Πριν μάθουμε από τον ίδιο τον καλλιτεχνική διευθυντή για τις προθέσεις του, να μην διεκδικήσει την ανανέωση της θητείας του τον Δεκέμβριο, εν μέσω συγκίνησης και συνεχόμενου χειροκρότηματος, προλάβαμε σήμερα στην παρουσίαση ενός πλούσιου πράγματι προγράμματος να ακούσουμε πολλά γι’ αυτές τις 17 νέες παραγωγές και τις δύο επαναλήψεις και το αφιέρωμα στο νεοελληνικό έργο με αναθέσεις σε Έλληνες συγγραφείς και δραματουργούς. Μεταξυ άλλων πολλών. Και να δούμε εκεί, στην ώρα που μας αναλογούσε, αρκετά ενδιαφέροντα, όπως το πολύ όμορφο artwork των αφισών που συνοδεύουν τις παραστάσεις (@ctrz), αλλά και μια ιδιαιτέρως χαριτωμένη και σωστά δομημένη «κινηματογραφική» παρουσία των συντελεστών τους -με μικρά συνεχόμενα έξυπνα teaser που προβάλλονταν στην οθόνη- που έδωσε στην παρουσίαση μια πιο χαλαρή διάθεση. Aφού ως γνωστόν ποιος μπορεί να μιλήσει για τα έργα καλύτερα από τους ίδιους τους δημιουργούς τους; Ουδείς.
«Το ρεπερτόριο περιλαμβάνει και φέτος μια ευρεία βεντάλια επιλογών: νέα ελληνικά και ξένα θεατρικά έργα συμπορεύονται με κλασικά του παγκόσμιου δραματολογίου, με συλλογικές κειμενικές συνθέσεις, πρωτότυπες δραματουργίες, μεταγραφές εμβληματικών θεατρικών έργων και λογοτεχνικών κειμένων».
«Στον φετινό χειμερινό προγραμματισμό έχει ενταχθεί και ένα αφιέρωμα στο νεοελληνικό έργο. Ανατέθηκε σε έλληνες συγγραφείς η συγγραφή πρωτότυπων θεατρικών έργων ειδικά για το Εθνικό Θέατρο∙ εντάχθηκαν νεοελληνικά έργα που ανεβαίνουν για πρώτη φορά ή που έχουν να παρουσιαστούν πολλά χρόνια στην ελληνική σκηνή∙ έγιναν αναθέσεις σε δραματουργούς να συγγράψουν πάνω σε θεματικές που προτάθηκαν από τις/τους σκηνοθέτριες/τες∙ συμπεριλήφθηκαν πρωτότυπες θεατρικές διασκευές μυθιστορημάτων γνωστών ελλήνων λογοτεχνών».
«Οι δραματουργίες, και της φετινής χρονιάς, θίγουν κρίσιμα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της εποχής μας όπως η προάσπιση της δημοκρατίας, η απόδοση δικαιοσύνης, ο παραλογισμός του πολέμου, η θέση της γυναίκας, τα δικαιώματα των μειονοτήτων, τα στεγανά της ελληνικής οικογένειας, η περιθωριοποίηση της τρίτης ηλικίας, η βία στο διαδίκτυο».
«Το Εθνικό Θέατρο συνεχίζει απρόσκοπτα το καλλιτεχνικό του έργο, χωρίς να μειώσει στο ελάχιστο την παραγωγική του δραστηριότητα, είτε αξιοποιώντας τις υπάρχουσες κτιριακές δομές του κτιρίου Τσίλλερ και του συγκροτήματος «Σχολείον της Αθήνας – Ειρήνη Παπά», είτε χρησιμοποιώντας χώρους εκτός Εθνικού. Έχει σχεδιαστεί συμπαραγωγή με την Εθνική Λυρική Σκηνή, η οποία θα παρουσιαστεί στην Εναλλακτική της Σκηνή, συνεργασία με το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν στο Θέατρο της Οδού Φρυνίχου, καθώς και η στέγαση παραγωγών στο θέατρο «Χώρος» στον Βοτανικό».
