Στην πορεία το Spotify εξελίχθηκε και εκτός από το ότι ανοίχτηκε σε πολλές χώρες πλην των μεγάλων – παραδοσιακά – αγορών για τη μουσική βιομηχανία εμπλουτίζοντας συνεπώς την database του σε κομμάτια και καλλιτέχνες και με πιο τοπικό χρώμα, έγινε και πιο «κοινωνικό», πιο «έξυπνο». Σήμερα εκτός από το ότι ο χρήστης μπορεί πολύ εύκολα ν’ αναζητήσει σχεδόν ότι ζητάει η όρεξή του από μουσικής άποψης, το Spotify του δίνει δύο πολύ μεγάλα ατού: Να παρακολουθεί – αν θέλει – τι ακούνε οι φίλοι του και να μοιράζεται μαζί τους μέσω Facebook ή Twitter τραγούδια που θέλει αλλά, και το κυριότερο, ν’ ανακαλύπτει μουσικές παρεμφερείς με τα γούστα του. Γιατί το Spotify τον «διαβάζει» και του εμφανίζει βάση των ακροάσεών του παρεμφερούς στυλ προτάσεις. Μπορεί να ακούγεται ‘’spooky’’ αλλά είναι κι αυτό ένα νόμισμα με δύο όψεις. Εξάλλου είναι γνωστό ότι όταν βγαίνεις στο διαδίκτυο και δη στα πάσης μορφής κοινωνικά δίκτυα πρέπει να θεωρείς ότι ό,τι κάνεις θα το δεί όλος ο κόσμος.
Ποια είναι η θετική όψη του νομίσματος; Πρώτον, εσύ κι ειδικά ο «heavy user» της μουσικής ανακαλύπτεις κομμάτια και καλλιτέχνες που πιθανόν δεν θα γνώριζες ποτέ. Δεύτερον και πολύ σημαντικό, αποκτούν αναγνωρισιμότητα χιλιάδες καλλιτέχνες, μεταξύ των οποίων πολλοί ανεξάρτητοι ή νέοι, που πιθανόν να μη μπορούσαν να ακουστούν σε όλες τις άκρες του κόσμου διαφορετικά. Γιατί άλλο να ψάχνεις στο Bandcamp στα τυφλά κι άλλο να σου βγαίνουν μπροστά σου τα γούστα σου.
Βέβαια υπάρχει κι ισχυρός αντίλογος σε όλα αυτά. Ας πούμε η γοητεία να ακούς πρώτος άλμπουμ ή κομμάτια που έχουν ληκάρει ή στρημάρονται δωρεάν πολύ πριν την κανονική κυκλοφορία τους δεν αντικαθίσταται με τίποτα. Και βέβαια υπάρχει όλη αυτή η συζήτηση που ξεκίνησε με τους καλλιτέχνες σαν τον Thom Yorke και τους Radiohead που δεν επιτρέπουν στο Spotify το στρημάρισμα των κομματιών τους λόγω του ότι θεωρούν πως αυτό είναι ένα από τα τελευταία αναχώματα, ίσως ο ρόγχος, της παραδοσιακής μουσικής βιομηχανίας που πίσω από το πρόσχημα του νόμιμου downloading καλύπτει τα συμφέροντα των δισκογραφικών πληρώνοντας με ελάχιστα ποσά τους καλλιτέχνες. Τα λόγια που είπε ο πάντα μαχητικός Yorke πάνω σε αυτό το θέμα ήταν πολλά και βαριά και πολλοί καλλιτέχνες ακολούθησαν το δρόμο του.
