Είναι το RBMA η πιο avant garde μουσική Ακαδημία του κόσμου;

James Murphy, Νέα Υόρκη, 2013

Πόσο εύκολα είναι τα μουσικά πράγματα; Κατά πόσο είναι δυνατό  να βρει κάποιος την ευκαιρία να μάθει την λειτουργία της μουσικής βιομηχανίας εκ των έσω, από έμπειρους γνώστες του αντικειμένου, ώστε να βάλει τις σωστές βάσεις για να προχωρήσει καλλιτεχνικά; Μάλλον αυτές οι ερωτήσεις ήταν ο βασικός πυρήνας της δημιουργίας του Red Bull Music Academy που φέτος κλείνει αισίως 15 χρόνια λειτουργίας.

Ms Dynamite, Λονδίνο, 2010

Modeselektor, Μαδρίτη, 2011

Debbie Harry, Νέα Υόρκη, 2013

Mε κύριο μέλημα τη μουσική ποικιλία, τα ερεθίσματα  και τις νέες προτάσεις, συμβάλλουν με το πολύ επαγγελματικό από τη μια και πολύ προσωπικό από την άλλη τρόπο ενισχύοντας έτσι το μουσικό παρόν και φυσικά το μέλλον. Δημιουργία και έμπνευση: δύο λέξεις κλειδιά που αφορούν το χαρακτήρα της – δυο λέξεις που αντικατοπτρίζουν πλήρως αυτό που θέλει να δώσει η Ακαδημία. Χωρίς περιορισμόυς, χωρίς πρέπει και ταμπέλες, το RBMA ανοίγει τους ορίζοντες και δίνει ευκαιρίες, δημιουργώντας χώρο για κάτι καινούργιο και διαφορετικό. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι έχουν περάσει θρυλικά ονόματα από αυτή ως ομιλητές αλλά και οι ίδιοι οι σπουδαστές έκαναν μεγάλα πράγματα τόσο στα decks όσο και σε μεγάλα stages ανά τον κόσμο- όχι τόσο με τη mainstream έννοια όσο με το να κάνουν κάτι πρωτοποριακό και διαφορετικό.

Nile Rodgers and Chic, Μαδρίτη, 2011

RZA, Μαδρίτη, 2011

Πίσω από αυτό το εγχείρημα βρίσκονται άνθρωποι (δημοσιογράφοι, υπεύθυνοι δισκογραφικών κτλ.) που τους ενώνει η αγάπη τους για τη μουσική και η ανάγκη τους να την πάνε ένα βήμα παραπέρα, να την εξελίξουν. Έχοντας επεκταθεί σε όλα τα μέσα: από το προσωπικό τους διαδικτυακό σταθμό με το ευρύ φάσμα των μουσικών επιλογών μέχρι το βιβλίο For The Record:Conversations With People Who Have Shaped the Way We Listen to Music , το οποίο εμπεριέχει συζητήσεις μεγάλων ονομάτων της μουσικής βιομηχανίας(όπως ο Mulatu Astatke και ο Nile Rodgers) και μουσικών δημοσιογράφων, με κεντρικά θέματα τις ζωντανές εμφανίσεις, τον ρυθμό, τα όργανα κτλ. καθώς επίσης, και η ταινία “What Difference Does It Make? A Film About Making Music”, η οποία δείχνει πιο αναλυτικά την οπτική της Ακαδημίας και τις προκλήσεις που μπορεί να προσφέρει η ζωή μέσα από τη μουσική.

Frankie Knuckles, Νέα Υόρκη, 2011

Andrew Weatherall, Μαδρίτη, 2011

Crazy Bitch In A Cave, Νέα Υόρκη, 2013

Ως δάσκαλοι/ομιλητές έχουν βρεθεί πολλά και γνωστά ονόματα της μουσικής σκηνής (τόσο performers όσο και djs )που έδωσαν απλόχερα τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους στους σπουδαστές. Η λίστα είναι πολύ μεγάλη αλλά μπορούμε να αναφέρουμε μερικά ενδεικτικά: οι Architecture in Helsinski, o Bernand Purdie, o Brian Eno, o Caribou, η Debbie Harry, o Ewan Pearson, o James Murphy των LCD Soundsystem, η Kim Gordon των Sonic Youth, η M.I.A, o Mark Ronson, o Mulatu Astatke, η Peaches, o Peter Hook και πολλοί άλλοι. Ταυτόχρονα, πολλοί σπουδαστές που πέρασαν από τα “θρανία”κατάφεραν να κάνουν σωστά και ωραία βήματα στο διεθνή μουσικό χώρο. Μέσα σε αυτούς βρίσκεται και το ελληνικό στοιχείο με ονόματα όπως αυτά του Στάθη Καλατζή (ή αλλιώς Mr. Statik) και του Alex Tsiridi οι οποίοι τα πηγαίνουν πολύ καλά στο εξωτερικό.