«Η πολυποίκιλη δραστηριότητα του Εθνικού δεν εξαντλείται στην παραγωγή θεατρικών παραστάσεων. Συνεχίζεται με εξαιρετική επιτυχία ο θεσμός των θεατρικών εργαστηρίων. Το Μικρό Εθνικό εμπλουτίζει φέτος τη δραστηριότητά του με νέα εργαστήρια και νέες θεματικές. Την ίδια στιγμή, ιδιαίτερη σημασία δίνεται και σε δράσεις κοινωνικού χαρακτήρα που προσφέρονται δωρεάν στην κοινότητα: επαναφέρουμε τον θεσμό του Επισκεπτηρίου στα νοσοκομεία, συνεχίζουμε να παρέχουμε θεατρικά εργαστήρια σε σωφρονιστικά ιδρύματα και σε άτομα που βρίσκονται στο στάδιο της απεξάρτησης. Επιπλέον, στο πλαίσιο του προγράμματος της Πολιτιστικής Συνταγογράφησης, προσφέρουμε για πρώτη φορά εργαστήρια δραματοθεραπείας σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας. Ακόμα, πιστοί στην αρχή για ένα θέατρο ανοιχτό σε άπαντες, συνεχίζουμε και φέτος τις παραστάσεις καθολικής προσβασιμότητας».
«Σε λίγες εβδομάδες ολοκληρώνεται ένα έργο πνοής: η ψηφιοποίηση και τεκμηρίωση του ιστορικού αρχείου του Εθνικού Θεάτρου. Σύντομα θα είναι διαθέσιμα online νέα εργαλεία: πολύτιμο νέο αρχειακό υλικό, ψηφιακές περιηγήσεις στο κτίριο του Τσίλλερ και στα κοστούμια του ιστορικού βεστιαρίου, αλλά και πολλές άλλες δυνατότητες».
Η ανακαίνιση του REX
«Μέσα στον επόμενο χρόνο έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει η εκ βάθρων ανακαίνιση της Σκηνής «Μαρίκα Κοτοπούλη» στο Θέατρο REX. Ένα μεγάλο, πολύ ωφέλιμο έργο, που σχεδιάζεται και θα υλοποιηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού, εντασσόμενο στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Με τα έως τώρα δεδομένα, και οι τρεις σκηνές του REX θα κλείσουν προσωρινά από τα μέσα Ιανουαρίου του 2025 μέχρι και τα τέλη του έτους.
Κτήριο Τσίλλερ – Κεντρική Σκηνή
GOODBYE, LINDITA (σε επανάληψη)
Ο Μάριο Μπανούσι (σύλληψη-σκηνοθεσία) προτείνει ένα προσωπικό,χειροποίητο εικαστικό θεατρικό σύμπαν, εμπνέεται από δικά του βιώματα και απόταφικά έθιμα και παραδόσεις των Βαλκανίων για να φτιάξει με τη δημιουργική τουομάδα ένα σκηνικό ποίημα για την απώλεια.
Σκηνικά-Κοστούμια: Σωτήρης Μελανός
Μουσική: Εμμανουήλ Ροβίθης
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Χρυσή Βιδαλάκη, Μπάμπης Γαλιατσάτος,Εριφύλη Κιτζόγλου, Κατερίνα Κρίστο, Μάριο Μπανούσι, Ελένη Νζάνγκα,Βασιάνα Σκοπετέα, Αλεξάνδρα Χασάνι
Από 16/10/24
ΜΑΝΑ ΚΟΥΡΑΓΙΟ
του Μπέρτολτ Μπρεχτ
Το έργο ακολουθεί την τυχοδιώκτρια Άννα Φίρλινγκ, γνωστή ως Μάνα Κουράγιο, στον αγώνα της για επιβίωση. Η ίδια εκμεταλλεύεται τον πόλεμο, πουλώντας αγαθά στους στρατιώτες στα πεδία των μαχών, ενώ μάταια προσπαθεί να προστατεύσει τα τρία παιδιά της. Έργο βαθιά αντιπολεμικό αλλά ταυτόχρονα εξόχως παραβολικό, η Μάνα Κουράγιο, μιλά για τον αγώνα για επιβίωση, για την πιο τραγική απώλεια–αυτή που συνιστά ο θάνατος των παιδιών–και το πάντοτε ακριβό τίμημα του κέρδους
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Από 28/11/24
ΦΑΟΥΣΤ
του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε
Ένα συναρπαστικό έργο για τη δριμεία σύγκρουση ανάμεσα στο σώμα και τοπνεύμα, το βίωμα και τη γνώση, το απολλώνιο και το διονυσιακό, αλλά και τηναγωνιώδη προσπάθεια του ανθρώπου να βρει τονόημα της ύπαρξης και τηλύτρωση. Μια «εμπύρετη» παράσταση, όπου η μουσικότητα παίζει κυρίαρχο ρόλο,με τη σκηνοθετική σφραγίδα του Άρη Μπινιάρη και μια χαρισματική ομάδα ηθοποιώνκαι συντελεστών.