Αλλά ας γυρίσουμε στην Ελλάδα. Οι Έλληνες είμαστε μια μικρή αγορά αλλά είμαστε λάτρεις της μουσικής και την περιπετειώδη διάθεση αναζήτησης ως τώρα μας την κάλυπτε κυρίως το Youtube. To Spotify αποτελούσε απωθημένο των μουσικόφιλων Ελλήνων ειδικά όσων είχαν κάνει εξωτερικό ή είχαν φίλους στο εξωτερικό. Λανσαρίστηκε, επιτέλους (παρεπιμπτόντως την ίδια εβδομάδα με την Popaganda μας) και γρήγορα αύξησε τους χρήστες του σε πάνω από 30.000. Αρχικά ήταν διαθέσιμο σε τρία πακέτα, ένα δωρεάν που δεν ήταν διαθέσιμο για κινητές συσκευές κι είχε διαφημίσεις και δύο ακόμα με το λεγόμενο premium να είναι διαθέσιμο σε μια ιδιαίτερα για τα διεθνή δεδομένα χαμηλή τιμή των περίπου 7 ευρώ (5 μέσω ειδικού πακέτου Cosmote) και να επιτρέπει χρήση και από κινητές συσκευές και κατέβασμα/χρήση playlists σε offline mode. Πρόσφατα η διάθεση για κινητές συσκευές έγινε δωρεάν για όλους τους χρήστες.
Ζητήσαμε από τον Yann Thebault, Managing Director Southern Europe Spotify να μας πει πρώτο χέρι μερικά πράγματα για όλα αυτά:
Το Spotify διατίθεται τώρα δωρεάν σε οποιαδήποτε συσκευή. Τι σημαίνει αυτό για α) τον χρήστη β) επιχειρηματικό μοντέλο σας γ) τη μουσική βιομηχανία;
Χρήστης: Αυτό που παρατηρήσαμε ήταν ότι ο τρόπος που χρησιμοποιούμε τις συσκευές έχει αλλάξει πολύ γρήγορα. Είδαμε την ταχεία αύξηση της ακρόασης σε tablets αντί για computer στο σπίτι. Θελήσαμε οι χρήστες μας να έχουν τη μουσική τους διαθέσιμη μέσω των tablets και smartphones τους παντού και δωρεάν. Τώρα, με το shuffle μπορείτε να ανακαλύψετε νέα μουσική, να αποθηκεύσετε και να μοιραστείτε τη μουσική που αγαπάτε, να ακούσετε ολόκληρο τον μουσικό κατάλογο αγαπημένων σας καλλιτεχνών και να ακούσετε τη μουσική που θέλετε σε κάθε στιγμή και για κάθε διάθεση σας.
Επιχειρηματικό μοντέλο: Η βιομηχανία για πρώτη φορά σε μια δεκαετία έδειξε ανάπτυξη με την μουσική στην ψηφιακή της μορφή να ξεπερνά τη φυσική. Τα ποσοστά μετατροπής που ξεπερνούν το 20% είναι ανήκουστα για οιαδήποτε freemium επιχείρηση. Είδαμε ότι όσο περισσότερο οι άνθρωποι εκτίθενται σε περισσότερη μουσική (με τον τρόπο που επιθυμούν), τόσο περισσότερο πρόθυμοι είναι να πληρώσουν για τη μουσική και πάλι. Δίνοντας σε περισσότερους ανθρώπους πρόσβαση σε δωρεάν, νομική μουσική σε οποιαδήποτε συσκευή, πιστεύουμε ότι θα στρημάρουν περισσότερη μουσική συνολικά. Βλέπουμε καθαρά ότι όσο περισσότερη μουσική παίζεις, τόσο περισσότερο είναι πιθανό να πληρώσεις κάτι για αυτήν. Άρα όσο περισσότερη μουσική στρημάρεται τόσο οι περισσότεροι άνθρωποι θα αναβαθμίσουν σε Premium.
Μουσική βιομηχανία: Καθώς δίνουμε πρόσβαση σε περισσότερους ανθρώπους ώστε να ασχοληθούν με περισσότερη σπουδαία μουσική σε περισσότερες πλατφόρμες δωρεάν, θα δημιουργήσουμε επίσης περισσότερους συνδρομητές και άρα περισσότερα έσοδα για την μουσική βιομηχανία.
