Πόσοι από εσάς έχετε δει το Casa de Papel;Το 3%; To Dark ή το Rain; Όλες οι παραπάνω σειρές είναι παραγωγές του Netflix και καμία τους δεν είναι αγγλόφωνη. Κι αν δεχτούμε ότι τα ισπανικά και τα βραζιλιάνικα είναι γλώσσες που ακούει κανείς με ευχαρίστηση, που ισχύει, ακόμη κι αν δεν τις καταλαβαίνει –γι’ αυτό έχουμε τους υπότιτλους- για τα γερμανικά και για τα δανέζικα δεν μπορούμε να ισχυριστούμε το ίδιο.
Παρ’ όλα αυτά η σύγχυση που έπαθαν όσοι είδαν μέχρι τέλους το Dark, δεν προκλήθηκε από τα γερμανικά αλλά από τις αλλεπάλληλα time travelling του σεναρίου που έκαναν εκείνα του Lost να μοιάζουν παιδαριώδη (που τελικά μάλλον ήταν).
Γιατί αυτή η εισαγωγή;
Όχι για να μιλήσουμε για τις μη αγγλόφωνες παραγωγές του Netflix, κάτι που έχουμε κάνει ήδη εδώ αλλά επειδή ίσως έχετε αναρωτηθεί, εγώ πάντως ναι, αν κάποια στιγμή θα δούμε και μια ελληνική Netflix Original παραγωγή.
Κάποια στιγμή ίσως, κάποια στιγμή σύντομα φαίνεται ότι είναι αδύνατον. Εδώ να πούμε ότι δεν υπάρχει καν ελληνικό τμήμα Netflix κάτι που δείχνει ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον από την εκεί πλευρά. Αλλά δεν έχουν υπάρξει εγχώριοι σκηνοθέτες και σεναριογράφοι που έχουν καταθέσει προτάσεις; Έχουν υπάρξει. Το γεγονός ότι δεν έχουμε δει καμία ελληνική παραγωγή σημαίνει ότι το πράγμα δεν πήγε καλά.
Μιλώντας με έλληνα σκηνοθέτη, που δεν θέλει να μιλήσει επώνυμα γιατί βρίσκεται σε συζητήσεις ώστε η νέα του ταινία να βγει σε streaming, καταλαβαίνω ότι ναι μεν η γλώσσα είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει «δεν μιλάω καν για τους ισπανόφωνους που είναι άπειροι, όμως άλλο μια αγορά 10.000.000 όπως είναι η ελληνική και άλλο 60.000.000 όπως είναι η ιταλική» αλλά δεν είναι το μόνο πρόβλημα καθώς ούτε η σουηδική αγορά είναι μεγάλη, ούτε τα σουηδικά είναι εύηχη γλώσσα αλλά «έχουν δυνατή παράδοση στα αστυνομικά, ενώ εμείς δεν έχουμε τηλεοπτική παράδοση σε κανένα είδος».
Ισχύει.
Από την άλλη «νομίζω ότι δεν έχουν ασχοληθεί μέχρι στιγμής. Αν κάποιος πάει με ένα πραγματικό δυνατό concept θα γίνει. Όλοι βέβαια όταν κάνουμε ταινίες πιστεύουμε ότι πάμε για Όσκαρ και στο τέλος μπορεί να τη δει μόνο η μάνα μας. Κανείς όταν κάνει ταινία δεν πιστεύει ότι μπορεί να είναι μαλακία. Λογικό».
Έτσι για την ώρα η Ελλάδα παραμένει ένα καλό location για γυρίσματα, θυμίζουμε εδώ τους Durells που πήραν το EUFCN Location Award αλλά όχι η καλή περίπτωση για original παραγωγές. Συζητώντας βέβαια με φίλους, που καταναλώνουν πολύ Netflix, η διαπίστωση είναι ότι πλέον η μετριότητα στα σενάρια είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση. Παρ’ όλα αυτά οι περισσότεροι συνεχίζουν και βλέπουν γιατί και βλακεία να είναι η υπόθεση είναι καλογυρισμένα και μια χαρά για να σαπίσεις μπροστά στην οθόνη μετά από μια κουραστική ημέρα.
Το θέμα όμως δεν είναι μόνο οι τηλεοπτικές σειρές αλλά και οι ταινίες, που βγαίνουν πια κατευθείαν στο Netflix ή σε όποια άλλη πλατφόρμα. Με τις αίθουσες να περνούν μια από τις πλέον δύσκολες περιόδους τους λόγω covid και με τις μεγάλες κινηματογραφικές πρεμιέρες να αναβάλλονται παγκοσμίως για το 2021 οι πλατφόρμες αποτελούν μια λύση. Μια λύση που για την ώρα δεν περιλαμβάνει τους έλληνες δημιουργούς.