Από 13/3/25
Κτήριο Τσίλλερ – Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος»
ΣΤΟ ΣΩΜΑ ΤΗΣ
των Ελένης Ευθυμίου, Σοφίας Ευτυχιάδου, Νεφέλης Μαϊστράλη
Ένα πολυφωνικό έργο για τα θαύματα, τις χαρές, τις κατακτήσεις αλλά και τιςκαταπιέσεις που έχει υποστεί το γυναικείο σώμα μέσα στους αιώνες
Σκηνοθεσία: Ελένη Ευθυμίου
Από 13/11/24
Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΜΑΣ
του Μάθιου Λόπεζ
Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος
Από 7/2/25
Κτήριο Τσίλλερ – Πλαγία Σκηνή
ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΤΟΣΗ ΟΡΕΞΗ ΓΙΑ ΖΩΗ
Μετά το Βόλφγκανγκ και το Vitrioli, ο Γιάννης Μαυριτσάκης επιστρέφει στο Εθνικό Θέατρο με το καινούργιο του έργο–υπογράφοντας για πρώτη φορά και τη σκηνοθεσία του–για να απεικονίσει σκηνικά με τα φωτεινότερα χρώματα το πιο μύχιο αίτημα της ανθρώπινης ύπαρξης: την αθανασία
Από 27/3/25
Θέατρο Rex – Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη»
ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
του Μολιέρου
Ο Αλέξανδρος Μυλωνάς επιστρέφει στη σκηνοθεσία με έναν ανατρεπτικό θίασο, που υπόσχεται καταιγιστικές κωμικές στιγμές. Το Σχολείο των Γυναικών, έργο-σταθμός του παγκόσμιου ρεπερτορίου, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1662 στο Παρίσι, στο Θέατρο του Παλέ Ρουαγιάλ, προκαλώντας μέγα σκάνδαλο: μια ιστορία γυναικείας εξέγερσης με όχημα τον έρωτα, που καυτηρίαζε απροκάλυπτα το πατριαρχικό καθεστώς της εποχής. Πού βρισκόμαστε, όμως, άραγε τέσσερις αιώνες μετά;
Από 30/10/24
Θέατρο Χώρος
Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΑΣΠΡΟΚΟΡΑΚΑΣ
του Αλέξη Σολομού
Ένα έργο βαθιά σαρκαστικό, μια κωμωδία που καταδεικνύει τον συντηρητισμό και την υποκρισία της μεγαλοαστικής τάξης, αλλά και της ελληνικής «αγίας οικογένειας», η οποία θεωρείτο «όνομα», τους ένδοξους προγόνους και τις οικογενειακές παραδόσεις, πιο σημαντικά από την αγάπη, τη χαρά της ζωής και τον έρωτα
Σκηνοθεσία: Έλενα Μαυρίδου
Από 20/11/24
Η ΚΑΡΥΑΤΙΔΑ!
Η Κατερίνα Μαυρογεώργη σκηνοθετεί την Καρυάτιδα!,το ολόφρεσκο έργο του Γιώργου Καπουτζίδη. Μια σπαρταριστή κωμωδία αφιερωμένη στη μεγαλειώδη και ιστορική ικανότητα του πολύπαθου αυτού τόπου, να μπλέκει μόνιμα σε κωμικοτραγικές περιπέτειες.
Από 5/2/24
Θέατρο REX – Σκηνή «Κατίνα Παξινού»
Η ΛΥΓΕΡΗ
του Ανδρέα Καρκαβίτσα
Διασκευή: Ειρήνη Μουντράκη
Σκηνοθεσία: Ειρήνη Λαμπρινοπούλου
Από 24/10/24
ΜΑ ΓΚΡΑΝ’ΜΑ
Η γιαγιά. Η δεύτερη μαμά. Αυτή που έκανε τα στραβά μάτια, όταν δεν τηρούνταν οικανόνες του σπιτιού. Αυτή που, όταν οι γονείς έλειπαν, ήταν πάντοτε εκεί. Αυτή που όλο αφηγούνταν ιστορίες, αλλά για τη δική της ζωή σπάνια μιλούσε. Πόσο τη γνωρίσαμε πραγματικά; Μπορούμε να τη φανταστούμε έξω από τον ρόλο της γιαγιάς; Πώς ήταν νέα; Ονειρευόταν σαν εμάς; Βασανίστηκε κι αυτή όταν ερωτεύτηκε; Έκανε αστεία με τις φίλες της; Τι ζωή έζησε τελικά; Κι ύστερα τα γηρατειά. Πώς χώρεσε μέσα της όλη αυτή τη μοναξιά
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος
Από 12/12/24
«Σχολείον της Αθήνας» – Ειρήνη Παπά
ΕΧΘΡΟΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ
Ο Κωνσταντίνος Βασιλακόπουλος δημιουργεί μια νέα εκδοχή του έργου του Ίψεν, μεταγράφοντας το έργο στην Ελλάδα του σήμερα