Ποιες είναι οι βασικές τάσεις στη μουσική βιομηχανία, όπως τις αντιλαμβάνεται το Spotify;
Γνωρίζουμε ότι οι χρήστες μας θέλουν να μοιραστούν τη μουσική τους, θέλουν να ακούσουν τη μουσική τους, και όταν θέλουν να ακούσουν ένα συγκεκριμένο καλλιτέχνη δεν θέλουν να τον ακούσουν σε μόνο ένα κομμάτι και κάθε 20 λεπτά. Ακόμα, οι χρήστες κινητών τηλεφώνων έχουν την τάση να είναι πιο χαλαροί από εκείνους των desktop/tablet. Πιέζουν τυχαία αναπαραγωγή και βάζουν το τηλέφωνο πάλι στην τσέπη τους.
Ποιο είδος είναι το πιο δημοφιλές σε άλλες πλην των ΗΠΑ αγορές;
Ποικίλλει πολύ από χώρα σε χώρα, αλλά η ποπ και ροκ μουσική τείνουν να αποτελούν στάνταρντ επιτυχία παντού. Μπορείτε να βλέπετε εβδομαδιαία σχετικά διαγράμματα ανά χώρα σε αυτή την ιστοσελίδα που έχουμε δημιουργήσει ειδικά: http://charts.spotify.com/ Οι 3 top καλλιτέχνες στην Ελλάδα την περασμένη εβδομάδα ήταν οι Eminem, οι One Republic και η Miley Cyrus.
Μερικοί σημαίνοντες καλλιτέχνες όπως ο Thom Yorke ισχυρίζονται ότι οι καλλιτέχνες αμείβονται τα ελάχιστα από το Spotify για τα δικαιώματά τους και δεν επιτρέπουν την ροή της μουσικής τους σε αυτό. Είναι αυτό μια επερχόμενη τάση και πως το Spotify σχεδιάζει να την αντιμετωπίσει;
Πριν από λίγες ημέρες το Spotify εγκαινίασε μια νέα ιστοσελίδα την Spotify Artists. Είναι μια ιστοσελίδα, η οποία παρέχει κατευθυντήριες γραμμές για τους καλλιτέχνες και τους μάνατζερ και για το πώς μπορεί κανείς να πάρει τα μέγιστα από το Spotify. Η ιστοσελίδα εξηγεί επίσης το επιχειρηματικό μοντέλο Spotify λεπτομερώς, με συγκεκριμένους αριθμούς και εξισώσεις που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό των μηνιαίων πληρωμών για τους κατόχους των δικαιωμάτων. Ο δικτυακός τόπος καταλήγει σε έναν μέσο όρο αμοιβής ανά stream, καθώς και σε μια λεπτομερή εξίσωση για το πώς οι καλλιτέχνες αμείβονται μέσω του Spotify. Επίσης συγκρίνουμε τον μέσο χρήστη Spotify με το μέσο καταναλωτή μουσικής γενικά, καθώς και τις αμοιβές που προκύπτουν από το Spotify σε σχέση με εκείνες από το ραδιόφωνο και άλλους δικτυακούς τόπους μουσικής και βίντεο συνεχούς ροής (streaming).Ο στόχος μας για αυτό το site είναι να βάλει την καταβολή των δικαιωμάτων από το Spotify σε μια συγκεκριμένη προοπτική και πλαίσιο για την καλλιτεχνική κοινότητα.
Ένα από τα πιο εμβληματικά άλμπουμ του τρέχοντος έτους, το MBV των My Bloody Valentine δεν είναι διαθέσιμο από το Spotify, ενώ παλαιότερα άλμπουμ της μπάντας είναι. Ποια είναι η συνήθης διαδικασία που οδηγεί στη διαθεσιμότητα ενός άλμπουμ;
Οι χρήστες Spotify έχουν πρόσβαση σε έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους καταλόγους νόμιμης μουσικής στον κόσμο. Είμαστε συνεχώς εκεί προσθέτοντας άλμπουμ και τραγούδια και θέλουμε να προσφέρουμε στους χρήστες μας όλα της είδη μουσικής στον κόσμο. Αλλά υπάρχει μια χούφτα καλλιτεχνών και εταιρειών που δεν διατίθενται ακόμη από την υπηρεσία και αυτό εξαρτάται από το ποιος έχει τα δικαιώματα του κάθε album. Οι Metallica ή Led Zeppelin ήταν δύο τέτοιες μπάντες που διέθεσαν πρόσφατα ολόκληρο τον κατάλογό τους στην υπηρεσία. Είμαστε αισιόδοξοι ότι οι τελευταίοι εναπομείναντες καλλιτέχνες και εταιρείες που δεν είναι ακόμα μαζί μας θα διαθέσουν τη μουσική τους στη διάθεση των χρηστών μας στο εγγύς μέλλον.