Erykah Badu, Νέα Υόρκη, 2013

Η “δική” μας Yodashe με τον Four Tet, Νεά Υόρκη, 2013

Giorgio Moroder, Νέα Υόρκη, 2013

Όπως αναφέρει ο Νίκος Μπαρπάκης (aka Espeekay) ο οποίος συμμετείχε το 2004 στο RBMA, «Η εμπειρία αποδείχθηκε συγκλονιστική, πέραν κάθε προσδοκίας. Είχα αρκετό τρακ και είχε προηγηθεί μία χρονιά κατά την οποία, από δικά μου λάθη, είχα χάσει το deadline για μία μόλις ημέρα. Αποφάσισα λοιπόν να αφιερώσω πολύ χρόνο στη διαδικασία της φόρμας συμμετοχής, θυμάμαι ότι ξεκίνησα απόγευμα και όταν επιτέλους τελείωσα, είχε βραδιάσει για τα καλά. Έγραφα με πάθος για όλα όσα με ενδιέφεραν και είχα συμπεριλάβει όλα εκείνα τα κομμάτια που μου άρεσαν πραγματικά. Τελικά τα νέα για την αποδοχή ήρθαν το καλοκαίρι, μάλιστα θυμάμαι ακόμα πολύ έντονα την ταραχή που ένιωσα διαβάζοντας το γράμμα. Η αλήθεια είναι ότι ένιωθα κάπως σίγουρος, εννοώ ότι είχα πίστη, αλλά γνωρίζοντας ότι θα υπήρχαν συμμετοχές από ολόκληρο τον κόσμο, είχα και αρκετή αγωνία. Πέρα από όλα τ’ άλλα, είχα χαρεί για το ταξίδι σαν εμπειρία, μιας και θα είχα την ευκαιρία να περάσω ένα ολόκληρο δεκαπενθήμερο στη Ρώμη. Τελικά αποδείχθηκε ένα αξέχαστο διβδόμαδο με νέες γνωριμίες, παρέα με ανθρώπους που γνώριζα ήδη ως παραγωγούς/DJs. Καταξιωμένοι καλλιτέχνες οι οποίοι παρουσιάστηκαν μπροστά μου χωρίς διαχωρισμούς αλλά και ανερχόμενοι καλλιτέχνες από κάθε γωνιά του πλανήτη. Μία κοινότητα σε μουσικό οργασμό, με πολύ καλά οργανωμένες εγκαταστάσεις και εξοπλισμό για οτιδήποτε χρειαζόταν ο καθένας μας. Ένα πρόγραμμα 24ωρης εναλλαγής εμπειριών, μεταξύ στούντιο, συζητήσεων και partying. Αναμφίβολα αποτέλεσε μοναδική έμπνευση».