Από 26/2/25
ΠΑΝΔΩΡΑ
Σύλληψη-Σκηνοθεσία:Ουίτσι
Από 14/5/25
ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Θέατρο Rex – Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη»
ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ
της Ζωρζ Σαρή
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Δημήτρης Αγαρτζίδης, Δέσποινα Αναστάσογλου
Από 19/10/24
Κτήριο Τσίλλερ – Αίθουσα Εκδηλώσεων
Ο ΝΙΛΣ ΧΟΛΓΚΕΡΣΟΝ, Η ΛΙΛΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑΤΕΣΣΕΡΑ ΠΙ
Ο Ηλίας Κουνέλας, αντλώντας έμπνευση από τον κόσμο της Λάγκερλεφ και του Νιλς Χόλγκερσον, δημιουργεί μια πρωτότυπη σύνθεση γύρω από το παιχνίδι του χρόνου και από την ελευθερία της πτήσης. Ίσως ο κάθε άνθρωπος είναι ένα προκλητικό ταξίδι που αξίζει να διανύσουμε. Ίσως αυτό που μας φαίνεται… για πέταμα, μπορεί και να πετάξε
Από 22/1/25
ΕΦΗΒΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Θέατρο Rex – Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη»
ΜΕΤΑ ΤΟ ΠΑΡΤΙ
της Μαρίας Ζαβάκου
Σκηνοθεσία: Γιολάντα Μαρκοπούλου
Από 5/11/24
Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής
ΜΑΤΑΡΟΑ ΣΤΟΝ ΟΡΙZONTA
Κείμενο: Έλσα Ανδριανού
Το βρετανικόκαράβι «Ματαρόα», που κατά μία εκδοχή σημαίνει, στα πολυνησιακά, «γυναίκα μεμεγάλα μάτια», ενώ κατά άλλες υποδηλώνει τη διορατικότητα, την ανησυχία, τηνελπίδα, το να είσαι ζωντανός, πήρε μαζί του 125 νέους Έλληνες επιστήμονες καικαλλιτέχνες για να τους γλιτώσει από τη «λευκή τρομοκρατία» που ξεκίνησε μετά ταΔεκεμβριανά. Το ανήσυχο αυτό «πολύτιμο φορτίο» θα αναζητούσε διέξοδο σωτηρίαςστα γαλλικά πανεπιστήμια και, αργότερα, θα άλλαζε με τα έργα του την πορεία τηςσκέψης, της επιστήμης, των γραμμάτων και των τεχνών σε ολόκληρη την Ευρώπη
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπαζής
Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής, Νίκος Κυπουργός
Από 14/12/24
Σε συμπαραγωγή με την Εθνική Λυρική Σκηνή
Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν – Φρυνίχου
PHILOXENİᾹ
της Αλεξάνδρας Κ*
Τι σχέση έχει οΒυσσινόκηποςτου Τσέχοφμε τους τουρίστες που κατακλύζουν τασοκάκια γύρω από την Ακρόπολη; Η Ρωσία του 1903 με τη σύγχρονη Ελλάδα; Πώςσυνδέεται μια αριστοκρατική οικογένεια των αρχών του 20ού αιώνα, που κινδυνεύεινα χάσει το κτήμα της, με τα αναπτυξιακά προγράμματα που εκπονούνται στη χώραμας; Ηθοποιοί ενός Κρατικού Θεάτρου παρουσιάζουν τονΒυσσινόκηποτου Τσέχοφκάτω από πρωτόγνωρες συνθήκες, στο πλαίσιο ενός αναπτυξιακού προγράμματος.Το θέατρο προσφέρει μια «ολιστική» θεατρική εμπειρία, προκειμένου οι ξένοιεπισκέπτες να ζήσουν «από μέσα» τη μαγεία του θεάτρου. Τώρα ο θίασος και οιθεατές της παράστασης καλούνται να συνυπάρξουν με τους ενοίκους των Airbnbδωματίων που έχουν χτιστεί περιμετρικά της σκηνής και να ζήσουν πρωτόγνωρεςεμπειρίες.
Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη
Από 19/2/25
Σε συνεργασία με το Θέατρο Τέχνης-Κάρολος Κουν
Θέατρο Χώρα
Η ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΟΡΙΖΟΝΤΟΣ (σε επανάληψη)
του Χρήστου Βακαλόπουλου
Σκηνοθεσία: Γιώργος Παύλου
Από 21/11/24
Σε συνεργασία με το Θέατρο του Νέου Κόσμου