Η Ελλάδα είναι μια μικρή αγορά που χρησιμοποιούσε για να ακούσει μουσική δωρεάν και συγκεκριμένα ελληνικό περιεχόμενο το YouTube. Ποια είναι τα σχέδια του Spotify για την Ελλάδα σε σχέση με το ελληνικό μουσικό περιεχόμενο;
Θέλουμε να βοηθήσουμε τους Έλληνες καταναλωτές να ανακαλύψουν ακόμα περισσότερη μουσική και να τους βοηθήσoυμε να απολαύσουν τη μουσική που αγαπούν σε κάθε στιγμή με νόμιμο τρόπο. Με το Mobile και Tablet δωρεάν, καθώς επίσης και βοηθώντας τους να μάθουν πώς να ανακαλύψουν ακόμη περισσότερα από όποια σπουδαία μουσική αγαπάνε και μπορούν να πάρουν στο Spotify είμαστε σίγουροι ότι θα απολαύσουν και θα αγαπήσουν το Spotify όλο και περισσότερο.
Και τελειώνοντας υπάρχουν κάποια σχέδια να προσθέσετε ακόμα περισσότερα ”social” χαρακτηριστικά στο εγγύς μέλλον; Πχ κουμπιά Like/Dislike κλπ;
Αυτό που κάνει το Spotify μοναδικό είναι η τρισδιάστατη προσέγγιση στην διαδικασίας ανακάλυψης της μουσικής: Οι τρείς διαστάσεις είναι η κοινωνική (social), η τεχνολογία και η προσωπική επιμέλεια (curation). Η κοινωνική εμπειρία της μουσικής βρίσκεται στην καρδιά του Spotify.Οι άνθρωποι μπορούν να μοιράζονται τη μουσική τους εύκολα με τους φίλους τους στα κοινωνικά δίκτυα καθώς επίσης και μέσω μηνυμάτων μέσα στα πλαίσια της πλατφόρμας και του feed στο κινητό τους. Το Spotify εισήγαγε το κουμπί Follow επιτρέποντας στους ανθρώπους να ακολουθήσουν τους αγαπημένους τους καλλιτέχνες , διασημότητες ,δημοσιογράφους μουσικής, μάρκες αλλά και τους φίλους τους .Σήμερα, σχεδόν ολόκληρη η βάση χρηστών μας χρησιμοποιεί αυτό το χαρακτηριστικό και έχουμε δει πάνω από 300 εκατομμύρια « Ακολουθεί » συνολικά. Η δεύτερη διάσταση έχει να κάνει με την τεχνολογία και είναι όλα τα σχετικά με τη δυνατότητα ανακάλυψης μουσικής που επιτρέπουν στους χρήστες να ανακαλύψουν νέους καλλιτέχνες, μουσική και τραγούδια , με βάση ό, τι ακούνε ήδη. Τέλος, η τρίτη διάσταση μας περιλαμβάνει το curation. Η περιήγηση είναι πραγματικά ισχυρή επιτρέποντάς σας να ανακαλύψετε μουσική με βάση τη διάθεσή σας και τα είδη. Επίσης, στη λειτουργία ραδιοφώνου μπορείτε να επισημάνετε ποια τραγούδια σας αρέσουν ή όχι από αυτά που παρουσιάζονται ούτως ώστε να γίνουμε ακόμα πιο ακριβείς σε ό,τι θα θέλατε να ακούτε. Και φυσικά συνεχίζουμε να διερευνούμε διαρκώς τι αρέσει και τι ζητάνε οι χρήστες μας ώστε να μπορούμε να προσφέρουμε το καλύτερο δυνατό προϊόν στους καταναλωτές μας.