικό απόθεμα που είναι απαραίτητο για να στοιχειοθετήσουμε την επόμενη ημέρα. (Σιωπή) Να απαντήσω λοιπόν εγώ στο δεύτερο σκέλος. Προφανώς και έχει αλλάξει η αρχική στοχοθεσία. Το φεστιβάλ είναι ένας ζωντανός οργανισμός και αν θέλουμε να παραμείνει τέτοιος πρέπει να λειτουργούμε έξω από δόγματα και παγιωμένες καταστάσεις. Οπωσδήποτε υπάρχουν καταστατικοί στόχοι που δεν άλλαξαν και πιθανότατα δε θα αλλάξουν, όπως η αποκέντρωση της τέχνης ή η αύξηση της καλλιτεχνικής δημιουργίας και παραγωγής στην ευρύτερη περιοχή της Μαγνησίας. Υπάρχουν όμως και άλλοι στόχοι που μετεξελίχθηκαν σε κάτι άλλο: το 2015 και το 2016 για παράδειγμα υπήρχε σαν στόχος η δημιουργία ενός χώρου που θα στεγάζει τη διοίκηση του φεστιβάλ, τις εκδηλώσεις του και το κοινό του, στόχος που όμως εγκαταλείφθηκε όταν συνειδητοποιήσαμε ότι με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργούσαμε ένα συγκεντρωτικό μοντέλο, θα πηγαίναμε δηλαδή εναντίον της ίδιας της φύσης της αποκέντρωσης που είναι ο κατεξοχήν χαρακτήρας του Φεστιβάλ Βόλου.
Θα ήθελα μια ειλικρινή απάντηση. Τι είναι για τον καθένα σας το φεστιβάλ; Σαφώς δεν έχετε όλοι τα ίδια κίνητρα και τους ίδιους στόχους, συνεπώς ποιο είναι εκείνο το σημείο στο οποίο οι δικοί σας στόχοι συγκλίνουν;
Χ.Σ: Πιστεύω πως τα κίνητρα και οι στόχοι μας συγκλίνουν στην καταστατική στοχοθεσία του Φεστιβάλ. Από εκεί και έπειτα ο καθένας από μας φαντάζομαι πως έχει και κάποια προσωπικά κίνητρα και στόχους τα οποία ο χρόνος αποκαλύπτει.
Π.Τ: Το φεστιβάλ είναι μια μεγάλη γιορτή πολιτισμού. Η συνεισφορά πολιτισμού στην ανάπτυξη και συνοχή της κοινωνίας, ιδιαίτερα στο σημερινό παγκοσμιοποιημένο ψηφιακό περιβάλλον, αποτελεί σίγουρα τη δική μου θέση και στόχο αλλά πιστεύω είναι και κοινή μας πεποίθηση.
Ν.Φ: Το φεστιβάλ είναι μία μεγάλη πρόκληση -και παράλληλα μια μεγάλη πρόσκληση- για ανάπτυξη του σύγχρονου περιφερειακού πολιτισμού. Δεν υπάρχουν ενδεδειγμένες συνταγές, το βιβλίο χρήσης γράφεται ενόσω οι διοργανώσεις διαδέχονται η μία την άλλη. Εμπειρικά γνωρίζω ότι αυτό που μετράει στο τέλος της μέρας είναι οι σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Όπου ο ένας γίνονται δύο, οι δύο τρεις και ούτω καθεξής οι αποστάσεις ανάμεσα στους στόχους και σε εμάς μικραίνουν. Νομίζω ότι αυτό είναι το σημείο στο οποίο προκύπτει η σύγκλιση: η πίστη στην εξυγιαντική δύναμη του πολιτισμού και της τέχνης.
Τι θα δούμε στη φετινή διοργάνωση; Ποια είναι τα καινοτόμα στοιχεία του καλλιτεχνικού προγραμματισμού;
Π.Τ: Με κεντρικό άξονα και θεματική την ΜΕΤΑΒΑΣΗ, το ετήσιο φεστιβάλ του Βόλου συντονίζει φέτος τις δράσεις του με το Φεστιβάλ της Λάρισας Μύλος Παραστατικών Τεχνών, και το Φεστιβάλ Κωμωδίας Τρικάλων, εγκαινιάζοντας μέσα από πολυθεματικές, φεστιβαλικές διοργανώσεις μια στρατηγική συνεργασία πανθεσσαλικής εμβέλειας με πανελλαδικό αντίκτυπο. Το Φεστιβάλ Βόλου 2021 διατηρώντας τον πολυθεματικό και εξωστρεφή του χαρακτήρα θα περιλαμβάνει διαδοχικά: Ημέρες Θεάτρου, Ημέρες Χορού, Ημέρες Εικαστικής Δημιουργίας, Ημέρες Φωτογραφίας, Ημέρες Μουσικής, Ημέρες Κινηματογράφου και Ημέρες Γαστρονομίας. Για τη μέγιστη επίτευξη των στόχων του επιχειρησιακού του σχεδιασμού, η ομάδα διοργάνωσης του Φεστιβάλ Βόλου 2021 ενσωματώνει καλλιτέχνες και επαγγελματίες ετερόκλητων μεταξύ τους ιδιοτήτων, των οποίων οι επιλογές θα διαμορφώσουν τον συνολικό καλλιτεχνικό προγραμματισμό του Φεστιβάλ Βόλου 2021.
