Categories: ΘΕΑΤΡΟ

Το Πουθενά, παντού. Κύματα του Παπαϊωάννου στον Ακραμ Καν και ο Σίσυφος του στον Ρόμπερτ Γουίλσον

Ένα σάρκινο κύμα. Σώματα ενωμένα, διαχέονται, ορίζουν το χώρο, τις διαστάσεις, όλες τις πιθανές εκδοχές του. Το κύμα αυτό το είδαμε να ξεδιπλώνεται στη ανακαινισμένη κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου το 2009, ως κεντρικό θέμα στο «Πουθενά», του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Αφιερωμένο στη μνήμη της Πίνα Μπάους με 26 ερμηνευτές να μετρούν και να αναμετριούνται με τις διαστάσεις και δυνατότητες του χώρου, σε ένα site-specific έργο.

Αυτό το κεντρικό θέμα, έγινε η πηγή έμπνευσης, η αυθεντική μήτρα που μεταμοσχεύτηκε στην εναρκτήρια σκηνή του Dust, της παράστασης του Άκραμ Καν για το English National Ballet. Και ήταν μια από τις πιο ισχυρές σκηνές του έργου, από αυτές που συνομίλησαν απευθείας με το κοινό. Ο Άκραμ Καν αναφέρθηκε στην πηγή έμπνευσης του στο έντυπο πρόγραμμα (δυστυχώς όχι και στο διαδίκτυο): «Η πρώτη σκηνή του Dust είναι εμπνευσμένη από το “σύστημα σωματικής μηχανικής” που δημιούργησε αρχικά ο Δημήτρης Παπαϊωάννου.»

Και οι κριτικοί, στάθηκαν ιδιαίτερα σε αυτό το σάρκινο κύμα: «Το ολόσωμο Μεξικάνικο κύμα είναι ένας θρίαμβος χορογραφικού σχεδιασμού…» (Νηλ Νόρμαν, Express, 7 Απριλίου 2014), και «Σε μια βαθιά συγκινητική σκηνή, ο Καν τοποθετεί τον εαυτό του στο κέντρο ενός ρευστού κυματισμού αλληλεπιδρώντων σωμάτων. Τα πάθη ενός ανθρώπου είναι τα πάθη όλης της ανθρωπότητας, μας λέει. Οι πράξεις μας, για καλό ή για κακό, κυματίζουν αιώνια στον χρόνο και στον χώρο…» (Λουκ Τζένινγκς, The Observer, 6 Απριλίου 2014).

Το βίντεο από το κεντρικό θέμα του «Πουθενά» αναρτήθηκε προ ημερών στην πλατφόρμα vimeo του Δημήτρη Παπαϊωάννου, συγκεντρώνοντας δεκάδες χιλιάδες views μέσα σε λίγες ώρες. Το κεντρικό θέμα ζωντανό, ως σημείο αναφοράς, ως νέα θέαση, με κάποιους να σημειώνουν πως βλέποντας το βλέπουν την ψυχή τους.

Όμως και το Still Life που παρουσιάστηκε μόλις τον περασμένο μήνα στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, επιστρέφει. Ενα θραύσμα του αποσπάται και θα παρουσιαστεί στο φετινό Watermill Center Summer Benefit Gala του Ρόμπερτ Γουίλσον στη Νέα Υόρκη, στις 26 Ιουλίου. Πρόκειται για το πρώτο κεφάλαιο, που ο δημιουργός ονομάζει «Σίσυφος».

Watermill

Ταυτόχρονα με την πρώτη επίσημη παρουσίαση στις ΗΠΑ του Σίσυφου του Δημήτρη Παπαϊωάννου, οι προσκεκλημένοι του Γουίλσον στο Watermill θα έχουν την ευκαιρία να δουν (για πρώτη φορά στις ΗΠΑ) και τη νέα σειρά βίντεο-πορτρέτων που δημιούργησε ο Αμερικανός ιδιοφυής σκηνοθέτης και εικαστικός με θέμα την Lady Gaga. Tα έργα αυτά παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στο Μουσείου του Λούβρου το περασμένο φθινόπωρο. Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου θα παραμείνει στο Watermill για να κάνει ένα εργαστήριο με τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο διεθνές καλοκαιρινό πρόγραμμα.

Κατερίνα Ι. Ανέστη

Share
Published by
Κατερίνα Ι. Ανέστη