Espeekay

Brian Eno, Νέα Υόρκη, 2013

M.I.A., Τορόντο, 2007

Με τον ίδιο ενθουσιασμό μας μιλάει η Μαριτίνα Δασκαλάκη (ή αλλιώς Mari.Cha) που συμμετείχε το 2007 στο Red Bull Music Academy στο Τορόντο: «Τυχαία είδα το cd του RBMA application σε ένα δισκάδικο της πόλης και το πήρα στο σπίτι να ρίξω μια ματιά. Είχα ακούσει κάτι σχετικά, αλλά δεν ήξερα και πολλά πράγματα για το Αcademy. Ήταν οι τελευταίες μέρες της διορίας που έδιναν για την αποστολή της αίτησης, κι έτσι κάπως χωρίς να το πολυσκεφτώ είπα να δοκιμάσω. Απάντησα στο ερωτηματολόγιο, έκανα ένα mixtape και τον Ιούλιο έμαθα ότι με είχαν επιλέξει.Σαν εμπειρία ήταν συνολικά πολλή έντονη. Υπάρχει ένας φοβερός ενθουσιασμός και ανυπομονησία πριν πάει κάποιος εκεί και είναι και το ταξίδι που από μόνο μία τέλεια ευκαιρία να δεις καινούρια πράγματα. Φτάνοντας εκεί μπαίνεις σε ένα διαφορετικό κόσμο για δύο βδομάδες: γνωρίζεις κόσμο ασταμάτητα -από τόσο διαφορετικές χώρες-, μιλάς για τα ενδιαφέροντά σου, ανταλλάσεις ιδέες μουσικές και όχι μόνο, παρακολουθείς διαλέξεις και συζητήσεις, τρέχεις στα studio όλη μέρα. Κάθε βράδυ live, dj sets, βόλτες, πάρτι στο ξενοδοχείο, πάρτι στα studio.Για μένα ήταν σαν να ήμουν για 2 εβδομάδες σε ένα σούπερ-σουρεάλ μουσικό όνειρο».

Philip Glass, Νέα Υόρκη, 2013

Steve Arrington, Νέα Υόρκη, 2013

Την ίδια γνώμη έχει και ο Χρήστος ΠαραπαγίδηςFelix Lee Roy). «Συμμετείχα στα σεμινάρια του 2002. Η ακαδημία είχε στηθεί στο Sao Paolo της Βραζιλίας.Η ανταλλαγή γνώσεων και απόψεων  με ανθρώπους από όλο τον κόσμο που μοιραζόμαστε το ίδιο πάθος,ήταν η αιτία που έλαβα μέρος στον διαγωνισμό.Η άμεση και φιλική επαφή με τόσους σημαντικούς ανθρώπους της παγκόσμιας μουσικής βιομηχανίας,τα events,οι διαλέξεις,το ταξίδι…Στα μάτια ενός 18χρονου (που ήμουν τότε),εύκολο ήταν πολλά να φαινόντουσαν και εξωπραγματικά. Περνώντας τα χρόνια συνειδητοποιώ πως μπορεί ‘και να ήταν’,καθώς η οργάνωση ήταν άρτια!».

Skream, Νέα Υόρκη, 2013

Shit Robot, Νέα Υόρκη, 2013

Pantha Du Prince, Νέα Υόρκη, 2013

 Φέτος η καρδιά της Ακαδημίας χτυπάει στο Τόκιο. Από τις 12 Οκτωβρίου έως τις 14 Νοεμβρίου 2014, για πέντε ολόκληρες εβδομάδες, η Ακαδημία θα διοργανώσει μουσικά εργαστήρια, φεστιβάλ, workshops, συναυλίες, djs sets, club nights και πολλά ακόμα μουσικά πράγματα, τα οποία θα πραγματοποιούνται παράλληλα σε πολλά σημεία της πόλης. Μία ανεπανάληπτη εμπειρία, η οποία διδάσκει, ενημερώνει, αλλάζει και φυσικά έχει στο επίκεντρό της -τι άλλο;- τη μουσική. Όλα αυτά με φόντο το Τόκιο, την πιο urban πόλη αυτή τη στιγμή στον κόσμο. Αν λοιπόν, ασχολείστε με τη μουσική, ανεξάρτητα από την πείρα που διαθέτετε και το είδος με το οποίο καταπιάνεστε, μην το σκέφτεστε ούτε στιγμή. Προωθήστε το συντομότερο την αίτησή σας και δώστε στον εαυτό σας την ευκαιρία να ζήσει κάτι διαφορετικό, μοναδικό, σε μία απίστευτα φουτουριστική πρωτεύουσα, όπως θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς το Τόκιο. Το RBMA είναι μία μουσική γιορτή, η οποία μπορεί να σας προσφέρει μόνο θετικές εμπειρίες, γι’ αυτό μην περιμένετε λεπτό.

Η ταινία What Difference Does It Make? A Film About Making Music που αναλύει λεπτομερώς τι ακριβώς είναι το Red Bull Music Academy εδώ // Για να μάθετε περισσότερα για την Ακαδημία και για να κάνετε αίτηση μπείτε εδώ // Η Ακαδημία στο Facebook εδώ

Άνη Ορφανίδου

Share
Published by
Άνη Ορφανίδου