Χρήστο, φέτος όπως μας είπες θα απέχεις από τα διοργανωτικά σου καθήκοντα ώστε να σκηνοθετήσεις ένα ντοκιμαντέρ με θέμα το ίδιο το Φεστιβάλ Βόλου. Θέλεις να μας μιλήσεις λίγο για αυτό;
Χ.Σ: Φυσικά. Όντας απόφοιτος της σχολής κινηματογράφου του ΑΠΘ και συμμετέχοντας στη διοργάνωση του Φεστιβάλ τόσα χρόνια, σκεφτήκαμε πως θα ήταν πολύ καλή ιδέα να δημιουργήσουμε ένα ντοκιμαντέρ για το Φεστιβάλ Βόλου. Αρχικά θα μας βοηθήσει να προωθήσουμε τη δουλειά που κάνουμε τόσα χρόνια αλλά και να καταγράψουμε εκ των έσω μια εν εξελίξει διοργάνωση. Πάντα φροντίζουμε να είμαστε εμείς αυτοί που δημιουργούμε τα βίντεο, τρέιλερ κλπ. του φεστιβάλ διότι δίνουμε μεγάλη σημασία στην εικόνα, με την τεχνική και καλλιτεχνική έννοια. Η αλήθεια είναι πως η σκέψη αυτή, για το ντοκιμαντέρ, υπάρχει ήδη εδώ και κάποια χρόνια, νομίζω εμφανίστηκε πριν την τρίτη διοργάνωση, το 2018. Ωστόσο το Φεστιβάλ έπρεπε και αυτό να παλιώσει λίγο. Να έχουμε κάποια χρόνια πίσω μας.
Πόσο επηρέασε η πανδημία την επιχειρησιακή ατζέντα του φεστιβάλ;
Ν.Φ: Απόλυτα. Ήρθε ένα γεγονός που έφερε τα πάνω κάτω σχεδόν σε κάθε έκφανση όχι μόνο της δημόσιας αλλά και της ιδιωτικής ζωής. Εφόσον θέλουμε να ανιχνεύουμε τις σύγχρονες προβληματικές και παράλληλα να αφουγκραστούμε τις τωρινές ανησυχίες θα ήταν τουλάχιστον αφελές να μην λάβουμε αυτό το γεγονός καθολικά υπόψη. Ακόμη η πανδημία δεν έχει τελειώσει, οπότε ας μη βιαστούμε να εξάγουμε συμπεράσματα. Μπορούμε μόνο να πούμε ότι η φετινή διοργάνωση καθώς και η στρατηγική δικτύωση με τη Λάρισα και τα Τρίκαλα έγιναν με αφορμή τα δεδομένα που η πανδημία έφερε και ως προς αυτό της είμαστε ευγνώμονες.
Προτού σας αφήσω θα ήθελα έστω επιγραμματικά στοιχεία για το μέλλον του φεστιβάλ, πως θέλετε να προχωρήσει στην επόμενη ημέρα;
Ν.Φ: Όπως είπα η πανδημία ακόμη δεν έχει τελειώσει κι αν κάτι έδειξε και δείχνει είναι ότι οποιοσδήποτε προγραμματισμός όσο στιβαρός κι αν είναι έχει πολύ μεγάλες πιθανότητες να πρέπει να αλλάξει έως να μη μπορεί καν να εφαρμοστεί. Προσπαθούμε να είμαστε προνοητικοί και να κάνουμε ξεκάθαρη διαχείριση ρίσκου αλλά αυτή η συνθήκη είναι πολύ μεγαλύτερη από εμάς. Με την επίγνωση αυτού του γεγονότος πορευόμαστε.
Website: www.volosfestival.gr
Facebook: www.facebook.com/volosfestival
Instagram: www.instagram.com/volos_festival
Προπώληση εισιτηρίων:
Filippou Cafe Classique (Ερμού με Μπορέλ)
Μελάνι (Δημητριάδας 257)
www.ticketservices.gr